최근 몇 년 사이에 스포츠가 전자 정보기술(Information, Communications and Technology, ICT)과 융합된 산업의 발전에 주목을 받을 만한 가치가 있다. e스포츠 (Electronic Sports) 산업은 스포츠와 전자 통신기술을 융합하는 산업의 전형적인 대표로 활발하게 발전하고 있다. 2003년 중국은 e스포츠를 공식적인 스포츠 경기 종목으로 확정하였으며 e스포츠 산업의 발전은 새로운 발전 계기를 맞는다. 본 연구는 AHP-SWOT 모형을 이용하여 ...
최근 몇 년 사이에 스포츠가 전자 정보기술(Information, Communications and Technology, ICT)과 융합된 산업의 발전에 주목을 받을 만한 가치가 있다. e스포츠 (Electronic Sports) 산업은 스포츠와 전자 통신기술을 융합하는 산업의 전형적인 대표로 활발하게 발전하고 있다. 2003년 중국은 e스포츠를 공식적인 스포츠 경기 종목으로 확정하였으며 e스포츠 산업의 발전은 새로운 발전 계기를 맞는다. 본 연구는 AHP-SWOT 모형을 이용하여 정성분석과 정량분석을 결합하는 책략을 채택하고 중국 e스포츠 산업의 발전 전략 방향을 측정하면서 중국 e스포츠 산업에 맞는 최적 발전 전략 유형을 제기하도록 한다. 이를 토대로 중국 e스포츠 산업의 과학적이자 건전하게 발전하는 데에 이론적 근거를 마련하고자 한다. 중국 e스포츠 산업을 SWOT 모형으로 분석하는 바탕으로 SWOT의 조직 내, 조직 간에 각 요소에 대하여 둘씩을 대립 쌍으로 짓고 비교하여 연구를 진행할 예정이고 5개의 판단 행렬을 획득하게 한다. YAAHP 12.8의 집단 결산 기능을 통해서 SWOT의 조직 내, 조직 간의 각 요소에 대하여 별개로 가중치 결산을 진행하도록 한다. YAAHP 12.8의 판단 행렬 결산 기능으로 각 행렬 및 그들의 획득한 수치를 일관성이 있는 여부에 검증해서 최종적으로 SWOT의 각 조직 간에 행렬의 전체적인 강도를 결산해 낸다. 연구 결과는 중국 e스포츠 산업의 총 내부적 강세 강도가 S총=1.2761이고 총 내부적 열세 강도가 W 총=-0.5680이다. 총 외부적 찬스 강도가 O총=1.0198이고 총 외부적 위협 강도가 T 총=-0.8244이다. 4개의 총 강도 데이터를 반축으로 4차원 좌표체계를 구축해 전략 사각형의 중심인 P점이 제1상한에 처하고 있는 데에 알게 된다. 즉 SO 발전적 전략구역에 있다는 것을 발견했다. 연구 결론은 중국 e스포츠 산업의 최적 발전 전략은 SO 발전형 전략이라고 한다, 현재 중국 e스포츠 산업 발전 과정에 가지고 있는 내부적 우세와 외부적 찬스를 활용하여 그의 내부적 열세를 개선하여 보완하고 외부 위협에 맞서야 한다는 것이다. 그의 발전 전략 선택 순위는 SO 발전적 전략, ST 다원적 전략, WO 전환적 전략, WT 방어적 전략 순으로 배열되는 것이다.
