케이팝은 우리나라에 흘러들어 온 문화를 받아들여 새롭게 변모시킨 것을 다시 다른 문화권으로 흘려보내는 중이다. 케이팝은 타문화로부터 콘텐츠가 이식되고 새롭게 형성되는 과정 속에서 그 자체의 고유성을 획득하고 산업의 트렌드에 잘 적응하며 전례 없는 쾌거를 달성하였다. 이를 통해 오늘날 전 세계가 열광하는 케이팝은 글로벌적 팬덤을 형성하게 된 것이다. 한편 유독 한류나 케이팝 아이돌 활동에 대해 정치적 규제를 마련하고, 아이돌의 미디어 활동에 제재를 가하는 곳이 중국이다. 사회주의 체제하의 자본주의 노선을 걷고 있는 중국은 한한령 이후 청소년들의 맹목적 아이돌 문화 소비와 향유를 보다 더 강력하게 통제하고 있다. 이에 본고에서는 한류 성장기를 지나 정책적 규제와 반한 감정이 생기기 시작한 이후, 중국 내 팬덤의 케이팝 수용 양상의 구체적인 특징 및 인식의 변화에 대하여 중국 사회 문화의 특수성을 고려하면서 검토하는 것을 목표로 한다. 이러한 중국 내 케이팝 소비자인 팬덤들의 수용 양상을 살펴보기 위해 빅데이터 프로그램을 활용했다. 논문, 보도자료 등을 통해 학술적으로 바라보는 케이팝에 대한 인식과 수용 양상을 분석하고, 인터넷 가상공간에서 팬덤 간 의사소통, 즉 광범위하게 의견 등이 개진되어 있으나 구조화되지 않은 ...
케이팝은 우리나라에 흘러들어 온 문화를 받아들여 새롭게 변모시킨 것을 다시 다른 문화권으로 흘려보내는 중이다. 케이팝은 타문화로부터 콘텐츠가 이식되고 새롭게 형성되는 과정 속에서 그 자체의 고유성을 획득하고 산업의 트렌드에 잘 적응하며 전례 없는 쾌거를 달성하였다. 이를 통해 오늘날 전 세계가 열광하는 케이팝은 글로벌적 팬덤을 형성하게 된 것이다. 한편 유독 한류나 케이팝 아이돌 활동에 대해 정치적 규제를 마련하고, 아이돌의 미디어 활동에 제재를 가하는 곳이 중국이다. 사회주의 체제하의 자본주의 노선을 걷고 있는 중국은 한한령 이후 청소년들의 맹목적 아이돌 문화 소비와 향유를 보다 더 강력하게 통제하고 있다. 이에 본고에서는 한류 성장기를 지나 정책적 규제와 반한 감정이 생기기 시작한 이후, 중국 내 팬덤의 케이팝 수용 양상의 구체적인 특징 및 인식의 변화에 대하여 중국 사회 문화의 특수성을 고려하면서 검토하는 것을 목표로 한다. 이러한 중국 내 케이팝 소비자인 팬덤들의 수용 양상을 살펴보기 위해 빅데이터 프로그램을 활용했다. 논문, 보도자료 등을 통해 학술적으로 바라보는 케이팝에 대한 인식과 수용 양상을 분석하고, 인터넷 가상공간에서 팬덤 간 의사소통, 즉 광범위하게 의견 등이 개진되어 있으나 구조화되지 않은 집단 지성 활동을 보여주는 자료 속에서 유의한 정보를 추출해보고자 했다. 미디어별 케이팝의 수용 양상을 살펴보면, 중국 내 보도는 케이팝으로 인한 부정적인 문화 조성이나 마찰 부분을 강조하고 있다. 중국 내에서 케이팝을 보도할 때는 일본을 함께 언급하는 경우가 많은 것으로 분석되었는데, 이는 정치적·외교적 마찰이 있을 때마다 중국이 한국과 일본 두 나라에 대해 문화산업의 수입을 제한하는 보복 조치 때문인 것으로 보인다. 중국 언론들은 반한류나 케이팝에 대한 부정적인 보도를 보다 더 많이 함으로써 자국 내 한류 열기를 억제하려는 의도를 보이고 있었다. 중국 학계에서는 국내에서 사용하는 연구 용어를 바로 사용하는 양상을 보이고 있다. 이미 청소년층에 케이팝은 뗄 수 없는 문화로 자리 잡고 있음을 인정하고 케이팝 연구가 활발히 진행 중에 있다. 최근에는 케이팝 성공 요인이나 케이팝이 자국 내 청소년들에게 미치는 영향 연구가 주로 이루어지고 있었다. 중국 소셜미디어에서 접할 수 있는 소비자들의 글을 통해 글로벌 팬덤과 중국 팬덤이 케이팝을 바라보는 문화에 대한 인식이 비슷함을 알 수 있었다. 케이팝과 아티스트뿐만 아니라 오디션 프로그램을 기획한 PD, 기획사 대표도 함께 언급되고 있다. 전반적으로 케이팝과 한국 아이돌, 케이팝에 대한 긍정적 인식이 부정적인 인식보다 많음을 알 수 있었다. 케이팝 요소별 인식에 대해 살펴본 결과, 기획사에 대한 인식은 다소 부정적인 것으로 나타났다. 이에 반해 아티스트에 대한 인식은 글로벌 팬덤 못지않게 긍정적이었으며, 인터넷에서 중국 팬덤들이 활동하는 양상도 글로벌 팬덤과 유사하였다. 중국 내에서도 가상 세계에 대한 선호도와 아바타 관련 2.5차원의 세계에 대해 수용이 한국보다 더 적극적이라는 점은 시사하는 바가 크다. 한국의 뮤직비디오에 대한 인식은 긍정적인 편이었다. 뮤직비디오를 감상하는 대부분의 시청자가 팬덤이라는 점에서 온라인에 댓글을 남기는 활동도 여느 국가 못지않게 활발함을 알 수 있었다. 마지막으로 키워드별로 살펴본 결과 중국의 강도 높은 사회적 거리두기로 인해 최근 온라인 콘텐츠가 급부상하였고, 광고를 통해 아이돌 활동을 재개되고 있는 것으로 나타났다. 즉, 중국 내에서 케이팝을 수용하는 시장이 여전히 활기를 띠고 있는 것이다. 이는 타 국가의 문화적 수용 현상과 동일하다는 점에서 의미가 있다. 한한령 이후 케이팝 스타들은 중국 활동에 있어 많은 제한과 제재를 받고 있지만, 정치적·사회적·문화적 측면에서 중국을 살핌으로써 다양해진 중국 소비자들의 니즈를 만족시켜주려는 노력은 지속되어야 할 것이다.
케이팝은 우리나라에 흘러들어 온 문화를 받아들여 새롭게 변모시킨 것을 다시 다른 문화권으로 흘려보내는 중이다. 케이팝은 타문화로부터 콘텐츠가 이식되고 새롭게 형성되는 과정 속에서 그 자체의 고유성을 획득하고 산업의 트렌드에 잘 적응하며 전례 없는 쾌거를 달성하였다. 이를 통해 오늘날 전 세계가 열광하는 케이팝은 글로벌적 팬덤을 형성하게 된 것이다. 한편 유독 한류나 케이팝 아이돌 활동에 대해 정치적 규제를 마련하고, 아이돌의 미디어 활동에 제재를 가하는 곳이 중국이다. 사회주의 체제하의 자본주의 노선을 걷고 있는 중국은 한한령 이후 청소년들의 맹목적 아이돌 문화 소비와 향유를 보다 더 강력하게 통제하고 있다. 이에 본고에서는 한류 성장기를 지나 정책적 규제와 반한 감정이 생기기 시작한 이후, 중국 내 팬덤의 케이팝 수용 양상의 구체적인 특징 및 인식의 변화에 대하여 중국 사회 문화의 특수성을 고려하면서 검토하는 것을 목표로 한다. 이러한 중국 내 케이팝 소비자인 팬덤들의 수용 양상을 살펴보기 위해 빅데이터 프로그램을 활용했다. 논문, 보도자료 등을 통해 학술적으로 바라보는 케이팝에 대한 인식과 수용 양상을 분석하고, 인터넷 가상공간에서 팬덤 간 의사소통, 즉 광범위하게 의견 등이 개진되어 있으나 구조화되지 않은 집단 지성 활동을 보여주는 자료 속에서 유의한 정보를 추출해보고자 했다. 미디어별 케이팝의 수용 양상을 살펴보면, 중국 내 보도는 케이팝으로 인한 부정적인 문화 조성이나 마찰 부분을 강조하고 있다. 