탱고 무용은 아르헨티나의 국무(國舞)이자 10개의 스탠더드 댄스 무용 유형 중 하나로, 백 년 동안 자신의 우아하고 아름다운 예술적인 스타일과 진지하고 명확한 리듬 특징, 그리고 소탈하고 자유로운 표현 매력으로 세계의 수많은 사람들을 매료시켰고 ‘댄스의 왕’으로 불러지게 되었다(Karen Lynn Smith, 2010). 스탠더드 댄스 중의 대표적 무용으로서, 탱고는 유럽, 아프리카, 남아메리카의 독특한 문화를 융합하였고, 다양한 민족과 지역 문화가 충돌배척융합 과정을 걸친 결과로 유럽 궁정 무용의 자제의 미, 남미 무용의 와일드함과 소탈함을 모두 지녀 독특한 무용 스타일을 형성해냈다. 탱고 무용은 처음에 부에노스아이레스 사회 저층의 부두, 바와 카페에서 탄생한 것으로 백여 년의 발전을 거쳐 주류 사회로 진입하여 아르헨티나의 민족 정수가 되면서 스탠더드 댄스의 하나로 합류돼 세계 사람들의 큰 사랑을 얻었다. 탱고는 스탠더드 댄스 중 가장 연극성이 강한 춤이자, 관능적인 매력이 가장 강한 춤이다. 탱고는 무용 이외의 다른 요소들을 많이 담고 있다. 즉 탱고는 무용뿐만 아니라, 노래, 춤, 연주를 통합시킨 것으로 음악, 무용, 노래, 시가, 낭송 등을 하나로 통합시킨 종합적인 예술 형식이라 할 수 있다. 탱고 무용은 풍부한 문화적 함의를 가지고 있으며, 그가 변천하는 시점마다 반영되는 역사문화 현상과 예술의 특성들은 모두 우리가 깊이 있게 탐구할 필요가 있는 것이다. 이로써 탱고 무용의 내재된 문화정신을 살펴볼 수 있다. 본 연구는 철학적 방법론과 과학적 방법론을 긴밀하게 결합하여 역사적 유물주의와 변증법적 유물주의의 세계관을 견지하고 역사적, 포괄적, 동적으로 역사적 현상을 살펴보고 평가하여 객관적이고 정확한 결론을 도출하고자 한다. 탱고무용의 역사적 맥락을 정리하는 과정에서 탱고 무용은 단순히 신체적인 의미의 율동일 뿐만 아니라 세계문화역사를 이해하는 경로와 매체임을 깊이 인식하였고, 이를 통해 서로 다른 시기와 지역문화집단에서의 탱고 무용이 드러나는 각기 다른 예술형태를 볼 수 있었다. 더욱 중요한 것은, 무용 배후에 있는 다양한 시대의 사회 이데올로기, 생활관념, 문화부호 등을 알아볼 수 있다는 점이다. 아메리카 지역에서는 인디언 토착, 유럽 이민, 최초의 노예였던 아프리카 흑인들이 함께 현지의 문화형태를 구축했고 다문화와 인종공존 현상의 영향으로 ...
