[국문요약] 이 연구의 목적은 대학 취업지원 교육프로그램의 성과에 영향을 미치는 요인을 규명하고 각 요인들의 영향력을 분석하는 것이다. 연구문제는 ‘대학 취업지원 교육프로그램의 성과에 영향을 미치는 요인은 무엇인가?’ 와 ‘대학 취업지원 교육프로그램 성과에 영향을 미치는 요인들의 영향력은 어떠한가?’ 이었다. 연구문제 해결을 위해 수행한 연구절차는 다음과 같았다. 첫째, 문헌 고찰을 통하여 대학 취업지원 교육프로그램 성과에 영향을 줄 수 있는 잠정요인들을 도출하고 요인들 간의 관계를 설정하였다. 둘째, 대학 취업지원 교육프로그램 성과 영향요인 및 성과 측정을 위한 설문 문항은 선행연구에서 ...
[국문요약] 이 연구의 목적은 대학 취업지원 교육프로그램의 성과에 영향을 미치는 요인을 규명하고 각 요인들의 영향력을 분석하는 것이다. 연구문제는 ‘대학 취업지원 교육프로그램의 성과에 영향을 미치는 요인은 무엇인가?’ 와 ‘대학 취업지원 교육프로그램 성과에 영향을 미치는 요인들의 영향력은 어떠한가?’ 이었다. 연구문제 해결을 위해 수행한 연구절차는 다음과 같았다. 첫째, 문헌 고찰을 통하여 대학 취업지원 교육프로그램 성과에 영향을 줄 수 있는 잠정요인들을 도출하고 요인들 간의 관계를 설정하였다. 둘째, 대학 취업지원 교육프로그램 성과 영향요인 및 성과 측정을 위한 설문 문항은 선행연구에서 타당도 및 신뢰도가 검증된 설문 문항을 기반으로 대학 취업지원 교육프로그램의 특성에 맞게 재구성하였다. 셋째, 총 3개의 수도권 4년제 대학교에서 취업지원 교육프로그램을 수강한 재학생 148명을 대상으로 설문조사를 실시하고, 유효한 응답 결과 129건을 기반으로 대학 취업지원 교육프로그램의 성과에 영향에 미치는 요인을 규명하여 그 영향력을 분석하였다. 연구결과는 두 가지로 정리할 수 있었다. 첫째, 대학 취업지원 교육프로그램의 성과에 영향을 미치는 요인은 유능성, 관계성, 대학교육지원이었다. 둘째, 대학 취업지원 교육프로그램 성과요인인 구직효능감에 미치는 영향은 유능성, 관계성 순으로 유의미하게 나타났고, 취업준비행동의 경우 유능성, 대학교육지원 순으로 유의미한 영향력을 보였다. 이상의 연구 결과를 토대로 세 가지 결론은 도출할 수 있었다. 첫째, 대학 취업지원 교육프로그램의 구직효능감과 취업준비행동에 영향을 미치는 요인은 유능성이다. 유능성은 대학생이 구직활동을 준비하는데 반드시 필요한 강점, 스킬, 역량 등과 연관이 있다. 구직활동에서 지원자는 자신의 역량을 바탕으로 지원할 수 있는 직무와 기업을 선택하고, 해당 직무에서 본인의 역량이 어떻게 도움이 될지를 자기소개서나 면접 전형에서 적극적으로 표현하는 과정을 거치게 된다. 따라서 유능성을 높게 인식할수록 스스로의 역량을 잘 파악하고 있으며 이는 지원분야에서 본인의 가치를 더 적극적으로 표현할 수 있는 내적동기가 되어 구직효능감과 취업준비행동에 영향을 준 것으로 볼 수 있다. 둘째, 관계성이 구직효능감에 영향을 미치는 요인으로 나타난 것은 심리적 환경으로써의 안정감과 관계 의식을 강하게 인식할수록 스스로 구직활동을 잘 할 수 있다는 자신감이 나타나는 것으로 해석할 수 있으며, 구직활동의 필수적인 요소인 정보탐색과 인적 네트워크 활용이 원활하게 이루어져야 한다는 것을 의미한다고 볼 수 있다. 따라서 대학생이 관계성을 높게 인식할수록 심리적인 안정감을 바탕으로 다양한 방법을 통해 구직정보를 습득하여 구직효능감이 높아지는 것으로 판단된다. 셋째, 대학교육지원이 취업준비행동에 영향을 미치는 요인으로 나타난 것은 대학생이 느끼고 있는 학교의 다양한 지원이 본인이 구직활동을 하는 데 있어 도움이 된다고 느꼈음을 의미한다. 이러한 결과를 바탕으로 전공 교수와의 상담, 대학 수업의 방식, 전공 커리큘럼 및 내용, 대학 수업의 질 등 대학교육지원에 대한 만족이 높을수록 긍정적인 취업준비행동이 나타난다고 해석할 수 있다. 이상에서 볼 때 유능성, 관계성, 대학교육지원은 대학 취업지원 교육프로그램 성과에 영향을 미치는 요인이라 할 수 있다. 그러나 이 요인들의 영향력을 더욱 명확히 규명하기 위해서는 사전에 참여 학생들의 취업준비정도를 측정한 후 교육목적에 맞는 대상자를 선별할 필요가 있으며, 선별된 대상자에게 취업지원 교육을 실시한 후 추적 평가, 다면 평가 등 다양한 평가도구를 활용하여 체계적으로 재검증하는 후속연구가 요청된다.
[국문요약] 이 연구의 목적은 대학 취업지원 교육프로그램의 성과에 영향을 미치는 요인을 규명하고 각 요인들의 영향력을 분석하는 것이다. 연구문제는 ‘대학 취업지원 교육프로그램의 성과에 영향을 미치는 요인은 무엇인가?’ 와 ‘대학 취업지원 교육프로그램 성과에 영향을 미치는 요인들의 영향력은 어떠한가?’ 이었다. 연구문제 해결을 위해 수행한 연구절차는 다음과 같았다. 첫째, 문헌 고찰을 통하여 대학 취업지원 교육프로그램 성과에 영향을 줄 수 있는 잠정요인들을 도출하고 요인들 간의 관계를 설정하였다. 둘째, 대학 취업지원 교육프로그램 성과 영향요인 및 성과 측정을 위한 설문 문항은 선행연구에서 타당도 및 신뢰도가 검증된 설문 문항을 기반으로 대학 취업지원 교육프로그램의 특성에 맞게 재구성하였다. 셋째, 총 3개의 수도권 4년제 대학교에서 취업지원 교육프로그램을 수강한 재학생 148명을 대상으로 설문조사를 실시하고, 유효한 응답 결과 129건을 기반으로 대학 취업지원 교육프로그램의 성과에 영향에 미치는 요인을 규명하여 그 영향력을 분석하였다. 연구결과는 두 가지로 정리할 수 있었다. 첫째, 대학 취업지원 교육프로그램의 성과에 영향을 미치는 요인은 유능성, 관계성, 대학교육지원이었다. 둘째, 대학 취업지원 교육프로그램 성과요인인 구직효능감에 미치는 영향은 유능성, 관계성 순으로 유의미하게 나타났고, 취업준비행동의 경우 유능성, 대학교육지원 순으로 유의미한 영향력을 보였다. 이상의 연구 결과를 토대로 세 가지 결론은 도출할 수 있었다. 첫째, 대학 취업지원 교육프로그램의 구직효능감과 취업준비행동에 영향을 미치는 요인은 유능성이다. 유능성은 대학생이 구직활동을 준비하는데 반드시 필요한 강점, 스킬, 역량 등과 연관이 있다. 구직활동에서 지원자는 자신의 역량을 바탕으로 지원할 수 있는 직무와 기업을 선택하고, 해당 직무에서 본인의 역량이 어떻게 도움이 될지를 자기소개서나 면접 전형에서 적극적으로 표현하는 과정을 거치게 된다. 따라서 유능성을 높게 인식할수록 스스로의 역량을 잘 파악하고 있으며 이는 지원분야에서 본인의 가치를 더 적극적으로 표현할 수 있는 내적동기가 되어 구직효능감과 취업준비행동에 영향을 준 것으로 볼 수 있다. 둘째, 관계성이 구직효능감에 영향을 미치는 요인으로 나타난 것은 심리적 환경으로써의 안정감과 관계 의식을 강하게 인식할수록 스스로 구직활동을 잘 할 수 있다는 자신감이 나타나는 것으로 해석할 수 있으며, 구직활동의 필수적인 요소인 정보탐색과 인적 네트워크 활용이 원활하게 이루어져야 한다는 것을 의미한다고 볼 수 있다. 