본 연구는 두피·모발 지식수준과 관리인식에 따른 헤드스파 행동에 미치는 영향을 분석해 문제점을 파악하고, 헤드스파 실천행동에 미치는 영향을 확장하여 규명함으로서 두피·모발 건강관리 증진을 위한 전략수립에 따른 기초 자료를 제공하고자 한다. 연구대상 및 방법은 대전광역시, 세종특별자치시, 충남·충북도에 거주하는 남·녀 300명을 대상으로 2023년 9월 25일부터 2023년 10월 21일까지 설문조사를 실시하였다. 수집된 자료의 처리는 통계프로그램 SPSS 28.0을 이용하여 분석하였고, 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 연구 대상자의 일반적 특성은, 성별로는 여성(73.7%)이 가장 많았고, 연령별로는 50대 이상(36.3%), 결혼상태별로는 기혼(58.0%), 학력별로는 대학 재/졸(39.3%), 직업별로는 전문직(23.7%), 월평균 소득수준별로는 100만원 미만(23.3%), 거주지별로는 대전광역시(59.7%)가 가장 많았다. 둘째, 일반적 특성에 따른 두피·모발 상태의 차이 결과, 성별에 따른 두피·모발 상태는 남성이 나빴으며, 연령에 따라서는 30대, 결혼은 미혼, 학력은 대학 재/졸, 직업은 공무원, 월평균 소득수준은 400만원 미만, 거주지는 충남/충북이 두피·모발 상태가 나쁜 것으로 나타났다. 셋째, 일반적 특성에 따른 두피·모발 지식수준의 차이 결과, 성별은 여성이 더 높았으며, 연령은 30대, 결혼 상태는 미혼, 학력은 대학원 재/졸, 직업은 학생, 월평균 소득은 100만원 미만/500만원 이상, 거주지는 세종특별자치시가 높은 것으로 나타났다. 넷째, 일반적 특성에 따른 헤드스파 행동의도 차이 결과, 성별은 여성이 높았으며, 연령은 40대, 결혼 상태는 기혼, 학력은 대학원 재/졸, 직업은 자영업, 월평균 소득수준은 500만원 이상, 거주지는 세종특별자치시가 높은 것으로 나타났다. 다섯째, 두피·모발 상태, 두피·모발 지식수준, 헤드스파 행동의도에 대한 전반적인 수준 및 상관관계 결과, 두피·모발 상태 전체는 평균이 2.86이었고, 하위 영역은 모발상태, 두피상태 순이었다. 두피·모발 지식수준 전체는 평균이 3.87이었고, 하위 영역은 탈모상식, 모발관리, 모발건강 순이었다. 헤드스파 행동의도 전체는 평균이 3.84이었고, 하위 영역은 태도, ...
본 연구는 두피·모발 지식수준과 관리인식에 따른 헤드스파 행동에 미치는 영향을 분석해 문제점을 파악하고, 헤드스파 실천행동에 미치는 영향을 확장하여 규명함으로서 두피·모발 건강관리 증진을 위한 전략수립에 따른 기초 자료를 제공하고자 한다. 연구대상 및 방법은 대전광역시, 세종특별자치시, 충남·충북도에 거주하는 남·녀 300명을 대상으로 2023년 9월 25일부터 2023년 10월 21일까지 설문조사를 실시하였다. 수집된 자료의 처리는 통계프로그램 SPSS 28.0을 이용하여 분석하였고, 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 연구 대상자의 일반적 특성은, 성별로는 여성(73.7%)이 가장 많았고, 연령별로는 50대 이상(36.3%), 결혼상태별로는 기혼(58.0%), 학력별로는 대학 재/졸(39.3%), 직업별로는 전문직(23.7%), 월평균 소득수준별로는 100만원 미만(23.3%), 거주지별로는 대전광역시(59.7%)가 가장 많았다. 둘째, 일반적 특성에 따른 두피·모발 상태의 차이 결과, 성별에 따른 두피·모발 상태는 남성이 나빴으며, 연령에 따라서는 30대, 결혼은 미혼, 학력은 대학 재/졸, 직업은 공무원, 월평균 소득수준은 400만원 미만, 거주지는 충남/충북이 두피·모발 상태가 나쁜 것으로 나타났다. 셋째, 일반적 특성에 따른 두피·모발 지식수준의 차이 결과, 성별은 여성이 더 높았으며, 연령은 30대, 결혼 상태는 미혼, 학력은 대학원 재/졸, 직업은 학생, 월평균 소득은 100만원 미만/500만원 이상, 거주지는 세종특별자치시가 높은 것으로 나타났다. 넷째, 일반적 특성에 따른 헤드스파 행동의도 차이 결과, 성별은 여성이 높았으며, 연령은 40대, 결혼 상태는 기혼, 학력은 대학원 재/졸, 직업은 자영업, 월평균 소득수준은 500만원 이상, 거주지는 세종특별자치시가 높은 것으로 나타났다. 다섯째, 두피·모발 상태, 두피·모발 지식수준, 헤드스파 행동의도에 대한 전반적인 수준 및 상관관계 결과, 두피·모발 상태 전체는 평균이 2.86이었고, 하위 영역은 모발상태, 두피상태 순이었다. 두피·모발 지식수준 전체는 평균이 3.87이었고, 하위 영역은 탈모상식, 모발관리, 모발건강 순이었다. 헤드스파 행동의도 전체는 평균이 3.84이었고, 하위 영역은 태도, 주관적 규범, 지각된 행동 순이었다. 상관관계 분석에서는 헤드스파 행동의도 전체와 두피·모발 상태의 하위 영역인 두피·모발 상태, 두피·모발 지식수준의 하위 영역인 모발건강, 모발관리, 탈모상식과 정(+)의 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 여섯째, 두피·모발 상태 인식과 지식수준이 헤드스파 행동의도에 미치는 영향을 검증한 결과, 두피·모발 상태가 헤드스파 행동의도에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 두피상태는 헤드스파 주관적 규범에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 모발상태는 헤드스파 태도와 헤드스파 지각된 행동에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구 결과를 통하여 건강하고 아름다운 모발을 위한 두피 관리의 필요성을 인식하고 헤드스파에 대한 정확하고 유용한 정보를 인식할 수 있는 전문적인 프로그램 개발과 교육이 필요하며, 두피에 직접 적용할 수 있는 차별화된 제품 개발로 세분화된 관리 시스템을 개발하여 심신의 안정을 돕는 아로마와 헤드스파의 마케팅 전략 수립과 이 분야 시장 확대 및 연구에 따른 기초자료로의 활용에 기여할 것으로 사료된다.
