본 연구는 유아의 사회인지 발달 수준을 측정할 수 있는 모바일 앱 기반 사회인지 평가도구를 개발하기 위한 예비연구이다. 사회인지의 하위요인을 선정하기 위해 문헌분석을 통해 사회인지의 개념적 정의를 명확하게 하고, 공동주의, 가장, 바람, 믿음, 지각, 정서, 의도의 7개 하위요인을 확정하였다. 각 개념을 측정하기 위하여 선행연구를 참고하여 예비문항을 개발하였다. 개발된 예비문항에 대하여 전문가를 대상으로 내용타당도 검증을 실시하고 유아 6명을 대상으로 파일럿 연구를 실시하여 모바일 앱 기반 사회인지 평가도구를 구성하였다. 개발된 평가도구의 ...
본 연구는 유아의 사회인지 발달 수준을 측정할 수 있는 모바일 앱 기반 사회인지 평가도구를 개발하기 위한 예비연구이다. 사회인지의 하위요인을 선정하기 위해 문헌분석을 통해 사회인지의 개념적 정의를 명확하게 하고, 공동주의, 가장, 바람, 믿음, 지각, 정서, 의도의 7개 하위요인을 확정하였다. 각 개념을 측정하기 위하여 선행연구를 참고하여 예비문항을 개발하였다. 개발된 예비문항에 대하여 전문가를 대상으로 내용타당도 검증을 실시하고 유아 6명을 대상으로 파일럿 연구를 실시하여 모바일 앱 기반 사회인지 평가도구를 구성하였다. 개발된 평가도구의 타당도를 검증하고 유아의 사회인지 발달 양상을 확인하기 위하여 인천광역시와 경기도, 서울특별시에 소재하는 6개 어린이집과 유치원에 재원 중인 만 3∼6세 유아 177명을 대상으로 검사를 실시하였다. 정서, 공동주의, 가장, 지각, 바람, 믿음, 의도 등 총 7개 하위요인 57문항으로 구성된 모바일 앱 기반 사회인지 평가도구로 실시한 예비연구 결과는 다음과 같다. 첫째, Rasch 분석을 통한 피험자 반응의 적합도 분석 결과, 전체 피험자의 96.6%는 일관적인 반응을 보였으며, 피험자×문항 분포에서 피험자의 수준과 문항의 수준이 비교적 고르게 분포되어 있었다. 둘째, Rasch 분석을 통한 평가도구의 적합도 분석 결과, 1개의 과적합 문항과 4개의 부적합 문항이 확인되었다. 점이연 측정상관계수 분석 결과 7개 문항이 도구가 반영하고자 하는 구인을 적절하게 측정하지 못하는 것으로 나타났다. 셋째, 신뢰도를 살펴본 결과, 사회인지 평가도구의 분리신뢰도와 분리지수 모두 양호한 값을 보여, 피험자들의 응답은 안정적이고 일관되었으며, 사회인지 평가도구의 문항은 피험자에게 동일한 문항 난이도를 보이는 것으로 나타난다. 넷째, 이상의 결과를 바탕으로 최종 6 요인 50문항을 확정하였다. 결과적으로, 모바일 앱 기반 사회인지 평가도구 최종안은 유아의 사회인지 발달 수준을 평가하기에 타당하고 신뢰로운 도구라고 볼 수 있다.