중국 내에서 케이팝을 보도할 때는 일본을 함께 언급하는 경우가 많은 것으로 분석되었는데, 이는 정치적·외교적 마찰이 있을 때마다 중국이 한국과 일본 두 나라에 대해 문화산업의 수입을 제한하는 보복 조치 때문인 것으로 보인다. 중국 언론들은 반한류나 케이팝에 대한 부정적인 보도를 보다 더 많이 함으로써 자국 내 한류 열기를 억제하려는 의도를 보이고 있었다. 중국 학계에서는 국내에서 사용하는 연구 용어를 바로 사용하는 양상을 보이고 있다. 이미 청소년층에 케이팝은 뗄 수 없는 문화로 자리 잡고 있음을 인정하고 케이팝 연구가 활발히 진행 중에 있다. 최근에는 케이팝 성공 요인이나 케이팝이 자국 내 청소년들에게 미치는 영향 연구가 주로 이루어지고 있었다. 중국 소셜미디어에서 접할 수 있는 소비자들의 글을 통해 글로벌 팬덤과 중국 팬덤이 케이팝을 바라보는 문화에 대한 인식이 비슷함을 알 수 있었다. 케이팝과 아티스트뿐만 아니라 오디션 프로그램을 기획한 PD, 기획사 대표도 함께 언급되고 있다. 전반적으로 케이팝과 한국 아이돌, 케이팝에 대한 긍정적 인식이 부정적인 인식보다 많음을 알 수 있었다. 케이팝 요소별 인식에 대해 살펴본 결과, 기획사에 대한 인식은 다소 부정적인 것으로 나타났다. 이에 반해 아티스트에 대한 인식은 글로벌 팬덤 못지않게 긍정적이었으며, 인터넷에서 중국 팬덤들이 활동하는 양상도 글로벌 팬덤과 유사하였다. 중국 내에서도 가상 세계에 대한 선호도와 아바타 관련 2.5차원의 세계에 대해 수용이 한국보다 더 적극적이라는 점은 시사하는 바가 크다. 한국의 뮤직비디오에 대한 인식은 긍정적인 편이었다. 뮤직비디오를 감상하는 대부분의 시청자가 팬덤이라는 점에서 온라인에 댓글을 남기는 활동도 여느 국가 못지않게 활발함을 알 수 있었다. 마지막으로 키워드별로 살펴본 결과 중국의 강도 높은 사회적 거리두기로 인해 최근 온라인 콘텐츠가 급부상하였고, 광고를 통해 아이돌 활동을 재개되고 있는 것으로 나타났다. 즉, 중국 내에서 케이팝을 수용하는 시장이 여전히 활기를 띠고 있는 것이다. 이는 타 국가의 문화적 수용 현상과 동일하다는 점에서 의미가 있다. 한한령 이후 케이팝 스타들은 중국 활동에 있어 많은 제한과 제재를 받고 있지만, 정치적·사회적·문화적 측면에서 중국을 살핌으로써 다양해진 중국 소비자들의 니즈를 만족시켜주려는 노력은 지속되어야 할 것이다.
K-pop is accepting the culture that has flowed into Korea and sending the newly transformed things back to the cultural sphere. K-pop acquired its own uniqueness, adapted well to industry trends, and achieved unprecedented achievements in the process of transplanting and newly forming the contents f...
K-pop is accepting the culture that has flowed into Korea and sending the newly transformed things back to the cultural sphere. K-pop acquired its own uniqueness, adapted well to industry trends, and achieved unprecedented achievements in the process of transplanting and newly forming the contents from other cultures. K-pop, on which the world is enthusiastic today, has formed a global fandom, while people are crossing the border themselves. The Chinese government, regarding the Hallyu toxic, are regulating the Korean idols’ media activies. China, which is following the capitalist path under the socialist system, has been restricting the blind consumption and enjoyment of idol culture by teenagers more strongly after the THAAD(Terminal High Altitude Area Defense). Therefore, this paper aims to examine the specific characteristics and perceptions of Chinese social culture in consideration of the specific characteristics and perceptions of Chinese fandom’s acceptance of K-pop after the Korea Wave growth period began to develop. A big data program was used to examine the acceptance patterns of the fandom consuming K-pop in China. To extract significant information, I analyzed the academic perception and acceptance of K-pop through papers and press releases, and the communication among the fans in the virtual space of the Internet, which is collective intelligence that has been widely expressed in opinions but is not yet structured. As for the acceptance patterns of K-pop by media, in China emphasize the negative culture and friction caused by K-Pop. It was analyzed that when K-pop is reported in China, Japan is often mentioned together, because whenever there is a political or diplomatic conflict, China takes retaliatory measures against both Korea and Japan by restricting the import of the cultural industry. It