본 연구는 초등 저학년을 대상으로 그림책 읽어주기를 통한 공감적 읽기 수업에서 나타나는 학생들의 변화를 연구하는데 그 목적이 있다. 오늘날 공감적 읽기에 대한 관심은 점점 커지고 있다. 공감적 읽기란 독자가 텍스트를 공감하며 읽는다는 것이다(박효훈, 2009). 즉, 텍스트 속에 담긴 필자의 생각과 등장인물의 심정에 반응하며 타자에 대한 인정과 존중을 바탕으로 긍정적인 태도를 향상시키는 것에 그 필요성이 대두된다. 이러한 시기에 그림책 읽어주기를 통한 공감적 읽기 프로그램을 실시하여 독서에 대한 태도와 공감적 반응이 긍정적으로 변화되었음을 입증하였다.
이와 같은 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구 내용은 다음과 같다.
첫째, 초등 저학년을 대상으로 그림책 읽어주기를 통한 공감적 읽기 프로그램을 구성한다.
둘째, 개발한 프로그램을 실행하고 그 결과 학습자에게 어떤 변화과정이 있는지 분석한다.
이상의 연구 과제를 수행하기 위해 2022학년 1학기 3월부터 6월까지 경기도 김포시의 한 초등학교 1학년 한 반 28명을 연구 대상자로 선정하였다. 자료 수집을 위해 탐구활동의 모든 과정을 녹음하고 참여자들이 수업 시간에 반응한 공감적 반응을 전사하였고 공감적 읽기 프로그램을 분석하였다.
연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다.
첫째, 공감적 읽기 프로그램의 구성은 아동의 흥미 발달 단계에 맞추어 선정함이 효과가 있었다. 아동이 친근하게 여기는 중인공이 나오고, 모험과 문제 상황의 경험을 새롭게 다룰 수 있는 그림책이 공감을 이끌어냈다. 공감적 발문은 인지적 발문과 정서적 발문 및 의사소통적 발문으로 구성함이 효과가 있었다. 둘째, ...
본 연구는 초등 저학년을 대상으로 그림책 읽어주기를 통한 공감적 읽기 수업에서 나타나는 학생들의 변화를 연구하는데 그 목적이 있다. 오늘날 공감적 읽기에 대한 관심은 점점 커지고 있다. 공감적 읽기란 독자가 텍스트를 공감하며 읽는다는 것이다(박효훈, 2009). 즉, 텍스트 속에 담긴 필자의 생각과 등장인물의 심정에 반응하며 타자에 대한 인정과 존중을 바탕으로 긍정적인 태도를 향상시키는 것에 그 필요성이 대두된다. 이러한 시기에 그림책 읽어주기를 통한 공감적 읽기 프로그램을 실시하여 독서에 대한 태도와 공감적 반응이 긍정적으로 변화되었음을 입증하였다.
이와 같은 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구 내용은 다음과 같다.
첫째, 초등 저학년을 대상으로 그림책 읽어주기를 통한 공감적 읽기 프로그램을 구성한다.
둘째, 개발한 프로그램을 실행하고 그 결과 학습자에게 어떤 변화과정이 있는지 분석한다.
이상의 연구 과제를 수행하기 위해 2022학년 1학기 3월부터 6월까지 경기도 김포시의 한 초등학교 1학년 한 반 28명을 연구 대상자로 선정하였다. 자료 수집을 위해 탐구활동의 모든 과정을 녹음하고 참여자들이 수업 시간에 반응한 공감적 반응을 전사하였고 공감적 읽기 프로그램을 분석하였다.
연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다.