본 연구는 두피·모발 지식수준과 관리인식에 따른 헤드스파 행동에 미치는 영향을 분석해 문제점을 파악하고, 헤드스파 실천행동에 미치는 영향을 확장하여 규명함으로서 두피·모발 건강관리 증진을 위한 전략수립에 따른 기초 자료를 제공하고자 한다. 연구대상 및 방법은 대전광역시, 세종특별자치시, 충남·충북도에 거주하는 남·녀 300명을 대상으로 2023년 9월 25일부터 2023년 10월 21일까지 설문조사를 실시하였다. 수집된 자료의 처리는 통계프로그램 SPSS 28.0을 이용하여 분석하였고, 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 연구 대상자의 일반적 특성은, 성별로는 여성(73.7%)이 가장 많았고, 연령별로는 50대 이상(36.3%), 결혼상태별로는 기혼(58.0%), 학력별로는 대학 재/졸(39.3%), 직업별로는 전문직(23.7%), 월평균 소득수준별로는 100만원 미만(23.3%), 거주지별로는 대전광역시(59.7%)가 가장 많았다. 둘째, 일반적 특성에 따른 두피·모발 상태의 차이 결과, 성별에 따른 두피·모발 상태는 남성이 나빴으며, 연령에 따라서는 30대, 결혼은 미혼, 학력은 대학 재/졸, 직업은 공무원, 월평균 소득수준은 400만원 미만, 거주지는 충남/충북이 두피·모발 상태가 나쁜 것으로 나타났다. 셋째, 일반적 특성에 따른 두피·모발 지식수준의 차이 결과, 성별은 여성이 더 높았으며, 연령은 30대, 결혼 상태는 미혼, 학력은 대학원 재/졸, 직업은 학생, 월평균 소득은 100만원 미만/500만원 이상, 거주지는 세종특별자치시가 높은 것으로 나타났다. 넷째, 일반적 특성에 따른 헤드스파 행동의도 차이 결과, 성별은 여성이 높았으며, 연령은 40대, 결혼 상태는 기혼, 학력은 대학원 재/졸, 직업은 자영업, 월평균 소득수준은 500만원 이상, 거주지는 세종특별자치시가 높은 것으로 나타났다. 다섯째, 두피·모발 상태, 두피·모발 지식수준, 헤드스파 행동의도에 대한 전반적인 수준 및 상관관계 결과, 두피·모발 상태 전체는 평균이 2.86이었고, 하위 영역은 모발상태, 두피상태 순이었다. 두피·모발 지식수준 전체는 평균이 3.87이었고, 하위 영역은 탈모상식, 모발관리, 모발건강 순이었다. 헤드스파 행동의도 전체는 평균이 3.84이었고, 하위 영역은 태도, 주관적 규범, 지각된 행동 순이었다. 상관관계 분석에서는 헤드스파 행동의도 전체와 두피·모발 상태의 하위 영역인 두피·모발 상태, 두피·모발 지식수준의 하위 영역인 모발건강, 모발관리, 탈모상식과 정(+)의 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 여섯째, 두피·모발 상태 인식과 지식수준이 헤드스파 행동의도에 미치는 영향을 검증한 결과, 두피·모발 상태가 헤드스파 행동의도에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 두피상태는 헤드스파 주관적 규범에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 모발상태는 헤드스파 태도와 헤드스파 지각된 행동에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구 결과를 통하여 건강하고 아름다운 모발을 위한 두피 관리의 필요성을 인식하고 헤드스파에 대한 정확하고 유용한 정보를 인식할 수 있는 전문적인 프로그램 개발과 교육이 필요하며, 두피에 직접 적용할 수 있는 차별화된 제품 개발로 세분화된 관리 시스템을 개발하여 심신의 안정을 돕는 아로마와 헤드스파의 마케팅 전략 수립과 이 분야 시장 확대 및 연구에 따른 기초자료로의 활용에 기여할 것으로 사료된다.
This study attempted to investigate the effects of the scalp and hair knowledge level and care perception on head spa behavior. The goal is to provide basic data needed for developing hair & scalp care strategies by unveiling the effects on head spa treatment. For this, a questionnaire survey was pe...
This study attempted to investigate the effects of the scalp and hair knowledge level and care perception on head spa behavior. The goal is to provide basic data needed for developing hair & scalp care strategies by unveiling the effects on head spa treatment. For this, a questionnaire survey was performed against a total of 300 adult men and women in Daejeon, Sejong, Chungcheongnam-do and Chungcheongbuk-do from September 25 to October 21, 2023. The collected data were analyzed, using SPSS 28.0, and the results found the followings: First, regarding subjects’ general characteristics, women (73.7%) were higher than men in gender. In addition, ‘50s or older (36.3%)’, ‘married (58.0%)’, ‘college (39.3%)’, ‘professional job (23.7%)’, ‘less than KRW 1 million (23.3%)’ and ‘Daejeon (59.7%)’ were the highest in age, marital status, education, occupation, average monthly income and residence respectively. Second, in terms