따라서 대학생이 관계성을 높게 인식할수록 심리적인 안정감을 바탕으로 다양한 방법을 통해 구직정보를 습득하여 구직효능감이 높아지는 것으로 판단된다. 셋째, 대학교육지원이 취업준비행동에 영향을 미치는 요인으로 나타난 것은 대학생이 느끼고 있는 학교의 다양한 지원이 본인이 구직활동을 하는 데 있어 도움이 된다고 느꼈음을 의미한다. 이러한 결과를 바탕으로 전공 교수와의 상담, 대학 수업의 방식, 전공 커리큘럼 및 내용, 대학 수업의 질 등 대학교육지원에 대한 만족이 높을수록 긍정적인 취업준비행동이 나타난다고 해석할 수 있다. 이상에서 볼 때 유능성, 관계성, 대학교육지원은 대학 취업지원 교육프로그램 성과에 영향을 미치는 요인이라 할 수 있다. 그러나 이 요인들의 영향력을 더욱 명확히 규명하기 위해서는 사전에 참여 학생들의 취업준비정도를 측정한 후 교육목적에 맞는 대상자를 선별할 필요가 있으며, 선별된 대상자에게 취업지원 교육을 실시한 후 추적 평가, 다면 평가 등 다양한 평가도구를 활용하여 체계적으로 재검증하는 후속연구가 요청된다.
The objective of this research is to identify the factors affecting the performance of university employment support education programs and to analyze the influence of each factor. Research questions are: what are the factors influencing the outcomes of the university employment support educati...
The objective of this research is to identify the factors affecting the performance of university employment support education programs and to analyze the influence of each factor. Research questions are: what are the factors influencing the outcomes of the university employment support education programs?' and 'how much influence does each of such factors have on the outcomes of university employment support education programs?' The research procedure performed to address the research questions were as follows. Firstly, through review of relevant literature, potential factors influencing the outcome of university employment support education programs were drawn and the factors' relationships were established. Secondly, based on survey items whose validity and reliability were verified from precedent research, survey questions to measure the factors affecting the performance were reconstructed in accordance to the nature of university employment support education programs. Thirdly, 148 students who partook in the employment support education programs of three 4-year universities in the Seoul Metropolitan Area were surveyed, and based on 129 valid responses the factors affecting the outcome of university employment support education programs were identified and their effects analyzed. The conclusion of the study was twofold. Firstly, the factors affecting the performance of university employment support education programs were capability, relevance, and support from the university. Secondly, the factors affecting the sense of job-seeking efficacy, one of the performance factors of university employment support education programs, were shown to be statistically meaningful in the order of capability followed by relevance, and in the case of job search behavior, factors were shown to be statistically effective in the order of capability and support from the university. Based on the research findings hereupon, three conclusions could be drawn. First, capability is the factor that influences the sense of job-seeking efficacy and job search behavior of university employment support education programs. Capability is related to the strengths, skills, and abilities that a university student must be equipped with in order to prepare for job search. In the course of a job search, an applicant selects the position and employer to apply for based on his or her abilities and undergoes the process of actively appealing how these abilities will contribute to the mentioned position through cover letters and interviews. Therefore, a higher