첫째, 공감적 읽기 프로그램의 구성은 아동의 흥미 발달 단계에 맞추어 선정함이 효과가 있었다. 아동이 친근하게 여기는 중인공이 나오고, 모험과 문제 상황의 경험을 새롭게 다룰 수 있는 그림책이 공감을 이끌어냈다. 공감적 발문은 인지적 발문과 정서적 발문 및 의사소통적 발문으로 구성함이 효과가 있었다. 둘째, 인지적 공감 반응의 향상이다. 프로그램 초기의 인지적 공감 발문을 통해 사건의 이해와 등장인물의 이해 및 인물의 관점을 이해하게 되었다. 그 결과 학습자가 타인의 상황과 처지를 공감하며 인물에 대한 관찰과 비교를 자세히 할 수 있었다. 셋째, 정서적 공감 반응의 향상이다. 프로그램 중기의 정서적 발문을 통해 주인공의 감정에 몰입하며 정서적 참여 반응을 잘 보였다. 그 결과 학습자의 경험이 인물의 상황에 감정이입되며 학습자와의 동일시에 수용적인 공감적 태도를 보였다. 넷째, 의사소통적 공감 반응의 향상이다. 프로그램 후기의 의사소통적 발문을 통해 학습자들은 주인공과 친구들의 내면 이해 및 소통과 토론, 토의로 공감의 태도를 드러냈다. 학습자들은 그림책 장면에서 느껴지는 감정을 스스럼없이 발표하고 친구들의 생각에 공명적 반응을 보이면서 공감했다. 다섯째, 독서태도의 향상이다. 평소에 주의력이 산만한 초등학교 저학년 아이들이 자신들의 관심을 이끌어내는 다양한 교사의 발문으로 호기심을 키우고 적극적으로 참여할 수 있었던 수업으로 독서에 대한 진지한 태도와 왕성한 독서력을 성장시켰다. 이 결과 그림책 읽어주기를 통한 수업이 공감적 독서에 효과가 있었다.
본 연구는 초등 저학년을 대상으로 그림책 읽어주기를 통한 공감적 읽기 수업에서 나타나는 학생들의 변화를 연구하는데 그 목적이 있다. 오늘날 공감적 읽기에 대한 관심은 점점 커지고 있다. 공감적 읽기란 독자가 텍스트를 공감하며 읽는다는 것이다(박효훈, 2009). 즉, 텍스트 속에 담긴 필자의 생각과 등장인물의 심정에 반응하며 타자에 대한 인정과 존중을 바탕으로 긍정적인 태도를 향상시키는 것에 그 필요성이 대두된다. 이러한 시기에 그림책 읽어주기를 통한 공감적 읽기 프로그램을 실시하여 독서에 대한 태도와 공감적 반응이 긍정적으로 변화되었음을 입증하였다.
이와 같은 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구 내용은 다음과 같다.
첫째, 초등 저학년을 대상으로 그림책 읽어주기를 통한 공감적 읽기 프로그램을 구성한다.
둘째, 개발한 프로그램을 실행하고 그 결과 학습자에게 어떤 변화과정이 있는지 분석한다.
이상의 연구 과제를 수행하기 위해 2022학년 1학기 3월부터 6월까지 경기도 김포시의 한 초등학교 1학년 한 반 28명을 연구 대상자로 선정하였다. 자료 수집을 위해 탐구활동의 모든 과정을 녹음하고 참여자들이 수업 시간에 반응한 공감적 반응을 전사하였고 공감적 읽기 프로그램을 분석하였다.
연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다.
첫째, 공감적 읽기 프로그램의 구성은 아동의 흥미 발달 단계에 맞추어 선정함이 효과가 있었다. 아동이 친근하게 여기는 중인공이 나오고, 모험과 문제 상황의 경험을 새롭게 다룰 수 있는 그림책이 공감을 이끌어냈다. 공감적 발문은 인지적 발문과 정서적 발문 및 의사소통적 발문으로 구성함이 효과가 있었다. 둘째, 인지적 공감 반응의 향상이다. 프로그램 초기의 인지적 공감 발문을 통해 사건의 이해와 등장인물의 이해 및 인물의 관점을 이해하게 되었다. 그 결과 학습자가 타인의 상황과 처지를 공감하며 인물에 대한 관찰과 비교를 자세히 할 수 있었다. 셋째, 정서적 공감 반응의 향상이다. 프로그램 중기의 정서적 발문을 통해 주인공의 감정에 몰입하며 정서적 참여 반응을 잘 보였다. 그 결과 학습자의 경험이 인물의 상황에 감정이입되며 학습자와의 동일시에 수용적인 공감적 태도를 보였다. 넷째, 의사소통적 공감 반응의 향상이다. 프로그램 후기의 의사소통적 발문을 통해 학습자들은 주인공과 친구들의 내면 이해 및 소통과 토론, 토의로 공감의 태도를 드러냈다. 학습자들은 그림책 장면에서 느껴지는 감정을 스스럼없이 발표하고 친구들의 생각에 공명적 반응을 보이면서 공감했다. 다섯째, 독서태도의 향상이다. 평소에 주의력이 산만한 초등학교 저학년 아이들이 자신들의 관심을 이끌어내는 다양한 교사의 발문으로 호기심을 키우고 적극적으로 참여할 수 있었던 수업으로 독서에 대한 진지한 태도와 왕성한 독서력을 성장시켰다. 이 결과 그림책 읽어주기를 통한 수업이 공감적 독서에 효과가 있었다.
