본 연구는 6학년 2학기 2단원 3주제 “지속 가능한 지구촌”을 대상으로, 기후변화 교육의 맥락에서 그것의 문제점과 원인을 밝히고, 초등 사회과 기후변화 교육과정의 대안적 방향 제시를 목적으로 한다. 주요 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 지구촌 환경 문제는 기후변화와 밀접한 관련이 있다. 이는 지속 가능한 지구촌은 기후변화를 완화, 축소할 때 가능하다는 것을 의미한다. 그런데 교육 내용을 결정하고, 학습 방향을 안내하는 초등 사회과 ...
본 연구는 6학년 2학기 2단원 3주제 “지속 가능한 지구촌”을 대상으로, 기후변화 교육의 맥락에서 그것의 문제점과 원인을 밝히고, 초등 사회과 기후변화 교육과정의 대안적 방향 제시를 목적으로 한다. 주요 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 지구촌 환경 문제는 기후변화와 밀접한 관련이 있다. 이는 지속 가능한 지구촌은 기후변화를 완화, 축소할 때 가능하다는 것을 의미한다. 그런데 교육 내용을 결정하고, 학습 방향을 안내하는 초등 사회과 성취기준 중, ‘기후변화’와 관련된 것은 없다. “지속 가능한 지구촌”의 내용 대부분이 기후변화와 관련된 환경 문제임에도 그러하다. 뿐만 아니라 기후변화와 관련된 지구촌 환경 문제는 일상 삶터에서 시작하여 세계로 확장되는 특징을 갖는다. 따라서 지속 가능한 지구촌과 관련된 성취기준에는 학생들의 일상생활과 관련된 용어나 의미가 들어갈 필요가 있다. 그런데 이것도 없다. 성취기준의 문제로 인해 “지속 가능한 지구촌”의 학습 목표에도 기후변화 및 학생들의 일상 삶과 관련된 용어나 의미가 없다. 이 같은 문제점이 교육 내용에 나타난다. “지속 가능한 지구촌”의 학습 문제 여섯 개 중 기후변화와 직·간접적으로 관련 있는 것은 학습 문제 1, 2, 3, 4, 6이다. 전체의 83%가 기후변화와 관련 있다. 그럼에도 교과 내용에는 지구촌 환경 문제와 기후변화의 관련성이 명확히 제시되어 있지 않다. 이로 인해 기후변화 문제를 단순한 환경 문제로 인식할 가능성이 있다. 또한 기후변화와 직ㆍ간접적으로 관련된 환경 문제임에도 그것을 기후변화의 맥락에서 현상, 원인, 영향, 대응으로 이어지는 과정적 특징을 제시하지 않고 있다. 이것이 “지속 가능한 지구촌”의 내용을 ‘기후변화’라는 맥락에서 접근하는 것을 어렵게 만든다. 한편 지구촌 환경 문제 해결과 그에 토대한 지속 가능한 미래 건설이라는 성취기준 구현을 위해서는 지구촌 환경 문제의 원인인 기후변화가 학생들의 생활터전에서 발생하여 다른 지역으로 확산되어 지구촌 전체 문제로 발전한다는 것을 인식해야 한다. 그 때 비로소 환경 문제 발생의 원인자로서 학생 자신의 행동을 살피고, 환경 문제의 피해자로서 자신들의 삶을 개선하기 위해, 자신들이 야기한 원인적 행동을 완화, 축소하려는 노력을 한다. 그런데 현재의 교육 내용은 개인적 행동과 지구촌적 환경 문제 간에 원인, 영향, 대응의 관계, 그리고 지역과 세계 간의 순방향, 역방향의 상호 관계가 명확하지 않다. 이 같은 문제의 주요 원인은 초등 사회과에 기후변화와 직접 관련된 성취기준이 없는 것이고, 부차적 이유는 성취기준으로 인해 ‘지속 가능한 지구촌’ 주제의 학습 목표에 기후변화와 관련된 용어나 의미가 없는 것이다. 이것은 기후변화의 위험성과 그것에 대한 교육적 시급성, 그리고 지속 가능한 지구촌 건설의 토대로서 기후변화의 중요성을 인식하지 못한 결과이다. 이상의 분석 결과에서 볼 때, 초등 사회과에서 기후변화 교육이 올바르게 이루어지기 위해서는 다음과 같은 네 가지 전제가 교육과정 구성의 토대가 될 필요가 있다. 첫째, 기후변화와 관련된 성취기준이 있어야 한다. 둘째, 기후변화 교육은 3학년에서 6학년까지 연속적이고, 연계적으로 이루어져야 한다. 셋째, 기후변화 특성에 따른 교육 내용이 구성되어야 한다. 넷째, 지역 문제에 초점을 맞춘 기후변화 학습을 위한 지역화 교재의 적극적 활용이다.
