도시재생 주무부처인 국토교통부는 문화적 관점에서 도시재생을 추진할 경우 사업성과를 높이고 지역 문화 발전에도 기여할 수 있다는 인식을 바탕으로 문화체육관광부와의 업무협약(MOU)을 체결하는 등 최근 ‘문화적 도시재생’을 위한 부처간 협력이 점차 강화되고 있는 추세이다. 유럽 문화수도, 동아시아 문화도시 등의 사례에서 보듯 문화예술은 관광과 건설 수요를 견인하며, 관광과 건설활성화는 침체된 지역경제에 활력을 불어넣고 일자리창출에 상당한 파급효과를 미칠수 있다. 이에 따라, 본 연구는 문화특별시를 표방하고 있는 부천시의 도시재생 사례를 중심으로 문화적 도시재생에 대한 지역주민들의 인지도 및 만족수준, ...
도시재생 주무부처인 국토교통부는 문화적 관점에서 도시재생을 추진할 경우 사업성과를 높이고 지역 문화 발전에도 기여할 수 있다는 인식을 바탕으로 문화체육관광부와의 업무협약(MOU)을 체결하는 등 최근 ‘문화적 도시재생’을 위한 부처간 협력이 점차 강화되고 있는 추세이다. 유럽 문화수도, 동아시아 문화도시 등의 사례에서 보듯 문화예술은 관광과 건설 수요를 견인하며, 관광과 건설활성화는 침체된 지역경제에 활력을 불어넣고 일자리창출에 상당한 파급효과를 미칠수 있다. 이에 따라, 본 연구는 문화특별시를 표방하고 있는 부천시의 도시재생 사례를 중심으로 문화적 도시재생에 대한 지역주민들의 인지도 및 만족수준, 기대효과 등을 알아보고, 문화적 도시재생을 통한 관광 및 건설 활성화 방안을 모색하고자 하였다. 본 연구에서는 통합연구방법을 채택하였으며, 양적연구로 설문조사를 통해 부천시민들의 문화적 도시재생에 대한 인지도, 기대 및 만족수준, 관광활성화 인식, 건설활성화 인식을 살펴보았다. 또한 질적연구로서 부천시 도시재생 사업에 관계한 전문가 및 지역주민에 대한 심층인터뷰를 통해 문화적 도시재생 관련 동일한 경험을 한 연구 참여자들이 개별적으로 어떤 독특하고 다양한 경험들을 갖고 있는지를 Connelly와 Clandinin(1990)의 탐구방법으로 자료를 수집하고 분석하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 지역주민 인지도와 관련한 실증연구 결과, 설문참여자의 17.5%만이 도시재생의 일반적 개념을 알고 있었으며, 문화적 도시재생의 취지는 알더라도 세부내용은 잘 모르는 것으로 나타났다. 부천시의 도시현황 전반과 문화적 수준에 대한 만족도는 18.8%였으며, 문화적 도시재생에 대한 만족도 또한 20.5%로 낮게 나타난 것을 감안할 때 주민들에 대한 홍보강화와 요구사항 파악이 필요할 것으로 사료된다. 부천시민들은 문화적 도시재생을 통해 경제적으로 상권이 활성화될 것으로 기대하였고, 사회문화적으로는 문화시설 공간이 확대될 것으로 생각했으며, 환경적으로는 도시경관 개선을 기대하였고, 시민들의 문화적 삶의 질을 향상시키는 환경 형성을 가장 중요한 요인으로 생각하고 있었다. 