1992년 한중 수교 이후, 양국 간 교류가 활발해지면서 한국의 영상문 화는 중국에서 ‘한류’ 열풍을 일으킬 정도로 그 영향력을 확대해 나가고 있다. 한류는 한국 대중문화산업의 성공을 상징하고 문화를 발전시키는 데에 있어 한국의 강점을 보여주고 있다. 즉, 한국은 전통적인 유교 문화 를 전승하는 데 그치지 않고 문화를 전파하고 발전시키는 중요한 발판으 로 삼은 것이다. 한국 영상문화가 중국으로 널리 전파되면서 중국의 영 상문화에 충격과 영향을 주었으나 동시에 중국 영화·텔레비전 교육의 발 전에 시사점을 제공하기도 한다. 영화·텔레비전 교육은 예술교육의 중요한 구성요소이다. 영상예술이 대 중에게 널리 사랑받는 이유는 영상예술만이 지닌 포괄성, 역동성, 진실 성, 대중성이라는 특징 때문이다. 영상예술은 창작되는 과정에서 생동감 과 호소력, 전파력이라는 영상예술만의 독특한 특징을 지니게 된다. 이는 관객들에게 많은 것을 전달하여 대중들에게 사랑을 받게 된다. 이러한 예술 형식은 생동감이 넘치는 데다 정보가 풍부하고 호소력이 짙다. 최 근 들어 과학기술이 발전하면서 디지털 매체도 대중화되었다. 대중들은 영상예술 ...
1992년 한중 수교 이후, 양국 간 교류가 활발해지면서 한국의 영상문 화는 중국에서 ‘한류’ 열풍을 일으킬 정도로 그 영향력을 확대해 나가고 있다. 한류는 한국 대중문화산업의 성공을 상징하고 문화를 발전시키는 데에 있어 한국의 강점을 보여주고 있다. 즉, 한국은 전통적인 유교 문화 를 전승하는 데 그치지 않고 문화를 전파하고 발전시키는 중요한 발판으 로 삼은 것이다. 한국 영상문화가 중국으로 널리 전파되면서 중국의 영 상문화에 충격과 영향을 주었으나 동시에 중국 영화·텔레비전 교육의 발 전에 시사점을 제공하기도 한다. 영화·텔레비전 교육은 예술교육의 중요한 구성요소이다. 영상예술이 대 중에게 널리 사랑받는 이유는 영상예술만이 지닌 포괄성, 역동성, 진실 성, 대중성이라는 특징 때문이다. 영상예술은 창작되는 과정에서 생동감 과 호소력, 전파력이라는 영상예술만의 독특한 특징을 지니게 된다. 이는 관객들에게 많은 것을 전달하여 대중들에게 사랑을 받게 된다. 이러한 예술 형식은 생동감이 넘치는 데다 정보가 풍부하고 호소력이 짙다. 최 근 들어 과학기술이 발전하면서 디지털 매체도 대중화되었다. 대중들은 영상예술 콘텐츠에 대한 접근성이 크게 향상되면서 영상과 같은 문화소 비재를 누구나 소비할 수 있게 되었다. 영상 콘텐츠가 발전을 거듭하면 서 많은 콘텐츠의 이념과 추구한 가치는 시장의 취향에 맞추어 바뀌어 가고 있으며 영상의 제작 수준과 품질 또한 예전과 크게 달라졌다. 이 결과 영상들의 품질은 제각각인 데다, 일부 콘텐츠는 폭력적이거나 선정 성을 띄고 있어 대중의 가치관에 나쁜 영향을 미친다. 그러므로 영화·텔 레비전 교육을 시행하여 긍정적인 영상 콘텐츠를 시청하도록 유도하는 것이 시급하다. 영화·텔레비전 교육은 예술교육의 중요한 한 부분으로 학생들의 심미적 능력을 향상시키는 데에 있어서 특히 중요하다. 이뿐만 아니라 학생들의 예술 학습에 길잡이가 되며 대중들이 보다 나은 삶을 살고 보다 좋은 인간관계를 유지하는 데에도 도움이 된다. 한국의 영화·텔레비전 교육은 처음 실시된 이후로 두드러진 성과를 거 두며 비교적 완벽한 영화·텔레비전 교육 시스템과 교육모델을 갖추었다. 한국의 영화·텔레비전 교육은 주로 사람들이 더 우수한 콘텐츠를 시청하 도록 이끌고 영상 콘텐츠 자체의 매력을 통해 더 많은 사람이 영상 제작 산업에 참여할 수 있도록 유도한다. 이에 비해 중국의 영화·텔레비전 교 육은 주로 대학에서 이루어지고 있어 청소년을 위한 전문적인 영화·텔레 비전 교육 체계가 미비한 상황이다. 극소수의 학교에서만 학생들에게 영 화·텔레비전 교육을 진행하며, 학생들이 영상을 관람하고 배우고는 있으 나 다수는 분산되어 있고, 평이하며, 단일화나 규범화를 이루지 못하고 있다. 이 결과 영상에 대한 소양을 갖춘 인재를 육성하지 못하여 진정한 의미의 영화·텔레비전 교육을 실현하지 못하고 있다. 한국의 영화·텔레비 전 교육은 텔레비전 매체를 통해 더욱 널리 전파되었고, 인터넷매체를 통해 다양화되었다. 중국의 현행 영화·텔레비전 교육은 한국 영상교육의 장점과 성과를 거울로 삼아, 한국의 영화·텔레비전 교육이 가지는 특징 을 벗어나 중국 특색이 담긴 길을 걸어가야 한다. 본문은 한국의 영화·텔레비전 교육 현황을 총괄, 요약하고, 한국 영화· 텔레비전 교육의 경험과 교육 이념 및 전략적 모델을 분석하여, 한국이 구축한 영화·텔레비전 교육 체계를 통해 중국에 적합한 영화·텔레비전 교육 방안을 모색하고자 한다. 본문은 중국 영화·텔레비전 교육의 현황 과 한국 영화·텔레비전 교육의 성공적인 경험을 바탕으로, 중국에 적합 하고 실행 가능한 영화·텔레비전 교육 방안을 제안하고자 한다. 본문은 한국 영화·텔레비전 교육 상황을 정리, 분석하여 이론적인 측면에서 한 국 영화·텔레비전 교육의 최신 연구성과와 실제 동향을 파악하고, 중국 영화·텔레비전 교육 연구의 미비점을 보완한다는 점에서 의미가 있을 것 이다. 한국의 영화·텔레비전 교육 이론과 실행을 귀납하여 총괄하면 중 국의 기존 영화·텔레비전 교육 이론을 심화, 발전시킬 수 있는 현실적인 제안이 가능하다. 이론적 측면에서 중국 영화·텔레비전 교육을 개선하기 위한 효과적인 방안을 제안할 수 있어 중국의 영화·텔레비전 교육 이념 을 확립하고 발전시킬 수 있다. 또한, 한국 영화·텔레비전 교육의 역사적 경험을 총괄, 분석하여 기존 중국 영화·텔레비전 교육의 현황과 대조한 다면, 중국 영화·텔레비전 교육의 문제점을 점검할 수 있다. 이는 중국의 영화·텔레비전 교육을 발전시키는데 밑거름이 될 것이며, 중국의 영화·텔 레비전 교육에 적합한 사례와 내용에 대해 더 깊이 연구하고 참고할 수 있다. 특히, 중국의 영화·텔레비전 교육을 개혁하는 과정 중, 교재, 교육 과정, 교사 인력 및 실습 등의 측면에서 성숙한 한국 영화·텔레비전 교 육의 경험을 배우는 것은 중국의 영화·텔레비전 교육을 체계적으로 개혁 하고 현장의 부족함을 보완할 수 있어 교육 개혁을 한 층 더 발전시킬 수 있다. 본문은 한국 영화·텔레비전 교육의 성공적인 경험을 토대로 한국의 영 화·텔레비전 교육 경험이 중국의 교육에 미치는 영향에 대해 살펴보고, 중국 영화·텔레비전 교육의 길을 모색하는 연구로 요약할 수 있다. 본문 은 주로 교육학 및 영상매체와 관련된 이론에 입각하여 한국 영화·텔레 비전 교육의 성공적인 경험을 분석, 탐구하며, 이를 통해 중국의 기존 영 화·텔레비전 교육의 문제점을 지적하고 한국의 영화·텔레비전 교육 경험을 거울로 삼아 중국만의 영화·텔레비전 교육의 길을 모색하고자 한다. 본 논문에서는 첫째, ‘영화·텔레비전 교육’을 중심으로 한국 영화·텔레비 전 교육의 국가전략과 실행이라는 두 가지 측면에서 살펴보고, 한국 영 화·텔레비전 교육의 경험을 분석, 기술하여 한국 영화·텔레비전 교육의 체계를 밝혀낸다. 둘째, 중국 영화·텔레비전 교육 문제점을 찾아내어 앞으로 중국 영화·텔레비전 교육이 가야 할 길을 모색하고 보다 구체적인 방안을 제안해본다. 연구는 주로 선행연구 분석, 통시적 접근법, 대조 연 구, 사례 분석의 네 가지 연구방법을 활용한다. 이 중에서도 특히 선행연구 검토를 통해 한국 영화·텔레비전 교육의 구체적인 내용 구성을 살펴 보고, 경험을 밝힌 후에 중국의 영화·텔레비전 교육 사례를 기반으로 중 국 영화·텔레비전 교육이 나아가야 할 방향을 모색한다. 본문은 다섯 부분으로 나뉜다. 서론에서는 연구 배경과 의의를 설명한 다음 영화·텔레비전 교육, 한국의 경험, 중국의 길이라는 키워드를 중심 으로 국내외 시기별 대표적인 선행연구와 연구성과를 총괄하고 정리한 다. 그 후, 본문의 이론적 가치와 실제적 의의를 제시하고 연구방법을 설 명한다. 마지막으로 중국 영화·텔레비전 교육의 메커니즘과 특징을 분석 하고 핵심개념을 정의하여 연구의 이론적 토대를 마련한다. 