탱고 무용은 아르헨티나의 국무(國舞)이자 10개의 스탠더드 댄스 무용 유형 중 하나로, 백 년 동안 자신의 우아하고 아름다운 예술적인 스타일과 진지하고 명확한 리듬 특징, 그리고 소탈하고 자유로운 표현 매력으로 세계의 수많은 사람들을 매료시켰고 ‘댄스의 왕’으로 불러지게 되었다(Karen Lynn Smith, 2010). 스탠더드 댄스 중의 대표적 무용으로서, 탱고는 유럽, 아프리카, 남아메리카의 독특한 문화를 융합하였고, 다양한 민족과 지역 문화가 충돌배척융합 과정을 걸친 결과로 유럽 궁정 무용의 자제의 미, 남미 무용의 와일드함과 소탈함을 모두 지녀 독특한 무용 스타일을 형성해냈다. 탱고 무용은 처음에 부에노스아이레스 사회 저층의 부두, 바와 카페에서 탄생한 것으로 백여 년의 발전을 거쳐 주류 사회로 진입하여 아르헨티나의 민족 정수가 되면서 스탠더드 댄스의 하나로 합류돼 세계 사람들의 큰 사랑을 얻었다. 탱고는 스탠더드 댄스 중 가장 연극성이 강한 춤이자, 관능적인 매력이 가장 강한 춤이다. 탱고는 무용 이외의 다른 요소들을 많이 담고 있다. 즉 탱고는 무용뿐만 아니라, 노래, 춤, 연주를 통합시킨 것으로 음악, 무용, 노래, 시가, 낭송 등을 하나로 통합시킨 종합적인 예술 형식이라 할 수 있다. 탱고 무용은 풍부한 문화적 함의를 가지고 있으며, 그가 변천하는 시점마다 반영되는 역사문화 현상과 예술의 특성들은 모두 우리가 깊이 있게 탐구할 필요가 있는 것이다. 이로써 탱고 무용의 내재된 문화정신을 살펴볼 수 있다. 본 연구는 철학적 방법론과 과학적 방법론을 긴밀하게 결합하여 역사적 유물주의와 변증법적 유물주의의 세계관을 견지하고 역사적, 포괄적, 동적으로 역사적 현상을 살펴보고 평가하여 객관적이고 정확한 결론을 도출하고자 한다. 탱고무용의 역사적 맥락을 정리하는 과정에서 탱고 무용은 단순히 신체적인 의미의 율동일 뿐만 아니라 세계문화역사를 이해하는 경로와 매체임을 깊이 인식하였고, 이를 통해 서로 다른 시기와 지역문화집단에서의 탱고 무용이 드러나는 각기 다른 예술형태를 볼 수 있었다. 더욱 중요한 것은, 무용 배후에 있는 다양한 시대의 사회 이데올로기, 생활관념, 문화부호 등을 알아볼 수 있다는 점이다. 아메리카 지역에서는 인디언 토착, 유럽 이민, 최초의 노예였던 아프리카 흑인들이 함께 현지의 문화형태를 구축했고 다문화와 인종공존 현상의 영향으로 라틴아메리카의 음악과 무용은 세계적으로 인정받는 개성, 영향력과 다양한 예술형태를 가졌다. 탱고 춤은 라틴아메리카 지역의 전형적인 춤으로서 이러한 특질을 가지고 있으며, 탱고의 형성은 여러 지역의 문화가 융합되어 자라난 결과라 할 수 있다. 시대의 발전과 무용의 지역적 변천, 그리고 무용의 기능적 가치의 향상 등 사회적인 요인에 의해 아르헨티나의 탱고는 갈수록 표준화규범화되었고 그의 경기성도 더욱 발달되었다. 본 연구를 통해 도출된 결론은 다음과 같다. 첫째, 탱고의 역사, 발전, 전파, 미학적 특징과 기법 스타일에 대한 정리에 기초하여, 탱고는 주체로부터 독립된 객관물이 아니라 주체 의향적 활동의 산물임을 알 수 있다. 둘째, 유럽, 아프리카, 라틴아메리카의 다양한 문화의 융합과 충돌로 탱고의 탄생을 야기하였고, 이에 아르헨티나의 수도 부에노스아이레스에서 탱고를 탄생시켜 이를 전 세계가 주목하는 춤으로 발전시켰다. 셋째, 탱고는 세계 각 나라와 지역으로 유입되어 조화, 적응, 증식, 변천의 과정을 거쳐 탱고의 형식과 특징을 다양화 하였다.갈수록 국제화된 탱고가 점차 규범화되고 표준화돼 스탠더드 댄스의 한 종류로 자리 잡았다. 넷째, 탱고 무용의 발전 변천사, 그리고 변천과정 뒤에 담긴 문화적 기호와 인문적 기호를 정확히 파악함으로써 무용의 정체성 문화를 더욱 잘 이해할 수 있다. 본 연구는 무용예술의 다른 분야의 관련 연구에 적극적인 학술적 참고 자료가 되기를 바라며 본고의 연구 성과가 스포츠댄스학과의 건설과 문화이론구조의 보완을 촉진하기를 기대하고 본 연구를 통해 탱고 춤의 형태변천과정과 그 속에 담겨 있는 문화적 부호 가치를 깊이 밝혀 탱고 무용 관련 예술문화산업에 긍정적인 영향을 미쳐 좋은 사회적 효과를 거둘 수 있기를 바란다.
