업사이클링 환경교육 프로그램이 초등학생의 창의적 문제해결력 및 환경태도에 미치는 영향 The Effect of the Upcycling Maker Education Program on Creative Problem Solving Abilities and Environmental Attitude on Elementary School Students원문보기
본 연구에서는 업사이클링 환경교육 프로그램을 개발하여 초등학생에게 적용함으로써 초등학생의 창의적 문제해결력과 환경태도에 미치는 영향을 검증하는 데 목적이 있다. 연구 대상은 G시에 소재한 초등학교 6학년 2개 학급을 대상으로 하였으며, 업사이클링 환경교육 프로그램을 개발하여 실험집단을 대상으로 총 10차시의 수업을 실시하였다. 검사 도구는 창의적 문제해결력과 환경태도 검사지를 사용하였다. 자료분석에는 SPSSWIN 프로그램을 사용하였고, 실험집단과 비교집단의 창의적 문제해결력과 환경태도의 차이를 검증하기 위해 ...
본 연구에서는 업사이클링 환경교육 프로그램을 개발하여 초등학생에게 적용함으로써 초등학생의 창의적 문제해결력과 환경태도에 미치는 영향을 검증하는 데 목적이 있다. 연구 대상은 G시에 소재한 초등학교 6학년 2개 학급을 대상으로 하였으며, 업사이클링 환경교육 프로그램을 개발하여 실험집단을 대상으로 총 10차시의 수업을 실시하였다. 검사 도구는 창의적 문제해결력과 환경태도 검사지를 사용하였다. 자료분석에는 SPSSWIN 프로그램을 사용하였고, 실험집단과 비교집단의 창의적 문제해결력과 환경태도의 차이를 검증하기 위해 t검증을 실시하였다. 2015개정 교육과정과 업사이클링 교육 자료 및 정책을 분석하여 개발한 업사이클링 환경교육 프로그램은 정미경 외(1999), 최유현(2001) 등의 연구에서 적용한 창의적 문제해결 수업 모형(Creative Problem Solving Model)에 바탕을 두었으며 초등학교 6학년 수준에 적합하게 재구성하였다. 본 연구를 통하여 얻어진 주요 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 업사이클링의 의미를 살펴보았을 때, 업사이클링은 새로운 산출물을 만드는 과정이므로 창의적 문제해결력과 관련이 있고, 환경을 보호하는 활동이기에 환경태도와 관련이 있다. 둘째, 실험집단 창의적 문제해결력의 모든 하위영역의 평균이 비교집단에 비해 유의한 차이로 향상되었고, 집단 내 사전-사후 검사 분석 결과 실험집단만 유의한 차이로 향상되어 업사이클링 환경교육 프로그램이 초등학생의 창의적 문제해결력 향상에 유의한 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 실험집단 환경태도의 모든 하위영역의 평균이 비교집단에 비해 유의한 차이로 향상되었고, 집단 내 사전-사후 검사 분석 결과 실험집단만 유의한 차이로 향상되어 업사이클링 환경교육 프로그램이 초등학생의 환경태도 향상에 유의한 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 업사이클링 환경교육 프로그램의 정성적 분석 결과 학생들이 교육 프로그램 이후 재활용이나 폐품을 그대로 버리지 않고 새로운 쓰임을 찾고, 환경보호 활동을 홍보하는 등 환경태도에서 긍정적인 행동 변화가 관찰되었다. 따라서 업사이클링 환경교육이 초등학생의 창의적 문제해결력과 환경태도에 긍정적인 영향을 미쳤음을 알 수 있다.
본 연구에서는 업사이클링 환경교육 프로그램을 개발하여 초등학생에게 적용함으로써 초등학생의 창의적 문제해결력과 환경태도에 미치는 영향을 검증하는 데 목적이 있다. 연구 대상은 G시에 소재한 초등학교 6학년 2개 학급을 대상으로 하였으며, 업사이클링 환경교육 프로그램을 개발하여 실험집단을 대상으로 총 10차시의 수업을 실시하였다. 검사 도구는 창의적 문제해결력과 환경태도 검사지를 사용하였다. 자료분석에는 SPSSWIN 프로그램을 사용하였고, 실험집단과 비교집단의 창의적 문제해결력과 환경태도의 차이를 검증하기 위해 t검증을 실시하였다. 2015개정 교육과정과 업사이클링 교육 자료 및 정책을 분석하여 개발한 업사이클링 환경교육 프로그램은 정미경 외(1999), 최유현(2001) 등의 연구에서 적용한 창의적 문제해결 수업 모형(Creative Problem Solving Model)에 바탕을 두었으며 초등학교 6학년 수준에 적합하게 재구성하였다. 본 연구를 통하여 얻어진 주요 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 업사이클링의 의미를 살펴보았을 때, 업사이클링은 새로운 산출물을 만드는 과정이므로 창의적 문제해결력과 관련이 있고, 환경을 보호하는 활동이기에 환경태도와 관련이 있다. 둘째, 실험집단 창의적 문제해결력의 모든 하위영역의 평균이 비교집단에 비해 유의한 차이로 향상되었고, 집단 내 사전-사후 검사 분석 결과 실험집단만 유의한 차이로 향상되어 업사이클링 환경교육 프로그램이 초등학생의 창의적 문제해결력 향상에 유의한 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 실험집단 환경태도의 모든 하위영역의 평균이 비교집단에 비해 유의한 차이로 향상되었고, 집단 내 사전-사후 검사 분석 결과 실험집단만 유의한 차이로 향상되어 업사이클링 환경교육 프로그램이 초등학생의 환경태도 향상에 유의한 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 업사이클링 환경교육 프로그램의 정성적 분석 결과 학생들이 교육 프로그램 이후 재활용이나 폐품을 그대로 버리지 않고 새로운 쓰임을 찾고, 환경보호 활동을 홍보하는 등 환경태도에서 긍정적인 행동 변화가 관찰되었다. 따라서 업사이클링 환경교육이 초등학생의 창의적 문제해결력과 환경태도에 긍정적인 영향을 미쳤음을 알 수 있다.
