이 연구의 목적은 가까운 미래의 라스트마일 배달 서비스에 실외 자율주행 배달 로봇이 도입될 때, 배달 상황과 주행 상황에 적합한 배달 로봇의 의인화 디자인을 제안하는 것이다. 라스트마일 배송 서비스에 자율주행 배달 로봇을 상용화하고자 하는 움직임이 커지고 있고, 자율주행 기술 발전으로 상용화가 가속화되고 있다. 라스트마일 배송 서비스는 사용자와의 관계를 중요시하며, 높은 품질의 서비스를 제공하는 것이 중요하기 때문에 자율주행 배달 로봇이 도입되는 경우, 이를 고려한 로봇 설계가 필수적이다. 다양한 디자인과 인터랙션에 대해 연구가 이루어진 실내용 서빙 로봇과 달리, 실내외 모두 주행 가능한 자율주행 배달 로봇에 대한 연구는 많이 이루어지지 않았다. 이 연구는 배달 로봇이 마주할 수 있는 상황을 실내와 실외로 구분하고, ‘배달 로봇이 배달 도중 사람을 피해 가는 상황’과 ‘사용자가 로봇을 통해 배달된 물품을 받는 상황’을 중심으로 배달 로봇의 의인화 디자인이 ...
이 연구의 목적은 가까운 미래의 라스트마일 배달 서비스에 실외 자율주행 배달 로봇이 도입될 때, 배달 상황과 주행 상황에 적합한 배달 로봇의 의인화 디자인을 제안하는 것이다. 라스트마일 배송 서비스에 자율주행 배달 로봇을 상용화하고자 하는 움직임이 커지고 있고, 자율주행 기술 발전으로 상용화가 가속화되고 있다. 라스트마일 배송 서비스는 사용자와의 관계를 중요시하며, 높은 품질의 서비스를 제공하는 것이 중요하기 때문에 자율주행 배달 로봇이 도입되는 경우, 이를 고려한 로봇 설계가 필수적이다. 다양한 디자인과 인터랙션에 대해 연구가 이루어진 실내용 서빙 로봇과 달리, 실내외 모두 주행 가능한 자율주행 배달 로봇에 대한 연구는 많이 이루어지지 않았다. 이 연구는 배달 로봇이 마주할 수 있는 상황을 실내와 실외로 구분하고, ‘배달 로봇이 배달 도중 사람을 피해 가는 상황’과 ‘사용자가 로봇을 통해 배달된 물품을 받는 상황’을 중심으로 배달 로봇의 의인화 디자인이 사용자 경험에 미치는 영향을 살펴보고자 하였다. 실험은 의인화 행동과 음성 피드백의 독립변인을 조작한 영상을 통해 이루어졌고, 보행자의 안전감, 허용 태도, 배송 서비스 사용자가 느끼는 응대성과 지속 사용 의도를 측정하는 방식으로 진행되었다. 실험 결과, 의인화 행동을 하는 배달 로봇이 하지 않는 로봇보다 안전감, 허용 태도, 응대성, 지속 사용 의도 모두 높은 것으로 나타났다. 또, 음성 피드백을 하는 배달 로봇에 대한 안전감, 허용 태도, 응대성, 지속 사용 의도 모두가 비음성 피드백을 하는 배달 로봇보다 더 높게 나타났다. 의인화 행동과 음성 피드백의 상호작용은 응대성에서만 나타났고, 의인화 행동의 효과보다 음성 피드백의 효과가 더 큰 것으로 나타났다. 이러한 연구 결과는 배달 로봇에는 의인화된 행동과 같은 높은 의인화 요소가 필요하며, 음성 피드백을 통한 사용자와의 인터랙션이 필요함을 보여준다. 또한 음성 피드백의 효과가 외형, 행위적 의인화 디자인보다 높다는 것을 검증했으며, 이를 통해 자율주행 배달 로봇 서비스에서 로봇-사용자 간 대화 설계가 다른 요소들보다 우선시되어야 함을 도출하였다. 이 연구는 성인에게 배달 로봇의 외형 디자인이 배달 서비스에 영향을 미치지 않는다는 선행 연구 결과와 달리, 높은 수준의 외형 의인화 디자인은 성인에게도 충분히 긍정적인 영향을 미칠 수 있다는 점을 밝혔다. 또한, 자율주행 배달 서비스에서 발생할 수 있는 시나리오를 설정하여, 실제 서비스 상용화를 위한 로봇의 의인화 디자인 방향성을 제시한다는 점에서 실무적 의의가 있다.