한편, 문화적 도시재생으로 인한 관광활성화를 통해 지역주민의 공연, 문화, 예술활동이 활성화 될 것으로 생각했으며, 지역의 긍정적 이미지를 형성하고, 대외 인지도를 증진시킬 것이라 생각하였다. 또한, 지역주민 대부분은 문화적 도시재생을 통해 도시경관이 개선될 것으로 인식하고 있었으며, 생활편의시설이 개선되고, 근현대 건축물이 역사 및 문화예술관련 시설로 개조되는 등 문화적 도시재생을 통한 건설활성화 인식이 높은 편으로 나타난 바, 지역주민들의 기대수준을 감안한 정책추진이 필요할 것으로 판단된다. 둘째, 전문가 및 지역주민을 대상으로 한 심층인터뷰 결과, 문화적 도시재생을 통해 부천지역이 개선된 점으로 도시경관 개선, 편의시설 증가, 삶의질 향상 등이 있으며, 대표적 사례로 아트벙커B39와 심곡천 복개사업을 들었다. 이 시설들은 문화가 있는 시민 휴식공간을 제공하고 지역명소로 알려짐에 따라 방문객이 증가하였으나 부천을 관광도시로 알리기에는 부족한 실정이며, 다양한 축제와 공연을 개최하지만 이 또한 지역행사에 머무르는 수준이다. 문화적 도시재생을 통해 시공되거나 필요할 것으로 예상되는 건설로는 정지용 시인, 소설 원미동사람들, 펄벅여사 등을 테마로 한 문화시설을 비롯해 체육시설, 교육시설, 노후화된 기반시설 및 교통환경 정비, 주차시설 등 다양한 사항이 있었다. 문화적 도시재생의 성공을 위한 필요 요인과 보완사항으로는 부천의 지역특성을 반영한 도시재생 사업추진, 정부의 재정지원 확대 및 정책홍보 강화, 정책 지속성을 통한 신뢰도 제고, 지역간 균형발전과 조화 등이 있었다. 위 연구를 통해 도출한 관광활성화 방안은 생활예술지원 및 문화산업 육성, 지역문화자원 발굴 및 콘텐츠화, 스토링텔링을 통한 체험형 관광시설 조성, 관광인프라 구축과 관광자원의 연계, 수준높은 축제와 행사개최를 제시하였고, 건설활성화 방안으로는 소규모 주택정비사업 확대, 편의시설 및 기반시설개선, 리모델링 등 노후시설의 재활용, 국가 재정지원 확대 및 자금조달 지원, 정책지속성과 거버넌스를 통한 민간참여 활성화를 제시하였다. 본 연구는 부천시를 대상으로 하였으므로 도시재생 사업이 수행되는 타 도시에 일반화 하는 것에는 어려움이 있을 것이다. 하지만, 도시재생 사업에서 지역주민들의 참여가 중요한 만큼 도시재생에 대한 시민들의 인식과 기대사항을 정책에 반영하는 것은 상당히 의미있을 것으로 판단되며, 앞으로 도시재생사업을 추진하는 도시에서 도시재생 사업구상과 기획에 기초적인 자료로 참고할 수 있을 것이다. 도시재생의 중심에는 건설이 있지만, 문화ㆍ예술이 접목될 때 시너지 효과가 나타날 수 있다. 문화예술과 관광, 건설을 연계한 활성화 전략은 침체된 경제에 활력을 불어넣는 하나의 대안이 될 수 있을 것이다. 이 연구가 문화.예술 분야와 관광, 건설분야의 상호간 관심을 제고하고, 융.복합을 통한 발전방안 연구를 촉진할 수 있기를 기대한다.
