본 연구는 헤어미용실의 활성화를 위한 방안 연구로써 헤어미용실 종사자의 뿌리염색에 대한 인식과 헤드스파 프로그램에 따른 경영활성 및 기대효과를 파 악하고, 뿌리염색 시술고객을 대상으로 한 두피.모발 상태 및 염색 시술 실태, 헤드스파 프로그램의 인식을 조사 연구하였다. 그리고, 뿌리염색 실험대상자를 통해 헤드스파 프로그램을 실행하여 두피상태와 만족도를 분석하였다. 헤어미 용실에 헤드스파 프로그램 도입과 더불어 최근 코로나 등 여러 가지 원인으로 인해 경영이 어려워지고 있는 헤어미용실의 활성화 방안을 제시하는 데 목적이 있다. 1차 조사에서 본연구에 조사된 헤어미용실 종사자 120명에 대한 일반적 특성 은 “대학교 졸업(2년제 포함) 이상”이 “고등학교 졸업 이하”보다 높았다. 미 용 경력 “10년 이내”, “10∼20년 이내”는 “30년 이상”보다 많았다. 헤어미용실 종사자의 뿌리염색에 대한 인식에서 1차 염색 후 뿌리염색에 대한 두피자극 및 손상이 높을 것임을 확인할 수 있었다.(73.7%) 헤어미용실 종사자의 경영활성 인식에서는 뿌리염색 후 헤드스파 프로그램은 고객 만족도를 증가시킬 것에 대해 87.4%, 뿌리염색 시술고객을 통한 헤어미용 실 ...
본 연구는 헤어미용실의 활성화를 위한 방안 연구로써 헤어미용실 종사자의 뿌리염색에 대한 인식과 헤드스파 프로그램에 따른 경영활성 및 기대효과를 파 악하고, 뿌리염색 시술고객을 대상으로 한 두피.모발 상태 및 염색 시술 실태, 헤드스파 프로그램의 인식을 조사 연구하였다. 그리고, 뿌리염색 실험대상자를 통해 헤드스파 프로그램을 실행하여 두피상태와 만족도를 분석하였다. 헤어미 용실에 헤드스파 프로그램 도입과 더불어 최근 코로나 등 여러 가지 원인으로 인해 경영이 어려워지고 있는 헤어미용실의 활성화 방안을 제시하는 데 목적이 있다. 1차 조사에서 본연구에 조사된 헤어미용실 종사자 120명에 대한 일반적 특성 은 “대학교 졸업(2년제 포함) 이상”이 “고등학교 졸업 이하”보다 높았다. 미 용 경력 “10년 이내”, “10∼20년 이내”는 “30년 이상”보다 많았다. 헤어미용실 종사자의 뿌리염색에 대한 인식에서 1차 염색 후 뿌리염색에 대한 두피자극 및 손상이 높을 것임을 확인할 수 있었다.(73.7%) 헤어미용실 종사자의 경영활성 인식에서는 뿌리염색 후 헤드스파 프로그램은 고객 만족도를 증가시킬 것에 대해 87.4%, 뿌리염색 시술고객을 통한 헤어미용 실 경영성과 증진이 높아질 것인지는 83.2%로, 헤드스파 프로그램을 받기 위해 뿌리염색 시술고객의 주기적인 매장방문 횟수 증가 76.5% 나타났다. 뿌리염색 후 헤드스파 프로그램에 대한 기대효과는 모두 5점 만점 기준 4점 이상이었고 특히 ‘헤드스파 프로그램 접목에 대한 기대효과’가 4.1점으로 가장 높게 나타났다. 2차 조사에서 뿌리염색 시술고객을 대상으로 두피 및 모발 상태와 관리 실태 는 “지성” 두피타입 41.7%, 모발은 “손상된 편” 58.3%, 샴푸 후에는 “온풍 드라 이”로 모발을 건조함이 41.7%, 모발 손상에 가장 큰 영향을 주는 원인으로 “염 색”이 37.5%로 나타났다. 두피.