이 연구의 목적은 가까운 미래의 라스트마일 배달 서비스에 실외 자율주행 배달 로봇이 도입될 때, 배달 상황과 주행 상황에 적합한 배달 로봇의 의인화 디자인을 제안하는 것이다. 라스트마일 배송 서비스에 자율주행 배달 로봇을 상용화하고자 하는 움직임이 커지고 있고, 자율주행 기술 발전으로 상용화가 가속화되고 있다. 라스트마일 배송 서비스는 사용자와의 관계를 중요시하며, 높은 품질의 서비스를 제공하는 것이 중요하기 때문에 자율주행 배달 로봇이 도입되는 경우, 이를 고려한 로봇 설계가 필수적이다. 다양한 디자인과 인터랙션에 대해 연구가 이루어진 실내용 서빙 로봇과 달리, 실내외 모두 주행 가능한 자율주행 배달 로봇에 대한 연구는 많이 이루어지지 않았다. 이 연구는 배달 로봇이 마주할 수 있는 상황을 실내와 실외로 구분하고, ‘배달 로봇이 배달 도중 사람을 피해 가는 상황’과 ‘사용자가 로봇을 통해 배달된 물품을 받는 상황’을 중심으로 배달 로봇의 의인화 디자인이 사용자 경험에 미치는 영향을 살펴보고자 하였다. 실험은 의인화 행동과 음성 피드백의 독립변인을 조작한 영상을 통해 이루어졌고, 보행자의 안전감, 허용 태도, 배송 서비스 사용자가 느끼는 응대성과 지속 사용 의도를 측정하는 방식으로 진행되었다. 실험 결과, 의인화 행동을 하는 배달 로봇이 하지 않는 로봇보다 안전감, 허용 태도, 응대성, 지속 사용 의도 모두 높은 것으로 나타났다. 또, 음성 피드백을 하는 배달 로봇에 대한 안전감, 허용 태도, 응대성, 지속 사용 의도 모두가 비음성 피드백을 하는 배달 로봇보다 더 높게 나타났다. 의인화 행동과 음성 피드백의 상호작용은 응대성에서만 나타났고, 의인화 행동의 효과보다 음성 피드백의 효과가 더 큰 것으로 나타났다. 이러한 연구 결과는 배달 로봇에는 의인화된 행동과 같은 높은 의인화 요소가 필요하며, 음성 피드백을 통한 사용자와의 인터랙션이 필요함을 보여준다. 또한 음성 피드백의 효과가 외형, 행위적 의인화 디자인보다 높다는 것을 검증했으며, 이를 통해 자율주행 배달 로봇 서비스에서 로봇-사용자 간 대화 설계가 다른 요소들보다 우선시되어야 함을 도출하였다. 이 연구는 성인에게 배달 로봇의 외형 디자인이 배달 서비스에 영향을 미치지 않는다는 선행 연구 결과와 달리, 높은 수준의 외형 의인화 디자인은 성인에게도 충분히 긍정적인 영향을 미칠 수 있다는 점을 밝혔다. 또한, 자율주행 배달 서비스에서 발생할 수 있는 시나리오를 설정하여, 실제 서비스 상용화를 위한 로봇의 의인화 디자인 방향성을 제시한다는 점에서 실무적 의의가 있다.
