업사이클링 제품디자인에 나타난 지속가능한 디자인 가치와 전략 연구 : 업사이클링 가방 제품을 중심으로 A study on sustainable design values and strategies in upcycling product design -Focusing on upcycling bag products-원문보기
오늘날, 환경 문제가 나날이 심각해짐에 따라 폐기물 처리와 재활용에 대한 문제에 관심이 높아지고 있다. 따라서, 업사이클링은 재료와 에너지 소비를 줄일 수 있는 지속가능한 디자인 방법으로 환경적인 측면과 함께 경제적 측면에서도 획기적인 경제적 이윤을 창출해 기업 이미지 인지도와 경제적 이익을 높이는 효과적인 수단이 되고 있다. 폐기물로 만든 업사이클링 제품에 대한 소비자들의 호감도가 높을 경우, 폐기물 선순환 시스템이 형성되어 폐기물 처리 용량의 제한된 문제를 완화시킬 수 있을 것이다. 따라서 업사이클링 제품의 지속가능한 디자인 전략에 대해 세밀한 검토가 필요로 하며, 그 결과 업사이클링 제품에 대한 ...
오늘날, 환경 문제가 나날이 심각해짐에 따라 폐기물 처리와 재활용에 대한 문제에 관심이 높아지고 있다. 따라서, 업사이클링은 재료와 에너지 소비를 줄일 수 있는 지속가능한 디자인 방법으로 환경적인 측면과 함께 경제적 측면에서도 획기적인 경제적 이윤을 창출해 기업 이미지 인지도와 경제적 이익을 높이는 효과적인 수단이 되고 있다. 폐기물로 만든 업사이클링 제품에 대한 소비자들의 호감도가 높을 경우, 폐기물 선순환 시스템이 형성되어 폐기물 처리 용량의 제한된 문제를 완화시킬 수 있을 것이다. 따라서 업사이클링 제품의 지속가능한 디자인 전략에 대해 세밀한 검토가 필요로 하며, 그 결과 업사이클링 제품에 대한 지속가능한 발전을 촉진시키게 될 것이다. 본 논문은 업사이클링 디자인 브랜드의 가방 제품으로 유명한 세계적 우수 선도기업인 ‘프라이탁’, ‘데마노’ 등을 중심으로 업사이클링 제품의 디자인 가치와 지속가능성에 대한 사례를 분석하고 그 결과를 제시하였다. 또한, 객관적인 검증연구를 위해 설문조사를 실시하였으며, 업사이클링 제품의 소비자 선호, 디자인 가치 요소, 지속가능한 디자인 요소와 제품 구매 의도에 관한 내용을 살펴보고, 실증 분석으로 객관적인 연구결과를 도출하였다. 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 소재별 업사이클링 제품에 따라 디자인의 가치 특성이 다르며, 트럭 덮개와 트럭 타이어 튜브를 소재로 한 업사이클링 제품의 경우 제품의 내구성이 뛰어나기 때문에 업사이클링 제품으로서의 높은 기능성 가치를 보여주고 있다. 한편 광고 포스터와 직물을 재료로 한 업사이클링 제품은 원재료가 갖고 있는 심미성 때문에 높은 심미적 가치를 포함하고 있다. 이처럼, 소재별 업사이클링 제품들은 친환경적 가치가 높으며, 디자인 가치가 높은 제품들은 저에너지 소비, 고실용성, 고품질이라는 공통된 디자인 특징을 나타내고 있다. 둘째, 업사이클링 제품의 디자인 가치는 지속가능한 디자인 요소에 많은 영향을 미치게 된다. 