도시재생 주무부처인 국토교통부는 문화적 관점에서 도시재생을 추진할 경우 사업성과를 높이고 지역 문화 발전에도 기여할 수 있다는 인식을 바탕으로 문화체육관광부와의 업무협약(MOU)을 체결하는 등 최근 ‘문화적 도시재생’을 위한 부처간 협력이 점차 강화되고 있는 추세이다. 유럽 문화수도, 동아시아 문화도시 등의 사례에서 보듯 문화예술은 관광과 건설 수요를 견인하며, 관광과 건설활성화는 침체된 지역경제에 활력을 불어넣고 일자리창출에 상당한 파급효과를 미칠수 있다. 이에 따라, 본 연구는 문화특별시를 표방하고 있는 부천시의 도시재생 사례를 중심으로 문화적 도시재생에 대한 지역주민들의 인지도 및 만족수준, 기대효과 등을 알아보고, 문화적 도시재생을 통한 관광 및 건설 활성화 방안을 모색하고자 하였다. 본 연구에서는 통합연구방법을 채택하였으며, 양적연구로 설문조사를 통해 부천시민들의 문화적 도시재생에 대한 인지도, 기대 및 만족수준, 관광활성화 인식, 건설활성화 인식을 살펴보았다. 또한 질적연구로서 부천시 도시재생 사업에 관계한 전문가 및 지역주민에 대한 심층인터뷰를 통해 문화적 도시재생 관련 동일한 경험을 한 연구 참여자들이 개별적으로 어떤 독특하고 다양한 경험들을 갖고 있는지를 Connelly와 Clandinin(1990)의 탐구방법으로 자료를 수집하고 분석하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 지역주민 인지도와 관련한 실증연구 결과, 설문참여자의 17.5%만이 도시재생의 일반적 개념을 알고 있었으며, 문화적 도시재생의 취지는 알더라도 세부내용은 잘 모르는 것으로 나타났다. 부천시의 도시현황 전반과 문화적 수준에 대한 만족도는 18.8%였으며, 문화적 도시재생에 대한 만족도 또한 20.5%로 낮게 나타난 것을 감안할 때 주민들에 대한 홍보강화와 요구사항 파악이 필요할 것으로 사료된다. 부천시민들은 문화적 도시재생을 통해 경제적으로 상권이 활성화될 것으로 기대하였고, 사회문화적으로는 문화시설 공간이 확대될 것으로 생각했으며, 환경적으로는 도시경관 개선을 기대하였고, 시민들의 문화적 삶의 질을 향상시키는 환경 형성을 가장 중요한 요인으로 생각하고 있었다. 한편, 문화적 도시재생으로 인한 관광활성화를 통해 지역주민의 공연, 문화, 예술활동이 활성화 될 것으로 생각했으며, 지역의 긍정적 이미지를 형성하고, 대외 인지도를 증진시킬 것이라 생각하였다. 또한, 지역주민 대부분은 문화적 도시재생을 통해 도시경관이 개선될 것으로 인식하고 있었으며, 생활편의시설이 개선되고, 근현대 건축물이 역사 및 문화예술관련 시설로 개조되는 등 문화적 도시재생을 통한 건설활성화 인식이 높은 편으로 나타난 바, 지역주민들의 기대수준을 감안한 정책추진이 필요할 것으로 판단된다. 둘째, 전문가 및 지역주민을 대상으로 한 심층인터뷰 결과, 문화적 도시재생을 통해 부천지역이 개선된 점으로 도시경관 개선, 편의시설 증가, 삶의질 향상 등이 있으며, 대표적 사례로 아트벙커B39와 심곡천 복개사업을 들었다. 이 시설들은 문화가 있는 시민 휴식공간을 제공하고 지역명소로 알려짐에 따라 방문객이 증가하였으나 부천을 관광도시로 알리기에는 부족한 실정이며, 다양한 축제와 공연을 개최하지만 이 또한 지역행사에 머무르는 수준이다. 문화적 도시재생을 통해 시공되거나 필요할 것으로 예상되는 건설로는 정지용 시인, 소설 원미동사람들, 펄벅여사 등을 테마로 한 문화시설을 비롯해 체육시설, 교육시설, 노후화된 기반시설 및 교통환경 정비, 주차시설 등 다양한 사항이 있었다. 문화적 도시재생의 성공을 위한 필요 요인과 보완사항으로는 부천의 지역특성을 반영한 도시재생 사업추진, 정부의 재정지원 확대 및 정책홍보 강화, 정책 지속성을 통한 신뢰도 제고, 지역간 균형발전과 조화 등이 있었다. 위 연구를 통해 도출한 관광활성화 방안은 생활예술지원 및 문화산업 육성, 지역문화자원 발굴 및 콘텐츠화, 스토링텔링을 통한 체험형 관광시설 조성, 관광인프라 구축과 관광자원의 연계, 수준높은 축제와 행사개최를 제시하였고, 건설활성화 방안으로는 소규모 주택정비사업 확대, 편의시설 및 기반시설개선, 리모델링 등 노후시설의 재활용, 국가 재정지원 확대 및 자금조달 지원, 정책지속성과 거버넌스를 통한 민간참여 활성화를 제시하였다. 본 연구는 부천시를 대상으로 하였으므로 도시재생 사업이 수행되는 타 도시에 일반화 하는 것에는 어려움이 있을 것이다. 하지만, 도시재생 사업에서 지역주민들의 참여가 중요한 만큼 도시재생에 대한 시민들의 인식과 기대사항을 정책에 반영하는 것은 상당히 의미있을 것으로 판단되며, 앞으로 도시재생사업을 추진하는 도시에서 도시재생 사업구상과 기획에 기초적인 자료로 참고할 수 있을 것이다. 도시재생의 중심에는 건설이 있지만, 문화ㆍ예술이 접목될 때 시너지 효과가 나타날 수 있다. 문화예술과 관광, 건설을 연계한 활성화 전략은 침체된 경제에 활력을 불어넣는 하나의 대안이 될 수 있을 것이다. 이 연구가 문화.예술 분야와 관광, 건설분야의 상호간 관심을 제고하고, 융.복합을 통한 발전방안 연구를 촉진할 수 있기를 기대한다.
There is a perception that if urban regeneration is implemented by Ministry of Land, Infrastructure, and Transport that is in charge of urban regeneration in the cultural perspective, it can help business performance to be higher and contribute to developing local cultures. Based on this perception,...