모발 문제 발생의 주요 원인으로 “펌, 염색 등의 잘못된 미용 시술”이 45.8%, 두피.모발 관리에 대한 정보는 주로 “인터넷 및 광 고 매체를 통해서”가 37.5%, 두피.모발 관리시 중요한 사항으로 응답자의 35.4%가 “모발과 두피에 맞는 전문제품 사용”이라 하였다. 두피.모발 고민은 “탈모”가 27.1%, 두피 및 모발관리 필요성은 3.83점 이었다. 이들은 염색주기“2 개월 이내” 42.9%, 뿌리염색 주기는 “1개월 이내”가 95.0%였다. 염색이 인체에 유해 하다는 인식 수준은 5점 만점 기준 3.83점, 조사대상자의 87.5%가 염색 경험이 “있음”으로 나타났다. 염색 후 부작용을 겪은 대상은 20.8%, 부작용 유형은 “가려움”이 66.7%이였고, 그 원인으로는 “염색약의 독성 문제”가 43.9%, 염색 후 두피 자극 정도는 “보통이다”가 58.3%로 나왔다. 뿌리염색 후 헤드스파 경험은 “없다”는 응답이 83.3%, 그 이유는 “필요성을 못 느껴서”가 45.0%로 나타났다. 뿌리염색 후 헤드스파를 받아볼 의향에 대해 서는 3.33점, 적절한 요금은 “1만원에서 2만원 미만”이 45.8%, 시간은 “20분 이 내”가 45.8%로 나타났다. 뿌리염색 후 헤드스파 프로그램 시술에 대한 실험대 상자 24명에 대한 기대효과는 평균 3.71점으로 나타났다. 3차 실험대상자 12명 실험대상자의 헤드스파 프로그램 시술 후 두피 세정은 뿌리염색으로 인한 두피에 잔존된 염색제가 없어지고 맑고 투명해지는 효과가 있는 것으로 모니터상의 전, 후 비교가 육안 평가로 확인되었으며, 이들의 헤드 스파 프로그램 시술 후 두피 수분량 증가에 효과가 있었다.(t=-5.138, p〈.001). 실험대상자의 헤드스파 프로그램 시술 후 인식과 기대효과는 5점 만점에 ‘헤드 스파 프로그램에 대한 인지’는 3.25점, ‘탈모 예방에 기여’ 는 3.92점, ‘헤드스파 프로그램에 대한 미용적 보완에 기여’는 4.42점, ‘두피로 인한 스트레스 완화에 기여’ 4.33점, ‘두피가려움 완화에 기여’ 4.17점, ‘헤드스파 프로그램에 대한 관심 도’가 3.5점, ‘헤드스파 프로그램에 주기적인 참여를 희망’ 및 ‘두피 문제를 해결 하기 위해 평소 노력 하는지’는 3.58점으로 나타났다. 실험대상자의 헤드스파 프로그램 시술 후 만족도는 ‘헤드스파 프로그램 후 염색 잔여물 해소, 각질 제거 등 깨끗해진 두피만족도 4.92점, ’프로그램 전, 후 를 진단 사진으로 확인할 수 있는 시스템 만족도‘ 4.83점, ‘실험 후 모발 빠짐이 적어진 것’ 4.75점, ‘실험 후 두피 가려움과 건조함 완화’ 및 ‘헤어미용실에서 지 속적인 관리를 받을 의향’이 동일하게 4.67점이 나타났다. ‘실험 후 두피에 대한 관심 증진’은 평균 3.75점으로 실험대상자들은 실험 후 헤드스파 프로그램에 대 해 만족도가 높은 것으로 확인 되었다. 이에 본 연구는 1차적으로 헤어미용실 종사자들에게 헤드스파에 대한 실태를 조사를 하였으며, 2차적으로 직접적인 뿌리염색 시술고객을 대상으로 헤드스파 프로그램에 대한 실태조사를 참조하여 3차적으로 실험대상자에게 헤드스파 프 로그램을 개발, 시술하여 긍정적인 효과를 얻을 수 있었다.
