[학위논문]도시재생관광지의 공공디자인 특성이 재방문의도에 미치는 영향에 관한연구 A Study on the Effects of Public Design Attributes of Urban Regeneration Tourism Destination on Revisit Intention원문보기
쇠퇴하는 도시의 지속적인 증가 문제를 효과적으로 해결하기 위해 각 나라 정부는 재개발이나 리모델링 등의 사업, 특히 도시재생사업을 통한 해결방안에 주력해왔다. 도시재생사업은 이미 낙후된 도시지역의 문제를 해결하기 위한 국가적 중요 정책 중 하나로 자리 잡았다. 한국 정부는 그중 도시재생사업에 관한 명확한 정책적 지원을 펼치고 있다. 한국은 공공디자인의 진흥에 관한 법률을 제정했으며 법률과 정책 방면에서 공공디자인이 도시의 ...
쇠퇴하는 도시의 지속적인 증가 문제를 효과적으로 해결하기 위해 각 나라 정부는 재개발이나 리모델링 등의 사업, 특히 도시재생사업을 통한 해결방안에 주력해왔다. 도시재생사업은 이미 낙후된 도시지역의 문제를 해결하기 위한 국가적 중요 정책 중 하나로 자리 잡았다. 한국 정부는 그중 도시재생사업에 관한 명확한 정책적 지원을 펼치고 있다. 한국은 공공디자인의 진흥에 관한 법률을 제정했으며 법률과 정책 방면에서 공공디자인이 도시의 지속 가능한 발전을 위한 가치를 창출할 수 있다는 것에 관한 확신과 후원을 아끼지 않고 있다. 본 연구를 통해 도시재생에 관한 관심이 높아지고는 있지만, 관광 재방문 의도와 지역 공공디자인, 장소애착, 사회적 자본을 디자인적으로 결합하는 연구는 미흡하다는 사실을 밝혀냈다. 도시재생에 관한 선행연구를 살펴보면 주체별 인식 차이, 지역경제 활성화, 지역사회자본의 변화, 도시자원으로써의 공공디자인을 통한 도시재생 관광전략 등을 주제로 하는 관련 개념의 연구와 지역 재방문 의사 등에 관한 연구가 진행되고는 있지만 이와 관련된 연구는 현재 걸음마 단계로 도시재생관광지 사업을 위한 연구의 필요성이 절실히 요구되는 실정이다. 완전한 정부 주도형 도시재생사업은 관광지구 방문객의 방문 의도에 관한 문제와 해결을 위한 의견을 실제로 파악하지 못하고 특정 관광공간을 재생하려는 주민과 방문객의 욕구를 충족시키지 못하므로 재생사업 효과에 한계성이 있다. 지역사회의 사회적 자본이 지배하는 주민 참여형 도시재생사업의 중요성이 작용하기 시작했다. 공공디자인은 도시재생관광지구의 중요한 구성요소로써 단순한 도시 생활의 편의 증진의 가치 구현뿐만 아니라 방문객의 행동 의도에 영향을 미치는 중요한 디자인 요인으로써 지역사회의 경제 활성화를 위한 중요한 도구의 임무를 수행해 도시의 지속 가능한 발전을 위하여 더욱 높은 가치를 창출해야 한다. 본 연구에서는 이러한 목적을 달성하기 위해서 다음과 같은 고찰과 분석 과정을 거쳤다. 첫 번째, 도시재생에 관한 참고문헌의 조사를 토대로 도시재생사업의 목표와 추진 방향을 파악하고 지역의 활력을 고양하기 위해 지역 주민들은 공공디자인이 주도하는 재생 계획 및 재생 관광지 공공디자인의 구체적인 내용과 특징을 분석했다. 공공디자인은 지역 경제의 활성화를 위한 중요한 도구로써 관광지 방문 의도에 영향을 미치는 요인이다. 따라서 그동안의 관련 분야의 학자들이 제시한 기초 모형을 살펴보고 종합적인 비교분석을 진행했다. 본 연구는 도시재생관광지구의 공공디자인 특성이 관광객의 재방문 의도, 장소애착과 지역사회적 자본에 미치는 영향에 관해 검토하는 연구를 진행했다. 