중학생의 학업스트레스가 자살생각에 미치는 영향: 속박감과 또래로부터의 정서적 지지의 조절된 매개효과 The Effect of Academic Stress on Suicidal Ideation among Middle School Student: The Moderated Mediating Effect of Entrapment and Peer’s Emotional Support원문보기
본 연구는 중학생의 학업스트레스와 자살생각의 관계에서 속박감의 매개효과를 알아보고, 또래로부터의 정서적 지지가 학업스트레스와 속박감이 자살생각에 미치는 영향을 조절하는지 검증하는 것을 목적으로 하였다. 연구 대상은 서울시와 경기, 충청도, 전북 지역에 위치한 4개 중학교의 1∼3학년 학생 214명(남학생 54.2%, 여학생 45.8%)이었으며 온라인 자기 보고식 질문지를 통해 자료를 수집하였다. 중학생의 자살생각을 측정하기 위하여 신민섭(1992)이 번안한 Reynolds(1988)의 자살생각 척도를 사용하였다. 학업스트레스는 박병기와 박선미(2012)가 청소년을 대상으로 개발한 학업스트레스 척도를 사용하였다. 속박감은 이종선과 조현주(2012)가 국내 실정에 맞춰 타당화한 Gilbert와 Allan(1998)의 속박감 척도를 사용하였고, 정서적 지지는 박지원(1985)이 개발하고 황윤경(1996)이 수정한 척도를 사용하였다. 자료의 분석은 ...
본 연구는 중학생의 학업스트레스와 자살생각의 관계에서 속박감의 매개효과를 알아보고, 또래로부터의 정서적 지지가 학업스트레스와 속박감이 자살생각에 미치는 영향을 조절하는지 검증하는 것을 목적으로 하였다. 연구 대상은 서울시와 경기, 충청도, 전북 지역에 위치한 4개 중학교의 1∼3학년 학생 214명(남학생 54.2%, 여학생 45.8%)이었으며 온라인 자기 보고식 질문지를 통해 자료를 수집하였다. 중학생의 자살생각을 측정하기 위하여 신민섭(1992)이 번안한 Reynolds(1988)의 자살생각 척도를 사용하였다. 학업스트레스는 박병기와 박선미(2012)가 청소년을 대상으로 개발한 학업스트레스 척도를 사용하였다. 속박감은 이종선과 조현주(2012)가 국내 실정에 맞춰 타당화한 Gilbert와 Allan(1998)의 속박감 척도를 사용하였고, 정서적 지지는 박지원(1985)이 개발하고 황윤경(1996)이 수정한 척도를 사용하였다. 자료의 분석은 SPSS 26.0 프로그램과 Process Macro 프로그램을 사용하여 이루어졌다. 먼저, 연구 변인들의 일반적 경향을 알아보기 위해 평균과 표준편차, Pearson 적률상관계수를 산출하여 변인 간 상관관계를 살펴보았다. 다음으로 Process Macro 4, 1, 그리고 14를 적용하여 차례로 매개효과와 조절효과, 조절된 매개효과를 검증하였다. 주요 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 중학생의 학업스트레스는 속박감에 유의한 정적 영향을 미쳤으며, 속박감은 자살생각에 유의한 정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 또래로부터의 정서적 지지가 높아질수록 속박감이 자살생각에 미치는 영향은 감소하였으며, 학업스트레스가 속박감을 매개로 하여 자살생각에 미치는 영향 또한 또래로부터의 정서적 지지가 높아질수록 감소되는 것으로 나타나 조절된 매개효과가 유의함을 보여주었다. 이상의 연구 결과는 학업스트레스를 느끼는 중학생의 자살생각을 예방하고 감소시키기 위해서는 학업 스트레스를 감소시키는 방안이 필요한 동시에 중학생이 학업스트레스를 받는다 하더라도 속박감으로 이어지지 않게 하는 개입이 필요함을 시사한다. 마지막으로 또래로부터의 정서적 지지를 지각하는 수준이 높을 때, 학업스트레스와 속박감이 자살생각에 미치는 영향이 적다는 본 연구결과는 또래와 정서적 친밀감을 느끼게 하는 개입방법이 자살생각을 효과적으로 감소시킬 수 있다는 시사점을 제공해준다.
