본 연구의 목적은 고등학생의 ‘음악적 창의·융합 사고’ 역량 강화를 위해 개러지 밴드와 랩을 활용하여 뮤지컬 넘버를 창작하는 랩뮤지컬 동아리 프로그램을 개발하는 것에 있다. 뮤지컬 넘버는 극적 언어로 기능한다. 이에 극적인 요소를 음악 개념으로 표현하는 뮤지컬 작곡 경험은 음악적 상상력을 자극하여 창의성을 신장시킨다. 리듬만으로 창작이 가능한 랩과 실시간 피드백이 가능한 개러지 밴드는 작곡에 어려움을 느끼는 학생의 동기를 높이는데 좋은 수단이 된다. 위와 같은 목적에 따라 뮤지컬과 랩뮤지컬의 주요 개념 및 음악적 특징을 살펴 랩뮤지컬 창작의 ...
본 연구의 목적은 고등학생의 ‘음악적 창의·융합 사고’ 역량 강화를 위해 개러지 밴드와 랩을 활용하여 뮤지컬 넘버를 창작하는 랩뮤지컬 동아리 프로그램을 개발하는 것에 있다. 뮤지컬 넘버는 극적 언어로 기능한다. 이에 극적인 요소를 음악 개념으로 표현하는 뮤지컬 작곡 경험은 음악적 상상력을 자극하여 창의성을 신장시킨다. 리듬만으로 창작이 가능한 랩과 실시간 피드백이 가능한 개러지 밴드는 작곡에 어려움을 느끼는 학생의 동기를 높이는데 좋은 수단이 된다. 위와 같은 목적에 따라 뮤지컬과 랩뮤지컬의 주요 개념 및 음악적 특징을 살펴 랩뮤지컬 창작의 기대 효과를 고찰하고 애플리케이션의 활용성과 개러지 밴드 사용법을 살펴보았다. 이를 바탕으로 창의적 체험활동의 동아리 프로그램을 정일제 방식으로 블록타임제를 적용하여 차시 당 100분씩 총 16차시로 개발하였다. 프로그램은 단계적인 학습을 위해 사전 학습, 프로젝트 (I), 프로젝트 (II)로 나누어 구성하였다. 사전 학습에서는 학습 기초를 마련하기 위해 2차시에 걸쳐 랩뮤지컬의 특징과 힙합 문화를 학습하고 개러지 밴드 사용법을 탐색해본다. 총 3차시로 진행되는 프로젝트 (I)에서는 뮤지컬 작곡에 앞선 경험으로 짧은 랩을 창작해본다. 랩의 구성 요소를 학습하여 자신만의 랩을 만들어본 후 모둠을 구성하여 공통의 기보법을 정한다. 또한 개개인의 랩을 연결하는 훅을 창작하여 하나의 완성된 곡으로 만들어 발표해본다. 프로젝트 (II)는 10분 뮤지컬을 만들어 발표하는 것을 목표로 설정하였다. 모둠 별로 뮤지컬의 소재를 선정하고 줄거리를 작성하며 뮤지컬 넘버를 분석하여 창작하고 발표하는 일련의 과정을 총 11차시로 제시하였다. 이렇게 개발한 프로그램의 요점을 담은 6개 차시를 선정하여 구체적인 수업 지도안으로 작성하였다. 개발 후에는 현직 음악 교사 3인으로부터 지도안의 내용 타당성 및 프로그램의 현장 실현 가능성을 검증받았다. 적합성 검사 결과를 통해 본 프로그램이 뮤지컬 음악의 본질을 이해하고 음악적 상상력을 통해 창의성을 함양하며 작곡 학습에 대한 효능감을 증진하는데 기여할 것이라는 결론을 도출하였다. 더불어 본 연구를 바탕으로 정규 음악 수업 시간에 활용할 수 있는 뮤지컬 작곡 수업 지도안과, 타 교과 및 타 동아리와 연계한 통합 뮤지컬 프로그램을 연구할 것을 제언하였다. 본 연구가 학교 현장에서 실효성 있는 뮤지컬 작곡 프로그램 자료로 활용되기를 바란다.
