교양소설은 오랜 역사를 가지고 있으며 서양 문학계에서 중요한 위치를 차지하고 있다. 피츠제럴드와 에밀리 브론테는 성장이라는 주제를 의도적으로 드러내지는 않지만, 『위대한 개츠비』와『워더링 하이츠』의 구조와 줄거리에는 교양소설의 요소가 있다. 『위대한 개츠비』에서 피츠제럴드는 개츠비에게 로맨틱한 낙관론을 부여한다. 낭만적 민감성으로 인해 개츠비는 무한한 가능성을 품을 수 있는 능력을 갖게 된다. 그러나 가차없는 현실에 맞닥뜨리면서 개츠비의...
교양소설은 오랜 역사를 가지고 있으며 서양 문학계에서 중요한 위치를 차지하고 있다. 피츠제럴드와 에밀리 브론테는 성장이라는 주제를 의도적으로 드러내지는 않지만, 『위대한 개츠비』와『워더링 하이츠』의 구조와 줄거리에는 교양소설의 요소가 있다. 『위대한 개츠비』에서 피츠제럴드는 개츠비에게 로맨틱한 낙관론을 부여한다. 낭만적 민감성으로 인해 개츠비는 무한한 가능성을 품을 수 있는 능력을 갖게 된다. 그러나 가차없는 현실에 맞닥뜨리면서 개츠비의 꿈은 환멸로 바뀌고 마침내 그는 현실과 자신에 대한 인식에 이른다. 동일한 패턴과 환멸감이 『워더링 하이츠』에서도 나타난다. 에밀리 브론테도 캐서린 언쇼와 히스클리프의 예사롭지 않게 독특하며 치열한 관계를 그려내며 낭만적인 성향을 드러낸다. 개츠비와 마찬가지로 히스클리프의 성장도 사랑에 대한 추구에서 비롯된다. 히스클리프는 주변의 환경 속에서 일련의 고통과 그로 인한 변화를 겪는다. 성숙에 도달하기 바로 전 히스클리프는 끔찍한 사회적 현실에 대한 절망과 절박함으로 결국 그 나름의 영적인 세계로 후퇴하는 길을 선택한다. 구조상 고전적 교양소설과 유사하지만 두 소설 속 주인공들의 “미완성으로 끝난 성장”은 전통 교양소설에 담긴 유토피아적 비전에 역행한다. 이에 기반하여 본 논문은 두 소설의 비교를 통해 교양소설의 문학적 전통을 추적하는 가운데 전통적인 교양소설과 그 역사적 변화 양상을 살펴보았다. 한 걸음 더 나아가 두 작가가 작품 속에 드러낸 현대성과 보편성의 주제를 탐구함으로써 교양소설의 생명력과 시대적 적응성을 고찰했다.
교양소설은 오랜 역사를 가지고 있으며 서양 문학계에서 중요한 위치를 차지하고 있다. 피츠제럴드와 에밀리 브론테는 성장이라는 주제를 의도적으로 드러내지는 않지만, 『위대한 개츠비』와『워더링 하이츠』의 구조와 줄거리에는 교양소설의 요소가 있다. 『위대한 개츠비』에서 피츠제럴드는 개츠비에게 로맨틱한 낙관론을 부여한다. 낭만적 민감성으로 인해 개츠비는 무한한 가능성을 품을 수 있는 능력을 갖게 된다. 그러나 가차없는 현실에 맞닥뜨리면서 개츠비의 꿈은 환멸로 바뀌고 마침내 그는 현실과 자신에 대한 인식에 이른다. 동일한 패턴과 환멸감이 『워더링 하이츠』에서도 나타난다. 에밀리 브론테도 캐서린 언쇼와 히스클리프의 예사롭지 않게 독특하며 치열한 관계를 그려내며 낭만적인 성향을 드러낸다. 개츠비와 마찬가지로 히스클리프의 성장도 사랑에 대한 추구에서 비롯된다. 히스클리프는 주변의 환경 속에서 일련의 고통과 그로 인한 변화를 겪는다. 성숙에 도달하기 바로 전 히스클리프는 끔찍한 사회적 현실에 대한 절망과 절박함으로 결국 그 나름의 영적인 세계로 후퇴하는 길을 선택한다. 구조상 고전적 교양소설과 유사하지만 두 소설 속 주인공들의 “미완성으로 끝난 성장”은 전통 교양소설에 담긴 유토피아적 비전에 역행한다. 이에 기반하여 본 논문은 두 소설의 비교를 통해 교양소설의 문학적 전통을 추적하는 가운데 전통적인 교양소설과 그 역사적 변화 양상을 살펴보았다. 한 걸음 더 나아가 두 작가가 작품 속에 드러낸 현대성과 보편성의 주제를 탐구함으로써 교양소설의 생명력과 시대적 적응성을 고찰했다.