level of the awareness of capability means being well aware of one's abilities, which serves as intrinsic motivation to more proactively appeal one's abilities during the application process, hence affecting the sense of job-seeking efficacy and job search behavior. Secondly, relevance is shown as a factor affecting the sense of job-seeking efficacy, which can be interpreted as the psychological environmental factors of stronger perception of the sense of security and consciousness of relationship leading to stronger confidence in being able to well navigate the job search, and at the same time implies that information search and leveraging one's connections should be well performed. Therefore, the stronger the university student's perception of relevance, the better that he will utilize various methods to acquire job related information based on psychological comfort, leading to a heightened sense of job-seeking efficacy. Thirdly, support from the university was shown to be a factor affecting the job search behavior, meaning that the university student feels the various forms of support from the school were helpful in his or her job search activities. Based on such conclusion, we can interpret that the student will exhibit more positive job search behavior with a higher level of satisfaction towards support from the university such as counseling from professors, the method of university courses, major-specific curriculum and content, and the quality of university lectures. Based on above, capability, relevance, and support from the university can be defined as the factors affecting university employment support education programs. However, in order to even more accurately identify their influence, there is a need to measure the participants' level of job seeking readiness in advance and select those that fit the programs' aim, then utilize various evaluation tools such as tracking evaluation and multi-dimensional evaluation for follow-up studies to systematically revalidate after the selected candidates undergo employment support education programs
The objective of this research is to identify the factors affecting the performance of university employment support education programs and to analyze the influence of each factor. Research questions are: what are the factors influencing the outcomes of the university employment support education programs?' and 'how much influence does each of such factors have on the outcomes of university employment support education programs?' The research procedure performed to address the research questions were as follows. Firstly, through review of relevant literature, potential factors influencing the outcome of university employment support education programs were drawn and the factors' relationships were established. Secondly, based on survey items whose validity and reliability were verified from precedent research, survey questions to measure the factors affecting the performance were reconstructed in accordance to the nature of university employment support education programs. Thirdly, 148 students who partook in the employment support education programs of three 4-year universities in the Seoul Metropolitan Area were surveyed, and based on 129 valid responses the factors affecting the outcome of university employment support education programs were identified and their effects analyzed. The