디자인 가치 중에서 기능적 가치, 심미적 가치, 독창적 가치, 친환경적 가치는 업사이클링 제품의 지속가능성에 많은 영향을 미치는 것을 알 수 있었다. 반면, 차별적 가치는 업사이클링 제품의 지속가능성에 미치는 영향성은 극히 낮은 것으로 나타났다. 또한, 업사이클링 제품의 다기능성, 내구성, 편리성은 소비자의 실용적인 요구를 충족시켜 업사이클링 제품에 대한 소비자의 만족도를 높이는데 도움이 될 것이다. 그리고, 폐재료로 제작된 업사이클링 제품은 형태, 색상, 질감면에서 독특한 미적가치를 지니고 있으며, 감성적 요소로 소비자의 행동과 인식에 영향을 미치게 된다. 또, ‘환경보호’ 마크를 업사이클링 제품 표면에 디자인하여 제품 마케팅의 일환으로 소비자 스스로 소비방식을 형성하게 되고, 개인의 가치관을 실현하는데 영향을 미치게 된다. 이러한 기능, 심미, 독특하고 친환경적인 디자인 가치는 소비자들로 하여금, 제품에 대한 친숙과 신뢰로 인해 제품을 오래토록 사용하게 하여 제품의 사용기한을연장 시킬 수 있게 된다. 따라서 새로운 디자인 개발을 통해 업사이클링 제품의 디자인 가치를 향상시키고, 특히 업사이클링 제품의 기능적 가치를 향상시키므로서 업사이클링 제품의 지속적인 발전을 도모할 수 있게 될 것이다. 셋째, 업사이클링 제품의 지속가능성은 제품의 이미지에 많은 영향을 끼치는 것으로 조사되었다. 특히 환경적 측면에 있어서 지속가능성 요소는 제품 이미지에 미치는 효과는 매우 큰 것을 알 수 있었다. 또한, 지속가능한 업사이클링 제품은 소비자의 소비개념을 변화시키는데 많은 영향을 미치는 것으로 나타났다. ‘환경단서’를 통해 지속가능한 제품에 대한 소비자의 인식을 제고시키는 동시에, ‘환경보호’의 중요성을 일깨워 소비자의 소비선택에 구매 의지를 높일 수 있게 된다. 따라서, 업사이클링 제품의 다양한 지속가능한 디자인 개발을 통해 업사이클링 제품에 대한 소비자의 인식을 개선하기 위해 이와 함께 업사이클링 제품의 안정성 문제, 환경성에 관련한 소비자의 관심을 충족하기 위해 적극적인 홍보를 통해 환경성 문제를 해소해야 할 것이다. 그럼으로써, 업사이클링 제품의 소비가치가 곧, 환경보호라는 이미지를 소비자에게 전달해야 할 것이다. 넷째, 업사이클링 제품이 내포하고 있는 디자인 가치는 업사이클링 제품의 이미지 형성에 많은 영향을 미치는 것으로 조사되었다. 특히 제품의 독창적인 디자인 가치로 인해 제품 가치에 대한 요구 또한 갈수록 높아지고 있다. 이에 제품의 품질과 심미적 독창성에 중점을 두고 있는 업사이클링 제품은 생태 친화적인 업사이클링 제품에 비해 시장 경쟁력을 갖추고 있으며, 새로운 디자인 개발을 통해 업사이클링 제품의 기능적, 심미적, 독창성, 차별성, 친환경성의 가치에 대한 소비자 평가와 만족도를 높일 수 있을 것이다. 끝으로 본 연구는 지속가능한 디자인을 시발점으로 하여 업사이클링 가방의 디자인 가치에 대한 연구를 통하여 디자인 가치가 업사이클링 제품의 구매의도에 미치는 영향을 확인하였다. 또한, 업사이클링 제품의 지속가능한 디자인 전략을 제시함으로써 향후 업사이클링 제품의 지속가능한 디자인을 위한 방향을 제시하였다. 이를 통해 업사이클링 제품을 개발할 때 디자인 가치를 바탕으로 전략적이고 학제적 기초자료로 활용되길 바란다.