As an everlasting theme, Bildungsroman has a long history and possesses an important part in western literary world. Though Fitzgerald and Emily Bronte do not make effort in developing the theme of initiation, there is still the elements of Bildungsroman in structure and plot in The Great Gatsby and...
As an everlasting theme, Bildungsroman has a long history and possesses an important part in western literary world. Though Fitzgerald and Emily Bronte do not make effort in developing the theme of initiation, there is still the elements of Bildungsroman in structure and plot in The Great Gatsby and Wuthering Heights. In The Great Gatsby, Fitzgerald infuses romantic optimism into Jay Gatsby. Because of his romantic readiness, the protagonist has retained the ability to see a life of limitless possibilities. However, in the course of his life journey, Gatsby never reaches that fantastic light, whose changing consciousness of reality and self is juxtaposed with the disintegration of his dream. That pattern and sense of disenchantment also revealed in Wuthering Heights. In the novel, Emily Bronte also reveals her romantic tendency by depicting fierce and unique relationships between Catherine Earnshaw and Heathcliff. Same as Gatsby, Heathcliff's initiation is also stimulated by love. In his further development, Heathcliff also undergoes a series of changes, in which he was impelled to confront reality during his interaction with the surrounding environment. On the verge of maturation, Heathcliff chooses to recoil into his spiritual land with despair and desperation towards the horrifying social reality. Based on that, the spatial and the temporal difference between two novels is bridged by the Bildungsroman genre, in which the implied cultural implications under both novels is worth to be explored. Thus, this thesis would compare both protagonists' life patterns with the application of Bildungsroman theory. It not only aims to explore the psychological depth of them, but also show the innate intimacy between Jay Gatsby and Heathcliff. Despite the similarity, the unfinished maturation designed by both authors is regarded as the deviated forms of the Bildungsroman, which counteracts the Utopian vision designed by the traditional form. Therefore, the thesis not only aims to trace the traditional heritage in both novels, but also to explore the difference between the German Bildungsroman and its counterparts within the innovative forms of fictions. Also the modernist and universal theme addressed by both authors. Thus to demonstrate the vitality and adaptability of the Bildungsroman genre to correlate with various themes and address different concerns.
As an everlasting theme, Bildungsroman has a long history and possesses an important part in western literary world. Though Fitzgerald and Emily Bronte do not make effort in developing the theme of initiation, there is still the elements of Bildungsroman in structure and plot in The Great Gatsby and Wuthering Heights. In The Great Gatsby, Fitzgerald infuses romantic optimism into Jay Gatsby. Because of his romantic readiness, the protagonist has retained the ability to see a life of limitless possibilities. However, in the course of his life journey, Gatsby never reaches that fantastic light, whose changing consciousness of reality and self is juxtaposed with the disintegration of his dream. That pattern and sense of disenchantment also revealed in Wuthering Heights. In the novel, Emily Bronte also reveals her romantic tendency by depicting fierce and unique relationships between Catherine Earnshaw and Heathcliff. Same as Gatsby, Heathcliff's initiation is also stimulated by love. In his further development, Heathcliff also undergoes a series of changes, in which he was impelled to confront reality during his interaction with the surrounding environment. On the verge of maturation, Heathcliff chooses to recoil into his spiritual land with despair and desperation towards the horrifying social reality. Based on that, the spatial and the temporal difference between two novels is bridged by the Bildungsroman genre, in which the implied cultural implications under both novels is worth to be explored. Thus, this thesis would compare both protagonists' life patterns with the application of Bildungsroman theory. It not only aims to explore the psychological depth of them, but also show the innate intimacy between Jay Gatsby and Heathcliff. Despite the similarity, the unfinished maturation designed by both authors is regarded as the deviated forms of the Bildungsroman, which counteracts the Utopian vision designed by the traditional form. Therefore, the thesis not only aims to trace the traditional heritage in both novels, but also to explore the difference between the German Bildungsroman and its counterparts within the innovative forms of fictions. Also the modernist and universal theme addressed by both authors. Thus to demonstrate the vitality and adaptability of the Bildungsroman genre to correlate with various themes and address different concerns.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.