본 연구의 목적은 외국인 노동자의 한국 취업 경험 개선과 고용주의 외국인 노동자 채용 경험 개선을 위해 고용허가제의 첫 단계인 고용허가제 TOPIK(EPS-TOPIK)의 실태를 분석하여 개선방안을 제시하는 것이다. 1장에서는 연구 목적과 필요성을 밝히고 직업 목적 한국어 교육 연구 중에서 외국인 노동자를 대상으로 요구분석 및 설문조사를 진행한 선행연구와 고용허가제 TOPIK을 연구한 선행연구를 검토하고 연구 방법과 연구 범위를 밝힌다....
본 연구의 목적은 외국인 노동자의 한국 취업 경험 개선과 고용주의 외국인 노동자 채용 경험 개선을 위해 고용허가제의 첫 단계인 고용허가제 TOPIK(EPS-TOPIK)의 실태를 분석하여 개선방안을 제시하는 것이다. 1장에서는 연구 목적과 필요성을 밝히고 직업 목적 한국어 교육 연구 중에서 외국인 노동자를 대상으로 요구분석 및 설문조사를 진행한 선행연구와 고용허가제 TOPIK을 연구한 선행연구를 검토하고 연구 방법과 연구 범위를 밝힌다. 연구 방법은 고용허가제 TOPIK과 한국어 표준교재를 분석하고 외국인 노동자들과 고용허가제 TOPIK 교육자를 대상으로 진행한 설문조사 및 면접을 통해 고용허가제 TOPIK의 실태를 분석하여 고용허가제 TOPIK 개선안을 제시하는 것이다. 2장에서는 직업 목적 한국어 교육의 평가에 대해 고찰한다. 먼저 직업 목적 한국어 교육의 배경과 개념을 알아보고 직업 목적 언어 시험의 특징을 살펴본다. 그리고 고용허가제 TOPIK도 하나의 평가이므로 평가의 기준에 대해 살펴본다. 이를 통해 3장에서 고용허가제 TOPIK의 실효성을 검증한다. 3장에서는 고용허가제 TOPIK과 한국어 표준교재를 분석한다. 고용허가제 TOPIK 문제는 한국산업인력공단에서 개발한 한국어 표준교재에 한정되어 있으며 현재 국내에 고용허가제 TOPIK을 위한 다른 교재는 없다. 따라서 한국어 표준교재 개정판을 초판과 비교 분석하고 TOPIK 기출문제와 함께 한국산업인력공단에서 공개한 읽기 960문제, 듣기 960문제로 구성된 공개문제집 초판과 개정판도 비교 분석한다. 그리고 국내에 체류 중인 외국인 노동자에게 설문조사 및 면접을 진행하고 교육자와도 면접을 진행하여 입국 전 고용허가제 TOPIK 학습 실태, 고용허가제 TOPIK 시행의 실태, 입국 후 학습 여건의 실태, 고용허가제 TOPIK에 합격하여 한국에 입국한 외국인 노동자들의 한국어 능력 실태를 분석하고 그 결과를 통해 고용허가제의 실효성을 검증한다. 이를 통해 4장에서 실질적인 개선안을 논하기 위한 기초를 다진다. 4장에서는 고용허가제 TOPIK이 출제되는 한국어 표준교재의 개선안을 제시하고 고용허가제 TOPIK의 개선을 위해 난이도, 영역, 보기와 배점, 시행에 관한 개선안을 제시한다. 그리고 본고에서 제시한 개선안을 현행하는 고용허가제에 효과적으로 적용하는 방안을 제시한다. 5장에서는 전체 요약과 본 연구의 제한점, 후속 연구를 위한 제언으로 마무리한다.
본 연구의 목적은 외국인 노동자의 한국 취업 경험 개선과 고용주의 외국인 노동자 채용 경험 개선을 위해 고용허가제의 첫 단계인 고용허가제 TOPIK(EPS-TOPIK)의 실태를 분석하여 개선방안을 제시하는 것이다. 1장에서는 연구 목적과 필요성을 밝히고 직업 목적 한국어 교육 연구 중에서 외국인 노동자를 대상으로 요구분석 및 설문조사를 진행한 선행연구와 고용허가제 TOPIK을 연구한 선행연구를 검토하고 연구 방법과 연구 범위를 밝힌다. 연구 방법은 고용허가제 TOPIK과 한국어 표준교재를 분석하고 외국인 노동자들과 고용허가제 TOPIK 교육자를 대상으로 진행한 설문조사 및 면접을 통해 고용허가제 TOPIK의 실태를 분석하여 고용허가제 TOPIK 개선안을 제시하는 것이다. 2장에서는 직업 목적 한국어 교육의 평가에 대해 고찰한다. 먼저 직업 목적 한국어 교육의 배경과 개념을 알아보고 직업 목적 언어 시험의 특징을 살펴본다. 그리고 고용허가제 TOPIK도 하나의 평가이므로 평가의 기준에 대해 살펴본다. 이를 통해 3장에서 고용허가제 TOPIK의 실효성을 검증한다. 3장에서는 고용허가제 TOPIK과 한국어 표준교재를 분석한다. 고용허가제 TOPIK 문제는 한국산업인력공단에서 개발한 한국어 표준교재에 한정되어 있으며 현재 국내에 고용허가제 TOPIK을 위한 다른 교재는 없다. 따라서 한국어 표준교재 개정판을 초판과 비교 분석하고 TOPIK 기출문제와 함께 한국산업인력공단에서 공개한 읽기 960문제, 듣기 960문제로 구성된 공개문제집 초판과 개정판도 비교 분석한다. 그리고 국내에 체류 중인 외국인 노동자에게 설문조사 및 면접을 진행하고 교육자와도 면접을 진행하여 입국 전 고용허가제 TOPIK 학습 실태, 고용허가제 TOPIK 시행의 실태, 입국 후 학습 여건의 실태, 고용허가제 TOPIK에 합격하여 한국에 입국한 외국인 노동자들의 한국어 능력 실태를 분석하고 그 결과를 통해 고용허가제의 실효성을 검증한다. 이를 통해 4장에서 실질적인 개선안을 논하기 위한 기초를 다진다. 4장에서는 고용허가제 TOPIK이 출제되는 한국어 표준교재의 개선안을 제시하고 고용허가제 TOPIK의 개선을 위해 난이도, 영역, 보기와 배점, 시행에 관한 개선안을 제시한다. 그리고 본고에서 제시한 개선안을 현행하는 고용허가제에 효과적으로 적용하는 방안을 제시한다. 5장에서는 전체 요약과 본 연구의 제한점, 후속 연구를 위한 제언으로 마무리한다.