of scalp and hair conditions, ‘men’, ‘30s’, ‘single’, ‘college’, ‘government employee’, ‘less than KRW 4 million’ and ‘Chungcheongnam-do/Chungcheongbuk-do’ were the worst in gender, age, marital status, education, occupation, average monthly income and residence respectively. Third, in terms of the level of scalp and hair knowledge, ‘women’ were higher than ‘men’. In addition, ‘30s’, ‘single’, ‘graduate school’, ‘student’, ‘less than KRW 1 million/KRW 5million or more’ and ‘Sejong’ were the highest in age, marital status, education, occupation, average monthly income and residence each. Fourth, in terms of behavioral intention, ‘women’, ‘40s’, ‘married’, ‘graduate school’, ‘sole proprietorship’, ‘KRW 5million or more’ and ‘Sejong’ were the highest in gender, age, marital status, education, occupation, average monthly income and residence respectively. Fifth, in terms of scalp & hair conditions, the level of scalp & hair knowledge and behavioral intention and their correlations, scalp & hair conditions were 2.86 in average. Specifically, ‘hair conditions’ was the highest, followed by ‘scalp conditions’. In contrast, the level of scalp & hair knowledge was 3.87 in average. Specifically, ‘common sense on hair loss’ was the highest, followed by ‘hair care’ and ‘hair health’. Lastly, behavioral intention was 3.84 in average. Specifically, ‘attitude’ was the highest, followed by ‘subjective norm’ and ‘perceived behavior’. According to correlation analysis, behavioral intention revealed a positive correlation with scalp & hair conditions, hair health, hair care and common sense on hair loss. Sixth, regarding the effects of scalp & hair perception and knowledge level on behavioral intention, scalp & hair conditions had a positive effect on behavioral intention with statistical significance. Scalp conditions also showed a positive effect on the subjective norm. In addition, hair conditions revealed a positive effects on head spa attitude and perceived behavior. In other words, as people’s perception of their scalp & hair conditions increases, behavioral intention for head spa treatment would improve. In addition, as perception of hair conditions rises, head spa attitude and perceived behavior would also increase accordingly. Furthermore, the perception of scalp conditions increases, the subjective norm would get higher. The above results show that the level of scalp & hair knowledge and care perception affect the perceived behavior. This study confirmed a necessity of scalp care for healthy and beautiful hair and professional programs on head spa treatments to provide accurate and useful information. In addition, the study results would be helpful in developing marketing strategies for aromatherapy and head spa treatment which can soothe and relax people’s body and mind after developing differentiated scalp care products and a segmented care system. It is also anticipated that they would be available in expanding the market and performing further studies as basic data.