두 번째, 본 연구는 특정 지역을 방문한 경험이 있는 관광객을 대상으로 COVID-19의 영향으로 온라인 조사 방법을 통해 소셜네트워크 플랫폼 소프트웨어와 이메일 형식으로 설문지를 배포했으며 총 368명 가운데 340명이 응답했다. SPSS 26.0 통계프로그램을 사용해 COVID-19의 영향을 받은 특정 지역을 방문한 관광객에 관한 일반적 특성과 인구통계학적 분석을 진행하였으며 AMOS 24.0과 MPLUS 7.0으로 구조방정식 모형 분석을 진행했다. 세 번째, 본 연구에서는 도시재생관광지 공공디자인의 공공성, 심미성과 지역성이 재방문 의도에 미치는 영향에 관한 가설 검증을 통해 공공디자인의 심미적 요인과 지역적 요인이 재방문 의도에 현저한 정(+)의 영향을 미치는 것을 발견했다. 그러나 공공디자인의 공공성 요소와 재방문 의도의 영향 관계에 대해서는 뚜렷한 결과를 밝혀내지 못했다. 다음으로 도시재생관광지의 공공디자인 가운데 공공성, 심미성과 지역성이 장소애착에 미치는 영향에 관한 가설 검증을 통해 공공디자인의 세 가지 요소가 장소애착에 현저한 정(+)의 영향을 미치는 것을 발견했다. 도시재생관광지의 장소애착은 재방문 의도에 현저한 긍정적(+) 영향을 미친다. 마지막으로 지역사회자본이 장소애착과 재방문 의도에 미치는 영향에 관한 가설 검증을 통해 지역사회자본이 현저한 조절작용을 하는 것을 발견했다. 공공디자인을 이용해 장소에 영향을 미칠 수 있도록 디자인하는 과정은 사회적 자본이 관광객의 재방문 의도에 영향을 미치는 토대이며 더 나아가 지역 사회적 자본이 도시재생관광지의 재방문 의도에 영향을 미치는 상호관계를 설명한다는 것을 분명하게 보여준다. 네 번째, 본 연구에서는 도시의 공공디자인, 재방문 의도, 장소애착과 사회적 자본 사이의 영향 관계에 대한 가설을 검증했다. 그중 도시재생관광지의 공공디자인 특성은 공공성 요인, 심미적 요인, 지역적 요인으로 이루어져 있으며 이 세 가지 디자인 요소는 방문객의 재방문 행동과 의도에 직간접적으로 영향을 미치고 있다. 본 연구의 결과는 도시 공공디자인을 통한 지역 경제의 활성화를 위한 디자인 방향을 제시하고 도시재생관광지의 다양한 이해관계자들과 조직이 미래의 공공디자인 마케팅에 참여할 수 있도록 의미 있는 시사점을 제공한다. 위와 같이 본 연구에서는 공공디자인, 장소애착과 지역 사회적 자본의 구체적인 관계를 고려해 방문객의 향후 재방문 행위에 관한 의도를 파악하고 도시재생관광지의 다양한 공공디자인의 표현 형태에 대한 보다 상세한 연구와 진단을 시행했다. 특히 방문 및 재방문 의도가 있는 방문객의 공공디자인에 의한 장소애착과 사회적 자본에 의한 지역의 긍정적 이미지와 부정적 이미지에 대한 방문객의 감지 및 그 이미지에 대한 만족도와 회상 의도 사이의 인과관계를 검증했다. 이 외에 본연구의 학술적 의의는 관련 학과의 이론을 융합하여 장소애착과 사회적 자본을 방문객의 재방문 행위와 의도에 영향을 주는 매개체로 삼았으며 더 나아가 공공디자인의 측면에서 방문객의 재방문을 끌어낼 디자인 요소를 디자인학적으로 논의했다는 것이다. 또한 본 연구는 포스트 코로나 시대, COVID-19로 인해 경제적으로 큰 타격을 입은 관광지에 지방경제를 활성화할 수 있는 중요한 도구로써 공공디자인을 적용할 수 있을 것이라는 가설의 실증적 검증을 진행해 도시재생관광지의 방문객 유치에 관한 방향성과 시사점을 제공한다는 실무적 의미도 지니고 있다.