주제어: 업사이클링, 디자인 가치, 지속가능성, 디자인전략, 업사이클링 가방제품
오늘날, 환경 문제가 나날이 심각해짐에 따라 폐기물 처리와 재활용에 대한 문제에 관심이 높아지고 있다. 따라서, 업사이클링은 재료와 에너지 소비를 줄일 수 있는 지속가능한 디자인 방법으로 환경적인 측면과 함께 경제적 측면에서도 획기적인 경제적 이윤을 창출해 기업 이미지 인지도와 경제적 이익을 높이는 효과적인 수단이 되고 있다. 폐기물로 만든 업사이클링 제품에 대한 소비자들의 호감도가 높을 경우, 폐기물 선순환 시스템이 형성되어 폐기물 처리 용량의 제한된 문제를 완화시킬 수 있을 것이다. 따라서 업사이클링 제품의 지속가능한 디자인 전략에 대해 세밀한 검토가 필요로 하며, 그 결과 업사이클링 제품에 대한 지속가능한 발전을 촉진시키게 될 것이다. 본 논문은 업사이클링 디자인 브랜드의 가방 제품으로 유명한 세계적 우수 선도기업인 ‘프라이탁’, ‘데마노’ 등을 중심으로 업사이클링 제품의 디자인 가치와 지속가능성에 대한 사례를 분석하고 그 결과를 제시하였다. 또한, 객관적인 검증연구를 위해 설문조사를 실시하였으며, 업사이클링 제품의 소비자 선호, 디자인 가치 요소, 지속가능한 디자인 요소와 제품 구매 의도에 관한 내용을 살펴보고, 실증 분석으로 객관적인 연구결과를 도출하였다. 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 소재별 업사이클링 제품에 따라 디자인의 가치 특성이 다르며, 트럭 덮개와 트럭 타이어 튜브를 소재로 한 업사이클링 제품의 경우 제품의 내구성이 뛰어나기 때문에 업사이클링 제품으로서의 높은 기능성 가치를 보여주고 있다. 한편 광고 포스터와 직물을 재료로 한 업사이클링 제품은 원재료가 갖고 있는 심미성 때문에 높은 심미적 가치를 포함하고 있다. 이처럼, 소재별 업사이클링 제품들은 친환경적 가치가 높으며, 디자인 가치가 높은 제품들은 저에너지 소비, 고실용성, 고품질이라는 공통된 디자인 특징을 나타내고 있다. 둘째, 업사이클링 제품의 디자인 가치는 지속가능한 디자인 요소에 많은 영향을 미치게 된다. 디자인 가치 중에서 기능적 가치, 심미적 가치, 독창적 가치, 친환경적 가치는 업사이클링 제품의 지속가능성에 많은 영향을 미치는 것을 알 수 있었다. 반면, 차별적 가치는 업사이클링 제품의 지속가능성에 미치는 영향성은 극히 낮은 것으로 나타났다. 또한, 업사이클링 제품의 다기능성, 내구성, 편리성은 소비자의 실용적인 요구를 충족시켜 업사이클링 제품에 대한 소비자의 만족도를 높이는데 도움이 될 것이다. 그리고, 폐재료로 제작된 업사이클링 제품은 형태, 색상, 질감면에서 독특한 미적가치를 지니고 있으며, 감성적 요소로 소비자의 행동과 인식에 영향을 미치게 된다. 또, ‘환경보호’ 마크를 업사이클링 제품 표면에 디자인하여 제품 마케팅의 일환으로 소비자 스스로 소비방식을 형성하게 되고, 개인의 가치관을 실현하는데 영향을 미치게 된다. 