2019년 신종 코로나 사태 이후 중국의 전통 의료(중의학)는 전염병 퇴치 과정에서 중요한 역할을 발휘하였다. 2016년부터 중국에서 쇼트 비디오가 유행하기 시작하면서 사람들이 정보를 얻는 능력은 점점 더 쉽고 광범위해졌다. 전염병 기간 중국 국민의 건강에 대한 의식은 점점 더 강해지고 있으며 쇼트 비디오를 통해 의료에 대한 정보를 접할 수 있다. 또한 한국의 의료수준은 의료기술이나 의료서비스 모두 중국보다 우월하여서 중국 시장에 한류가 유입된 이래 최근 한국 의료관광을 방문하는 중국인들이 갈수록 많아지고 있다. 따라서 본 연구는 방문한 중국인들이 증가하고 있는 상황을 계기로 한국 의료관광을 방문한 중국 관광객을 대상으로 조사연구를 시행하였다. 그 결과 한방의료관광의 서비스품질, 한방병원 이미지와 중국 한방 의료관광객의 만족도와 재방문의도가 모두 긍정적인 영향을 미친 것으로 나타났다. 또 쇼트 비디오 활용도의 ...
2019년 신종 코로나 사태 이후 중국의 전통 의료(중의학)는 전염병 퇴치 과정에서 중요한 역할을 발휘하였다. 2016년부터 중국에서 쇼트 비디오가 유행하기 시작하면서 사람들이 정보를 얻는 능력은 점점 더 쉽고 광범위해졌다. 전염병 기간 중국 국민의 건강에 대한 의식은 점점 더 강해지고 있으며 쇼트 비디오를 통해 의료에 대한 정보를 접할 수 있다. 또한 한국의 의료수준은 의료기술이나 의료서비스 모두 중국보다 우월하여서 중국 시장에 한류가 유입된 이래 최근 한국 의료관광을 방문하는 중국인들이 갈수록 많아지고 있다. 따라서 본 연구는 방문한 중국인들이 증가하고 있는 상황을 계기로 한국 의료관광을 방문한 중국 관광객을 대상으로 조사연구를 시행하였다. 그 결과 한방의료관광의 서비스품질, 한방병원 이미지와 중국 한방 의료관광객의 만족도와 재방문의도가 모두 긍정적인 영향을 미친 것으로 나타났다. 또 쇼트 비디오 활용도의 조절 효과가 한방의료관광 서비스품질, 한방병원 이미지와 환자 만족도 사이에 미친 영향이 있는 것으로 나타났다. 이번 조사에서는 위험 감지와 환자 방문 만족도, 쇼트 비디오 활용도의 조절 효과가 크게 나타나지 않았지만, 뉴미디어 기술의 발달과 포스트 코로나 시대의 도래에 따라 의료관광객들의 위험 감지는 달라질 것으로 보인다. 이상의 연구 결과를 종합할 때, 한방의료관광 서비스의 품질을 강화하기 위해 한방의료관광 기반건설과 한방의료관광 인력양성은 여전히 미래 한방의료관광 발전의 중점이 될 것이다. 또한 쇼트 비디오 활용도를 활용한 홍보 수단 및 콘텐츠의 효과성과 신뢰도를 강화하는 것도 미래에서 한방의료관광 발전의 중점이다.
2019년 신종 코로나 사태 이후 중국의 전통 의료(중의학)는 전염병 퇴치 과정에서 중요한 역할을 발휘하였다. 2016년부터 중국에서 쇼트 비디오가 유행하기 시작하면서 사람들이 정보를 얻는 능력은 점점 더 쉽고 광범위해졌다. 전염병 기간 중국 국민의 건강에 대한 의식은 점점 더 강해지고 있으며 쇼트 비디오를 통해 의료에 대한 정보를 접할 수 있다. 또한 한국의 의료수준은 의료기술이나 의료서비스 모두 중국보다 우월하여서 중국 시장에 한류가 유입된 이래 최근 한국 의료관광을 방문하는 중국인들이 갈수록 많아지고 있다. 따라서 본 연구는 방문한 중국인들이 증가하고 있는 상황을 계기로 한국 의료관광을 방문한 중국 관광객을 대상으로 조사연구를 시행하였다. 그 결과 한방의료관광의 서비스품질, 한방병원 이미지와 중국 한방 의료관광객의 만족도와 재방문의도가 모두 긍정적인 영향을 미친 것으로 나타났다. 또 쇼트 비디오 활용도의 조절 효과가 한방의료관광 서비스품질, 한방병원 이미지와 환자 만족도 사이에 미친 영향이 있는 것으로 나타났다. 이번 조사에서는 위험 감지와 환자 방문 만족도, 쇼트 비디오 활용도의 조절 효과가 크게 나타나지 않았지만, 뉴미디어 기술의 발달과 포스트 코로나 시대의 도래에 따라 의료관광객들의 위험 감지는 달라질 것으로 보인다. 이상의 연구 결과를 종합할 때, 한방의료관광 서비스의 품질을 강화하기 위해 한방의료관광 기반건설과 한방의료관광 인력양성은 여전히 미래 한방의료관광 발전의 중점이 될 것이다. 또한 쇼트 비디오 활용도를 활용한 홍보 수단 및 콘텐츠의 효과성과 신뢰도를 강화하는 것도 미래에서 한방의료관광 발전의 중점이다.