This is a study on the improvement of EPS-TOPIK for the employment experience of foreign workers in Korea and the experiences employers have with hiring foreign workers by analyzing EPS-TOPIK (Employment Permit System – Test of Proficiency in Korean). Chapter I clarifies the purpose and necessit...
This is a study on the improvement of EPS-TOPIK for the employment experience of foreign workers in Korea and the experiences employers have with hiring foreign workers by analyzing EPS-TOPIK (Employment Permit System – Test of Proficiency in Korean). Chapter I clarifies the purpose and necessity of this study and reviews previous occupational Korean education studies that were done on requirement analyses from foreign workers, which the subject of this study belongs to and EPS-TOPIK studies. The research method analyzes the employment permit system TOPIK and Korean standard textbook, conducts surveys and interviews with foreign workers, interviews an EPS-TOPIK educator, and analyzes the actual status of EPS-TOPIK to suggest improvements. Chapter II examines the theoretical background that is the basis for conducting the research for this study. This background is detailed by the characteristics of occupational Korean education, special purpose language tests and evaluation criteria. Chapter III analyzes the EPS-TOPIK test and Korean standard textbooks using the theoretical background mentioned in Chapter II. The questions on EPS-TOPIK are limited to the Korean standard textbook developed by the Human Resources Development Service of Korea, and there are currently no other textbooks for EPS-TOPIK in Korea, so the revised edition of the Korean standard textbook will be compared and analyzed with the first edition. For the EPS-TOPIK test, 960 reading questions and 960 listening questions of the first version and the revised version from the question pool and EPS-TOPIK test are analyzed. The surveys and the interviews of the foreign workers in Korea and the educator interview are utilized to understand the status of EPS-TOPIK learning, the EPS-TOPIK test, post-entry learning conditions, and Korean proficiency of foreign workers in Korea who have passed the EPS-TOPIK test, which will be the basis of the practical improvement plans in Chapter IV. Chapter IV presents improvement plans for the Korean standard textbooks which are the origin of EPS-TOPIK questions and presents improvement plans for difficulty, language skills, multiple-choice question options, distribution of marks, the implementation of EPS-TOPIK, and the changes required for the entire procedure of the employment permit system to implement the improvement plans more effectively. Chapter V states the summary of the results of this study with the limitation of this study and suggestions for subsequent research.
This is a study on the improvement of EPS-TOPIK for the employment experience of foreign workers in Korea and the experiences employers have with hiring foreign workers by analyzing EPS-TOPIK (Employment Permit System – Test of Proficiency in Korean). Chapter I clarifies the purpose and necessity of this study and reviews previous occupational Korean education studies that were done on requirement analyses from foreign workers, which the subject of this study belongs to and EPS-TOPIK studies. The research method analyzes the employment permit system TOPIK and Korean standard textbook, conducts surveys and interviews with foreign workers, interviews an EPS-TOPIK educator, and analyzes the actual status of EPS-TOPIK to suggest improvements. Chapter II examines the theoretical background that is the basis for conducting the research for this study. This background is detailed by the characteristics of occupational Korean education, special purpose language tests and evaluation criteria. Chapter III analyzes the EPS-TOPIK test and Korean standard textbooks using the theoretical background mentioned in Chapter II. The questions on EPS-TOPIK are limited to the Korean standard textbook developed by the Human Resources Development Service of Korea, and there are currently no other textbooks for EPS-TOPIK in Korea, so the revised edition of the Korean standard textbook will be compared and analyzed with the first edition. For the EPS-TOPIK test, 960 reading questions and 960 listening questions of the first version and the revised version from the question pool and EPS-TOPIK test are analyzed. The surveys and the interviews of the foreign workers in Korea and the educator interview are utilized to understand the status of EPS-TOPIK learning, the EPS-TOPIK test, post-entry learning conditions, and Korean proficiency of foreign workers in Korea who have passed the EPS-TOPIK test, which will be the basis of the practical improvement plans in Chapter IV. Chapter IV presents improvement plans for the Korean standard textbooks which are the origin of EPS-TOPIK questions and presents improvement plans for difficulty, language skills, multiple-choice question options, distribution of marks, the implementation of EPS-TOPIK, and the changes required for the entire procedure of the employment permit system to implement the improvement plans more effectively. Chapter V states the summary of the results of this study with the limitation of this study and suggestions for subsequent research.
주제어
#고용허가제 TOPIK EPS-TOPIK 직업 목적 한국어 교육 한국어 표준교재 고용허가제
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.