탱고 무용은 아르헨티나의 국무(國舞)이자 10개의 스탠더드 댄스 무용 유형 중 하나로, 백 년 동안 자신의 우아하고 아름다운 예술적인 스타일과 진지하고 명확한 리듬 특징, 그리고 소탈하고 자유로운 표현 매력으로 세계의 수많은 사람들을 매료시켰고 ‘댄스의 왕’으로 불러지게 되었다(Karen Lynn Smith, 2010). 스탠더드 댄스 중의 대표적 무용으로서, 탱고는 유럽, 아프리카, 남아메리카의 독특한 문화를 융합하였고, 다양한 민족과 지역 문화가 충돌배척융합 과정을 걸친 결과로 유럽 궁정 무용의 자제의 미, 남미 무용의 와일드함과 소탈함을 모두 지녀 독특한 무용 스타일을 형성해냈다. 탱고 무용은 처음에 부에노스아이레스 사회 저층의 부두, 바와 카페에서 탄생한 것으로 백여 년의 발전을 거쳐 주류 사회로 진입하여 아르헨티나의 민족 정수가 되면서 스탠더드 댄스의 하나로 합류돼 세계 사람들의 큰 사랑을 얻었다. 탱고는 스탠더드 댄스 중 가장 연극성이 강한 춤이자, 관능적인 매력이 가장 강한 춤이다. 탱고는 무용 이외의 다른 요소들을 많이 담고 있다. 즉 탱고는 무용뿐만 아니라, 노래, 춤, 연주를 통합시킨 것으로 음악, 무용, 노래, 시가, 낭송 등을 하나로 통합시킨 종합적인 예술 형식이라 할 수 있다. 탱고 무용은 풍부한 문화적 함의를 가지고 있으며, 그가 변천하는 시점마다 반영되는 역사문화 현상과 예술의 특성들은 모두 우리가 깊이 있게 탐구할 필요가 있는 것이다. 이로써 탱고 무용의 내재된 문화정신을 살펴볼 수 있다. 본 연구는 철학적 방법론과 과학적 방법론을 긴밀하게 결합하여 역사적 유물주의와 변증법적 유물주의의 세계관을 견지하고 역사적, 포괄적, 동적으로 역사적 현상을 살펴보고 평가하여 객관적이고 정확한 결론을 도출하고자 한다. 탱고무용의 역사적 맥락을 정리하는 과정에서 탱고 무용은 단순히 신체적인 의미의 율동일 뿐만 아니라 세계문화역사를 이해하는 경로와 매체임을 깊이 인식하였고, 이를 통해 서로 다른 시기와 지역문화집단에서의 탱고 무용이 드러나는 각기 다른 예술형태를 볼 수 있었다. 더욱 중요한 것은, 무용 배후에 있는 다양한 시대의 사회 이데올로기, 생활관념, 문화부호 등을 알아볼 수 있다는 점이다. 아메리카 지역에서는 인디언 토착, 유럽 이민, 최초의 노예였던 아프리카 흑인들이 함께 현지의 문화형태를 구축했고 다문화와 인종공존 현상의 영향으로 라틴아메리카의 음악과 무용은 세계적으로 인정받는 개성, 영향력과 다양한 예술형태를 가졌다. 탱고 춤은 라틴아메리카 지역의 전형적인 춤으로서 이러한 특질을 가지고 있으며, 탱고의 형성은 여러 지역의 문화가 융합되어 자라난 결과라 할 수 있다. 시대의 발전과 무용의 지역적 변천, 그리고 무용의 기능적 가치의 향상 등 사회적인 요인에 의해 아르헨티나의 탱고는 갈수록 표준화규범화되었고 그의 경기성도 더욱 발달되었다. 본 연구를 통해 도출된 결론은 다음과 같다. 첫째, 탱고의 역사, 발전, 전파, 미학적 특징과 기법 스타일에 대한 정리에 기초하여, 탱고는 주체로부터 독립된 객관물이 아니라 주체 의향적 활동의 산물임을 알 수 있다. 둘째, 유럽, 아프리카, 라틴아메리카의 다양한 문화의 융합과 충돌로 탱고의 탄생을 야기하였고, 이에 아르헨티나의 수도 부에노스아이레스에서 탱고를 탄생시켜 이를 전 세계가 주목하는 춤으로 발전시켰다. 셋째, 탱고는 세계 각 나라와 지역으로 유입되어 조화, 적응, 증식, 변천의 과정을 거쳐 탱고의 형식과 특징을 다양화 하였다.갈수록 국제화된 탱고가 점차 규범화되고 표준화돼 스탠더드 댄스의 한 종류로 자리 잡았다. 넷째, 탱고 무용의 발전 변천사, 그리고 변천과정 뒤에 담긴 문화적 기호와 인문적 기호를 정확히 파악함으로써 무용의 정체성 문화를 더욱 잘 이해할 수 있다. 본 연구는 무용예술의 다른 분야의 관련 연구에 적극적인 학술적 참고 자료가 되기를 바라며 본고의 연구 성과가 스포츠댄스학과의 건설과 문화이론구조의 보완을 촉진하기를 기대하고 본 연구를 통해 탱고 춤의 형태변천과정과 그 속에 담겨 있는 문화적 부호 가치를 깊이 밝혀 탱고 무용 관련 예술문화산업에 긍정적인 영향을 미쳐 좋은 사회적 효과를 거둘 수 있기를 바란다.