There is a perception that if urban regeneration is implemented by Ministry of Land, Infrastructure, and Transport that is in charge of urban regeneration in the cultural perspective, it can help business performance to be higher and contribute to developing local cultures. Based on this perception, cooperation between departments such as the memorandum of understanding (MOU) with Ministry of Culture and Tourism is gradually being reinforced for cultural urban regeneration. As the cases of the capital of culture in europe, and cultural cities in east asian, culture arts leads the demand for tourism and construction, recovers a stagnant economy, and positively influences the increase in jobs. As such, the purpose of this study is to explore residents' perception, satisfaction, and expectancy effects in terms of urban regeneration, focusing on a case of urban regeneration in the city of Bucheon which is regarded as a cultural city. Also, it aims to seek methods to invigorate tourism and construction through cultural urban regeneration. For doing this, integration study was used. Furthermore, the questionnaire survey covering not only the perception, the expectation, and satisfaction of residents in Bucheon concerning urban regeneration but also residents' perception of invigorating tourism and construction was conducted. Plus, as a qualitative method, the exploration method of Connelly and Clandinin (1990) was used for collecting data. To be specific, in-depth interview was performed so as to examine individual experience in respect to urban regeneration. For doing this, experts on urban regeneration in Bucheon, and residents living in Bucheon. Both experts and residents with identical experience pertaining to urban regeneration were interviewed. Results are as follows. First, in terms of residents' perception of urban regeneration, only 17.5% of respondents knew the general concept of urban regeneration. Some of them knew the meaning of cultural urban regeneration but rarely knew its detailed things. Residents' satisfaction on the actual situation of the city of Bucheon and the cultural level were 18.8%. In addition, residents' satisfaction as for cultural urban regeneration was 20.5%. These results imply that concerning urban regeneration, strengthening promotions for residents and reflecting residents' requirements are necessary. Residents in Bucheon expected a local economy to be invigorated in the economic perspective, and culture facilities to increase in social and cultural facets. Also, they expected a city landscape to be improved in the environmental aspect. It implies that they put a value on the environment as a factor to enhance the quality of the cultural life of citizens. Meanwhile, respondents thought that performance, culture, and residents' art activities would be promoted through tourism which would be invigorated by cultural urban regeneration. In addition to this, the positive image of Bucheon would be made and the city of Bucheon would be more widely promoted. Other than these, respondents thought a city landscape would be improved through cultural urban regeneration. For example, respondents thought that living facilities would be enhanced, modern architectures would be changed into historical architectures or culture art architectures. As such, respondents had high perception of construction to be invigorated by cultural urban regeneration. It implies that policies related to urban regeneration need to be implemented considering residents' expectation. Second, results from interview showed that due to