논문의 전반 부에서는 한국 영화·텔레비전 교육의 전략적 이행 방안을 연구한다. 정 부, 영상협회, 학교, 사회 등 네 개 측면에서 한국 영화·텔레비전 교육의 전략 이행 방안을 분석하여 현재의 성과와 긍정적인 경험을 밝힌다. 그 후, 한국 영화·텔레비전 교육의 발전 경험을 총괄하여 성공적인 사례를 들어 발전 과정에서 나타난 장애 요인을 분석한다. 그다음 중국 영화·텔 레비전 교육에 현존하는 문제점을 지적한다. 논문의 마지막에는 한국의 성공적인 경험을 중국의 상황에 입각하여 중국의 영화·텔레비전 교육이 나아갈 방향 세 가지를 제안한다. 첫째, 전문성을 갖춘 영상 관련 인재를 발굴, 육성하고 학생들에게 영상산업의 발전 흐름에 맞는 교육과 실습 기회를 제공한다. 학생들이 가장 선진화된 기술을 가장 먼저 접할 수 있 어야 기술과 예술의 결합을 통해 산업을 발전시킬 수 있다. 나아가 학생 들이 학술계, 산업계의 일류 인재가 되어 국가의 문화 트렌드를 주도하며, 그들 자신이나 그들의 작품이 국가의 문화 상징이 되도록 한다. 둘 째, 영상 분야에서의 전문교육과 일반교육, 평생교육을 통합시켜야 한다. 영화·텔레비전 교육자는 영화·텔레비전 교육을 국민의 기본 소양 교육의 하나로 삼아 영화·텔레비전 교육에 전문가적 소양, 예술적 소양, 인문사 회적 소양을 결합해야 한다. 셋째, 해외 자원과 국내 자원을 결합해 전방 위적이고 높은 수준의 효과적인 국제 교류 및 협력 플랫폼을 구축해야 한다. 영화·텔레비전 교육은 민족 문화를 구현하고 구성하며 개선하는 데 중요한 역할을 해야 한다. 이와 동시에 세계화 추세에 발맞추어 국제 적인 교육 표준을 확립해야 한다. 디지털화와 인터넷을 통해 새로운 장 르, 새로운 전파 매체, 새로운 소통 경로를 모색해야 한다.
1992년 한중 수교 이후, 양국 간 교류가 활발해지면서 한국의 영상문 화는 중국에서 ‘한류’ 열풍을 일으킬 정도로 그 영향력을 확대해 나가고 있다. 한류는 한국 대중문화산업의 성공을 상징하고 문화를 발전시키는 데에 있어 한국의 강점을 보여주고 있다. 즉, 한국은 전통적인 유교 문화 를 전승하는 데 그치지 않고 문화를 전파하고 발전시키는 중요한 발판으 로 삼은 것이다. 한국 영상문화가 중국으로 널리 전파되면서 중국의 영 상문화에 충격과 영향을 주었으나 동시에 중국 영화·텔레비전 교육의 발 전에 시사점을 제공하기도 한다. 영화·텔레비전 교육은 예술교육의 중요한 구성요소이다. 영상예술이 대 중에게 널리 사랑받는 이유는 영상예술만이 지닌 포괄성, 역동성, 진실 성, 대중성이라는 특징 때문이다. 영상예술은 창작되는 과정에서 생동감 과 호소력, 전파력이라는 영상예술만의 독특한 특징을 지니게 된다. 이는 관객들에게 많은 것을 전달하여 대중들에게 사랑을 받게 된다. 이러한 예술 형식은 생동감이 넘치는 데다 정보가 풍부하고 호소력이 짙다. 최 근 들어 과학기술이 발전하면서 디지털 매체도 대중화되었다. 대중들은 영상예술 콘텐츠에 대한 접근성이 크게 향상되면서 영상과 같은 문화소 비재를 누구나 소비할 수 있게 되었다. 영상 콘텐츠가 발전을 거듭하면 서 많은 콘텐츠의 이념과 추구한 가치는 시장의 취향에 맞추어 바뀌어 가고 있으며 영상의 제작 수준과 품질 또한 예전과 크게 달라졌다. 이 결과 영상들의 품질은 제각각인 데다, 일부 콘텐츠는 폭력적이거나 선정 성을 띄고 있어 대중의 가치관에 나쁜 영향을 미친다. 그러므로 영화·텔 레비전 교육을 시행하여 긍정적인 영상 콘텐츠를 시청하도록 유도하는 것이 시급하다. 영화·텔레비전 교육은 예술교육의 중요한 한 부분으로 학생들의 심미적 능력을 향상시키는 데에 있어서 특히 중요하다. 이뿐만 아니라 학생들의 예술 학습에 길잡이가 되며 대중들이 보다 나은 삶을 살고 보다 좋은 인간관계를 유지하는 데에도 도움이 된다. 한국의 영화·텔레비전 교육은 처음 실시된 이후로 두드러진 성과를 거 두며 비교적 완벽한 영화·텔레비전 교육 시스템과 교육모델을 갖추었다. 한국의 영화·텔레비전 교육은 주로 사람들이 더 우수한 콘텐츠를 시청하 도록 이끌고 영상 콘텐츠 자체의 매력을 통해 더 많은 사람이 영상 제작 산업에 참여할 수 있도록 유도한다. 이에 비해 중국의 영화·텔레비전 교 육은 주로 대학에서 이루어지고 있어 청소년을 위한 전문적인 영화·텔레 비전 교육 체계가 미비한 상황이다. 극소수의 학교에서만 학생들에게 영 화·텔레비전 교육을 진행하며, 학생들이 영상을 관람하고 배우고는 있으 나 다수는 분산되어 있고, 평이하며, 단일화나 규범화를 이루지 못하고 있다. 이 결과 영상에 대한 소양을 갖춘 인재를 육성하지 못하여 진정한 의미의 영화·텔레비전 교육을 실현하지 못하고 있다. 한국의 영화·텔레비 전 교육은 텔레비전 매체를 통해 더욱 널리 전파되었고, 인터넷매체를 통해 다양화되었다. 중국의 현행 영화·텔레비전 교육은 한국 영상교육의 장점과 성과를 거울로 삼아, 한국의 영화·텔레비전 교육이 가지는 특징 을 벗어나 중국 특색이 담긴 길을 걸어가야 한다. 본문은 한국의 영화·텔레비전 교육 현황을 총괄, 요약하고, 한국 영화· 텔레비전 교육의 경험과 교육 이념 및 전략적 모델을 분석하여, 한국이 구축한 영화·텔레비전 교육 체계를 통해 중국에 적합한 영화·텔레비전 교육 방안을 모색하고자 한다. 본문은 중국 영화·텔레비전 교육의 현황 과 한국 영화·텔레비전 교육의 성공적인 경험을 바탕으로, 중국에 적합 하고 실행 가능한 영화·텔레비전 교육 방안을 제안하고자 한다. 본문은 한국 영화·텔레비전 교육 상황을 정리, 분석하여 이론적인 측면에서 한 국 영화·텔레비전 교육의 최신 연구성과와 실제 동향을 파악하고, 중국 영화·텔레비전 교육 연구의 미비점을 보완한다는 점에서 의미가 있을 것 이다. 한국의 영화·텔레비전 교육 이론과 실행을 귀납하여 총괄하면 중 국의 기존 영화·텔레비전 교육 이론을 심화, 발전시킬 수 있는 현실적인 제안이 가능하다. 이론적 측면에서 중국 영화·텔레비전 교육을 개선하기 위한 효과적인 방안을 제안할 수 있어 중국의 영화·텔레비전 교육 이념 을 확립하고 발전시킬 수 있다. 또한, 한국 영화·텔레비전 교육의 역사적 경험을 총괄, 분석하여 기존 중국 영화·텔레비전 교육의 현황과 대조한 다면, 중국 영화·텔레비전 교육의 문제점을 점검할 수 있다. 이는 중국의 영화·텔레비전 교육을 발전시키는데 밑거름이 될 것이며, 중국의 영화·텔 레비전 교육에 적합한 사례와 내용에 대해 더 깊이 연구하고 참고할 수 있다. 특히, 중국의 영화·텔레비전 교육을 개혁하는 과정 중, 교재, 교육 과정, 교사 인력 및 실습 등의 측면에서 성숙한 한국 영화·텔레비전 교 육의 경험을 배우는 것은 중국의 영화·텔레비전 교육을 체계적으로 개혁 하고 현장의 부족함을 보완할 수 있어 교육 개혁을 한 층 더 발전시킬 수 있다. 본문은 한국 영화·텔레비전 교육의 성공적인 경험을 토대로 한국의 영 화·텔레비전 교육 경험이 중국의 교육에 미치는 영향에 대해 살펴보고, 중국 영화·텔레비전 교육의 길을 모색하는 연구로 요약할 수 있다. 본문 은 주로 교육학 및 영상매체와 관련된 이론에 입각하여 한국 영화·텔레 비전 교육의 성공적인 경험을 분석, 탐구하며, 이를 통해 중국의 기존 영 화·텔레비전 교육의 문제점을 지적하고 한국의 영화·텔레비전 교육 경험을 거울로 삼아 중국만의 영화·텔레비전 교육의 길을 모색하고자 한다. 본 논문에서는 첫째, ‘영화·텔레비전 교육’을 중심으로 한국 영화·텔레비 전 교육의 국가전략과 실행이라는 두 가지 측면에서 살펴보고, 한국 영 화·텔레비전 교육의 경험을 분석, 기술하여 한국 영화·텔레비전 교육의 체계를 밝혀낸다. 둘째, 중국 영화·텔레비전 교육 문제점을 찾아내어 앞으로 중국 영화·텔레비전 교육이 가야 할 길을 모색하고 보다 구체적인 방안을 제안해본다. 연구는 주로 선행연구 분석, 통시적 접근법, 대조 연 구, 사례 분석의 네 가지 연구방법을 활용한다. 이 중에서도 특히 선행연구 검토를 통해 한국 영화·텔레비전 교육의 구체적인 내용 구성을 살펴 보고, 경험을 밝힌 후에 중국의 영화·텔레비전 교육 사례를 기반으로 중 국 영화·텔레비전 교육이 나아가야 할 방향을 모색한다. 