seems to be the Chinese media were showing their intention to curb the Korean Wave fever in their country by making more negative reports about the Korean wave and K-Pop. The Chinese academic community is showing a tendency to use research terms used in Korea directly. Recognizing that K-pop is already established as an inseparable culture among the youth, the Chinese scholars are actively carrying out the K-pop research. Recently, their studies have been mainly conducted on the factors of K-pop success and the effects of K-pop on adolescents in their country. Through the writings of consumers on Chinese social media, it was found that the global fandom and the Chinese fandom have similar perceptions of K-pop culture. The PDs who planned the broadcasting audition programs and the representatives of the agency, as well as K-pop and artists, are mentioned. Overall, it was found that the positive perceptions of K-pop and Korean idols were greater than negative perceptions. As a result of examining the perception of each K-pop element, it was found that the perception of the agencies was rather negative. On the other hand, the perception of the artists was as positive as the global fandom, and the behavior of Chinese fans on the Internet was similar to that of the global fandom. It is very suggestive that even within China, preference for the virtual world and acceptance of the 2.5-dimensional world related to avatars are more active than in Korea. The perception of Korean music videos was positive. Since most of the viewers who watch music videos are K-pop fans, it is also worth paying attention to the collective intelligence activity among the fans who leave comments online. Lastly, as a result of looking at each keyword, it was found that online contents have recently risen sharply due to China's intense social distancing, and that it is being resumed through on online platform. In other words, the market that embraces K-pop in China is still active. This is meaningful in that it is the same as the phenomenon of cultural acceptance in other countries. K-pop stars have been subjected to many restrictions and restrictions on their activities in China, but efforts to satisfy the diversified needs of Chinese consumers by looking at China from a political, social, and cultural point of view should continue on.
K-pop is accepting the culture that has flowed into Korea and sending the newly transformed things back to the cultural sphere. K-pop acquired its own uniqueness, adapted well to industry trends, and achieved unprecedented achievements in the process of transplanting and newly forming the contents from other cultures. K-pop, on which the world is enthusiastic today, has formed a global fandom, while people are crossing the border themselves. The Chinese government, regarding the Hallyu toxic, are regulating the Korean idols’ media activies. China, which is following the capitalist path under the socialist system, has been restricting the blind consumption and enjoyment of idol culture by teenagers more strongly after the THAAD(Terminal High Altitude Area Defense). Therefore, this paper aims to examine the specific characteristics and perceptions of Chinese social culture in consideration of the specific characteristics and perceptions