cultural urban regeneration, a city landscape and the quality of life would be improved, and also living facilities would increase. Respondents said that two of successful examples as cultural urban regeneration were 'ArtBunker B39' and 'Project of Covering Simgeongcheon'. These facilities provided the relaxing place and culture for residents and drew more tourists as a local tourist attraction. What is more, various feasts and performances in Bucheon took place. However, these were insufficient to inform the city of Bucheon as a tourism city. For example, it was because that a wide variety of feasts and performances were merely the level of local events. There were requirements on construction through cultural urban regeneration. To be specific, cultural facilities for commemorating a poet, Jeong, Ji-young, for a novel, 'The people of Wonmidong', and for Pearl Sydenstricker Buck need to be constructed. Also, renovating or constructing sports facilities, education facilities, obsolete infrastructures, and parking facilities, and reorganizing traffic environment should be considered. In order to successfully implement a culture-led urban regeneration project, a cultural urban regeneration project needs to reflect following factors: local characteristics of Bucheon, the financial extension of the government, the reinforcement of policy promotion, the improvement of reliability through retaining the policy, and the balanced development and the harmony among regions. This study draws the conclusion as follows. First, in terms of a plan to promote tourism, supporting living art, fostering cultural industries, discovering local cultural resources and changing local cultural resources into contents, creating experience-based tourism facilities through storytelling, building tourism infrastructure and connecting to a tourism resource, and hosting high leveled feasts and events were suggested. When it comes to methods to invigorate construction, expanding the small scaled housing industry, improving convenience facilities and infrastructure, reusing obsolete buildings through remodeling, increasing government subsidies and conducting a campaign for raising funds, sustaining the policy, and revitalizing individual's participation through governance were proposed. This study only focused on the city of Bucheon. Therefore, the result from this study is difficult to commonly apply to other cities in which urban regeneration is being implemented. Nevertheless, owing to the importance of local residents' participation in urban regeneration, reflecting residents' perception and expectation of urban regeneration on the policy is crucial. Additionally, this study will be fundamental data which help other cities to implement urban regeneration. There is construction in the hub of urban regeneration. However, when urban regeneration meets culture and art, a synergy effect will be able to be expected. A strategic to connect culture, art, tourism and construction will be able to be one of alternatives to invigorate a stagnant economy. This study will be able to contribute to plans to develop urban regeneration combining culture, art, tourism, and construction.