본문은 다섯 부분으로 나뉜다. 서론에서는 연구 배경과 의의를 설명한 다음 영화·텔레비전 교육, 한국의 경험, 중국의 길이라는 키워드를 중심 으로 국내외 시기별 대표적인 선행연구와 연구성과를 총괄하고 정리한 다. 그 후, 본문의 이론적 가치와 실제적 의의를 제시하고 연구방법을 설 명한다. 마지막으로 중국 영화·텔레비전 교육의 메커니즘과 특징을 분석 하고 핵심개념을 정의하여 연구의 이론적 토대를 마련한다. 논문의 전반 부에서는 한국 영화·텔레비전 교육의 전략적 이행 방안을 연구한다. 정 부, 영상협회, 학교, 사회 등 네 개 측면에서 한국 영화·텔레비전 교육의 전략 이행 방안을 분석하여 현재의 성과와 긍정적인 경험을 밝힌다. 그 후, 한국 영화·텔레비전 교육의 발전 경험을 총괄하여 성공적인 사례를 들어 발전 과정에서 나타난 장애 요인을 분석한다. 그다음 중국 영화·텔 레비전 교육에 현존하는 문제점을 지적한다. 논문의 마지막에는 한국의 성공적인 경험을 중국의 상황에 입각하여 중국의 영화·텔레비전 교육이 나아갈 방향 세 가지를 제안한다. 첫째, 전문성을 갖춘 영상 관련 인재를 발굴, 육성하고 학생들에게 영상산업의 발전 흐름에 맞는 교육과 실습 기회를 제공한다. 학생들이 가장 선진화된 기술을 가장 먼저 접할 수 있 어야 기술과 예술의 결합을 통해 산업을 발전시킬 수 있다. 나아가 학생 들이 학술계, 산업계의 일류 인재가 되어 국가의 문화 트렌드를 주도하며, 그들 자신이나 그들의 작품이 국가의 문화 상징이 되도록 한다. 둘 째, 영상 분야에서의 전문교육과 일반교육, 평생교육을 통합시켜야 한다. 영화·텔레비전 교육자는 영화·텔레비전 교육을 국민의 기본 소양 교육의 하나로 삼아 영화·텔레비전 교육에 전문가적 소양, 예술적 소양, 인문사 회적 소양을 결합해야 한다. 셋째, 해외 자원과 국내 자원을 결합해 전방 위적이고 높은 수준의 효과적인 국제 교류 및 협력 플랫폼을 구축해야 한다. 영화·텔레비전 교육은 민족 문화를 구현하고 구성하며 개선하는 데 중요한 역할을 해야 한다. 이와 동시에 세계화 추세에 발맞추어 국제 적인 교육 표준을 확립해야 한다. 디지털화와 인터넷을 통해 새로운 장 르, 새로운 전파 매체, 새로운 소통 경로를 모색해야 한다.
Since establishing diplomatic relations between Korea and China in 1992, exchanges between the two countries have increased. The influence of Korean film and culture on China has continued to rise, even causing a trend in China - the "Korean Wave." The "Korean Wave" represents the success of the Kor...
Since establishing diplomatic relations between Korea and China in 1992, exchanges between the two countries have increased. The influence of Korean film and culture on China has continued to rise, even causing a trend in China - the "Korean Wave." The "Korean Wave" represents the success of the Korean cultural industry and the strengths of Korean cultural development: it not only inherits traditional Confucian culture but also plays an essential educational role in the spread and growth of the culture. The widespread Korean film and television culture in China has impacted and influenced Chinese film and television culture. It has also inspired the development of film and television education in China. Film and television education is an essential part of art education. The composition of film and television art has its uniqueness, and its ontology has the characteristics of comprehensiveness, movement, authenticity, and public. These characteristics make film and television artworks deeply loved by the public. In the process of expression, film and television art has the attributes of vivid image, intense infection, and wide dissemination. These unique characteristics of film and television art are very popular among many people and bring many gains to the audience. This art form is vivid, has a rich source of information, and is quite infectious. With the development of technology and digital media in recent years, the threshold of access to film and television artworks has been dramatically reduced. Almost everyone can afford to consume this cultural consumer product. In the era of continuous development of film and television resources, the ideological connotation and value orientation of many films and TV has changed in the direction of marketization, which has also caused the ideological connotation and value orientation of film and TV to change the direction of marketization. In contrast, the quality and level of film and TV have changed dramatically compared to the past, and the quality of film and TV varies from good to bad. Some films and TV have harmful content such as violence and pornography. These have a specific impact on the audience's values. Therefore, it is urgent to carry out film and television education and guide people to watch positive film and television content. Film and television education is an essential part of art education, and it is vital to improving students' aesthetic