본 연구의 목적은 고등학생의 ‘음악적 창의·융합 사고’ 역량 강화를 위해 개러지 밴드와 랩을 활용하여 뮤지컬 넘버를 창작하는 랩뮤지컬 동아리 프로그램을 개발하는 것에 있다. 뮤지컬 넘버는 극적 언어로 기능한다. 이에 극적인 요소를 음악 개념으로 표현하는 뮤지컬 작곡 경험은 음악적 상상력을 자극하여 창의성을 신장시킨다. 리듬만으로 창작이 가능한 랩과 실시간 피드백이 가능한 개러지 밴드는 작곡에 어려움을 느끼는 학생의 동기를 높이는데 좋은 수단이 된다. 위와 같은 목적에 따라 뮤지컬과 랩뮤지컬의 주요 개념 및 음악적 특징을 살펴 랩뮤지컬 창작의 기대 효과를 고찰하고 애플리케이션의 활용성과 개러지 밴드 사용법을 살펴보았다. 이를 바탕으로 창의적 체험활동의 동아리 프로그램을 정일제 방식으로 블록타임제를 적용하여 차시 당 100분씩 총 16차시로 개발하였다. 프로그램은 단계적인 학습을 위해 사전 학습, 프로젝트 (I), 프로젝트 (II)로 나누어 구성하였다. 사전 학습에서는 학습 기초를 마련하기 위해 2차시에 걸쳐 랩뮤지컬의 특징과 힙합 문화를 학습하고 개러지 밴드 사용법을 탐색해본다. 총 3차시로 진행되는 프로젝트 (I)에서는 뮤지컬 작곡에 앞선 경험으로 짧은 랩을 창작해본다. 랩의 구성 요소를 학습하여 자신만의 랩을 만들어본 후 모둠을 구성하여 공통의 기보법을 정한다. 또한 개개인의 랩을 연결하는 훅을 창작하여 하나의 완성된 곡으로 만들어 발표해본다. 프로젝트 (II)는 10분 뮤지컬을 만들어 발표하는 것을 목표로 설정하였다. 모둠 별로 뮤지컬의 소재를 선정하고 줄거리를 작성하며 뮤지컬 넘버를 분석하여 창작하고 발표하는 일련의 과정을 총 11차시로 제시하였다. 이렇게 개발한 프로그램의 요점을 담은 6개 차시를 선정하여 구체적인 수업 지도안으로 작성하였다. 개발 후에는 현직 음악 교사 3인으로부터 지도안의 내용 타당성 및 프로그램의 현장 실현 가능성을 검증받았다. 적합성 검사 결과를 통해 본 프로그램이 뮤지컬 음악의 본질을 이해하고 음악적 상상력을 통해 창의성을 함양하며 작곡 학습에 대한 효능감을 증진하는데 기여할 것이라는 결론을 도출하였다. 더불어 본 연구를 바탕으로 정규 음악 수업 시간에 활용할 수 있는 뮤지컬 작곡 수업 지도안과, 타 교과 및 타 동아리와 연계한 통합 뮤지컬 프로그램을 연구할 것을 제언하였다. 본 연구가 학교 현장에서 실효성 있는 뮤지컬 작곡 프로그램 자료로 활용되기를 바란다.
The purpose of this study was to empower high school students’ ‘musically creative and convergent thinking skills’ by developing a rap musical school club program, where students write musical theater numbers using Garage Band and rap. Musical theater numbers function as dramatic lan...
