본 연구의 목적은 <축제놀이> 프로젝트를 통하여 만 5세 유아의 창의성이 어떠한가에 대해 살펴보고자 한다. 본 연구 참여자는 C 시에 소재한 J 유치원 만5세 1개 학급 23명(남 11명, 여 12명)을 대상으로 2020년 9월부터 2020년 11월까지 <축제놀이> 프로젝트를 전개하면서 연구를 수행하였다. 연구방법은 질적 연구 중 문화 기술적 연구로서, 프로젝트 활동과정에서 참여 관찰, 심층 면담, 기타자료(유아의 언어적 상호 작용, 학습활동 결과물, 학습활동 과정물, 프로젝트 활동 ...
본 연구의 목적은 <축제놀이> 프로젝트를 통하여 만 5세 유아의 창의성이 어떠한가에 대해 살펴보고자 한다. 본 연구 참여자는 C 시에 소재한 J 유치원 만5세 1개 학급 23명(남 11명, 여 12명)을 대상으로 2020년 9월부터 2020년 11월까지 <축제놀이> 프로젝트를 전개하면서 연구를 수행하였다. 연구방법은 질적 연구 중 문화 기술적 연구로서, 프로젝트 활동과정에서 참여 관찰, 심층 면담, 기타자료(유아의 언어적 상호 작용, 학습활동 결과물, 학습활동 과정물, 프로젝트 활동 포트폴리오, 현장 노트(free note), 교사일지 및 저널, 학부모와의 면담, 프로젝트 학습활동 동영상 등)를 통하여 자료를 수집하고 분석 및 해석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, <축제놀이> 프로젝트를 통해 만 5세 유아의 창의적 사고가 증진되었다. 유아는 흥미, 호기심을 바탕으로 또래 및 교사와의 상호 작용과 다양한 표상 활동을 통해 아이디어를 생성함으로써 깊이 있는 확산적 사고가 증진된다. 그리고 놀이에서 발생하는 문제를 인식하고 협력적 상호 작용과 모둠 활동을 통해 문제해결 방법을 적용‧보완·수정하고 재적용하며 보다 나은 해결방법을 창출해봄으로써 문제해결력이 길러진다. 둘째, <축제놀이> 프로젝트를 통해 만 5세 유아의 창의적 태도가 증진되었다. 모험심과 용기를 발휘하여 자발적으로 축제놀이 및 놀잇감을 선택·구상하고 참여해보며 놀이에서 발생하는 문제를 교사와 또래의 스캐폴딩을 통해 해결해보는 경험을 함으로써 자율성이 증진되었다. 또한, 생각과 감정이 다름의 차이를 인식하고 열린 마음으로 다른 사람의 아이디어를 수용하고 자신의 생각에 대한 비판을 인정하고 주의 깊게 듣고 수정함으로써 개방성이 증진되었다. 결론적으로 <축제놀이> 프로젝트를 통하여 만 5세 유아의 확산적 사고와 문제해결력이라는 창의적 사고가 증진되었으며, 축제놀이에 적극적이고 주도적으로 참여하게 되면서 자율성과 개방성이라는 창의적 태도가 증진되었다.