ability, especially for the improvement and cultivation of students' aesthetic knowledge. It is a good guide for students' learning in art, and for viewers, it can guide individuals to live better and maintain interpersonal relationships. Korean film and television education has achieved remarkable results since its implementation in Korea and has formed a relatively complete film and television education system and teaching model. In the process of film and television education in Korea, people are mainly guided to watch more excellent movies and are attracted to participate in the film production industry through the charm of film and television works. In China, film and television education mainly focuses on cultivating higher education institutions' talents. In contrast, film and television education for young people still has not formed a professional system. Only a few schools will provide film and television education for students, organizing them to watch and study, but mostly presenting fragmentation, singularity, superficiality, and lack of standardization, failing to truly develop film and television literacy for enlightenment and realizing the true meaning of film and television education. The real purpose of film education cannot be realized. In Korea, the television medium has made the dissemination of Korean film and television education more extensive. The Internet medium has enabled the diversity of Korean film and television education to be shown. The current film and television education in China can learn from the characteristics and achievements of Korean film and television education and develop a Chinese path in the context of the features of Korean film and television education. The purpose of this thesis is to summarize Korean film and television education, analyze its development experience, educational philosophy, and strategic model of film and television education, and explore the experience of film and television education suitable for China's development by building a system for Korean film and television education. In this thesis, we will make feasible suggestions for the development of film and television education in China by learning from the successful experience of Korean film and television education in the current situation of film and television education in China. By analyzing Korean film and television education, we can accurately grasp the theoretical development and practical dynamics of contemporary Korean film and television education, which can make up for the lack of research on film and television education in China and has specific theoretical significance. Summarizing the theories and practices of Korean film and television education can provide feasible suggestions for the enrichment and development of existing film and television education theories. Moreover, it can establish and develop the current concepts of film and television education and propose practical measures for improving Chinese film and television education from a theoretical perspective. After summarizing and analyzing the historical experience of Korean film and television education, it can be combined with the current development of film and television education in China to conduct a self-examination of the existing problems of Chinese film and television education and provide a reference for the development of Chinese film and television education. The experience and contents suitable for Chinese film and television education can be further studied and absorbed. In particular, in the process of reforming China's existing film and television education, we can learn from the mature Korean film and television education in terms of teaching materials, curriculum, teachers, and practice, so that China's film and television education can be systematically reformed. Its shortcomings can be made up in practice and further