The purpose of this study is to verify how Upcycling Environmental Education Program affects elementary school students’ abilities to solve creative problems and environmental attitude by developing and applying the program. Upcycling Environmental Education Program developed by analyzin...
The purpose of this study is to verify how Upcycling Environmental Education Program affects elementary school students’ abilities to solve creative problems and environmental attitude by developing and applying the program. Upcycling Environmental Education Program developed by analyzing the 2015 revised curriculum and upcycling educational researches and policies is based on the Creative Problem Solving Model applied in the research of Mikyung Chung et al. (1999) and Yuhyun Choi (2001). and reorganized into 10 lessons suitable for the 6th grade level of elementary school. The subject of this study is 2 classes of 6th grade elementary school located in G city, and Upcycling Environmental Education Program had developed and applied to experimental group for 10 classes. As a test tool, creative problem solving abilities and environmental attitude test paper were used. The SPSSWIN program was used for data analysis, and the t-test was performed to verify the difference in creative problem-solving abilities and environmental attitudes between the experimental and comparative groups. The main research results obtained through this study are as follows. First, looking at the meaning of upcycling, upcycling is a process of creating new products, so it is related to creative problem-solving ability, and since it is an activity to protect the environment, it is related to environmental attitudes. Second, the average of all sub-areas of the experimental group was improved by a significant difference compared to the comparative group, and as a result of the pre-post test analysis within the group, it was improved to a significant difference only in the experimental group. It was found that Upcycling Environmental Education Program had a significant positive effect on the improvement of creative problem solving ability of the elementary school students.. Third, the average of all sub-areas of the experimental group was improved by a significant difference compared to the comparative group, and as a result of the pre-post test analysis within the group, it was improved to a significant difference only in the experimental group. It was found that Upcycling Environmental Education Program had a significant positive effect on the improvement of the environmental attitude of elementary school students. Forth, as a result of qualitative analysis of the upcycling environmental education program, positive behavioral changes were observed in environmental attitudes, such as when students found new uses and promoted environmental protection activities without throwing away recycling or waste after the educational program. Therefore, it can be seen that Upcycling Environmental Education had a positive effect on the creative problem solving abilities and environmental attitude of elementary school students.
The purpose of this study is to verify how Upcycling Environmental Education Program affects elementary school students’ abilities to solve creative problems and environmental attitude by developing and applying the program. Upcycling Environmental Education Program developed by analyzing the 2015 revised curriculum and upcycling educational researches and policies is based on the Creative Problem Solving Model applied in the research of Mikyung Chung et al. (1999) and Yuhyun Choi (2001). and reorganized into 10 lessons suitable for the 6th grade level of elementary school. The subject of this study is 2 classes of 6th grade elementary school located in G city, and Upcycling Environmental Education Program had developed and applied to experimental group for 10 classes. As a test tool, creative problem solving abilities and environmental attitude test paper were used. The SPSSWIN program was used for data analysis, and the t-test was performed to verify the difference in creative problem-solving abilities and environmental attitudes between the experimental and comparative groups. The main research results obtained through this study are as follows. First, looking at the meaning of upcycling, upcycling is a process of creating new products, so it is related to creative problem-solving ability, and since it is an activity to protect the environment, it is related to environmental attitudes. Second, the average of all sub-areas of the experimental group was improved by a significant difference compared to the comparative group, and as a result of the pre-post test analysis within the group, it was improved to a significant difference only in the experimental group. It was found that Upcycling Environmental Education Program had a significant positive effect on the improvement of creative problem solving ability of the elementary school students.. Third, the average of all sub-areas of the experimental group was improved by a significant difference compared to the comparative group, and as a result of the pre-post test analysis within the group, it was improved to a significant difference only in the experimental group. It was found that Upcycling Environmental Education Program had a significant positive effect on the improvement of the environmental attitude of elementary school students. Forth, as a result of qualitative analysis of the upcycling environmental education program, positive behavioral changes were observed in environmental attitudes, such as when students found new uses and promoted environmental protection activities without throwing away recycling or waste after the educational program. Therefore, it can be seen that Upcycling Environmental Education had a positive effect on the creative problem solving abilities and environmental attitude of elementary school students.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.