본 연구는 6학년 2학기 2단원 3주제 “지속 가능한 지구촌”을 대상으로, 기후변화 교육의 맥락에서 그것의 문제점과 원인을 밝히고, 초등 사회과 기후변화 교육과정의 대안적 방향 제시를 목적으로 한다. 주요 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 지구촌 환경 문제는 기후변화와 밀접한 관련이 있다. 이는 지속 가능한 지구촌은 기후변화를 완화, 축소할 때 가능하다는 것을 의미한다. 그런데 교육 내용을 결정하고, 학습 방향을 안내하는 초등 사회과 성취기준 중, ‘기후변화’와 관련된 것은 없다. “지속 가능한 지구촌”의 내용 대부분이 기후변화와 관련된 환경 문제임에도 그러하다. 뿐만 아니라 기후변화와 관련된 지구촌 환경 문제는 일상 삶터에서 시작하여 세계로 확장되는 특징을 갖는다. 따라서 지속 가능한 지구촌과 관련된 성취기준에는 학생들의 일상생활과 관련된 용어나 의미가 들어갈 필요가 있다. 그런데 이것도 없다. 성취기준의 문제로 인해 “지속 가능한 지구촌”의 학습 목표에도 기후변화 및 학생들의 일상 삶과 관련된 용어나 의미가 없다. 이 같은 문제점이 교육 내용에 나타난다. “지속 가능한 지구촌”의 학습 문제 여섯 개 중 기후변화와 직·간접적으로 관련 있는 것은 학습 문제 1, 2, 3, 4, 6이다. 전체의 83%가 기후변화와 관련 있다. 그럼에도 교과 내용에는 지구촌 환경 문제와 기후변화의 관련성이 명확히 제시되어 있지 않다. 이로 인해 기후변화 문제를 단순한 환경 문제로 인식할 가능성이 있다. 또한 기후변화와 직ㆍ간접적으로 관련된 환경 문제임에도 그것을 기후변화의 맥락에서 현상, 원인, 영향, 대응으로 이어지는 과정적 특징을 제시하지 않고 있다. 이것이 “지속 가능한 지구촌”의 내용을 ‘기후변화’라는 맥락에서 접근하는 것을 어렵게 만든다. 한편 지구촌 환경 문제 해결과 그에 토대한 지속 가능한 미래 건설이라는 성취기준 구현을 위해서는 지구촌 환경 문제의 원인인 기후변화가 학생들의 생활터전에서 발생하여 다른 지역으로 확산되어 지구촌 전체 문제로 발전한다는 것을 인식해야 한다. 그 때 비로소 환경 문제 발생의 원인자로서 학생 자신의 행동을 살피고, 환경 문제의 피해자로서 자신들의 삶을 개선하기 위해, 자신들이 야기한 원인적 행동을 완화, 축소하려는 노력을 한다. 그런데 현재의 교육 내용은 개인적 행동과 지구촌적 환경 문제 간에 원인, 영향, 대응의 관계, 그리고 지역과 세계 간의 순방향, 역방향의 상호 관계가 명확하지 않다. 이 같은 문제의 주요 원인은 초등 사회과에 기후변화와 직접 관련된 성취기준이 없는 것이고, 부차적 이유는 성취기준으로 인해 ‘지속 가능한 지구촌’ 주제의 학습 목표에 기후변화와 관련된 용어나 의미가 없는 것이다. 이것은 기후변화의 위험성과 그것에 대한 교육적 시급성, 그리고 지속 가능한 지구촌 건설의 토대로서 기후변화의 중요성을 인식하지 못한 결과이다. 이상의 분석 결과에서 볼 때, 초등 사회과에서 기후변화 교육이 올바르게 이루어지기 위해서는 다음과 같은 네 가지 전제가 교육과정 구성의 토대가 될 필요가 있다. 첫째, 기후변화와 관련된 성취기준이 있어야 한다. 둘째, 기후변화 교육은 3학년에서 6학년까지 연속적이고, 연계적으로 이루어져야 한다. 셋째, 기후변화 특성에 따른 교육 내용이 구성되어야 한다. 넷째, 지역 문제에 초점을 맞춘 기후변화 학습을 위한 지역화 교재의 적극적 활용이다.
The purpose of this study is to identify the problems and causes in the context of climate change education and to suggest the alternative direction of the social studies curriculum on climate change, with the main focus on “Sustainable Global Village”, which is covered in the third them...