conclusion of the study was twofold. Firstly, the factors affecting the performance of university employment support education programs were capability, relevance, and support from the university. Secondly, the factors affecting the sense of job-seeking efficacy, one of the performance factors of university employment support education programs, were shown to be statistically meaningful in the order of capability followed by relevance, and in the case of job search behavior, factors were shown to be statistically effective in the order of capability and support from the university. Based on the research findings hereupon, three conclusions could be drawn. First, capability is the factor that influences the sense of job-seeking efficacy and job search behavior of university employment support education programs. Capability is related to the strengths, skills, and abilities that a university student must be equipped with in order to prepare for job search. In the course of a job search, an applicant selects the position and employer to apply for based on his or her abilities and undergoes the process of actively appealing how these abilities will contribute to the mentioned position through cover letters and interviews. Therefore, a higher level of the awareness of capability means being well aware of one's abilities, which serves as intrinsic motivation to more proactively appeal one's abilities during the application process, hence affecting the sense of job-seeking efficacy and job search behavior. Secondly, relevance is shown as a factor affecting the sense of job-seeking efficacy, which can be interpreted as the psychological environmental factors of stronger perception of the sense of security and consciousness of relationship leading to stronger confidence in being able to well navigate the job search, and at the same time implies that information search and leveraging one's connections should be well performed. Therefore, the stronger the university student's perception of relevance, the better that he will utilize various methods to acquire job related information based on psychological comfort, leading to a heightened sense of job-seeking efficacy. Thirdly, support from the university was shown to be a factor affecting the job search behavior, meaning that the university student feels the various forms of support from the school were helpful in his or her job search activities. Based on such conclusion, we can interpret that the student will exhibit more positive job search behavior with a higher level of satisfaction towards support from the university such as counseling from professors, the method of university courses, major-specific curriculum and content, and the quality of university lectures. Based on above, capability, relevance, and support from the university can be defined as the factors affecting university employment support education programs. However, in order to even more accurately identify their influence, there is a need to measure the participants' level of job seeking readiness in advance and select those that fit the programs' aim, then utilize various evaluation tools such as tracking evaluation and multi-dimensional evaluation for follow-up studies to systematically revalidate after the selected candidates undergo employment support education programs
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.