This study attempted to investigate the effects of the scalp and hair knowledge level and care perception on head spa behavior. The goal is to provide basic data needed for developing hair & scalp care strategies by unveiling the effects on head spa treatment. For this, a questionnaire survey was performed against a total of 300 adult men and women in Daejeon, Sejong, Chungcheongnam-do and Chungcheongbuk-do from September 25 to October 21, 2023. The collected data were analyzed, using SPSS 28.0, and the results found the followings: First, regarding subjects’ general characteristics, women (73.7%) were higher than men in gender. In addition, ‘50s or older (36.3%)’, ‘married (58.0%)’, ‘college (39.3%)’, ‘professional job (23.7%)’, ‘less than KRW 1 million (23.3%)’ and ‘Daejeon (59.7%)’ were the highest in age, marital status, education, occupation, average monthly income and residence respectively. Second, in terms of scalp and hair conditions, ‘men’, ‘30s’, ‘single’, ‘college’, ‘government employee’, ‘less than KRW 4 million’ and ‘Chungcheongnam-do/Chungcheongbuk-do’ were the worst in gender, age, marital status, education, occupation, average monthly income and residence respectively. Third, in terms of the level of scalp and hair knowledge, ‘women’ were higher than ‘men’. In addition, ‘30s’, ‘single’, ‘graduate school’, ‘student’, ‘less than KRW 1 million/KRW 5million or more’ and ‘Sejong’ were the highest in age, marital status, education, occupation, average monthly income and residence each. Fourth, in terms of behavioral intention, ‘women’, ‘40s’, ‘married’, ‘graduate school’, ‘sole proprietorship’, ‘KRW 5million or more’ and ‘Sejong’ were the highest in gender, age, marital status, education, occupation, average monthly income and residence respectively. Fifth, in terms of scalp & hair conditions, the level of scalp & hair knowledge and behavioral intention and their correlations, scalp & hair conditions were 2.86 in average. Specifically, ‘hair conditions’ was the highest, followed by ‘scalp conditions’. In contrast, the level of scalp & hair knowledge was 3.87 in average. Specifically, ‘common sense on hair loss’ was the highest, followed by ‘hair care’ and ‘hair health’. Lastly, behavioral intention was 3.84 in average. Specifically, ‘attitude’ was the highest, followed by ‘subjective norm’ and ‘perceived behavior’. According to correlation analysis, behavioral intention revealed a positive correlation with scalp & hair conditions, hair health, hair care and common sense on hair loss. Sixth, regarding the effects of scalp & hair perception and knowledge level on behavioral intention, scalp & hair conditions had a positive effect on behavioral intention with statistical significance. Scalp conditions also showed a positive effect on the subjective norm. In addition, hair conditions revealed a positive effects on head spa attitude and perceived behavior. In other words, as people’s perception of their scalp & hair conditions increases, behavioral intention for head spa treatment would improve. In addition, as perception of hair conditions rises, head spa attitude and perceived behavior would also increase accordingly. Furthermore, the perception of scalp conditions increases, the subjective norm would get higher. The above results show that the level of scalp & hair knowledge and care perception affect the perceived behavior. This study confirmed a necessity of scalp care for healthy and beautiful hair and professional programs on head spa treatments to provide accurate and useful information. In addition, the study results would be helpful in developing marketing strategies for aromatherapy and head spa treatment which can soothe and relax people’s body and mind after developing differentiated scalp care products and a segmented care system. It is also anticipated that they would be available in expanding the market and performing further studies as basic data.
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