본 연구는 헤어미용실의 활성화를 위한 방안 연구로써 헤어미용실 종사자의 뿌리염색에 대한 인식과 헤드스파 프로그램에 따른 경영활성 및 기대효과를 파 악하고, 뿌리염색 시술고객을 대상으로 한 두피.모발 상태 및 염색 시술 실태, 헤드스파 프로그램의 인식을 조사 연구하였다. 그리고, 뿌리염색 실험대상자를 통해 헤드스파 프로그램을 실행하여 두피상태와 만족도를 분석하였다. 헤어미 용실에 헤드스파 프로그램 도입과 더불어 최근 코로나 등 여러 가지 원인으로 인해 경영이 어려워지고 있는 헤어미용실의 활성화 방안을 제시하는 데 목적이 있다. 1차 조사에서 본연구에 조사된 헤어미용실 종사자 120명에 대한 일반적 특성 은 “대학교 졸업(2년제 포함) 이상”이 “고등학교 졸업 이하”보다 높았다. 미 용 경력 “10년 이내”, “10∼20년 이내”는 “30년 이상”보다 많았다. 헤어미용실 종사자의 뿌리염색에 대한 인식에서 1차 염색 후 뿌리염색에 대한 두피자극 및 손상이 높을 것임을 확인할 수 있었다.(73.7%) 헤어미용실 종사자의 경영활성 인식에서는 뿌리염색 후 헤드스파 프로그램은 고객 만족도를 증가시킬 것에 대해 87.4%, 뿌리염색 시술고객을 통한 헤어미용 실 경영성과 증진이 높아질 것인지는 83.2%로, 헤드스파 프로그램을 받기 위해 뿌리염색 시술고객의 주기적인 매장방문 횟수 증가 76.5% 나타났다. 뿌리염색 후 헤드스파 프로그램에 대한 기대효과는 모두 5점 만점 기준 4점 이상이었고 특히 ‘헤드스파 프로그램 접목에 대한 기대효과’가 4.1점으로 가장 높게 나타났다. 2차 조사에서 뿌리염색 시술고객을 대상으로 두피 및 모발 상태와 관리 실태 는 “지성” 두피타입 41.7%, 모발은 “손상된 편” 58.3%, 샴푸 후에는 “온풍 드라 이”로 모발을 건조함이 41.7%, 모발 손상에 가장 큰 영향을 주는 원인으로 “염 색”이 37.5%로 나타났다. 두피.모발 문제 발생의 주요 원인으로 “펌, 염색 등의 잘못된 미용 시술”이 45.8%, 두피.모발 관리에 대한 정보는 주로 “인터넷 및 광 고 매체를 통해서”가 37.5%, 두피.모발 관리시 중요한 사항으로 응답자의 35.4%가 “모발과 두피에 맞는 전문제품 사용”이라 하였다. 두피.모발 고민은 “탈모”가 27.1%, 두피 및 모발관리 필요성은 3.83점 이었다. 이들은 염색주기“2 개월 이내” 42.9%, 뿌리염색 주기는 “1개월 이내”가 95.0%였다. 염색이 인체에 유해 하다는 인식 수준은 5점 만점 기준 3.83점, 조사대상자의 87.5%가 염색 경험이 “있음”으로 나타났다. 염색 후 부작용을 겪은 대상은 20.8%, 부작용 유형은 “가려움”이 66.7%이였고, 그 원인으로는 “염색약의 독성 문제”가 43.9%, 염색 후 두피 자극 정도는 “보통이다”가 58.3%로 나왔다. 뿌리염색 후 헤드스파 경험은 “없다”는 응답이 83.3%, 그 이유는 “필요성을 못 느껴서”가 45.0%로 나타났다. 뿌리염색 후 헤드스파를 받아볼 의향에 대해 서는 3.33점, 적절한 요금은 “1만원에서 2만원 미만”이 45.8%, 시간은 “20분 이 내”가 45.8%로 나타났다. 뿌리염색 후 헤드스파 프로그램 시술에 대한 실험대 상자 24명에 대한 기대효과는 평균 3.71점으로 나타났다. 3차 실험대상자 12명 실험대상자의 헤드스파 프로그램 시술 후 두피 세정은 뿌리염색으로 인한 두피에 잔존된 염색제가 없어지고 맑고 투명해지는 효과가 있는 것으로 모니터상의 전, 후 비교가 육안 평가로 확인되었으며, 이들의 헤드 스파 프로그램 시술 후 두피 수분량 증가에 효과가 있었다.(t=-5.138, p〈.001). 실험대상자의 헤드스파 프로그램 시술 후 인식과 기대효과는 5점 만점에 ‘헤드 스파 프로그램에 대한 인지’는 3.25점, ‘탈모 예방에 기여’ 는 3.92점, ‘헤드스파 프로그램에 대한 미용적 보완에 기여’는 4.42점, ‘두피로 인한 스트레스 완화에 기여’ 4.33점, ‘두피가려움 완화에 기여’ 4.17점, ‘헤드스파 프로그램에 대한 관심 도’가 3.5점, ‘헤드스파 프로그램에 주기적인 참여를 희망’ 및 ‘두피 문제를 해결 하기 위해 평소 노력 하는지’는 3.58점으로 나타났다. 실험대상자의 헤드스파 프로그램 시술 후 만족도는 ‘헤드스파 프로그램 후 염색 잔여물 해소, 각질 제거 등 깨끗해진 두피만족도 4.92점, ’프로그램 전, 후 를 진단 사진으로 확인할 수 있는 시스템 만족도‘ 4.83점, ‘실험 후 모발 빠짐이 적어진 것’ 4.75점, ‘실험 후 두피 가려움과 건조함 완화’ 및 ‘헤어미용실에서 지 속적인 관리를 받을 의향’이 동일하게 4.67점이 나타났다. ‘실험 후 두피에 대한 관심 증진’은 평균 3.75점으로 실험대상자들은 실험 후 헤드스파 프로그램에 대 해 만족도가 높은 것으로 확인 되었다. 이에 본 연구는 1차적으로 헤어미용실 종사자들에게 헤드스파에 대한 실태를 조사를 하였으며, 2차적으로 직접적인 뿌리염색 시술고객을 대상으로 헤드스파 프로그램에 대한 실태조사를 참조하여 3차적으로 실험대상자에게 헤드스파 프 로그램을 개발, 시술하여 긍정적인 효과를 얻을 수 있었다.
This study was conducted to revitalize hair salons, this study identified the perception of root dyeing of hair salons workers, and the management activates and the effects of the head spa program. Also, a survey was conducted on root dyeing customers about their scalp, hair condition, h...