The purpose of this study is to study the changes of students in the teaching case of empathetic reading education through reading picture books to elementary school students.
The research problems set up to achieve this purpose are as follows.
First, A sympathetic reading program ...
The purpose of this study is to study the changes of students in the teaching case of empathetic reading education through reading picture books to elementary school students.
The research problems set up to achieve this purpose are as follows.
First, A sympathetic reading program is constructed through reading picture books for the lower grades of elementary school.
Second, The developed program is executed and as a result, the learner is analyzed for any change process.
For this study, 28 people in the first grade of an elementary school in Gimpo, Gyeonggi-do, were selected as subjects for the study. To gather data, recording the course of exploration activities. Participants transcribed the empathetic response they responded to during class. Participants transcribed the empathetic response they responded to during class.
The results obtained through the study are as follows.
First, to elicit empathy that fits the age of the lower grades of elementary school, I was able to look into the reader's mind through picture book reading activities using PowerPoint.
Second, through an empathic reading program, it is possible to increase the effect of empathy with characters on readers' reactions. As a result of the 8th class, students' empathetic response started from cognitive factors Cognitive empathy, Emotiona empathy, Communication The reactions of empathy.
Third, I sympathized with the main character's environment in the picture book story. He's trying to solve the problem, and admire the attitude of solving a given problem Accepted in conversation to infer the next scene. I took the story in a way that deduced the following picture. As putting one's experience into a story Cognitive empathy, Emotiona empathy, Communication The reactions of empathy, It was found that classes have the effect of relationships that can hold children's hearts tighter. It was found that the class had the effect of forming a relationship that could hold children's minds more firmly. As emotions are shared, we look back at the reader's experience Reflecting the feelings more. Growing attitude.
Fourth, Through the program's questionnaire, learners showed an attitude of empathy between the main character and friends. Students of Chung's picture books from friends and sympathy on the idea.
Fifth, improvement of reading attitude. Low-grade elementary school children, who are usually distracted, raised curiosity and actively participated with various teacher's questions that drew their attention. A sincere attitude and reading ability to grow in reading.
As a result, The class through reading picture books was effective in empathic reading.
The purpose of this study is to study the changes of students in the teaching case of empathetic reading education through reading picture books to elementary school students.
The research problems set up to achieve this purpose are as follows.
First, A sympathetic reading program is constructed through reading picture books for the lower grades of elementary school.
Second, The developed program is executed and as a result, the learner is analyzed for any change process.
For this study, 28 people in the first grade of an elementary school in Gimpo, Gyeonggi-do, were selected as subjects for the study. To gather data, recording the course of exploration activities. Participants transcribed the empathetic response they responded to during class. Participants transcribed the empathetic response they responded to during class.
The results obtained through the study are as follows.
First, to elicit empathy that fits the age of the lower grades of elementary school, I was able to look into the reader's mind through picture book reading activities using PowerPoint.
Second, through an empathic reading program, it is possible to increase the effect of empathy with characters on readers' reactions. As a result of the 8th class, students' empathetic response started from cognitive factors Cognitive empathy, Emotiona empathy, Communication The reactions of empathy.
Third, I sympathized with the main character's environment in the picture book story. He's trying to solve the problem, and admire the attitude of solving a given problem Accepted in conversation to infer the next scene. I took the story in a way that deduced the following picture. As putting one's experience into a story Cognitive empathy, Emotiona empathy, Communication The reactions of empathy, It was found that classes have the effect of relationships that can hold children's hearts tighter. It was found that the class had the effect of forming a relationship that could hold children's minds more firmly. As emotions are shared, we look back at the reader's experience Reflecting the feelings more. Growing attitude.
Fourth, Through the program's questionnaire, learners showed an attitude of empathy between the main character and friends. Students of Chung's picture books from friends and sympathy on the idea.
Fifth, improvement of reading attitude. Low-grade elementary school children, who are usually distracted, raised curiosity and actively participated with various teacher's questions that drew their attention. A sincere attitude and reading ability to grow in reading.
As a result, The class through reading picture books was effective in empathic reading.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.