한류의 세계적 확산으로 한국어를 배우는 학습자들이 증가하고 다양해졌다. 이 중 케이팝(K-pop)을 즐겨 듣고 취미로 한국어를 공부하는 학습자에게 주목하여 이들의 특수한 학습 동기와 목적에 맞는 어휘 목록 선정 방안을 모색하고자 한다. 먼저 1장에서는 취미 목적 한국어 학습자를 위한 한국어 어휘 목록 연구의 필요성과 목적을 기술하고 한류 기반 한국어 학습자를 위한 어휘 선정 연구와 한국어 어휘교육에 케이팝을 활용한 선행 연구를 살펴보았다. 2장에서는 이론적 배경을 살펴보고 연구의 기초를 마련하였다. 연구 대상인 케이팝의 개념과 특징을 살펴보고 취미 목적 한국어 학습자의 분류와 특성을 정리하였다. 또한 ...
한류의 세계적 확산으로 한국어를 배우는 학습자들이 증가하고 다양해졌다. 이 중 케이팝(K-pop)을 즐겨 듣고 취미로 한국어를 공부하는 학습자에게 주목하여 이들의 특수한 학습 동기와 목적에 맞는 어휘 목록 선정 방안을 모색하고자 한다. 먼저 1장에서는 취미 목적 한국어 학습자를 위한 한국어 어휘 목록 연구의 필요성과 목적을 기술하고 한류 기반 한국어 학습자를 위한 어휘 선정 연구와 한국어 어휘교육에 케이팝을 활용한 선행 연구를 살펴보았다. 2장에서는 이론적 배경을 살펴보고 연구의 기초를 마련하였다. 연구 대상인 케이팝의 개념과 특징을 살펴보고 취미 목적 한국어 학습자의 분류와 특성을 정리하였다. 또한 말뭉치 구축에 앞서 어휘 선정 방법과 기준을 살펴보았다. 3장에서는 최근 5년간(2017~2021) 가장 인지도와 인기가 높은 케이팝 노래 104곡을 선별하고 노래 가사를 수집하였다. 다음으로 ‘말뭉치 구축 → 형태소 분석 → 빈도 분석 → 분석 어휘 목록 선정’의 4단계 과정을 통해 타입(type) 수 2,492개와 토큰(token) 수 15,046개의 케이팝 가사 말뭉치를 구축하였다. 장에서는 선정된 어휘 목록을 바탕으로 출현 빈도 및 중복 범위를 분석하고 품사별, 노래 주제별 고빈도 어휘의 특성을 규명하였다. 품사는 조사와 수사를 제외한 ‘명사, 대명사, 동사, 형용사, 관형사, 부사, 감탄사’를 살펴보았고 노래 주제는 ‘사랑과 설렘’, ‘이별과 그리움’, ‘자신감과 자기애’, ‘내면의 생각’, ‘위로와 응원’, ‘기타’ 등 6가지로 분류하여 분석하였다. 또한, 출현 빈도는 높지 않지만 일상 활용도가 높은 ‘외래어, 신조어, 비속어’ 등 어휘 유형별 특징을 살펴보고 케이팝 노래 가사에 두드러지게 나타나는 ‘축약, 교체, 준말 표기 오류, 모음조화 파괴’ 형태를 분석하였다. 마지막으로 5장에서는 본 연구의 의의와 어휘 목록의 활용 가능성을 고찰하였다. 케이팝 노래 가사 말뭉치 분석을 통해 선정된 어휘 목록이 취미 목적 학습자의 한국어 학습에 도움이 되고 향후 케이팝을 활용한 한국어 어휘교육 연구에 기초 자료로 활용되기를 기대한다.
한류의 세계적 확산으로 한국어를 배우는 학습자들이 증가하고 다양해졌다. 이 중 케이팝(K-pop)을 즐겨 듣고 취미로 한국어를 공부하는 학습자에게 주목하여 이들의 특수한 학습 동기와 목적에 맞는 어휘 목록 선정 방안을 모색하고자 한다. 먼저 1장에서는 취미 목적 한국어 학습자를 위한 한국어 어휘 목록 연구의 필요성과 목적을 기술하고 한류 기반 한국어 학습자를 위한 어휘 선정 연구와 한국어 어휘교육에 케이팝을 활용한 선행 연구를 살펴보았다. 2장에서는 이론적 배경을 살펴보고 연구의 기초를 마련하였다. 연구 대상인 케이팝의 개념과 특징을 살펴보고 취미 목적 한국어 학습자의 분류와 특성을 정리하였다. 또한 말뭉치 구축에 앞서 어휘 선정 방법과 기준을 살펴보았다. 3장에서는 최근 5년간(2017~2021) 가장 인지도와 인기가 높은 케이팝 노래 104곡을 선별하고 노래 가사를 수집하였다. 다음으로 ‘말뭉치 구축 → 형태소 분석 → 빈도 분석 → 분석 어휘 목록 선정’의 4단계 과정을 통해 타입(type) 수 2,492개와 토큰(token) 수 15,046개의 케이팝 가사 말뭉치를 구축하였다. 장에서는 선정된 어휘 목록을 바탕으로 출현 빈도 및 중복 범위를 분석하고 품사별, 노래 주제별 고빈도 어휘의 특성을 규명하였다. 품사는 조사와 수사를 제외한 ‘명사, 대명사, 동사, 형용사, 관형사, 부사, 감탄사’를 살펴보았고 노래 주제는 ‘사랑과 설렘’, ‘이별과 그리움’, ‘자신감과 자기애’, ‘내면의 생각’, ‘위로와 응원’, ‘기타’ 등 6가지로 분류하여 분석하였다. 또한, 출현 빈도는 높지 않지만 일상 활용도가 높은 ‘외래어, 신조어, 비속어’ 등 어휘 유형별 특징을 살펴보고 케이팝 노래 가사에 두드러지게 나타나는 ‘축약, 교체, 준말 표기 오류, 모음조화 파괴’ 형태를 분석하였다. 마지막으로 5장에서는 본 연구의 의의와 어휘 목록의 활용 가능성을 고찰하였다. 케이팝 노래 가사 말뭉치 분석을 통해 선정된 어휘 목록이 취미 목적 학습자의 한국어 학습에 도움이 되고 향후 케이팝을 활용한 한국어 어휘교육 연구에 기초 자료로 활용되기를 기대한다.