This study was conducted to revitalize hair salons, this study identified the perception of root dyeing of hair salons workers, and the management activates and the effects of the head spa program. Also, a survey was conducted on root dyeing customers about their scalp, hair condition, hair dyeing treatment methods, and recognition of the head spa program. In addition, the scalp condition and satisfaction were analyzed by applying a head spa program to the subjects of the root dyeing experiment. The purpose of the study is to revitalize hair salon industries with introducing a head spa program to hair salons because recently the management of hair salon became difficult to manage due to various reasons such as COVID-19. In the first survey, in terms of the general characteristics in education experiences of 120 hair salon workers, "university graduation (including two-year system) or higher" was more than "high school graduation or lower". As for beauty experience, "within 10 years" and "within 10 to 20 years" were more than "within 30 years". In the perception of root dyeing by hair salon workers, it was confirmed that scalp irritation and damages after dyeing would be high (73.7%). In a survey on the perception of hair salon workers' management activities, 87.4% answered that "the head spa program will increase customer satisfaction after root dyeing", 83.2% showed that "the management performance of hair salon through root dyeing customers will increase", and 76.5% replied that "the number of regular store visits by root dyeing customers will increase to receive the head spa program". The expected effect on the head spa program after root dyeing was more than 4 points out of 5 points, and in particular, the "expected effect on the applying of the head spa program" was the highest at 4.1 points. In the second survey, the scalp and hair conditions and management status survey of root dyeing customers were shown as follows: 41.7% of respondents said they had an "oily scalp" type and 58.3% said they have "damaged" hair, 41.7% said dry hair with "warm air" after shampooing, and 37.5% answered that "dyeing" is the biggest reason for damaging hair. 45.8% of respondents said "wrong cosmetic procedures such as perm and dyeing" as the main cause of scalp and hair problems, 37.5% said that they get information on scalp and hair management "through the Internet and advertising media," and 35.4% of respondents mentioned that it is important factor of scalp and hair management by "using specialized products suitable for hair and scalp". About scalp and hair concerns, 27.1% answered "hair loss" and 3.83 points were needed for scalp and hair management. 42.9% of them for dyeing cycle was "within 2 months", 95.0% was "within 1 month". The level of perception that dyeing is harmful to the human body was 3.83 points out of 5, and 87.5% of the survey subjects had "dyeing experience". 