본 연구의 목적은 <축제놀이> 프로젝트를 통하여 만 5세 유아의 창의성이 어떠한가에 대해 살펴보고자 한다. 본 연구 참여자는 C 시에 소재한 J 유치원 만5세 1개 학급 23명(남 11명, 여 12명)을 대상으로 2020년 9월부터 2020년 11월까지 <축제놀이> 프로젝트를 전개하면서 연구를 수행하였다. 연구방법은 질적 연구 중 문화 기술적 연구로서, 프로젝트 활동과정에서 참여 관찰, 심층 면담, 기타자료(유아의 언어적 상호 작용, 학습활동 결과물, 학습활동 과정물, 프로젝트 활동 포트폴리오, 현장 노트(free note), 교사일지 및 저널, 학부모와의 면담, 프로젝트 학습활동 동영상 등)를 통하여 자료를 수집하고 분석 및 해석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, <축제놀이> 프로젝트를 통해 만 5세 유아의 창의적 사고가 증진되었다. 유아는 흥미, 호기심을 바탕으로 또래 및 교사와의 상호 작용과 다양한 표상 활동을 통해 아이디어를 생성함으로써 깊이 있는 확산적 사고가 증진된다. 그리고 놀이에서 발생하는 문제를 인식하고 협력적 상호 작용과 모둠 활동을 통해 문제해결 방법을 적용‧보완·수정하고 재적용하며 보다 나은 해결방법을 창출해봄으로써 문제해결력이 길러진다. 둘째, <축제놀이> 프로젝트를 통해 만 5세 유아의 창의적 태도가 증진되었다. 모험심과 용기를 발휘하여 자발적으로 축제놀이 및 놀잇감을 선택·구상하고 참여해보며 놀이에서 발생하는 문제를 교사와 또래의 스캐폴딩을 통해 해결해보는 경험을 함으로써 자율성이 증진되었다. 또한, 생각과 감정이 다름의 차이를 인식하고 열린 마음으로 다른 사람의 아이디어를 수용하고 자신의 생각에 대한 비판을 인정하고 주의 깊게 듣고 수정함으로써 개방성이 증진되었다. 결론적으로 <축제놀이> 프로젝트를 통하여 만 5세 유아의 확산적 사고와 문제해결력이라는 창의적 사고가 증진되었으며, 축제놀이에 적극적이고 주도적으로 참여하게 되면서 자율성과 개방성이라는 창의적 태도가 증진되었다.
The purpose of this study is to explore the improvement of 5-year-old children’s creativity through the project. The participants of this study were 23 children (11 boys, 12 girls) in a class of 5 years old at J Kindergarten located in City A. This study took the method of ethnographic ...
The purpose of this study is to explore the improvement of 5-year-old children’s creativity through the project. The participants of this study were 23 children (11 boys, 12 girls) in a class of 5 years old at J Kindergarten located in City A. This study took the method of ethnographic research, and was conducted from March 2021 to January 2022. In the course of project activities, the data were collected and analyzed through participation observation, in-depth interviews, and artifact collections (anecdotal records, parent-teacher conference records, teacher’s daily journal, children’s activity portfolios, and etc.). The result of the study are as follow. First, through the project, children generated ideas through interaction with their peers and teachers based on their interest and curiosity, and through various representational activities, thus promoting divergent thinking among creative thinking. In addition, problem-solving ability as a creative thinking was nurtured by recognizing the problems that occur in play and creating better solutions by applying, supplementing, modifying, reapplying, and re-applying problem-solving methods through cooperative interaction and group activities among peers. Second, through the project, children use their adventurous spirit and courage to voluntarily select, envision, and participate in festival plays and toys, and to experience solving problems in play through scaffolding with teachers and their peers. Autonomy, one of the attitudes, was enhanced. In addition, openness as a creative attitude was also promoted by recognizing the difference in thoughts and emotions, accepting other people's ideas with an open mind, acknowledging criticism of one's own thoughts, and listening carefully to revisions.
The purpose of this study is to explore the improvement of 5-year-old children’s creativity through the project. The participants of this study were 23 children (11 boys, 12 girls) in a class of 5 years old at J Kindergarten located in City A. This study took the method of ethnographic research, and was conducted from March 2021 to January 2022. In the course of project activities, the data were collected and analyzed through participation observation, in-depth interviews, and artifact collections (anecdotal records, parent-teacher conference records, teacher’s daily journal, children’s activity portfolios, and etc.). The result of the study are as follow. First, through the project, children generated ideas through interaction with their peers and teachers based on their interest and curiosity, and through various representational activities, thus promoting divergent thinking among creative thinking. In addition, problem-solving ability as a creative thinking was nurtured by recognizing the problems that occur in play and creating better solutions by applying, supplementing, modifying, reapplying, and re-applying problem-solving methods through cooperative interaction and group activities among peers. Second, through the project, children use their adventurous spirit and courage to voluntarily select, envision, and participate in festival plays and toys, and to experience solving problems in play through scaffolding with teachers and their peers. Autonomy, one of the attitudes, was enhanced. In addition, openness as a creative attitude was also promoted by recognizing the difference in thoughts and emotions, accepting other people's ideas with an open mind, acknowledging criticism of one's own thoughts, and listening carefully to revisions.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.