There is a perception that if urban regeneration is implemented by Ministry of Land, Infrastructure, and Transport that is in charge of urban regeneration in the cultural perspective, it can help business performance to be higher and contribute to developing local cultures. Based on this perception, cooperation between departments such as the memorandum of understanding (MOU) with Ministry of Culture and Tourism is gradually being reinforced for cultural urban regeneration. As the cases of the capital of culture in europe, and cultural cities in east asian, culture arts leads the demand for tourism and construction, recovers a stagnant economy, and positively influences the increase in jobs. As such, the purpose of this study is to explore residents' perception, satisfaction, and expectancy effects in terms of urban regeneration, focusing on a case of urban regeneration in the city of Bucheon which is regarded as a cultural city. Also, it aims to seek methods to invigorate tourism and construction through cultural urban regeneration. For doing this, integration study was used. Furthermore, the questionnaire survey covering not only the perception, the expectation, and satisfaction of residents in Bucheon concerning urban regeneration but also residents' perception of invigorating tourism and construction was conducted. Plus, as a qualitative method, the exploration method of Connelly and Clandinin (1990) was used for collecting data. To be specific, in-depth interview was performed so as to examine individual experience in respect to urban regeneration. For doing this, experts on urban regeneration in Bucheon, and residents living in Bucheon. Both experts and residents with identical experience pertaining to urban regeneration were interviewed. Results are as follows. First, in terms of residents' perception of urban regeneration, only 17.5% of respondents knew the general concept of urban regeneration. Some of them knew the meaning of cultural urban regeneration but rarely knew its detailed things. Residents' satisfaction on the actual situation of the city of Bucheon and the cultural level were 18.8%. In addition, residents' satisfaction as for cultural urban regeneration was 20.5%. These results imply that concerning urban regeneration, strengthening promotions for residents and reflecting residents' requirements are necessary. Residents in Bucheon expected a local economy to be invigorated in the economic perspective, and culture facilities to increase in social and cultural facets. Also, they expected a city landscape to be improved in the environmental aspect. It implies that they put a value on the environment as a factor to enhance the quality of the cultural life of citizens. Meanwhile, respondents thought that performance, culture, and residents' art activities would be promoted through tourism which would be invigorated by cultural urban regeneration. In addition to this, the positive image of Bucheon would be made and the city of Bucheon would be more widely promoted. Other than these, respondents thought a city landscape would be improved through cultural urban regeneration. For example, respondents thought that living facilities would be enhanced, modern architectures would be changed into historical architectures or culture art architectures. As such, respondents had high perception of construction to be invigorated by cultural urban regeneration. It implies that policies related to urban regeneration need to be implemented considering residents' expectation. Second, results from interview showed that due to cultural urban regeneration, a city landscape and the quality of life would be improved, and also living facilities would increase. Respondents said that two of successful examples as cultural urban regeneration were 'ArtBunker B39' and 'Project of Covering Simgeongcheon'. These facilities provided the relaxing place and culture for residents and drew more tourists as a local tourist attraction. What is more, various feasts and performances in Bucheon took place. However, these were insufficient to inform the city of Bucheon as a tourism city. For example, it was because that a wide variety of feasts and performances were merely the level of local events. There were requirements on construction through cultural urban regeneration. To be specific, cultural facilities for commemorating a poet, Jeong, Ji-young, for a novel, 'The people of Wonmidong', and for Pearl Sydenstricker Buck need to be constructed. Also, renovating or constructing sports facilities, education facilities, obsolete infrastructures, and parking facilities, and reorganizing traffic environment should be considered. In order to successfully implement a culture-led urban regeneration project, a cultural urban regeneration project needs to reflect following factors: local characteristics of Bucheon, the financial extension of the government, the reinforcement of policy promotion, the improvement of reliability through retaining the policy, and the balanced development and the harmony among regions. This study draws the conclusion as follows. First, in terms of a plan to promote tourism, supporting living art, fostering cultural industries, discovering local cultural resources and changing local cultural resources into contents, creating experience-based tourism facilities through storytelling, building tourism infrastructure and connecting to a tourism resource, and hosting high leveled feasts and events were suggested. When it comes to methods to invigorate construction, expanding the small scaled housing industry, improving convenience facilities and infrastructure, reusing obsolete buildings through remodeling, increasing government subsidies and conducting a campaign for raising funds, sustaining the policy, and revitalizing individual's participation through governance were proposed. This study only focused on the city of Bucheon. Therefore, the result from this study is difficult to commonly apply to other cities in which urban regeneration is being implemented. Nevertheless, owing to the importance of local residents' participation in urban regeneration, reflecting residents' perception and expectation of urban regeneration on the policy is crucial. Additionally, this study will be fundamental data which help other cities to implement urban regeneration. There is construction in the hub of urban regeneration. However, when urban regeneration meets culture and art, a synergy effect will be able to be expected. A strategic to connect culture, art, tourism and construction will be able to be one of alternatives to invigorate a stagnant economy. This study will be able to contribute to plans to develop urban regeneration combining culture, art, tourism, and construction.
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