본 연구는 중학생의 학업스트레스와 자살생각의 관계에서 속박감의 매개효과를 알아보고, 또래로부터의 정서적 지지가 학업스트레스와 속박감이 자살생각에 미치는 영향을 조절하는지 검증하는 것을 목적으로 하였다. 연구 대상은 서울시와 경기, 충청도, 전북 지역에 위치한 4개 중학교의 1∼3학년 학생 214명(남학생 54.2%, 여학생 45.8%)이었으며 온라인 자기 보고식 질문지를 통해 자료를 수집하였다. 중학생의 자살생각을 측정하기 위하여 신민섭(1992)이 번안한 Reynolds(1988)의 자살생각 척도를 사용하였다. 학업스트레스는 박병기와 박선미(2012)가 청소년을 대상으로 개발한 학업스트레스 척도를 사용하였다. 속박감은 이종선과 조현주(2012)가 국내 실정에 맞춰 타당화한 Gilbert와 Allan(1998)의 속박감 척도를 사용하였고, 정서적 지지는 박지원(1985)이 개발하고 황윤경(1996)이 수정한 척도를 사용하였다. 자료의 분석은 SPSS 26.0 프로그램과 Process Macro 프로그램을 사용하여 이루어졌다. 먼저, 연구 변인들의 일반적 경향을 알아보기 위해 평균과 표준편차, Pearson 적률상관계수를 산출하여 변인 간 상관관계를 살펴보았다. 다음으로 Process Macro 4, 1, 그리고 14를 적용하여 차례로 매개효과와 조절효과, 조절된 매개효과를 검증하였다. 주요 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 중학생의 학업스트레스는 속박감에 유의한 정적 영향을 미쳤으며, 속박감은 자살생각에 유의한 정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 또래로부터의 정서적 지지가 높아질수록 속박감이 자살생각에 미치는 영향은 감소하였으며, 학업스트레스가 속박감을 매개로 하여 자살생각에 미치는 영향 또한 또래로부터의 정서적 지지가 높아질수록 감소되는 것으로 나타나 조절된 매개효과가 유의함을 보여주었다. 이상의 연구 결과는 학업스트레스를 느끼는 중학생의 자살생각을 예방하고 감소시키기 위해서는 학업 스트레스를 감소시키는 방안이 필요한 동시에 중학생이 학업스트레스를 받는다 하더라도 속박감으로 이어지지 않게 하는 개입이 필요함을 시사한다. 마지막으로 또래로부터의 정서적 지지를 지각하는 수준이 높을 때, 학업스트레스와 속박감이 자살생각에 미치는 영향이 적다는 본 연구결과는 또래와 정서적 친밀감을 느끼게 하는 개입방법이 자살생각을 효과적으로 감소시킬 수 있다는 시사점을 제공해준다.
This study examined the mediating effect of entrapment in the relationship between academic stress and suicidal ideation in middle school students and the moderated mediating effect of peer’s emotional support. The participants consisted of 214 middle school students(boys 54.2%, girls 45.8%), first ...
This study examined the mediating effect of entrapment in the relationship between academic stress and suicidal ideation in middle school students and the moderated mediating effect of peer’s emotional support. The participants consisted of 214 middle school students(boys 54.2%, girls 45.8%), first to third grades from four middle schools located in Seoul, Gyeonggi, Chuncheon, and Jeonnam by using self-report questionnaires. To measure the frequencies of suicidal ideation, the Suicidal Ideation Questionnaires (Reynolds, 1988) translated and adapted for the Korean context by Shin (1992). The level of academic stress was measured by the Academic Stress Scale (Park, 2012), which was designed for adolescents. The level of entrapment was measured by the Entrapment Scale (Gilbert & Allan, 1998) translated by Lee and Jo (2012), and the peer’s emotional support was measured by the transformed version of Scale of Social Support (Park, 1985) by Hwang (1996). The data were analyzed and calculated for descriptive statistics and Pearson’s correlation coefficients. The Process Macro Model 4, 1, and 14 were used to investigate the mediating effect, the moderating effect, and the moderated mediating effect. First, students’ academic stress did not directly influence on suicidal ideation, but entrapment mediated the relation between two. Second, peer’s emotional support moderated the mediating effect of entrapment in relation between academic stress and suicidal ideation. That is, if students are more likely to perceive emotional support from peers, then the academic stress has a smaller effect on suicidal ideation through entrapment. These results highlight the importance of decreasing level of academic stress and perceived entrapment in order to prevent suicidal ideation among middle school students. Finally, helping students perceive emotional support from peers by having peer counseling or self-help group meetings could be another effective way to decrease the suicidal ideation of students who have high level of entrapment by academic stress.
This study examined the mediating effect of entrapment in the relationship between academic stress and suicidal ideation in middle school students and the moderated mediating effect of peer’s emotional support. The participants consisted of 214 middle school students(boys 54.2%, girls 45.8%), first to third grades from four middle schools located in Seoul, Gyeonggi, Chuncheon, and Jeonnam by using self-report questionnaires. To measure the frequencies of suicidal ideation, the Suicidal Ideation Questionnaires (Reynolds, 1988) translated and adapted for the Korean context by Shin (1992). The level of academic stress was measured by the Academic Stress Scale (Park, 2012), which was designed for adolescents. The level of entrapment was measured by the Entrapment Scale (Gilbert & Allan, 1998) translated by Lee and Jo (2012), and the peer’s emotional support was measured by the transformed version of Scale of Social Support (Park, 1985) by Hwang (1996). The data were analyzed and calculated for descriptive statistics and Pearson’s correlation coefficients. The Process Macro Model 4, 1, and 14 were used to investigate the mediating effect, the moderating effect, and the moderated mediating effect. First, students’ academic stress did not directly influence on suicidal ideation, but entrapment mediated the relation between two. Second, peer’s emotional support moderated the mediating effect of entrapment in relation between academic stress and suicidal ideation. That is, if students are more likely to perceive emotional support from peers, then the academic stress has a smaller effect on suicidal ideation through entrapment. These results highlight the importance of decreasing level of academic stress and perceived entrapment in order to prevent suicidal ideation among middle school students. Finally, helping students perceive emotional support from peers by having peer counseling or self-help group meetings could be another effective way to decrease the suicidal ideation of students who have high level of entrapment by academic stress.
주제어
#자살생각 학업스트레스 속박감 정서적 지지 중학생 suicidal ideation academic stress entrapment emotional support middle school students
학위논문 정보
저자
윤하영
학위수여기관
연세대학교 일반대학원
학위구분
국내석사
학과
아동.가족학과 상담 / 인간생애와 혁신적디자인 융합전공
지도교수
박주희
발행연도
2022
총페이지
vi, 75 p.
키워드
자살생각 학업스트레스 속박감 정서적 지지 중학생 suicidal ideation academic stress entrapment emotional support middle school students
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.