The purpose of this study was to empower high school students’ ‘musically creative and convergent thinking skills’ by developing a rap musical school club program, where students write musical theater numbers using Garage Band and rap. Musical theater numbers function as dramatic language; the musical theater composition experience of expressing dramatic components as musical concept is effective in stimulating musical imagination and developing creativity. Rap, which can be written with just the knowledge of rhythm, and Garage Band, which enables real time feedback, are effective means to motivate students who find musical composition difficult. To achieve this purpose, the expected effect of rap musical writing was contemplated by examining the main concepts and characteristic of musical and rap musical, the usability of the application and the manual of Garage Band. Based on this, a school club program of creative field experience was developed in 16 steps, consisting of 100 minutes per step, by applying the block time system in a one fixed day a week system method. The program was divided into three parts for step-by-step learning: Pre-training, Project (I) and Project (II). The Pre-training stage prepare students with basic skills: they learn the characteristic of rap musical and hip hop culture in two steps, and explore how to use Garage Band. Project (I) consists of three steps: students create a short rap before going into musical composition. They learn the components of rap, write their own raps, then form groups to determine their common music notation. Also, they are to create a hook that connect individual raps into one complete song that they will be presenting. The goal of Project (II) is to make and present a 10-minute musical. The process of each group selecting a subject of the musical, writing synopsis, analyzing musical numbers, creating and presenting is suggested in 11 steps. Six key steps of the developed program was selected to create a specific lesson plan. After the development, three active music teachers verified the content validity and the field practicality of the lesson plan. The result of the conformance test showed that this program can help students understand the essence of musical theater music, cultivate creativity through musical imagination, and contribute to increasing students’ efficacy of composition learning. The study also proposed that a musical composition class lesson plan that can be applied in regular school music classes and an integrated musical program connecting with other school subjects or school clubs be developed based on this program. This study can be used as an effective musical composition program resource at schools.
The purpose of this study was to empower high school students’ ‘musically creative and convergent thinking skills’ by developing a rap musical school club program, where students write musical theater numbers using Garage Band and rap. Musical theater numbers function as dramatic language; the musical theater composition experience of expressing dramatic components as musical concept is effective in stimulating musical imagination and developing creativity. Rap, which can be written with just the knowledge of rhythm, and Garage Band, which enables real time feedback, are effective means to motivate students who find musical composition difficult. To achieve this purpose, the expected effect of rap musical writing was contemplated by examining the main concepts and characteristic of musical and rap musical, the usability of the application and the manual of Garage Band. Based on this, a school club program of creative field experience was developed in 16 steps, consisting of 100 minutes per step, by applying the block time system in a one fixed day a week system method. The program was divided into three parts for step-by-step learning: Pre-training, Project (I) and Project (II). The Pre-training stage prepare students with basic skills: they learn the characteristic of rap musical and hip hop culture in two steps, and explore how to use Garage Band. Project (I) consists of three steps: students create a short rap before going into musical composition. They learn the components of rap, write their own raps, then form groups to determine their common music notation. Also, they are to create a hook that connect individual raps into one complete song that they will be presenting. The goal of Project (II) is to make and present a 10-minute musical. The process of each group selecting a subject of the musical, writing synopsis, analyzing musical numbers, creating and presenting is suggested in 11 steps. Six key steps of the developed program was selected to create a specific lesson plan. After the development, three active music teachers verified the content validity and the field practicality of the lesson plan. The result of the conformance test showed that this program can help students understand the essence of musical theater music, cultivate creativity through musical imagination, and contribute to increasing students’ efficacy of composition learning. The study also proposed that a musical composition class lesson plan that can be applied in regular school music classes and an integrated musical program connecting with other school subjects or school clubs be developed based on this program. This study can be used as an effective musical composition program resource at schools.
주제어
#랩뮤지컬 뮤지컬 작곡 랩 창작 개러지 밴드 동아리 Rap Musical Musical Theater Composition Rap Writing Garage Band School Club
학위논문 정보
저자
서은지
학위수여기관
연세대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
음악교육전공
지도교수
장지원
발행연도
2022
총페이지
vii, 119 p.
키워드
랩뮤지컬 뮤지컬 작곡 랩 창작 개러지 밴드 동아리 Rap Musical Musical Theater Composition Rap Writing Garage Band School Club
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.