The tango dance acts as the national dance of Argentina, but also one of the ten standard dances of international standard dance, which has attracted the attention from the world and is known as the king of dance in the past nearly a hundred years with its elegant and beautiful artistic style, since...
The tango dance acts as the national dance of Argentina, but also one of the ten standard dances of international standard dance, which has attracted the attention from the world and is known as the king of dance in the past nearly a hundred years with its elegant and beautiful artistic style, sincere and bright rhythm characteristics, free charm performance, which is the star dance in the international standard dance. It integrates the unique cultures of Europe, Africa and South America, and is the crystallization of the integration and development of multi-ethnic and multi-regional cultural impact and exclusion, which not only contains the introverted and restrained nature of European court dance, but also contains the wild and free nature of South American dance, and the dance style is unique. Tango dance was derived from the docks, bars and cafes at the bottom of the society in Buenos Aires, and finally entered the mainstream society after more than a hundred years of evolution, which becomes a national treasure of Argentina, and finally it is included in the list of international standard dance competitions, which was loved by people around the world. Tango is the most dramatic dance in the ten dances of international standard dance, but also the most sexy tension, wonderful dance. Tango dance carries too many things other than the dance itself. Tango is not only a dance, but also a singable, dancable, playable, set music, dance, singing, poetry, recitation in one of the comprehensive art forms. Tango dance has a rich cultural connotation. The historical and cultural phenomena and artistic characteristics are reflected in each of its evolutionary nodes, which deserves our exploration to obtain the intrinsic cultural spirit of tango dance. This study combines the philosophical methodology and scientific methodology closely, which adheres to the world outlook of historical materialism and dialectical materialism, looks at and evaluates historical phenomena historically, comprehensively and dynamically in order to draw objective and correct conclusions. In the process of analyzing the historical context of tango dance, it can be deeply understood that tango dance is not only a rhythm in a narrow physical sense, but also a window and carrier for understanding the history of world culture. Through this window you can clearly see that tango dance shows different art forms in different eras and different regional cultural circles. More importantly, you can understand the social forms, life concepts, cultural symbols of different eras behind the dance. In the American regions, native Indians, European immigrants, black Africans who were originally slaves jointly constructed the local cultural form. Due to the influence of multicultural and racial coexistence, Latin American music and dance have the characteristics of strong personality, strong appeal, diversified art forms. As a typical dance in Latin America, the tango dance also has such characteristics, and the formation of tango is the result of the integration and growth of multiple regional cultures. With the development of the times, the changes in the dance region and the upgrading of the functional value of the dance and other social factors have made the original Argentine tango dance evolve, which have become standardized, standardized, competitive and more ornamental. The conclusions drawn from this study are as follows: First of all, the tango is not an object independent of the subject according to the announcement of the history, development, dissemination, aesthetics, and technical styles of tango, but the product of the intentional activity of the subject. Secondly, the convergence and collision of diverse cultures in Europe, Africa and Latin America promotes the emergence of tango dance, and the tango dance comes into being in Buenos Aires, the capital of Argentina. They boost it to the peak of dance to become a dance that attracted the attention of the world step by step. In addition, with the slow standardization of tango dance, tango has become more and more standardized, which has become one of the dance types of standard dance competitions. Finally, we can better understand the ontological culture of dance by accurately understanding the development and evolution history of tango dance as well as the cultural symbols and humanistic symbols behind the evolution process. This research will generate positive academic reference for related research in other fields of dance art. Secondly, it is hoped that the research results of this project can better promote the construction of sports dance disciplines and the improvement of cultural theory construction. Finally, it is hoped that through this research, the morphological evolution process of tango dance and the value of cultural symbols reflected behind the evolution can be deeply revealed so that it will have a positive impact on the tango related art and cultural industries, which will achieve good social benefits.