reform Chinese film and television education teaching. The overall research idea of this thesis is to take the successful Korean film and television education experience as the basis of the study, and to explore the influence of the Korean film and television education experience on Chinese education, and to try to construct a path for Chinese film and television education. Theories of education and film communication guide the study. It analyzes and investigates the successful Korean film and television education experience, summarizes the successful Korean film and television education experience, outlines the existing problems in China's film and television education process, and explores the Chinese pathway based on the Korean film and television education experience. The thesis will focus on "film and television education," explore the national strategy and educational practice of Korean film and television education and discuss the Korean film and television education experience to form a perfect Korean film and television education system. Second, we will explore the existing problems of Chinese film and television education, explore the paths of Chinese film and television education, and explain the specific paths for the initial construction of Chinese film and television education. In the process of the study, the four main research methods of documentary analysis, historical research, comparative research, and case study will be used to summarize the specific contents of Korean film and television education from the collation and summary of the literature to form a preliminary system of Korean film and television education experience, and then to explore and study the path of building Chinese film and television education by combining Chinese film and television education cases. This thesis is to be divided into five parts. The introduction is from the background to the significance of this thesis's selection, and the keywords such as film and television education, Korean experience, and Chinese path are used to review the relevant research results of previous authors and summarize and sort out the representative research works and research results of various periods at home and abroad. Then the theoretical value and practical significance of this study are presented, and the research methodology of this thesis is elaborated. Finally, the mechanism and characteristics of Chinese film and television education are analyzed, key concepts are defined, and the theoretical basis of this study is established. In the first half of the thesis, it will focus on the strategic implementation of Korean film and television education, analyzing the situation of strategic initiatives of Korean film and television education at four levels: the state, film and television associations, schools, and society, and identifying its current achievements and excellent experiences. The thesis then summarizes the development experience of Korean film and television education, citing its successful characteristics and analyzing the obstacles to its development. Then it turns the perspective back to China and finds the problems in China's film and television education. First, explore and cultivate professional film talents and provide students with education and practice opportunities that align with the development trend of film. Students should be exposed to the most advanced technology in the first place and promote the progress of the industry through the combination of technology and art. Students will become first-class talents in academia and industry and lead the country's cultural trend and make themselves or their works become the cultural symbol of the country. Second, promote the integration of professional film education with popular education and lifelong education. Film educators should take film education as an essential part of the