[학위논문]복합 트레이닝에 따른 대학 신입생 및 재학생 축구선수의 체력의 변화 Changes in the physical performance of freshman and enrolled student soccer players according to combined training원문보기
본 연구의 목적은 축구 지도 현장에서의 경기력 향상을 위한 과학적 훈련 접근법에 대한 기초적인 데이터를 제공하는 것이다. 본 연구는 신입생 그룹(HG; 고등학교 그룹, n=15)과 재학생 그룹(UG; 대학교 그룹, n=17)으로 나누어 8주간의 복합 훈련 프로그램의 효과를 분석하였다. 복합 트레이닝의 전·후 체력 테스트로 트레드밀을 이용한 유산소성(aerobic) 능력 측정, 윙게이트를 이용한 무산소성 파워(anaerobic power) 능력 측정, 기초체력 측정을 실시하였으며 다음과 같은 결과가 나왔다. 기초체력 테스트 결과, 시각 전신반응은 복합 트레이닝 전에 HG군과 UG군 사이에 유의한 차이가 나타났다(p<.01). 사이드 스텝은 UG군에서 복합 트레이닝 전과 복합 트레이닝 후 측정 결과에 유의한 차이가 나타났다(p<.01). ...
본 연구의 목적은 축구 지도 현장에서의 경기력 향상을 위한 과학적 훈련 접근법에 대한 기초적인 데이터를 제공하는 것이다. 본 연구는 신입생 그룹(HG; 고등학교 그룹, n=15)과 재학생 그룹(UG; 대학교 그룹, n=17)으로 나누어 8주간의 복합 훈련 프로그램의 효과를 분석하였다. 복합 트레이닝의 전·후 체력 테스트로 트레드밀을 이용한 유산소성(aerobic) 능력 측정, 윙게이트를 이용한 무산소성 파워(anaerobic power) 능력 측정, 기초체력 측정을 실시하였으며 다음과 같은 결과가 나왔다. 기초체력 테스트 결과, 시각 전신반응은 복합 트레이닝 전에 HG군과 UG군 사이에 유의한 차이가 나타났다(p<.01). 사이드 스텝은 UG군에서 복합 트레이닝 전과 복합 트레이닝 후 측정 결과에 유의한 차이가 나타났다(p<.01). 배근력은 복합 트레이닝 후에 HG군과 UG군 간에 유의한 차이가 나타났다(p<.01). 그러나 유·무산소 능력 측정에서는 모두 유의한 차이가 나타나지 않았다. 이러한 결과로부터 운동 지속시간이나 최대파워, 평균파워 등과 같은 유·무산소성 능력뿐만 아니라 근지구력, 유연성, 평형성 등을 향상시킬 수 있는 운동 프로그램을 추가하여 더 효율적인 복합 트레이닝 프로그램을 적용할 필요성을 시사하였다.
본 연구의 목적은 축구 지도 현장에서의 경기력 향상을 위한 과학적 훈련 접근법에 대한 기초적인 데이터를 제공하는 것이다. 본 연구는 신입생 그룹(HG; 고등학교 그룹, n=15)과 재학생 그룹(UG; 대학교 그룹, n=17)으로 나누어 8주간의 복합 훈련 프로그램의 효과를 분석하였다. 복합 트레이닝의 전·후 체력 테스트로 트레드밀을 이용한 유산소성(aerobic) 능력 측정, 윙게이트를 이용한 무산소성 파워(anaerobic power) 능력 측정, 기초체력 측정을 실시하였으며 다음과 같은 결과가 나왔다. 기초체력 테스트 결과, 시각 전신반응은 복합 트레이닝 전에 HG군과 UG군 사이에 유의한 차이가 나타났다(p<.01). 사이드 스텝은 UG군에서 복합 트레이닝 전과 복합 트레이닝 후 측정 결과에 유의한 차이가 나타났다(p<.01). 배근력은 복합 트레이닝 후에 HG군과 UG군 간에 유의한 차이가 나타났다(p<.01). 그러나 유·무산소 능력 측정에서는 모두 유의한 차이가 나타나지 않았다. 이러한 결과로부터 운동 지속시간이나 최대파워, 평균파워 등과 같은 유·무산소성 능력뿐만 아니라 근지구력, 유연성, 평형성 등을 향상시킬 수 있는 운동 프로그램을 추가하여 더 효율적인 복합 트레이닝 프로그램을 적용할 필요성을 시사하였다.
The purpose of this study was conducted to the effects of combined training on physical strength of freshmen and enrolled students soccer players. The physical fitness test was conducted as a graded exercise test, a wingate test, and a basic physical strength test and the results were as follows; In...
The purpose of this study was conducted to the effects of combined training on physical strength of freshmen and enrolled students soccer players. The physical fitness test was conducted as a graded exercise test, a wingate test, and a basic physical strength test and the results were as follows; In the aerobic power, there were no significant differences in wingate test such as a peak power, mean power and time to peak power etc. between pre- and post training. In the basic physical strength test, there was an significant increase in side step test and back strength of enrolled student soccer players. The above results suggest that combined training can effectively improve agility and muscle strength in enrolled student soccer players. Therefore, it was suggested that the duration and intensity and frequency of combined training is needed to improve more effective physical strength in freshmen and enrolled student soccer players.
The purpose of this study was conducted to the effects of combined training on physical strength of freshmen and enrolled students soccer players. The physical fitness test was conducted as a graded exercise test, a wingate test, and a basic physical strength test and the results were as follows; In the aerobic power, there were no significant differences in wingate test such as a peak power, mean power and time to peak power etc. between pre- and post training. In the basic physical strength test, there was an significant increase in side step test and back strength of enrolled student soccer players. The above results suggest that combined training can effectively improve agility and muscle strength in enrolled student soccer players. Therefore, it was suggested that the duration and intensity and frequency of combined training is needed to improve more effective physical strength in freshmen and enrolled student soccer players.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.