The purpose of this study is to identify the problems and causes in the context of climate change education and to suggest the alternative direction of the social studies curriculum on climate change, with the main focus on “Sustainable Global Village”, which is covered in the third theme of Unit 2 of the second semester in 6th grade. The main results are summarized below. Today’s global environmental problems are closely related to climate change. This means that a sustainable global village is possible only when mitigating issues that contribute to climate change. However, none of the achievement standards for the elementary social studies curriculum that determines educational content and sets learning directions mention the word "climate change," despite the fact that most of the contents of "Sustainable Global Village" are intricately related to environmental issues on climate change. In addition, response to global environmental problems related to climate change are characterized by actions starting from everyday life, which would eventually expand to change the world. Therefore, terms or definitions related to students' daily lives need to be included in the achievement standards related to the sustainable global village. Yet again, this is neither mentioned nor referenced in the curriculum. Due to the problem of achievement standards, there are no terms or definitions related to climate change and students' daily lives in the learning goals of "Sustainable Global Village." Such a problem appears in the educational content as well. Among the six learning questions in "Sustainable Global Village," questions 1, 2, 3, 4, and 6 are directly or indirectly related to climate change. Of the total, 83% are related to climate change. Nevertheless, the relationship between global environmental issues and climate change is not clearly presented in the curriculum. For this reason, there is a possibility that climate change may be recognized as a simple environmental problem. Furthermore, even though something is an environmental problem directly or indirectly related to climate change, Sustainable Global Village does not present the process characteristics that lead to the phenomena, causes, effects, and responses in the holistic context of climate change. This makes it difficult for students to access the content of "Sustainable Global Village" in the wider theme of climate change. Meanwhile, in order to address global environmental problems and realize achievement standards of building a sustainable future, it should be recognized that climate change, the root cause of global environmental problems, occurs in close proximity of students' residential areas and spreads to other regions to develop into a global problem. Only then can students examine their own behavior as ones who caused environmental problems themselves and make efforts to mitigate the very behavior that caused environmental degradation in order to improve their situation as victims of environmental problems. However, the current educational content is not clear about the relationship between the cause, effect, and response, as well as the direction of causality between regions and the world, and between personal behavior and global environmental problems. The main cause of this problem is that there is no achievement standard directly related to climate change in elementary social studies, and the second reason is that there is no term or definition related to climate change in the learning goal of the theme of "Sustainable Global Village." This is the result of not recognizing the true dangers of climate change, despite its educational urgency and the importance of climate change as the foundation for building a sustainable global village. Based on the results of the analysis above, in order for climate change education to be properly administered in elementary social studies, the following four premises need to be established for the curriculum. First, there must be achievement standards related to climate change. Second, climate change education should be administered continuously from third to sixth grade. Third, educational content according to the characteristics of climate change should be closely organized. Fourth, there needs to be an active use of textbooks focusing on local climate change context that addresses regional environmental issues.
The purpose of this study is to identify the problems and causes in the context of climate change education and to suggest the alternative direction of the social studies curriculum on climate change, with the main focus on “Sustainable Global Village”, which is covered in the third theme of Unit 2 of the second semester in 6th grade. The main results are summarized below. Today’s global environmental problems are closely related to climate change. This means that a sustainable global village is possible only when mitigating issues that contribute to climate change. However, none of the achievement standards for the elementary social studies curriculum that determines educational content and sets learning directions mention the word "climate change," despite the fact that most of the contents of "Sustainable Global Village" are intricately related to environmental issues on climate change. In addition, response to global environmental problems related to climate change are characterized by actions starting from everyday life, which would eventually expand to change the world. Therefore, terms or definitions related to students' daily lives need to be included in the achievement standards related to the sustainable global village. Yet again, this is neither mentioned nor referenced in the curriculum. Due to the problem of achievement standards, there are no terms or definitions related to climate change and students' daily lives in the learning goals of "Sustainable Global Village." Such a problem appears in the educational content as well. Among the six learning questions in "Sustainable Global Village," questions 1, 2, 3, 4, and 6 are directly or indirectly related to climate change. Of the total, 83% are related to climate change. Nevertheless, the relationship between global environmental issues and climate change is not clearly presented in the curriculum. For this reason, there is a possibility that climate change may be recognized as a simple environmental problem. Furthermore, even though something is an environmental problem directly or indirectly related to climate change, Sustainable Global Village does not present the process characteristics that lead to the phenomena, causes, effects, and responses in the holistic context of climate change. This makes it difficult for students to access the content of "Sustainable Global Village" in the wider theme of climate change. Meanwhile, in order to address global environmental problems and realize achievement standards of building a sustainable future, it should be recognized that climate change, the root cause of global environmental problems, occurs in close proximity of students' residential areas and spreads to other regions to develop into a global problem. Only then can students examine their own behavior as ones who caused environmental problems themselves and make efforts to mitigate the very behavior that caused environmental degradation in order to improve their situation as victims of environmental problems. However, the current educational content is not clear about the relationship between the cause, effect, and response, as well as the direction of causality between regions and the world, and between personal behavior and global environmental problems. The main cause of this problem is that there is no achievement standard directly related to climate change in elementary social studies, and the second reason is that there is no term or definition related to climate change in the learning goal of the theme of "Sustainable Global Village." This is the result of not recognizing the true dangers of climate change, despite its educational urgency and the importance of climate change as the foundation for building a sustainable global village. Based on the results of the analysis above, in order for climate change education to be properly administered in elementary social studies, the following four premises need to be established for the curriculum. First, there must be achievement standards related to climate change. Second, climate change education should be administered continuously from third to sixth grade. Third, educational content according to the characteristics of climate change should be closely organized. Fourth, there needs to be an active use of textbooks focusing on local climate change context that addresses regional environmental issues.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.