쇠퇴하는 도시의 지속적인 증가 문제를 효과적으로 해결하기 위해 각 나라 정부는 재개발이나 리모델링 등의 사업, 특히 도시재생사업을 통한 해결방안에 주력해왔다. 도시재생사업은 이미 낙후된 도시지역의 문제를 해결하기 위한 국가적 중요 정책 중 하나로 자리 잡았다. 한국 정부는 그중 도시재생사업에 관한 명확한 정책적 지원을 펼치고 있다. 한국은 공공디자인의 진흥에 관한 법률을 제정했으며 법률과 정책 방면에서 공공디자인이 도시의 지속 가능한 발전을 위한 가치를 창출할 수 있다는 것에 관한 확신과 후원을 아끼지 않고 있다. 본 연구를 통해 도시재생에 관한 관심이 높아지고는 있지만, 관광 재방문 의도와 지역 공공디자인, 장소애착, 사회적 자본을 디자인적으로 결합하는 연구는 미흡하다는 사실을 밝혀냈다. 도시재생에 관한 선행연구를 살펴보면 주체별 인식 차이, 지역경제 활성화, 지역사회자본의 변화, 도시자원으로써의 공공디자인을 통한 도시재생 관광전략 등을 주제로 하는 관련 개념의 연구와 지역 재방문 의사 등에 관한 연구가 진행되고는 있지만 이와 관련된 연구는 현재 걸음마 단계로 도시재생관광지 사업을 위한 연구의 필요성이 절실히 요구되는 실정이다. 완전한 정부 주도형 도시재생사업은 관광지구 방문객의 방문 의도에 관한 문제와 해결을 위한 의견을 실제로 파악하지 못하고 특정 관광공간을 재생하려는 주민과 방문객의 욕구를 충족시키지 못하므로 재생사업 효과에 한계성이 있다. 지역사회의 사회적 자본이 지배하는 주민 참여형 도시재생사업의 중요성이 작용하기 시작했다. 공공디자인은 도시재생관광지구의 중요한 구성요소로써 단순한 도시 생활의 편의 증진의 가치 구현뿐만 아니라 방문객의 행동 의도에 영향을 미치는 중요한 디자인 요인으로써 지역사회의 경제 활성화를 위한 중요한 도구의 임무를 수행해 도시의 지속 가능한 발전을 위하여 더욱 높은 가치를 창출해야 한다. 본 연구에서는 이러한 목적을 달성하기 위해서 다음과 같은 고찰과 분석 과정을 거쳤다. 첫 번째, 도시재생에 관한 참고문헌의 조사를 토대로 도시재생사업의 목표와 추진 방향을 파악하고 지역의 활력을 고양하기 위해 지역 주민들은 공공디자인이 주도하는 재생 계획 및 재생 관광지 공공디자인의 구체적인 내용과 특징을 분석했다. 공공디자인은 지역 경제의 활성화를 위한 중요한 도구로써 관광지 방문 의도에 영향을 미치는 요인이다. 따라서 그동안의 관련 분야의 학자들이 제시한 기초 모형을 살펴보고 종합적인 비교분석을 진행했다. 본 연구는 도시재생관광지구의 공공디자인 특성이 관광객의 재방문 의도, 장소애착과 지역사회적 자본에 미치는 영향에 관해 검토하는 연구를 진행했다. 두 번째, 본 연구는 특정 지역을 방문한 경험이 있는 관광객을 대상으로 COVID-19의 영향으로 온라인 조사 방법을 통해 소셜네트워크 플랫폼 소프트웨어와 이메일 형식으로 설문지를 배포했으며 총 368명 가운데 340명이 응답했다. SPSS 26.0 통계프로그램을 사용해 COVID-19의 영향을 받은 특정 지역을 방문한 관광객에 관한 일반적 특성과 인구통계학적 분석을 진행하였으며 AMOS 24.0과 MPLUS 7.0으로 구조방정식 모형 분석을 진행했다. 세 번째, 본 연구에서는 도시재생관광지 공공디자인의 공공성, 심미성과 지역성이 재방문 의도에 미치는 영향에 관한 가설 검증을 통해 공공디자인의 심미적 요인과 지역적 요인이 재방문 의도에 현저한 정(+)의 영향을 미치는 것을 발견했다. 그러나 공공디자인의 공공성 요소와 재방문 의도의 영향 관계에 대해서는 뚜렷한 결과를 밝혀내지 못했다. 다음으로 도시재생관광지의 공공디자인 가운데 공공성, 심미성과 지역성이 장소애착에 미치는 영향에 관한 가설 검증을 통해 공공디자인의 세 가지 요소가 장소애착에 현저한 정(+)의 영향을 미치는 것을 발견했다. 도시재생관광지의 장소애착은 재방문 의도에 현저한 긍정적(+) 영향을 미친다. 마지막으로 지역사회자본이 장소애착과 재방문 의도에 미치는 영향에 관한 가설 검증을 통해 지역사회자본이 현저한 조절작용을 하는 것을 발견했다. 공공디자인을 이용해 장소에 영향을 미칠 수 있도록 디자인하는 과정은 사회적 자본이 관광객의 재방문 의도에 영향을 미치는 토대이며 더 나아가 지역 사회적 자본이 도시재생관광지의 재방문 의도에 영향을 미치는 상호관계를 설명한다는 것을 분명하게 보여준다. 네 번째, 본 연구에서는 도시의 공공디자인, 재방문 의도, 장소애착과 사회적 자본 사이의 영향 관계에 대한 가설을 검증했다. 그중 도시재생관광지의 공공디자인 특성은 공공성 요인, 심미적 요인, 지역적 요인으로 이루어져 있으며 이 세 가지 디자인 요소는 방문객의 재방문 행동과 의도에 직간접적으로 영향을 미치고 있다. 본 연구의 결과는 도시 공공디자인을 통한 지역 경제의 활성화를 위한 디자인 방향을 제시하고 도시재생관광지의 다양한 이해관계자들과 조직이 미래의 공공디자인 마케팅에 참여할 수 있도록 의미 있는 시사점을 제공한다. 위와 같이 본 연구에서는 공공디자인, 장소애착과 지역 사회적 자본의 구체적인 관계를 고려해 방문객의 향후 재방문 행위에 관한 의도를 파악하고 도시재생관광지의 다양한 공공디자인의 표현 형태에 대한 보다 상세한 연구와 진단을 시행했다. 특히 방문 및 재방문 의도가 있는 방문객의 공공디자인에 의한 장소애착과 사회적 자본에 의한 지역의 긍정적 이미지와 부정적 이미지에 대한 방문객의 감지 및 그 이미지에 대한 만족도와 회상 의도 사이의 인과관계를 검증했다. 이 외에 본연구의 학술적 의의는 관련 학과의 이론을 융합하여 장소애착과 사회적 자본을 방문객의 재방문 행위와 의도에 영향을 주는 매개체로 삼았으며 더 나아가 공공디자인의 측면에서 방문객의 재방문을 끌어낼 디자인 요소를 디자인학적으로 논의했다는 것이다. 또한 본 연구는 포스트 코로나 시대, COVID-19로 인해 경제적으로 큰 타격을 입은 관광지에 지방경제를 활성화할 수 있는 중요한 도구로써 공공디자인을 적용할 수 있을 것이라는 가설의 실증적 검증을 진행해 도시재생관광지의 방문객 유치에 관한 방향성과 시사점을 제공한다는 실무적 의미도 지니고 있다.
In order to effectively solve the problem of continuously increasing cities in decline, the Korean government has focused on solutions such as redevelopment and remodeling, especially through urban regeneration projects. The urban regeneration project has established itself as one of the national im...