This paper aims to provide a vocabulary list for Korean learners for hobby purposes. With the global spread of Korean Wave, the number of Korean learners has increased and diversified. This study focused on learners who enjoy listening to K-pop and studying Korean as a hobby. This study selects voca...
This paper aims to provide a vocabulary list for Korean learners for hobby purposes. With the global spread of Korean Wave, the number of Korean learners has increased and diversified. This study focused on learners who enjoy listening to K-pop and studying Korean as a hobby. This study selects vocabulary that meets these learners’ motivations and vocabulary needs based on a corpus analysis of K-pop lyrics. Chapter 1 describes the necessity and purpose of research on Korean vocabulary lists for Korean language learners for hobby purposes. Prior research on the selection of vocabulary for Korean learners based on Korean Wave and Korean vocabulary education using K-pop was reviewed. Chapter 2 examines the theoretical background to prepare the foundation for this study. The concepts and characteristics of K-pop, which are the subjects of this study, were examined, and the classification and characteristics of Korean learners for hobby purposes were arranged. In addition, the vocabulary selection methods and criteria were examined before corpus construction. In Chapter 3, 104 K-pop songs with the highest recognition and popularity for the last five years (2017-2021) were selected, and song lyrics were collected. Next, a K-pop lyric corpus of 2,492 types and 15,046 tokens was constructed through the following four-step process: 'building a corpus → morphological analysis → frequency analysis → selection of analysis-based vocabulary list'. In Chapter 4, the frequency and range of the selected vocabulary were analyzed to identify the characteristics of vocabulary by the part of speech and song theme. The word classes excluded postpositions and numerals, and they were separated into ‘nouns, pronouns, verbs, adjectives, determiners, adverbs, and exclamations’. The themes of songs were classified into six themes: ‘love and excitement', ‘parting and longing’, ‘confidence and self-love’, ‘inner thoughts’, ‘comfort and support’, and ‘other’. In addition, the characteristics of vocabulary were classified by type such as ‘loanwords, new words, and slang words’. These are not frequent vocabulary items, but they have high daily utilization. These vocabulary types were examined and the phenomena of ‘reduction, replacement, abbreviation notation error, and vowel harmony destruction’, which are colloquial variants that appear prominently in K-pop song lyrics, were analyzed. Finally, Chapter 5 discusses the implications and availability of the final vocabulary list. It is expected that the selected corpus-based vocabulary list of K-pop lyrics will help learners that learn Korean for hobbies purposes and be used in the future as foundational data for Korean vocabulary education research using K-pop.
This paper aims to provide a vocabulary list for Korean learners for hobby purposes. With the global spread of Korean Wave, the number of Korean learners has increased and diversified. This study focused on learners who enjoy listening to K-pop and studying Korean as a hobby. This study selects vocabulary that meets these learners’ motivations and vocabulary needs based on a corpus analysis of K-pop lyrics. Chapter 1 describes the necessity and purpose of research on Korean vocabulary lists for Korean language learners for hobby purposes. Prior research on the selection of vocabulary for Korean learners based on Korean Wave and Korean vocabulary education using K-pop was reviewed. Chapter 2 examines the theoretical background to prepare the foundation for this study. The concepts and characteristics of K-pop, which are the subjects of this study, were examined, and the classification and characteristics of Korean learners for hobby purposes were arranged. In addition, the vocabulary selection methods and criteria were examined before corpus construction. In Chapter 3, 104 K-pop songs with the highest recognition and popularity for the last five years (2017-2021) were selected, and song lyrics were collected. Next, a K-pop lyric corpus of 2,492 types and 15,046 tokens was constructed through the following four-step process: 'building a corpus → morphological analysis → frequency analysis → selection of analysis-based vocabulary list'. In Chapter 4, the frequency and range of the selected vocabulary were analyzed to identify the characteristics of vocabulary by the part of speech and song theme. The word classes excluded postpositions and numerals, and they were separated into ‘nouns, pronouns, verbs, adjectives, determiners, adverbs, and exclamations’. The themes of songs were classified into six themes: ‘love and excitement', ‘parting and longing’, ‘confidence and self-love’, ‘inner thoughts’, ‘comfort and support’, and ‘other’. In addition, the characteristics of vocabulary were classified by type such as ‘loanwords, new words, and slang words’. These are not frequent vocabulary items, but they have high daily utilization. These vocabulary types were examined and the phenomena of ‘reduction, replacement, abbreviation notation error, and vowel harmony destruction’, which are colloquial variants that appear prominently in K-pop song lyrics, were analyzed. Finally, Chapter 5 discusses the implications and availability of the final vocabulary list. It is expected that the selected corpus-based vocabulary list of K-pop lyrics will help learners that learn Korean for hobbies purposes and be used in the future as foundational data for Korean vocabulary education research using K-pop.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.