The purpose of this study is to propose what is an appropriate anthropomorphic design of a delivery robot on the Last-mile delivery service. It is tried to use the delivery robots on Last-mile delivery service, commercialization of the robot is accelerated because of the advancement of self-driving ...
The purpose of this study is to propose what is an appropriate anthropomorphic design of a delivery robot on the Last-mile delivery service. It is tried to use the delivery robots on Last-mile delivery service, commercialization of the robot is accelerated because of the advancement of self-driving technology. It is important to establish a relationship with a user on the Last-mile delivery service. In the design of the delivery robot, robot design should consider relationships with users because of providing better quality service. Unlike indoor serving robots, which have studied various design and interactions, there is not much research about self-driving delivery robots for indoor and outdoor driving. This study focused on ‘The situation of the delivery robot avoiding a person on the road’ and ‘The situation of the delivery robot bringing something to person’. In the experiment, participants watched videos which manipulate the independent variables of anthropomorphic behavior and voice feedback. They did a survey measuring safety of pedestrians, acceptance attitude, kindness of the robot and intention of the reuse the delivery service. In the results, the delivery robot with anthropomorphic behavior showed higher safety, acceptance attitude, kindness and intention of the reuse than those without. Moreover, the delivery robot with voice feedback showed higher safety, acceptance attitude, kindness and intention of the reuse than those with non-voice feedback. The interaction effect between anthropomorphic behavior and voice feedback appeared in kindness, and the effect of anthropomorphic behavior was higher than voice feedback. These findings showed that delivery robot requires high level of anthropomorphic behavior and interaction with the user through the voice feedback. This study confirmed that the effect of voice feedback was higher than the effect of appearance and anthropomorphic behavior. With the results, it was derived that robot-user conversation design is important in self-driving delivery robot service. Unlike previous studies that the simple appearance design of delivery robots do not affect delivery service for adults, this study revealed that high level of anthropomorphic design can have a sufficiently positive effect on adults. And this study is meaningful because it proposed direction of the anthropomorphic robot design for real service commercialization in specific scenarios that occurred possible on self-driving delivery services.
The purpose of this study is to propose what is an appropriate anthropomorphic design of a delivery robot on the Last-mile delivery service. It is tried to use the delivery robots on Last-mile delivery service, commercialization of the robot is accelerated because of the advancement of self-driving technology. It is important to establish a relationship with a user on the Last-mile delivery service. In the design of the delivery robot, robot design should consider relationships with users because of providing better quality service. Unlike indoor serving robots, which have studied various design and interactions, there is not much research about self-driving delivery robots for indoor and outdoor driving. This study focused on ‘The situation of the delivery robot avoiding a person on the road’ and ‘The situation of the delivery robot bringing something to person’. In the experiment, participants watched videos which manipulate the independent variables of anthropomorphic behavior and voice feedback. They did a survey measuring safety of pedestrians, acceptance attitude, kindness of the robot and intention of the reuse the delivery service. In the results, the delivery robot with anthropomorphic behavior showed higher safety, acceptance attitude, kindness and intention of the reuse than those without. Moreover, the delivery robot with voice feedback showed higher safety, acceptance attitude, kindness and intention of the reuse than those with non-voice feedback. The interaction effect between anthropomorphic behavior and voice feedback appeared in kindness, and the effect of anthropomorphic behavior was higher than voice feedback. These findings showed that delivery robot requires high level of anthropomorphic behavior and interaction with the user through the voice feedback. This study confirmed that the effect of voice feedback was higher than the effect of appearance and anthropomorphic behavior. With the results, it was derived that robot-user conversation design is important in self-driving delivery robot service. Unlike previous studies that the simple appearance design of delivery robots do not affect delivery service for adults, this study revealed that high level of anthropomorphic design can have a sufficiently positive effect on adults. And this study is meaningful because it proposed direction of the anthropomorphic robot design for real service commercialization in specific scenarios that occurred possible on self-driving delivery services.
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