2019년 여수산단 부실 측정 사건과 감사원 측정대행업체 관리실태 감사 등으로 다수의 대기 측정대행업체가 영업정지 처분을 받게 되었고 부족한 공급 현상은 신규 측정대행업체 증가를 불러왔다. 하지만 일부 신규 측정 대행업체들이 기존 업체와 경쟁하기 위한 영업활동으로 저가 측정수수료 정책을 펼치면서 업계의 측정수수료가 낮아지고 있다. 이는 과거 문제가 되었던 덤핑 계약이 재발할 위험성을 내포하고 있으며, 결과적으로 부실측정으로 이어질 가능성이 있다. 또한 측정대행업체의 감사의 일환인 정도관리 평가 중 현장평가에 대한 개선의 필요성 및 배출사업장과 측정대행업체의 ...
2019년 여수산단 부실 측정 사건과 감사원 측정대행업체 관리실태 감사 등으로 다수의 대기 측정대행업체가 영업정지 처분을 받게 되었고 부족한 공급 현상은 신규 측정대행업체 증가를 불러왔다. 하지만 일부 신규 측정 대행업체들이 기존 업체와 경쟁하기 위한 영업활동으로 저가 측정수수료 정책을 펼치면서 업계의 측정수수료가 낮아지고 있다. 이는 과거 문제가 되었던 덤핑 계약이 재발할 위험성을 내포하고 있으며, 결과적으로 부실측정으로 이어질 가능성이 있다. 또한 측정대행업체의 감사의 일환인 정도관리 평가 중 현장평가에 대한 개선의 필요성 및 배출사업장과 측정대행업체의 불법행위에 관한 처벌 수위의 차이가 있음을 확인하였다. 본 연구는 대기 자가측정대행제도의 현 운영 실태를 측정대행업체의 입장에서 검토하고 문제점을 파악하였다. 또한 타당성 확보를 위해 측정대행업계 종사자들을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 현장평가, 측정 대행 수수료, 배출사업장과 측정대행업체의 행정처분사항에 대한 차이점을 파악하여 아래와 같은 개선방안을 제시하였다. 첫째, 측정대행업체 정도관리의 일부인 현장평가 사항에 대해 명확하지 않은 기준과 일관성 없는 평가위원의 평가 기준 개선이 필요하다. 또한 평가위원 및 평가 결과에 대한 측정대행업체의 신뢰성을 확보하기 위해 비선호 평가위원 시스템을 구축할 필요가 있다. 둘째, 해마다 증가하고 있는 신규 측정대행업체는 저가 수수료 영업활동으로 측정대행업체 간 출혈경쟁 및 덤핑 계약을 유도하고, 부실 측정의 우려가 있으므로 정부 또는 측정대행협회 차원의 원가 산출 기준을 제시 할 필요가 있다. 셋째, 대기 자가측정 관련 환경 법규 처벌은 과거에 비해 강화되었으나 배출사업장과 측정대행업체와의 불법행위에 대한 처벌 수위는 차이가 있어 갑을 관계 형성이 우려되고 있기에 배출사업장과 측정대행업체의 공동 책임 부여제 실시와 같은 환경 관련 법규의 행정처분 수위나 강도를 동등한 수준으로 개선할 필요가 있다. 본 연구를 통해 측정대행업체 간 공정한 경쟁이 이루어지고, 제도 개선을 통한 정도관리 평가 결과의 객관성 확보 및 배출사업장과 자가측정대행업체 간 신뢰를 회복할 수 있길 바란다. 이러한 개선 노력을 통해 공정하고 신뢰할 수 있는 자가측정대행업계가 되길 기대한다.
2019년 여수산단 부실 측정 사건과 감사원 측정대행업체 관리실태 감사 등으로 다수의 대기 측정대행업체가 영업정지 처분을 받게 되었고 부족한 공급 현상은 신규 측정대행업체 증가를 불러왔다. 하지만 일부 신규 측정 대행업체들이 기존 업체와 경쟁하기 위한 영업활동으로 저가 측정수수료 정책을 펼치면서 업계의 측정수수료가 낮아지고 있다. 이는 과거 문제가 되었던 덤핑 계약이 재발할 위험성을 내포하고 있으며, 결과적으로 부실측정으로 이어질 가능성이 있다. 또한 측정대행업체의 감사의 일환인 정도관리 평가 중 현장평가에 대한 개선의 필요성 및 배출사업장과 측정대행업체의 불법행위에 관한 처벌 수위의 차이가 있음을 확인하였다. 본 연구는 대기 자가측정대행제도의 현 운영 실태를 측정대행업체의 입장에서 검토하고 문제점을 파악하였다. 또한 타당성 확보를 위해 측정대행업계 종사자들을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 현장평가, 측정 대행 수수료, 배출사업장과 측정대행업체의 행정처분사항에 대한 차이점을 파악하여 아래와 같은 개선방안을 제시하였다. 첫째, 측정대행업체 정도관리의 일부인 현장평가 사항에 대해 명확하지 않은 기준과 일관성 없는 평가위원의 평가 기준 개선이 필요하다. 또한 평가위원 및 평가 결과에 대한 측정대행업체의 신뢰성을 확보하기 위해 비선호 평가위원 시스템을 구축할 필요가 있다. 둘째, 해마다 증가하고 있는 신규 측정대행업체는 저가 수수료 영업활동으로 측정대행업체 간 출혈경쟁 및 덤핑 계약을 유도하고, 부실 측정의 우려가 있으므로 정부 또는 측정대행협회 차원의 원가 산출 기준을 제시 할 필요가 있다. 셋째, 대기 자가측정 관련 환경 법규 처벌은 과거에 비해 강화되었으나 배출사업장과 측정대행업체와의 불법행위에 대한 처벌 수위는 차이가 있어 갑을 관계 형성이 우려되고 있기에 배출사업장과 측정대행업체의 공동 책임 부여제 실시와 같은 환경 관련 법규의 행정처분 수위나 강도를 동등한 수준으로 개선할 필요가 있다. 본 연구를 통해 측정대행업체 간 공정한 경쟁이 이루어지고, 제도 개선을 통한 정도관리 평가 결과의 객관성 확보 및 배출사업장과 자가측정대행업체 간 신뢰를 회복할 수 있길 바란다. 이러한 개선 노력을 통해 공정하고 신뢰할 수 있는 자가측정대행업계가 되길 기대한다.