최근 몇 년 사이에 스포츠가 전자 정보기술(Information, Communications and Technology, ICT)과 융합된 산업의 발전에 주목을 받을 만한 가치가 있다. e스포츠 (Electronic Sports) 산업은 스포츠와 전자 통신기술을 융합하는 산업의 전형적인 대표로 활발하게 발전하고 있다. 2003년 중국은 e스포츠를 공식적인 스포츠 경기 종목으로 확정하였으며 e스포츠 산업의 발전은 새로운 발전 계기를 맞는다. 본 연구는 AHP-SWOT 모형을 이용하여 정성분석과 정량분석을 결합하는 책략을 채택하고 중국 e스포츠 산업의 발전 전략 방향을 측정하면서 중국 e스포츠 산업에 맞는 최적 발전 전략 유형을 제기하도록 한다. 이를 토대로 중국 e스포츠 산업의 과학적이자 건전하게 발전하는 데에 이론적 근거를 마련하고자 한다. 중국 e스포츠 산업을 SWOT 모형으로 분석하는 바탕으로 SWOT의 조직 내, 조직 간에 각 요소에 대하여 둘씩을 대립 쌍으로 짓고 비교하여 연구를 진행할 예정이고 5개의 판단 행렬을 획득하게 한다. YAAHP 12.8의 집단 결산 기능을 통해서 SWOT의 조직 내, 조직 간의 각 요소에 대하여 별개로 가중치 결산을 진행하도록 한다. YAAHP 12.8의 판단 행렬 결산 기능으로 각 행렬 및 그들의 획득한 수치를 일관성이 있는 여부에 검증해서 최종적으로 SWOT의 각 조직 간에 행렬의 전체적인 강도를 결산해 낸다. 연구 결과는 중국 e스포츠 산업의 총 내부적 강세 강도가 S총=1.2761이고 총 내부적 열세 강도가 W 총=-0.5680이다. 총 외부적 찬스 강도가 O총=1.0198이고 총 외부적 위협 강도가 T 총=-0.8244이다. 4개의 총 강도 데이터를 반축으로 4차원 좌표체계를 구축해 전략 사각형의 중심인 P점이 제1상한에 처하고 있는 데에 알게 된다. 즉 SO 발전적 전략구역에 있다는 것을 발견했다. 연구 결론은 중국 e스포츠 산업의 최적 발전 전략은 SO 발전형 전략이라고 한다, 현재 중국 e스포츠 산업 발전 과정에 가지고 있는 내부적 우세와 외부적 찬스를 활용하여 그의 내부적 열세를 개선하여 보완하고 외부 위협에 맞서야 한다는 것이다. 그의 발전 전략 선택 순위는 SO 발전적 전략, ST 다원적 전략, WO 전환적 전략, WT 방어적 전략 순으로 배열되는 것이다.
In recent years, the development of sports and electronic information technology convergence industry drawed attention. As a typical representative of the convergence industry of sports and electronic communication technology, the development of eSports industry is full of vitality. In 2003, China e...
In recent years, the development of sports and electronic information technology convergence industry drawed attention. As a typical representative of the convergence industry of sports and electronic communication technology, the development of eSports industry is full of vitality. In 2003, China established eSports as a formal sport, and the development of the eSports industry welcomed new developmental opportunities. This study uses AHP-SWOT model, adopts qualitative and quantitative analysis strategy to measure the development strategy direction of China's eSports industry, and puts forward the optimal development strategy type of China's eSports industry. Based on the analysis of SWOT in China's eSports industry, five judgment matrices were obtained by comparing the factors in SWOT group and the factors in SWOT group with each other. The results showed that the center of gravity “P” of strategic quadrilateral is located in the first quadrant, SO development strategy area, based on the four total strength data, total internal strength S=1.2761, total internal disadvantage W=-0.5680, total external opportunity strength O=1.0198 and total external threat strength T=-0.8244. The paper concludes that the optimal development strategy of China's eSports industry is SO development strategy, which should take advantage of the internal advantages and external opportunities to improve its internal disadvantages and resist external threats. The order of selection of development strategies is SO development strategy, ST diversification strategy, WO transformation strategy, and WT defense strategy.
In recent years, the development of sports and electronic information technology convergence industry drawed attention. As a typical representative of the convergence industry of sports and electronic communication technology, the development of eSports industry is full of vitality. In 2003, China established eSports as a formal sport, and the development of the eSports industry welcomed new developmental opportunities. This study uses AHP-SWOT model, adopts qualitative and quantitative analysis strategy to measure the development strategy direction of China's eSports industry, and puts forward the optimal development strategy type of China's eSports industry. Based on the analysis of SWOT in China's eSports industry, five judgment matrices were obtained by comparing the factors in SWOT group and the factors in SWOT group with each other. The results showed that the center of gravity “P” of strategic quadrilateral is located in the first quadrant, SO development strategy area, based on the four total strength data, total internal strength S=1.2761, total internal disadvantage W=-0.5680, total external opportunity strength O=1.0198 and total external threat strength T=-0.8244. The paper concludes that the optimal development strategy of China's eSports industry is SO development strategy, which should take advantage of the internal advantages and external opportunities to improve its internal disadvantages and resist external threats. The order of selection of development strategies is SO development strategy, ST diversification strategy, WO transformation strategy, and WT defense strategy.
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