In order to effectively solve the problem of continuously increasing cities in decline, the Korean government has focused on solutions such as redevelopment and remodeling, especially through urban regeneration projects. The urban regeneration project has established itself as one of the national important policies to solve the problems of already underdeveloped urban areas. The Korean government is providing clear policy support for urban regeneration projects. It is the only country in the world that has enacted a law on the promotion of public design, and in terms of laws and policies, it is not sparingly supported and convinced that public design can create value for the sustainable development of cities. Although interest in urban regeneration is increasing through this study, it is revealed that research that combines tourism revisit intention with local public design, place attachment, and social capital in design is insufficient. If we look at the preceding research on urban regeneration, we will look at the related concepts such as differences in perception by subject, vitalization of local economy, change of local community capital, urban regeneration tourism strategy through public design as urban resources, and the intention to revisit the region, etc. Although research on this is in progress, research related to this is currently in its infancy, and there is an urgent need for research for urban regeneration tourism projects. The complete government-led urban regeneration project has limitations in the effectiveness of the regeneration project because it does not actually grasp the problems and opinions for solving the problems of the visitors' intentions to visit the tourist area and does not satisfy the desires of residents and visitors to regenerate a specific tourist space. The importance of the resident participatory urban regeneration project dominated by the social capital of the local community began to play a role. Public design is an important component of the urban regeneration tourism district, not only for realizing the value of improving the convenience of urban life, but also as an important design factor influencing the behavioral intentions of visitors. Higher value must be created for possible development. In order to achieve this purpose, this study went through the following consideration and analysis process. First, in order to understand the goals and direction of the urban regeneration project based on the investigation of reference literature on urban regeneration and to enhance the vitality of the region, local residents should study the specific contents of public design-led regeneration plans and regeneration tourism destinations. characteristics were analyzed. Public design is an important tool for revitalizing the local economy and is a factor influencing the intention to visit tourist destinations. Therefore, we conducted a comprehensive comparative analysis by looking at the basic models suggested by scholars in related fields. This study conducted a study to examine the effects of public design characteristics of urban regeneration tourism districts on tourists' revisit intention, place attachment, and local community capital. Second, this study distributed a questionnaire in the form of social network platform software and e-mail through an online survey method on the impact of COVID-19 among tourists who have visited a specific area, and 340 out of a total of 368 responded. The general characteristics and demographic analysis of tourists who visited a specific area affected by COVID-19 were performed using