basic quality education of the nation and focus on the integration of film education with professional literacy, artistic literacy, and humanistic and social literacy education. Third, promote the integration of international and local resources, and build an all-around, high-level, and practical platform for international exchange and cooperation. Film education should play an essential role in presenting, constructing, and improving national culture. At the same time, film education should also adapt to the trend of globalization, gradually develop international teaching standards, and Create new genres and channels of dissemination and presentation through digitalization and the Internet.
Since establishing diplomatic relations between Korea and China in 1992, exchanges between the two countries have increased. The influence of Korean film and culture on China has continued to rise, even causing a trend in China - the "Korean Wave." The "Korean Wave" represents the success of the Korean cultural industry and the strengths of Korean cultural development: it not only inherits traditional Confucian culture but also plays an essential educational role in the spread and growth of the culture. The widespread Korean film and television culture in China has impacted and influenced Chinese film and television culture. It has also inspired the development of film and television education in China. Film and television education is an essential part of art education. The composition of film and television art has its uniqueness, and its ontology has the characteristics of comprehensiveness, movement, authenticity, and public. These characteristics make film and television artworks deeply loved by the public. In the process of expression, film and television art has the attributes of vivid image, intense infection, and wide dissemination. These unique characteristics of film and television art are very popular among many people and bring many gains to the audience. This art form is vivid, has a rich source of information, and is quite infectious. With the development of technology and digital media in recent years, the threshold of access to film and television artworks has been dramatically reduced. Almost everyone can afford to consume this cultural consumer product. In the era of continuous development of film and television resources, the ideological connotation and value orientation of many films and TV has changed in the direction of marketization, which has also caused the ideological connotation and value orientation of film and TV to change the direction of marketization. In contrast, the quality and level of film and TV have changed dramatically compared to the past, and the quality of film and TV varies from good to bad. Some films and TV have harmful content such as violence and pornography. These have a specific impact on the audience's values. Therefore, it is urgent to carry out film and television education and guide people to watch positive film and television content. Film and television education is an essential part of art education, and it is vital to improving students' aesthetic ability, especially for the improvement and cultivation of students' aesthetic knowledge. It is a good guide for students' learning in art, and for viewers, it can guide individuals to live better and maintain interpersonal relationships. Korean film and television education has achieved remarkable results since its implementation in Korea and has formed a relatively complete film and television education system and teaching model. In the process of film and television education in Korea, people are mainly guided to watch more excellent movies and are attracted to participate in the film production industry through the charm of film and television works. In China, film and television education mainly focuses on cultivating higher education