이러한 기능, 심미, 독특하고 친환경적인 디자인 가치는 소비자들로 하여금, 제품에 대한 친숙과 신뢰로 인해 제품을 오래토록 사용하게 하여 제품의 사용기한을연장 시킬 수 있게 된다. 따라서 새로운 디자인 개발을 통해 업사이클링 제품의 디자인 가치를 향상시키고, 특히 업사이클링 제품의 기능적 가치를 향상시키므로서 업사이클링 제품의 지속적인 발전을 도모할 수 있게 될 것이다. 셋째, 업사이클링 제품의 지속가능성은 제품의 이미지에 많은 영향을 끼치는 것으로 조사되었다. 특히 환경적 측면에 있어서 지속가능성 요소는 제품 이미지에 미치는 효과는 매우 큰 것을 알 수 있었다. 또한, 지속가능한 업사이클링 제품은 소비자의 소비개념을 변화시키는데 많은 영향을 미치는 것으로 나타났다. ‘환경단서’를 통해 지속가능한 제품에 대한 소비자의 인식을 제고시키는 동시에, ‘환경보호’의 중요성을 일깨워 소비자의 소비선택에 구매 의지를 높일 수 있게 된다. 따라서, 업사이클링 제품의 다양한 지속가능한 디자인 개발을 통해 업사이클링 제품에 대한 소비자의 인식을 개선하기 위해 이와 함께 업사이클링 제품의 안정성 문제, 환경성에 관련한 소비자의 관심을 충족하기 위해 적극적인 홍보를 통해 환경성 문제를 해소해야 할 것이다. 그럼으로써, 업사이클링 제품의 소비가치가 곧, 환경보호라는 이미지를 소비자에게 전달해야 할 것이다. 넷째, 업사이클링 제품이 내포하고 있는 디자인 가치는 업사이클링 제품의 이미지 형성에 많은 영향을 미치는 것으로 조사되었다. 특히 제품의 독창적인 디자인 가치로 인해 제품 가치에 대한 요구 또한 갈수록 높아지고 있다. 이에 제품의 품질과 심미적 독창성에 중점을 두고 있는 업사이클링 제품은 생태 친화적인 업사이클링 제품에 비해 시장 경쟁력을 갖추고 있으며, 새로운 디자인 개발을 통해 업사이클링 제품의 기능적, 심미적, 독창성, 차별성, 친환경성의 가치에 대한 소비자 평가와 만족도를 높일 수 있을 것이다. 끝으로 본 연구는 지속가능한 디자인을 시발점으로 하여 업사이클링 가방의 디자인 가치에 대한 연구를 통하여 디자인 가치가 업사이클링 제품의 구매의도에 미치는 영향을 확인하였다. 또한, 업사이클링 제품의 지속가능한 디자인 전략을 제시함으로써 향후 업사이클링 제품의 지속가능한 디자인을 위한 방향을 제시하였다. 이를 통해 업사이클링 제품을 개발할 때 디자인 가치를 바탕으로 전략적이고 학제적 기초자료로 활용되길 바란다.
Increasing environmental problems enable consumers to pay more and more attention to sustainable behavior related to product disposal. Upcycling is considered as a way to reduce the use of materials and energy and produce sustainable production and consumption behaviors. The research on upcycling de...