the SPSS 26.0 statistical program, and structural equation model analysis was performed with AMOS 24.0 and MPLUS 7.0. Third, in this study, the aesthetic and regional factors of public design had a significant positive effect on the intention of revisiting through hypothesis testing on the effect of publicity, aesthetics, and locality on revisit intentions of public design for urban regeneration tourist destinations. found to affect However, no clear results were found on the relationship between the publicity factor of public design and the intention to revisit. Next, through hypothesis testing on the effect of publicity, aesthetics, and locality on place attachment among public design of urban regeneration tourist destinations, it was found that three elements of public design had a significant positive (+) effect on place attachment. Location attachment in urban regeneration tourist sites has a significant positive (+) effect on revisit intention. Finally, through hypothesis testing on the effect of community capital on place attachment and revisit intention, it was found that community capital had a significant moderating action. The process of designing a place to influence a place using public design is the basis for social capital to influence the revisit intention of tourists, and further explains the interrelationship between local social capital and the revisit intention of an urban regeneration tourist destination. show clearly that Fourth, in this study, the hypothesis on the relationship between public design of the city, revisit intention, place attachment and social capital was tested. Among them, the public design characteristics of urban regeneration tourist sites consist of public factors, aesthetic factors, and regional factors, and these three design factors directly or indirectly influence the behavior and intention of visitors to revisit. The results of this study suggest a design direction for revitalizing the local economy through urban public design and provide meaningful implications so that various stakeholders and organizations in urban regeneration tourism can participate in future public design marketing. As above, in this study, in consideration of the specific relationship between public design, attachment to place, and local community capital, the intention of future revisiting behaviors of visitors was identified, and more detailed research and diagnosis were conducted on the expression forms of various public designs in urban regeneration tourist sites. did. In particular, the causal relationship between the visitor's perception of positive and negative images of the local area by social capital and satisfaction with the image and the intention to recall was verified. In addition, the academic significance of this study is that by fusion of theories of related departments, place attachment and social capital are used as mediators that influence the behavior and intention of visitors to revisit. The elements were discussed from a design point of view. In addition, this study conducted an empirical verification of the hypothesis that public design could be applied as an important tool to revitalize the local economy in the post-corona era, tourist destinations that have been economically hit by COVID-19, and visitors to urban regeneration tourist destinations. It also has a practical meaning of providing directions and implications for attraction.