institutions' talents. In contrast, film and television education for young people still has not formed a professional system. Only a few schools will provide film and television education for students, organizing them to watch and study, but mostly presenting fragmentation, singularity, superficiality, and lack of standardization, failing to truly develop film and television literacy for enlightenment and realizing the true meaning of film and television education. The real purpose of film education cannot be realized. In Korea, the television medium has made the dissemination of Korean film and television education more extensive. The Internet medium has enabled the diversity of Korean film and television education to be shown. The current film and television education in China can learn from the characteristics and achievements of Korean film and television education and develop a Chinese path in the context of the features of Korean film and television education. The purpose of this thesis is to summarize Korean film and television education, analyze its development experience, educational philosophy, and strategic model of film and television education, and explore the experience of film and television education suitable for China's development by building a system for Korean film and television education. In this thesis, we will make feasible suggestions for the development of film and television education in China by learning from the successful experience of Korean film and television education in the current situation of film and television education in China. By analyzing Korean film and television education, we can accurately grasp the theoretical development and practical dynamics of contemporary Korean film and television education, which can make up for the lack of research on film and television education in China and has specific theoretical significance. Summarizing the theories and practices of Korean film and television education can provide feasible suggestions for the enrichment and development of existing film and television education theories. Moreover, it can establish and develop the current concepts of film and television education and propose practical measures for improving Chinese film and television education from a theoretical perspective. After summarizing and analyzing the historical experience of Korean film and television education, it can be combined with the current development of film and television education in China to conduct a self-examination of the existing problems of Chinese film and television education and provide a reference for the development of Chinese film and television education. The experience and contents suitable for Chinese film and television education can be further studied and absorbed. In particular, in the process of reforming China's existing film and television education, we can learn from the mature Korean film and television education in terms of teaching materials, curriculum, teachers, and practice, so that China's film and television education can be systematically reformed. Its shortcomings can be made up in practice and further reform Chinese film and television education teaching. The overall research idea of this thesis is to take the successful Korean film and television education experience as the basis of the study, and to explore the influence of the Korean film and television education experience on Chinese education, and to try to construct a path for Chinese film and television education. Theories of education and film communication guide the study. It analyzes and investigates the successful Korean film and television education experience, summarizes the successful Korean film and television education experience, outlines the existing problems in China's film and television education process, and explores the Chinese pathway based on the Korean film and