본 연구는 유아의 사회인지 발달 수준을 측정할 수 있는 모바일 앱 기반 사회인지 평가도구를 개발하기 위한 예비연구이다. 사회인지의 하위요인을 선정하기 위해 문헌분석을 통해 사회인지의 개념적 정의를 명확하게 하고, 공동주의, 가장, 바람, 믿음, 지각, 정서, 의도의 7개 하위요인을 확정하였다. 각 개념을 측정하기 위하여 선행연구를 참고하여 예비문항을 개발하였다. 개발된 예비문항에 대하여 전문가를 대상으로 내용타당도 검증을 실시하고 유아 6명을 대상으로 파일럿 연구를 실시하여 모바일 앱 기반 사회인지 평가도구를 구성하였다. 개발된 평가도구의 타당도를 검증하고 유아의 사회인지 발달 양상을 확인하기 위하여 인천광역시와 경기도, 서울특별시에 소재하는 6개 어린이집과 유치원에 재원 중인 만 3∼6세 유아 177명을 대상으로 검사를 실시하였다. 정서, 공동주의, 가장, 지각, 바람, 믿음, 의도 등 총 7개 하위요인 57문항으로 구성된 모바일 앱 기반 사회인지 평가도구로 실시한 예비연구 결과는 다음과 같다. 첫째, Rasch 분석을 통한 피험자 반응의 적합도 분석 결과, 전체 피험자의 96.6%는 일관적인 반응을 보였으며, 피험자×문항 분포에서 피험자의 수준과 문항의 수준이 비교적 고르게 분포되어 있었다. 둘째, Rasch 분석을 통한 평가도구의 적합도 분석 결과, 1개의 과적합 문항과 4개의 부적합 문항이 확인되었다. 점이연 측정상관계수 분석 결과 7개 문항이 도구가 반영하고자 하는 구인을 적절하게 측정하지 못하는 것으로 나타났다. 셋째, 신뢰도를 살펴본 결과, 사회인지 평가도구의 분리신뢰도와 분리지수 모두 양호한 값을 보여, 피험자들의 응답은 안정적이고 일관되었으며, 사회인지 평가도구의 문항은 피험자에게 동일한 문항 난이도를 보이는 것으로 나타난다. 넷째, 이상의 결과를 바탕으로 최종 6 요인 50문항을 확정하였다. 결과적으로, 모바일 앱 기반 사회인지 평가도구 최종안은 유아의 사회인지 발달 수준을 평가하기에 타당하고 신뢰로운 도구라고 볼 수 있다.
This study is a preliminary research to develop a mobile application-based social cognitive on evaluation tool to measure the level of a child social cognitive development. Through literature analysis, seven concepts were confirmed as sub-factors consisting social cognition : joint attention, preten...
This study is a preliminary research to develop a mobile application-based social cognitive on evaluation tool to measure the level of a child social cognitive development. Through literature analysis, seven concepts were confirmed as sub-factors consisting social cognition : joint attention, pretend, desire, belief, perception, emotion, intention. In order to measure each concept, preliminary items were developed by referring to previous studies. The contents validity test was conducted by experts and the pilot research was conducted on 6 children. To verify the validity of the tool and to identify the development of a child’s social cognition, the tool was conducted on 177 children, aged 3~6, attending to 6 daycare centers and kindergartens in Incheon, Gyeonggi and Seoul. The results of the study on mobile application-based social cognition evaluation tool, consisted with 7 sub-factors 57 items were as follow: First, evaluating the suitability of the subjects’ responses through Rasch analysis, 96.6% of the subjects showed consistent responses, and distritutions of levels of the subjects and the items were relatively even in the person-item map. Second, analyzing the fitness of the tool through Rasch, one overfit item and four misfit items were identified. As a result of analyzing the point-measure correlation, 7 items were found unsuitable to measure the construct that the tool intened to measure. Third, examining reliability, both the separation reliability and the separation index of the tool were suitable, and the responses of the subjects were stable and consistent. Fourth, based on the above results, the final 6 factors 50 items were confirmed. As a result, the final draft of the mobile app-based social cognitive assessment tool is a valid and reliable tool to evaluate the level of children's social cognitive development.
This study is a preliminary research to develop a mobile application-based social cognitive on evaluation tool to measure the level of a child social cognitive development. Through literature analysis, seven concepts were confirmed as sub-factors consisting social cognition : joint attention, pretend, desire, belief, perception, emotion, intention. In order to measure each concept, preliminary items were developed by referring to previous studies. The contents validity test was conducted by experts and the pilot research was conducted on 6 children. To verify the validity of the tool and to identify the development of a child’s social cognition, the tool was conducted on 177 children, aged 3~6, attending to 6 daycare centers and kindergartens in Incheon, Gyeonggi and Seoul. The results of the study on mobile application-based social cognition evaluation tool, consisted with 7 sub-factors 57 items were as follow: First, evaluating the suitability of the subjects’ responses through Rasch analysis, 96.6% of the subjects showed consistent responses, and distritutions of levels of the subjects and the items were relatively even in the person-item map. Second, analyzing the fitness of the tool through Rasch, one overfit item and four misfit items were identified. As a result of analyzing the point-measure correlation, 7 items were found unsuitable to measure the construct that the tool intened to measure. Third, examining reliability, both the separation reliability and the separation index of the tool were suitable, and the responses of the subjects were stable and consistent. Fourth, based on the above results, the final 6 factors 50 items were confirmed. As a result, the final draft of the mobile app-based social cognitive assessment tool is a valid and reliable tool to evaluate the level of children's social cognitive development.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.