In order to effectively solve the problem of continuously increasing cities in decline, the Korean government has focused on solutions such as redevelopment and remodeling, especially through urban regeneration projects. The urban regeneration project has established itself as one of the national important policies to solve the problems of already underdeveloped urban areas. The Korean government is providing clear policy support for urban regeneration projects. It is the only country in the world that has enacted a law on the promotion of public design, and in terms of laws and policies, it is not sparingly supported and convinced that public design can create value for the sustainable development of cities. Although interest in urban regeneration is increasing through this study, it is revealed that research that combines tourism revisit intention with local public design, place attachment, and social capital in design is insufficient. If we look at the preceding research on urban regeneration, we will look at the related concepts such as differences in perception by subject, vitalization of local economy, change of local community capital, urban regeneration tourism strategy through public design as urban resources, and the intention to revisit the region, etc. Although research on this is in progress, research related to this is currently in its infancy, and there is an urgent need for research for urban regeneration tourism projects. The complete government-led urban regeneration project has limitations in the effectiveness of the regeneration project because it does not actually grasp the problems and opinions for solving the problems of the visitors' intentions to visit the tourist area and does not satisfy the desires of residents and visitors to regenerate a specific tourist space. The importance of the resident participatory urban regeneration project dominated by the social capital of the local community began to play a role. Public design is an important component of the urban regeneration tourism district, not only for realizing the value of improving the convenience of urban life, but also as an important design factor influencing the behavioral intentions of visitors. Higher value must be created for possible development. In order to achieve this purpose, this study went through the following consideration and analysis process. First, in order to understand the goals and direction of the urban regeneration project based on the investigation of reference literature on urban regeneration and to enhance the vitality of the region, local residents should study the specific contents of public design-led regeneration plans and regeneration tourism destinations. characteristics were analyzed. Public design is an important tool for revitalizing the local economy and is a factor influencing the intention to visit tourist destinations. Therefore, we conducted a comprehensive comparative analysis by looking at the basic models suggested by scholars in related fields. This study conducted a study to examine the effects of public design characteristics of urban regeneration tourism districts on tourists' revisit intention, place attachment, and local community capital. Second, this study distributed a questionnaire in the form of social network platform software and e-mail through an online survey method on the impact of COVID-19 among tourists who have visited a specific area, and 340 out of a total of 368 responded. The general characteristics and demographic analysis of tourists who visited a specific area affected by COVID-19 were performed using the SPSS 26.0 statistical program, and structural equation model analysis was performed with AMOS 24.0 and MPLUS 7.0. Third, in this study, the aesthetic and regional factors of public design had a significant positive effect on the intention of revisiting through hypothesis testing on the effect of publicity, aesthetics, and locality on revisit intentions of public design for urban regeneration tourist destinations. found to affect However, no clear results were found on the relationship between the publicity factor of public design and the intention to revisit. Next, through hypothesis testing on the effect of publicity, aesthetics, and locality on place attachment among public design of urban regeneration tourist destinations, it was found that three elements of public design had a significant positive (+) effect on place attachment. Location attachment in urban regeneration tourist sites has a significant positive (+) effect on revisit intention. Finally, through hypothesis testing on the effect of community capital on place attachment and revisit intention, it was found that community capital had a significant moderating action. The process of designing a place to influence a place using public design is the basis for social capital to influence the revisit intention of tourists, and further explains the interrelationship between local social capital and the revisit intention of an urban regeneration tourist destination. show clearly that Fourth, in this study, the hypothesis on the relationship between public design of the city, revisit intention, place attachment and social capital was tested. Among them, the public design characteristics of urban regeneration tourist sites consist of public factors, aesthetic factors, and regional factors, and these three design factors directly or indirectly influence the behavior and intention of visitors to revisit. The results of this study suggest a design direction for revitalizing the local economy through urban public design and provide meaningful implications so that various stakeholders and organizations in urban regeneration tourism can participate in future public design marketing. As above, in this study, in consideration of the specific relationship between public design, attachment to place, and local community capital, the intention of future revisiting behaviors of visitors was identified, and more detailed research and diagnosis were conducted on the expression forms of various public designs in urban regeneration tourist sites. did. In particular, the causal relationship between the visitor's perception of positive and negative images of the local area by social capital and satisfaction with the image and the intention to recall was verified. In addition, the academic significance of this study is that by fusion of theories of related departments, place attachment and social capital are used as mediators that influence the behavior and intention of visitors to revisit. The elements were discussed from a design point of view. In addition, this study conducted an empirical verification of the hypothesis that public design could be applied as an important tool to revitalize the local economy in the post-corona era, tourist destinations that have been economically hit by COVID-19, and visitors to urban regeneration tourist destinations. It also has a practical meaning of providing directions and implications for attraction.
주제어
#도시재생관광지 공공디자인 재방문 의도 장소애착 사회적 자본 Urban regeneration Tourism destination Public design Revisit intention Place attachment Social capital
학위논문 정보
저자
양멍 ?猛
학위수여기관
동서대학교 일반대학원
학위구분
국내박사
학과
디자인학과
지도교수
홍관선
발행연도
2022
총페이지
148
키워드
도시재생관광지 공공디자인 재방문 의도 장소애착 사회적 자본 Urban regeneration Tourism destination Public design Revisit intention Place attachment Social capital
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.