20.8% of the subjects suffered side effects after dyeing, 66.7% of the side effects were "itchiness", 43.9% were "toxicity problems of dyeing drugs", and 58.3% were "normal" for scalp irritation after dyeing. 83.3% of respondents answered that they had no head spa experience after root dyeing, and 45.0% said "it is because did not feel the need". As for the intention to receive a head spa after root dyeing, 3.33 points were found, 45.8% answered that the appropriate fee was "10,000 won to less than 20,000 won", and 45.8% thinks the appropriate service time was "20 minutes". The expected effects for the head spa program procedure after root dyeing, 24 subjects answered 3.71 points on average. After the head spa program procedure of 12 subjects in the 3rd trial, scalp cleaning had the effect of removing the remaining dye on the scalp due to root dyeing and the scalp became clear and transparent, and the comparison before and after the program, confirmed by visual evaluation with monitoring. Also it is confirmed that the head spa program after the root dyeing was effective in increasing the amount of scalp moisture (t=-5.138, p<.001). The effects of recognition and expectation of the subjects after the head spa program procedure were as follows: Out of 5, 3.25 points for "recognition of the head spa program," 3.92 points for "contributing to hair loss prevention," 4.42 points for "contributing to beauty supplementation of the head spa program," 4.33 points for "contributing to alleviating stress caused by scalp," 3.5 points for "interest in head spa program," and lastly, "Hope to participate periodically in the head spa program" and "efforts to solve scalp problems" score 3.58 points. After the head spa program procedure, the satisfaction of subjects was shown as follows: 4.92 points for "clean scalp satisfaction after the program such as removing dyeing residues and exfoliating", 4.83 points for "system satisfaction to check before and after the program with diagnostic photos", 4.75 points for "less hair loss after the program", and lastly, 4.67 points for both "relieving scalp itching and dryness after the experiment," and "intention to receive continuous management in the hair salon". The "increase in interest of the scalp management after the experiment" averaged 3.75 points, confirming that the subjects were highly satisfied with the head spa program after the experiment. Therefore, this study first surveyed the status of head spa for hair salon workers, and secondly, conducted a status survey of head spa programs for root dyeing customers. Third, referring to the survey, the subjects developed and tested a head spa program for the experiment, followed by a positive effect.
