음악 교과의 타당성 있는 평가에 관한 연구는 음악의 본질이 무엇인가에서부터 시작되어야 한다. 기존의 평가 방법들은 지식 위주의 질문과 단편적인 평가 방법으로, 음악의 본질에서 벗어나 있었다. 이러한 문제의식 속에 가드너가 이끄는 하버드의 프로젝트 제로팀은 예술 교과에 적합한 수업 및 평가 프로그램인 아츠 프로펠을 개발하였다. 아츠 프로펠은 학생들의 생산, 지각, 반성 작용이 통합될 때 예술 교과의 수업 효과가 가장 크다는 것을 밝히고, 그것이 가능한 수업 방법을 고안한 것이다. 학생들로 하여금 전문 예술가가 예술 활동을 하는 과정...
음악 교과의 타당성 있는 평가에 관한 연구는 음악의 본질이 무엇인가에서부터 시작되어야 한다. 기존의 평가 방법들은 지식 위주의 질문과 단편적인 평가 방법으로, 음악의 본질에서 벗어나 있었다. 이러한 문제의식 속에 가드너가 이끄는 하버드의 프로젝트 제로팀은 예술 교과에 적합한 수업 및 평가 프로그램인 아츠 프로펠을 개발하였다. 아츠 프로펠은 학생들의 생산, 지각, 반성 작용이 통합될 때 예술 교과의 수업 효과가 가장 크다는 것을 밝히고, 그것이 가능한 수업 방법을 고안한 것이다. 학생들로 하여금 전문 예술가가 예술 활동을 하는 과정을 경험케 하는 이 수업의 방식은 도메인 프로젝트로 진행되는 가운데 학생들의 음악적 능력을 다각도로 발전시키고 평가한다.본 연구에서는 음악 교과 본질에 다가가는 수업과 평가를 위해, 아츠 프로펠의 특징에 대해 살펴보고, 그것의 장점들을 우리 교육 현장에서 적용할 수 있는 방법을 모색할 것이다. 기존의 연구는 아츠 프로펠을 적용한 프로그램 개발에 머물거나, 전체를 적용하고 그 결과만을 보임으로써, 아츠 프로펠 수업의 가능성과 실효성에 대해 입증하였다. 그러나 본 연구에서는 아츠 프로펠을 적용하여 대상 학생 파악과 그에 따른 수업 구상 과정, 수업 진행, 그리고 학생들의 반응과 그 결과물에 대한 분석의 과정을 좀 더 구체적으로 보임으로써 단지 아츠 프로펠 적용 수업의 제안이나 결과만이 아닌, 대상에 따른 수업 개발과 반응을 상세히 연구하였다는 점에서 의미가 있다. 수업 개발의 방법은 제7차 음악과 교육과정에서 제시하고 있는 내용을 중심으로 창작 영역에 한해서 그 목표와 활동 내용을 재구성하고, 수업 계획에서부터 실행, 평가까지의 과정을 구체적으로 제시하였다. 이것을 통해 한국 교육 현장에서의 적용 가능성과 그 한계를 살펴보았다.본 연구를 위한 수업은 2007년 5월에 서울 소재 S 예술 고등학교에서 고등학교 1학년을 대상으로 실행되었다. 실제 수업을 통해 아츠 프로펠 방식으로 계획된 수업이 실제 학생들에게 어떤 반응을 가져오는지 알기 위해, 여러 가지 평가 자료를 통해 학생과 교사들의 반응을 수집하였다. 결과들을 분석한 결과 아츠 프로펠 수업의 다양한 장점을 확인할 수 있었다. 이러한 본 연구의 결과는 실제 아츠 프로펠 수업을 적용하고자 하는 교사들에게 이러한 수업의 효과와 실효성뿐만 아니라, 구체적인 개발 과정에 대한 하나의 예가 될 수 있을 것이다.