In 2019, a number of atmospheric measurement agencies were suspended due to the Yeosu Industrial Complex's poor measurement case and the audit of the management of measurement agencies by the Board of Audit and Inspection, and the lack of supply caused an increase in new measurement ...
In 2019, a number of atmospheric measurement agencies were suspended due to the Yeosu Industrial Complex's poor measurement case and the audit of the management of measurement agencies by the Board of Audit and Inspection, and the lack of supply caused an increase in new measurement agencies. However, the industry's measurement fees are decreasing as some new measurement agencies implement low-cost measurement fees policies as business activities to compete with e isting companies. This poses a risk that the dumping contract, which has been a problem in the past, will reoccur, and as a result may lead to bad measurement. In addition, it was confirmed that there was a difference in the need for improvement of on-site evaluation during the quality control evaluation, which is part of the audit of the measurement agency, and the level of punishment for illegal acts between the emission site and the measurement agency. This study reviewed the current operation status of the standby self-measurement agency system from the perspective of the measurement agency and identified problems. In addition, a survey was conducted on workers in the measurement agency industry to secure feasibility, and the following improvement measures were proposed by identifying differences between on-site evaluation, measurement agency fees, and administrative dispositions of emission sites and measurement agencies. First, it is necessary to improve unclear standards and inconsistent evaluation criteria for on-site evaluation items that are part of measurement agency quality management. In addition, it is necessary to establish a system of non-preferred assessors to ensure the reliability of measurement agencies for assessment committee members and evaluation results. Second, new measurement agencies, which are increasing every year, need to induce bleeding competition and dumping contracts between measurement agencies through low-cost commission business activities, and present cost calculation standards at the government or the measurement agency association level. Third, the punishment of environmental laws and regulations related to atmospheric self-measurement has been strengthened compared to the past, but there is a difference in the level of punishment for illegal acts between emission sites and measurement agencies, It is necessary to improve the level or intensity of administrative dispositions of environmental laws and regulations, such as the implementation of the joint responsibility system between emission sites and measurement agencies, to the same level. Through this study, it is hoped that fair competition between measurement agencies can be achieved, objectivity of quality management evaluation results can be secured through system improvement, and trust between emission workplaces and self-measurement agencies can be restored. Through these improvement efforts, we hope to become a fair and reliable self-measurement agency industry.
In 2019, a number of atmospheric measurement agencies were suspended due to the Yeosu Industrial Complex's poor measurement case and the audit of the management of measurement agencies by the Board of Audit and Inspection, and the lack of supply caused an increase in new measurement agencies. However, the industry's measurement fees are decreasing as some new measurement agencies implement low-cost measurement fees policies as business activities to compete with e isting companies. This poses a risk that the dumping contract, which has been a problem in the past, will reoccur, and as a result may lead to bad measurement. In addition, it was confirmed that there was a difference in the need for improvement of on-site evaluation during the quality control evaluation, which is part of the audit of the measurement agency, and the level of punishment for illegal acts between the emission site and the measurement agency. This study reviewed the current operation status of the standby self-measurement agency system from the perspective of the measurement agency and identified problems. In addition, a survey was conducted on workers in the measurement agency industry to secure feasibility, and the following improvement measures were proposed by identifying differences between on-site evaluation, measurement agency fees, and administrative dispositions of emission sites and measurement agencies. First, it is necessary to improve unclear standards and inconsistent evaluation criteria for on-site evaluation items that are part of measurement agency quality management. In addition, it is necessary to establish a system of non-preferred assessors to ensure the reliability of measurement agencies for assessment committee members and evaluation results. Second, new measurement agencies, which are increasing every year, need to induce bleeding competition and dumping contracts between measurement agencies through low-cost commission business activities, and present cost calculation standards at the government or the measurement agency association level. Third, the punishment of environmental laws and regulations related to atmospheric self-measurement has been strengthened compared to the past, but there is a difference in the level of punishment for illegal acts between emission sites and measurement agencies, It is necessary to improve the level or intensity of administrative dispositions of environmental laws and regulations, such as the implementation of the joint responsibility system between emission sites and measurement agencies, to the same level. Through this study, it is hoped that fair competition between measurement agencies can be achieved, objectivity of quality management evaluation results can be secured through system improvement, and trust between emission workplaces and self-measurement agencies can be restored. Through these improvement efforts, we hope to become a fair and reliable self-measurement agency industry.
주제어
#대기 자가측정 자가측정대행 자가측정제도 Atmospheric Self-Measurement Self-Measurement Agency Self-measurement system
학위논문 정보
저자
박상현
학위수여기관
한국기술교육대학교 IT융합과학경영산업대학원
학위구분
국내석사
학과
안전환경공학과 안전환경공학전공
지도교수
조남준
발행연도
2022
총페이지
59
키워드
대기 자가측정 자가측정대행 자가측정제도 Atmospheric Self-Measurement Self-Measurement Agency Self-measurement system
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