of Chinese fandom’s acceptance of K-pop after the Korea Wave growth period began to develop. A big data program was used to examine the acceptance patterns of the fandom consuming K-pop in China. To extract significant information, I analyzed the academic perception and acceptance of K-pop through papers and press releases, and the communication among the fans in the virtual space of the Internet, which is collective intelligence that has been widely expressed in opinions but is not yet structured. As for the acceptance patterns of K-pop by media, in China emphasize the negative culture and friction caused by K-Pop. It was analyzed that when K-pop is reported in China, Japan is often mentioned together, because whenever there is a political or diplomatic conflict, China takes retaliatory measures against both Korea and Japan by restricting the import of the cultural industry. It seems to be the Chinese media were showing their intention to curb the Korean Wave fever in their country by making more negative reports about the Korean wave and K-Pop. The Chinese academic community is showing a tendency to use research terms used in Korea directly. Recognizing that K-pop is already established as an inseparable culture among the youth, the Chinese scholars are actively carrying out the K-pop research. Recently, their studies have been mainly conducted on the factors of K-pop success and the effects of K-pop on adolescents in their country. Through the writings of consumers on Chinese social media, it was found that the global fandom and the Chinese fandom have similar perceptions of K-pop culture. The PDs who planned the broadcasting audition programs and the representatives of the agency, as well as K-pop and artists, are mentioned. Overall, it was found that the positive perceptions of K-pop and Korean idols were greater than negative perceptions. As a result of examining the perception of each K-pop element, it was found that the perception of the agencies was rather negative. On the other hand, the perception of the artists was as positive as the global fandom, and the behavior of Chinese fans on the Internet was similar to that of the global fandom. It is very suggestive that even within China, preference for the virtual world and acceptance of the 2.5-dimensional world related to avatars are more active than in Korea. The perception of Korean music videos was positive. Since most of the viewers who watch music videos are K-pop fans, it is also worth paying attention to the collective intelligence activity among the fans who leave comments online. Lastly, as a result of looking at each keyword, it was found that online contents have recently risen sharply due to China's intense social distancing, and that it is being resumed through on online platform. In other words, the market that embraces K-pop in China is still active. This is meaningful in that it is the same as the phenomenon of cultural acceptance in other countries. K-pop stars have been subjected to many restrictions and restrictions on their activities in China, but efforts to satisfy the diversified needs of Chinese consumers by looking at China from a political, social, and cultural point of view should continue on.
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