음악 교과의 타당성 있는 평가에 관한 연구는 음악의 본질이 무엇인가에서부터 시작되어야 한다. 기존의 평가 방법들은 지식 위주의 질문과 단편적인 평가 방법으로, 음악의 본질에서 벗어나 있었다. 이러한 문제의식 속에 가드너가 이끄는 하버드의 프로젝트 제로팀은 예술 교과에 적합한 수업 및 평가 프로그램인 아츠 프로펠을 개발하였다. 아츠 프로펠은 학생들의 생산, 지각, 반성 작용이 통합될 때 예술 교과의 수업 효과가 가장 크다는 것을 밝히고, 그것이 가능한 수업 방법을 고안한 것이다. 학생들로 하여금 전문 예술가가 예술 활동을 하는 과정을 경험케 하는 이 수업의 방식은 도메인 프로젝트로 진행되는 가운데 학생들의 음악적 능력을 다각도로 발전시키고 평가한다.본 연구에서는 음악 교과 본질에 다가가는 수업과 평가를 위해, 아츠 프로펠의 특징에 대해 살펴보고, 그것의 장점들을 우리 교육 현장에서 적용할 수 있는 방법을 모색할 것이다. 기존의 연구는 아츠 프로펠을 적용한 프로그램 개발에 머물거나, 전체를 적용하고 그 결과만을 보임으로써, 아츠 프로펠 수업의 가능성과 실효성에 대해 입증하였다. 그러나 본 연구에서는 아츠 프로펠을 적용하여 대상 학생 파악과 그에 따른 수업 구상 과정, 수업 진행, 그리고 학생들의 반응과 그 결과물에 대한 분석의 과정을 좀 더 구체적으로 보임으로써 단지 아츠 프로펠 적용 수업의 제안이나 결과만이 아닌, 대상에 따른 수업 개발과 반응을 상세히 연구하였다는 점에서 의미가 있다. 수업 개발의 방법은 제7차 음악과 교육과정에서 제시하고 있는 내용을 중심으로 창작 영역에 한해서 그 목표와 활동 내용을 재구성하고, 수업 계획에서부터 실행, 평가까지의 과정을 구체적으로 제시하였다. 이것을 통해 한국 교육 현장에서의 적용 가능성과 그 한계를 살펴보았다.본 연구를 위한 수업은 2007년 5월에 서울 소재 S 예술 고등학교에서 고등학교 1학년을 대상으로 실행되었다. 실제 수업을 통해 아츠 프로펠 방식으로 계획된 수업이 실제 학생들에게 어떤 반응을 가져오는지 알기 위해, 여러 가지 평가 자료를 통해 학생과 교사들의 반응을 수집하였다. 결과들을 분석한 결과 아츠 프로펠 수업의 다양한 장점을 확인할 수 있었다. 이러한 본 연구의 결과는 실제 아츠 프로펠 수업을 적용하고자 하는 교사들에게 이러한 수업의 효과와 실효성뿐만 아니라, 구체적인 개발 과정에 대한 하나의 예가 될 수 있을 것이다.
The study on assessment of a music class should have a motivation to explore what a music is. The current methodology for music class assessment purse a knowledge-centered and fragmentary way rather than focusing on the essence of music. A Harvard Project Zero, led by H. Gardner, developed a instruc...
The study on assessment of a music class should have a motivation to explore what a music is. The current methodology for music class assessment purse a knowledge-centered and fragmentary way rather than focusing on the essence of music. A Harvard Project Zero, led by H. Gardner, developed a instruction and assessment program named Arts PROPEL for middle and high school students in music class with this in mind. Arts PROPEL is an instruction and assessment program for the effective course study of arts through mapping out teaching instruction to integrate Production, Perception, Reflection and assessing the processes in many different perspectives.The purpose of this dissertation is to introduce Arts PROPEL program and to explore the possibility of applying this program to Korean high schools. The limitation of current literature is to just show the potential applicability of Arts PROPEL and its effectiveness with program development and partial results. But this study make a contribution to the literature by studying how to understand object students and organizing music class based on it. And this study also shows concretely the process of class, the students' reflection, and the analysis of the course results through Arts PROPEL. By doing this, we could find significance of this study in the light of looking for not only a proposal of Arts PROPEL applied teaching or its results but also the development of teaching after due consideration over the objects and their reactions. For class instruction development, we reorganize the purpose and activity of creative composition class according to the 7th national musical curriculum. And we also present the whole process from teaching plan to practice including assessment concretely. From this we examined the possibility of application of Arts PROPEL to Korean high school with some limitations.The experimental teaching for this study was done for the 10th-grade students at Seoul Art High School in May of 2007. We collected the reactions of students and teachers and analyzed the assessment results to understand the reflections of Arts PROPEL. With the concrete example of class development, this study will be of help to the teachers who wish to use the Arts PROPEL and know its effectiveness.
The study on assessment of a music class should have a motivation to explore what a music is. The current methodology for music class assessment purse a knowledge-centered and fragmentary way rather than focusing on the essence of music. A Harvard Project Zero, led by H. Gardner, developed a instruction and assessment program named Arts PROPEL for middle and high school students in music class with this in mind. Arts PROPEL is an instruction and assessment program for the effective course study of arts through mapping out teaching instruction to integrate Production, Perception, Reflection and assessing the processes in many different perspectives.The purpose of this dissertation is to introduce Arts PROPEL program and to explore the possibility of applying this program to Korean high schools. The limitation of current literature is to just show the potential applicability of Arts PROPEL and its effectiveness with program development and partial results. But this study make a contribution to the literature by studying how to understand object students and organizing music class based on it. And this study also shows concretely the process of class, the students' reflection, and the analysis of the course results through Arts PROPEL. By doing this, we could find significance of this study in the light of looking for not only a proposal of Arts PROPEL applied teaching or its results but also the development of teaching after due consideration over the objects and their reactions. For class instruction development, we reorganize the purpose and activity of creative composition class according to the 7th national musical curriculum. And we also present the whole process from teaching plan to practice including assessment concretely. From this we examined the possibility of application of Arts PROPEL to Korean high school with some limitations.The experimental teaching for this study was done for the 10th-grade students at Seoul Art High School in May of 2007. We collected the reactions of students and teachers and analyzed the assessment results to understand the reflections of Arts PROPEL. With the concrete example of class development, this study will be of help to the teachers who wish to use the Arts PROPEL and know its effectiveness.
주제어
#음악창작수업 Arts PROPEL
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.