Increasing environmental problems enable consumers to pay more and more attention to sustainable behavior related to product disposal. Upcycling is considered as a way to reduce the use of materials and energy and produce sustainable production and consumption behaviors. The research on upcycling design has a rapid growth trend, but most of them focus on the concept and process of upcycling design, material characteristics, product characteristics, and consumers' purchase intention, while the research on sustainable development of upcycling products is relatively insufficient. Therefore, it is necessary to study the strategy of sustainable design of upcycling products, which will promote the sustainable development of upcycling products. This research focuses on the upcycling bags of the well-known upcycling design brand, aiming at pointing out the direction for the sustainable design strategy of upcycling products in the future. A questionnaire survey of 500 ordinary people provides objective data for empirical analysis. The theoretical basis of this study is established by investigating the consumer preferences, design value elements, sustainable design elements, and product attitudes of upcycling products. Through the analysis of the design value elements and sustainability elements of upcycling bags and the verification of the influence of the design value and sustainability of upcycling products on the purchase intention of products, conclusions are drawn: First, through the comparative analysis of the design value factors of upcycling products, different brands of upcycling products reflect different value characteristics but keep consistency in environmental protection value. In addition, through case analysis, it is found that these upcycling products with high design value show the common design characteristics of low energy consumption, high aesthetics, high practicability and high quality. Second, generally, the design value elements of upcycling products have a great impact on the sustainable design elements, among which functional value, aesthetic value, original value and environmental protection value have a great impact on the sustainability of upcycling products, and the difference value has a low impact on the sustainability of upcycling products. Therefore, improving the design value of upcycling products by design, especially improving the functional value of upcycling products, will promote the sustainable development of upcycling products. Third, the sustainability of upcycling products will impact consumers' purchase intention, especially the environmental sustainability factors that have a great impact on the purchase intention. It shows that focusing on the sustainable design of upcycling products will improve consumers' attitudes towards upcycling products, especially highlighting the "environmental" characteristics of upcycling products. Fourth, the design value of upcycling products will impact consumers' purchase intention, especially the originality value. It shows that consumers attach great importance to the design value of upcycling products, so the functionality, aesthetics, originality, difference, and environmental protection value of upcycling products should be improved to improve consumers' attitude towards upcycling products. Finally, based on the research results, this thesis puts forward the sustainable design strategy of upcycling products from three aspects, namely, the design strategy considering design value, the design strategy considering environmental impact, and the design strategy giving priority to originality value, which provides design development and theoretical basis for the sustainable development of upcycling products in the future.
Increasing environmental problems enable consumers to pay more and more attention to sustainable behavior related to product disposal. Upcycling is considered as a way to reduce the use of materials and energy and produce sustainable production and consumption behaviors. The research on upcycling design has a rapid growth trend, but most of them focus on the concept and process of upcycling design, material characteristics, product characteristics, and consumers' purchase intention, while the research on sustainable development of upcycling products is relatively insufficient. Therefore, it is necessary to study the strategy of sustainable design of upcycling products, which will promote the sustainable development of upcycling products. This research focuses on the upcycling bags of the well-known upcycling design brand, aiming at pointing out the direction for the sustainable design strategy of upcycling products in the future. A questionnaire survey of 500 ordinary people provides objective data for empirical analysis. The theoretical basis of this study is established by investigating the consumer preferences, design value elements, sustainable design elements, and product attitudes of upcycling products. Through the analysis of the design value elements and sustainability elements of upcycling bags and the verification of the influence of the design value and sustainability of upcycling products on the purchase intention of products, conclusions are drawn: First, through the comparative analysis of the design value factors of upcycling products, different brands of upcycling products reflect different value characteristics but keep consistency in environmental protection value. In addition, through case analysis, it is found that these upcycling products with high design value show the common design characteristics of low energy consumption, high aesthetics, high practicability and high quality. Second, generally, the design value elements of upcycling products have a great impact on the sustainable design elements, among which functional value, aesthetic value, original value and environmental protection value have a great impact on the sustainability of upcycling products, and the difference value has a low impact on the sustainability of upcycling products. Therefore, improving the design value of upcycling products by design, especially improving the functional value of upcycling products, will promote the sustainable development of upcycling products. Third, the sustainability of upcycling products will impact consumers' purchase intention, especially the environmental sustainability factors that have a great impact on the purchase intention. It shows that focusing on the sustainable design of upcycling products will improve consumers' attitudes towards upcycling products, especially highlighting the "environmental" characteristics of upcycling products. Fourth, the design value of upcycling products will impact consumers' purchase intention, especially the originality value. It shows that consumers attach great importance to the design value of upcycling products, so the functionality, aesthetics, originality, difference, and environmental protection value of upcycling products should be improved to improve consumers' attitude towards upcycling products. Finally, based on the research results, this thesis puts forward the sustainable design strategy of upcycling products from three aspects, namely, the design strategy considering design value, the design strategy considering environmental impact, and the design strategy giving priority to originality value, which provides design development and theoretical basis for the sustainable development of upcycling products in the future.
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