The tango dance acts as the national dance of Argentina, but also one of the ten standard dances of international standard dance, which has attracted the attention from the world and is known as the king of dance in the past nearly a hundred years with its elegant and beautiful artistic style, sincere and bright rhythm characteristics, free charm performance, which is the star dance in the international standard dance. It integrates the unique cultures of Europe, Africa and South America, and is the crystallization of the integration and development of multi-ethnic and multi-regional cultural impact and exclusion, which not only contains the introverted and restrained nature of European court dance, but also contains the wild and free nature of South American dance, and the dance style is unique. Tango dance was derived from the docks, bars and cafes at the bottom of the society in Buenos Aires, and finally entered the mainstream society after more than a hundred years of evolution, which becomes a national treasure of Argentina, and finally it is included in the list of international standard dance competitions, which was loved by people around the world. Tango is the most dramatic dance in the ten dances of international standard dance, but also the most sexy tension, wonderful dance. Tango dance carries too many things other than the dance itself. Tango is not only a dance, but also a singable, dancable, playable, set music, dance, singing, poetry, recitation in one of the comprehensive art forms. Tango dance has a rich cultural connotation. The historical and cultural phenomena and artistic characteristics are reflected in each of its evolutionary nodes, which deserves our exploration to obtain the intrinsic cultural spirit of tango dance. This study combines the philosophical methodology and scientific methodology closely, which adheres to the world outlook of historical materialism and dialectical materialism, looks at and evaluates historical phenomena historically, comprehensively and dynamically in order to draw objective and correct conclusions. In the process of analyzing the historical context of tango dance, it can be deeply understood that tango dance is not only a rhythm in a narrow physical sense, but also a window and carrier for understanding the history of world culture. Through this window you can clearly see that tango dance shows different art forms in different eras and different regional cultural circles. More importantly, you can understand the social forms, life concepts, cultural symbols of different eras behind the dance. In the American regions, native Indians, European immigrants, black Africans who were originally slaves jointly constructed the local cultural form. Due to the influence of multicultural and racial coexistence, Latin American music and dance have the characteristics of strong personality, strong appeal, diversified art forms. As a typical dance in Latin America, the tango dance also has such characteristics, and the formation of tango is the result of the integration and growth of multiple regional cultures. With the development of the times, the changes in the dance region and the upgrading of the functional value of the dance and other social factors have made the original Argentine tango dance evolve, which have become standardized, standardized, competitive and more ornamental. The conclusions drawn from this study are as follows: First of all, the tango is not an object independent of the subject according to the announcement of the history, development, dissemination, aesthetics, and technical styles of tango, but the product of the intentional activity of the subject. Secondly, the convergence and collision of diverse cultures in Europe, Africa and Latin America promotes the emergence of tango dance, and the tango dance comes into being in Buenos Aires, the capital of Argentina. They boost it to the peak of dance to become a dance that attracted the attention of the world step by step. In addition, with the slow standardization of tango dance, tango has become more and more standardized, which has become one of the dance types of standard dance competitions. Finally, we can better understand the ontological culture of dance by accurately understanding the development and evolution history of tango dance as well as the cultural symbols and humanistic symbols behind the evolution process. This research will generate positive academic reference for related research in other fields of dance art. Secondly, it is hoped that the research results of this project can better promote the construction of sports dance disciplines and the improvement of cultural theory construction. Finally, it is hoped that through this research, the morphological evolution process of tango dance and the value of cultural symbols reflected behind the evolution can be deeply revealed so that it will have a positive impact on the tango related art and cultural industries, which will achieve good social benefits.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.