2019年新冠疫情以來,中國的傳統醫療(中醫)在抗疫過程中發揮了重要的作用.自2016年起,短視頻在中國井噴式的興起,人們獲得資訊的能力變得越來越容易和廣泛.在疫情期間,中國人民的健康意識越來越強,並且能通過短視頻瞭解到更多關於醫療相關的資訊.另外,韓國的醫療水準不管是醫療技術還是醫療服務都優於中國,因此自從韓流進入中國市場以來,近年到韓國進行醫療旅遊的中國人越來越多.所以根據以上情況為契機,本研究對到過韓國進行韓方醫療旅遊的中國遊客進行了調查研究.結果表明,韓方醫療旅遊的服務品質,韓方醫院形象和中國韓方醫療遊客的滿足度和再訪問意圖都呈現出積極的影響.同時短視頻活用度的調節效果也對韓方醫療旅遊服務品質,韓方醫院形象和遊客滿足度之間存在正相關關係.在此次調查中,雖然感知危險和遊客訪問滿足度以及短視頻活用度的調節作用不是很明顯,但是隨著新媒體技術的發展和後疫情時代的到來 醫療旅遊者的危險感知會隨之發生變化.綜合以上研究結果,韓方醫療旅遊加強韓方醫療旅遊服務品質的基礎建設和韓方醫療旅遊人才的培養仍然是未來韓方醫療旅遊發展的重點.另外,加強利用短視頻活用度的宣傳手段以及宣傳內容的有效性和信賴度也是今後韓方醫療旅遊發展的重點.After the 2019 novel coronavirus outbreak, traditional Chinese medicine (TCM) has played an important role in the fight against infectious diseases. Short videos have become popular in China since 2016, and people's ability to obtain information has become easier and more widespread. During the epidemic, Chinese people's health awareness is getting stronger, and medical information can be accessed through short videos. In addition, Korea's medical level is superior to that of China in both medical technology and medical services. Therefore, this study conducted a research study targeting Chinese tourists visiting Korea for medical tourism in 2021, taking advantage of the increasing number of Chinese tourists visiting Korea. As a result, it was found that the service quality of oriental medical tourism, the image of oriental medicine hospitals, and the satisfaction and revisit intention of Chinese oriental medical tourists all had a positive effect. In addition, it was found that the moderating effect of short video utilization had an effect on the quality of oriental medical tourism service, the image of oriental medicine hospitals, and patient satisfaction. Although the effect of controlling risk detection, patient visit satisfaction, and short video usage was not significantly found in this study, it is expected that medical tourists' risk perception will change according to the development of new media and the advent of the post-corona era. Combining the above research results, the construction of a foundation to strengthen the quality of oriental medical tourism service and training of manpower for oriental medical tourism will still be the focus of the future development of oriental medical tourism. In addition, strengthening the effectiveness and credibility of promotional means and contents using short video is the focus of current oriental medical tourism.
2019年新冠疫情以來,中國的傳統醫療(中醫)在抗疫過程中發揮了重要的作用.自2016年起,短視頻在中國井噴式的興起,人們獲得資訊的能力變得越來越容易和廣泛.在疫情期間,中國人民的健康意識越來越強,並且能通過短視頻瞭解到更多關於醫療相關的資訊.另外,韓國的醫療水準不管是醫療技術還是醫療服務都優於中國,因此自從韓流進入中國市場以來,近年到韓國進行醫療旅遊的中國人越來越多.所以根據以上情況為契機,本研究對到過韓國進行韓方醫療旅遊的中國遊客進行了調查研究.結果表明,韓方醫療旅遊的服務品質,韓方醫院形象和中國韓方醫療遊客的滿足度和再訪問意圖都呈現出積極的影響.同時短視頻活用度的調節效果也對韓方醫療旅遊服務品質,韓方醫院形象和遊客滿足度之間存在正相關關係.在此次調查中,雖然感知危險和遊客訪問滿足度以及短視頻活用度的調節作用不是很明顯,但是隨著新媒體技術的發展和後疫情時代的到來 醫療旅遊者的危險感知會隨之發生變化.綜合以上研究結果,韓方醫療旅遊加強韓方醫療旅遊服務品質的基礎建設和韓方醫療旅遊人才的培養仍然是未來韓方醫療旅遊發展的重點.另外,加強利用短視頻活用度的宣傳手段以及宣傳內容的有效性和信賴度也是今後韓方醫療旅遊發展的重點.After the 2019 novel coronavirus outbreak, traditional Chinese medicine (TCM) has played an important role in the fight against infectious diseases. Short videos have become popular in China since 2016, and people's ability to obtain information has become easier and more widespread. During the epidemic, Chinese people's health awareness is getting stronger, and medical information can be accessed through short videos. In addition, Korea's medical level is superior to that of China in both medical technology and medical services. Therefore, this study conducted a research study targeting Chinese tourists visiting Korea for medical tourism in 2021, taking advantage of the increasing number of Chinese tourists visiting Korea. As a result, it was found that the service quality of oriental medical tourism, the image of oriental medicine hospitals, and the satisfaction and revisit intention of Chinese oriental medical tourists all had a positive effect. In addition, it was found that the moderating effect of short video utilization had an effect on the quality of oriental medical tourism service, the image of oriental medicine hospitals, and patient satisfaction. Although the effect of controlling risk detection, patient visit satisfaction, and short video usage was not significantly found in this study, it is expected that medical tourists' risk perception will change according to the development of new media and the advent of the post-corona era. Combining the above research results, the construction of a foundation to strengthen the quality of oriental medical tourism service and training of manpower for oriental medical tourism will still be the focus of the future development of oriental medical tourism. In addition, strengthening the effectiveness and credibility of promotional means and contents using short video is the focus of current oriental medical tourism.
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