This study was conducted to revitalize hair salons, this study identified the perception of root dyeing of hair salons workers, and the management activates and the effects of the head spa program. Also, a survey was conducted on root dyeing customers about their scalp, hair condition, hair dyeing treatment methods, and recognition of the head spa program. In addition, the scalp condition and satisfaction were analyzed by applying a head spa program to the subjects of the root dyeing experiment. The purpose of the study is to revitalize hair salon industries with introducing a head spa program to hair salons because recently the management of hair salon became difficult to manage due to various reasons such as COVID-19. In the first survey, in terms of the general characteristics in education experiences of 120 hair salon workers, "university graduation (including two-year system) or higher" was more than "high school graduation or lower". As for beauty experience, "within 10 years" and "within 10 to 20 years" were more than "within 30 years". In the perception of root dyeing by hair salon workers, it was confirmed that scalp irritation and damages after dyeing would be high (73.7%). In a survey on the perception of hair salon workers' management activities, 87.4% answered that "the head spa program will increase customer satisfaction after root dyeing", 83.2% showed that "the management performance of hair salon through root dyeing customers will increase", and 76.5% replied that "the number of regular store visits by root dyeing customers will increase to receive the head spa program". The expected effect on the head spa program after root dyeing was more than 4 points out of 5 points, and in particular, the "expected effect on the applying of the head spa program" was the highest at 4.1 points. In the second survey, the scalp and hair conditions and management status survey of root dyeing customers were shown as follows: 41.7% of respondents said they had an "oily scalp" type and 58.3% said they have "damaged" hair, 41.7% said dry hair with "warm air" after shampooing, and 37.5% answered that "dyeing" is the biggest reason for damaging hair. 45.8% of respondents said "wrong cosmetic procedures such as perm and dyeing" as the main cause of scalp and hair problems, 37.5% said that they get information on scalp and hair management "through the Internet and advertising media," and 35.4% of respondents mentioned that it is important factor of scalp and hair management by "using specialized products suitable for hair and scalp". About scalp and hair concerns, 27.1% answered "hair loss" and 3.83 points were needed for scalp and hair management. 42.9% of them for dyeing cycle was "within 2 months", 95.0% was "within 1 month". The level of perception that dyeing is harmful to the human body was 3.83 points out of 5, and 87.5% of the survey subjects had "dyeing experience". 20.8% of the subjects suffered side effects after dyeing, 66.7% of the side effects were "itchiness", 43.9% were "toxicity problems of dyeing drugs", and 58.3% were "normal" for scalp irritation after dyeing. 83.3% of respondents answered that they had no head spa experience after root dyeing, and 45.0% said "it is because did not feel the need". As for the intention to receive a head spa after root dyeing, 3.33 points were found, 45.8% answered that the appropriate fee was "10,000 won to less than 20,000 won", and 45.8% thinks the appropriate service time was "20 minutes". The expected effects for the head spa program procedure after root dyeing, 24 subjects answered 3.71 points on average. After the head spa program procedure of 12 subjects in the 3rd trial, scalp cleaning had the effect of removing the remaining dye on the scalp due to root dyeing and the scalp became clear and transparent, and the comparison before and after the program, confirmed by visual evaluation with monitoring. Also it is confirmed that the head spa program after the root dyeing was effective in increasing the amount of scalp moisture (t=-5.138, p<.001). The effects of recognition and expectation of the subjects after the head spa program procedure were as follows: Out of 5, 3.25 points for "recognition of the head spa program," 3.92 points for "contributing to hair loss prevention," 4.42 points for "contributing to beauty supplementation of the head spa program," 4.33 points for "contributing to alleviating stress caused by scalp," 3.5 points for "interest in head spa program," and lastly, "Hope to participate periodically in the head spa program" and "efforts to solve scalp problems" score 3.58 points. After the head spa program procedure, the satisfaction of subjects was shown as follows: 4.92 points for "clean scalp satisfaction after the program such as removing dyeing residues and exfoliating", 4.83 points for "system satisfaction to check before and after the program with diagnostic photos", 4.75 points for "less hair loss after the program", and lastly, 4.67 points for both "relieving scalp itching and dryness after the experiment," and "intention to receive continuous management in the hair salon". The "increase in interest of the scalp management after the experiment" averaged 3.75 points, confirming that the subjects were highly satisfied with the head spa program after the experiment. Therefore, this study first surveyed the status of head spa for hair salon workers, and secondly, conducted a status survey of head spa programs for root dyeing customers. Third, referring to the survey, the subjects developed and tested a head spa program for the experiment, followed by a positive effect.
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