television education experience. The thesis will focus on "film and television education," explore the national strategy and educational practice of Korean film and television education and discuss the Korean film and television education experience to form a perfect Korean film and television education system. Second, we will explore the existing problems of Chinese film and television education, explore the paths of Chinese film and television education, and explain the specific paths for the initial construction of Chinese film and television education. In the process of the study, the four main research methods of documentary analysis, historical research, comparative research, and case study will be used to summarize the specific contents of Korean film and television education from the collation and summary of the literature to form a preliminary system of Korean film and television education experience, and then to explore and study the path of building Chinese film and television education by combining Chinese film and television education cases. This thesis is to be divided into five parts. The introduction is from the background to the significance of this thesis's selection, and the keywords such as film and television education, Korean experience, and Chinese path are used to review the relevant research results of previous authors and summarize and sort out the representative research works and research results of various periods at home and abroad. Then the theoretical value and practical significance of this study are presented, and the research methodology of this thesis is elaborated. Finally, the mechanism and characteristics of Chinese film and television education are analyzed, key concepts are defined, and the theoretical basis of this study is established. In the first half of the thesis, it will focus on the strategic implementation of Korean film and television education, analyzing the situation of strategic initiatives of Korean film and television education at four levels: the state, film and television associations, schools, and society, and identifying its current achievements and excellent experiences. The thesis then summarizes the development experience of Korean film and television education, citing its successful characteristics and analyzing the obstacles to its development. Then it turns the perspective back to China and finds the problems in China's film and television education. First, explore and cultivate professional film talents and provide students with education and practice opportunities that align with the development trend of film. Students should be exposed to the most advanced technology in the first place and promote the progress of the industry through the combination of technology and art. Students will become first-class talents in academia and industry and lead the country's cultural trend and make themselves or their works become the cultural symbol of the country. Second, promote the integration of professional film education with popular education and lifelong education. Film educators should take film education as an essential part of the basic quality education of the nation and focus on the integration of film education with professional literacy, artistic literacy, and humanistic and social literacy education. Third, promote the integration of international and local resources, and build an all-around, high-level, and practical platform for international exchange and cooperation. Film education should play an essential role in presenting, constructing, and improving national culture. At the same time, film education should also adapt to the trend of globalization, gradually develop international teaching standards, and Create new genres and channels of dissemination and presentation through digitalization and the Internet.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.