명리학에서 육친관계란 부모와 형제 그리고 부부와 자녀를 의미한다. 이런 육친의 개념이 음양오행과 결합되어 처음 나타난 것은 한나라 시기의 회남자이다. 한나라 초기의 유안에 의해서 편찬된 회남자에는 오행이 상생하는 관계를 어머니와 아들로 묘사했다. 이후에 동중서는 춘추번로에서 상생의 관계를 유가적인 관점에서 아버지와 아들로 표현했다. 다시 경씨역전에 이르러 경방은 오행의 상생과 상극을 통해 지금의 육친의 개념을 성립시켰다. 경방은 괘의 효사를 설명할 때 본괘를 중심으로 음양오행의 상생과 상극관계를 통해서 의미와 길흉여부를 설명하였다. 그리고 이를 鬼‧財‧天地‧福德‧同氣로 호칭하였다. 이렇게 형성된 육친론의 개념이 이후에 명리학에 수용되었다. 명리학은 회남자와 춘추번로 그리고 경씨역전을 통해 발전한 육친의 개념을 수용하여 사주팔자를 해석하는 하나의 분석틀로 사용하게 되었다. 낙록자부터 이허중에 이르는 고법명리학의 시기에는 년주를 기준으로 나머지 태월‧생월‧생일‧생시를 음양오행으로 대비하여 육친을 배치하였으며, ...
명리학에서 육친관계란 부모와 형제 그리고 부부와 자녀를 의미한다. 이런 육친의 개념이 음양오행과 결합되어 처음 나타난 것은 한나라 시기의 회남자이다. 한나라 초기의 유안에 의해서 편찬된 회남자에는 오행이 상생하는 관계를 어머니와 아들로 묘사했다. 이후에 동중서는 춘추번로에서 상생의 관계를 유가적인 관점에서 아버지와 아들로 표현했다. 다시 경씨역전에 이르러 경방은 오행의 상생과 상극을 통해 지금의 육친의 개념을 성립시켰다. 경방은 괘의 효사를 설명할 때 본괘를 중심으로 음양오행의 상생과 상극관계를 통해서 의미와 길흉여부를 설명하였다. 그리고 이를 鬼‧財‧天地‧福德‧同氣로 호칭하였다. 이렇게 형성된 육친론의 개념이 이후에 명리학에 수용되었다. 명리학은 회남자와 춘추번로 그리고 경씨역전을 통해 발전한 육친의 개념을 수용하여 사주팔자를 해석하는 하나의 분석틀로 사용하게 되었다. 낙록자부터 이허중에 이르는 고법명리학의 시기에는 년주를 기준으로 나머지 태월‧생월‧생일‧생시를 음양오행으로 대비하여 육친을 배치하였으며, 서자평에서 시작된 자평명리학의 시기에는 일간을 중심으로 나머지 7글자의 음양과 오행을 대비해서 상생과 상극으로 육친을 결정했다. 이허중명서를 보면 육친관계를 구분하는데 있어서 단순히 상생과 상극만을 사용하지 않고 부부의 경우에 천간합 등의 다른 개념들을 혼합함으로써 지금 사용하는 육친의 개념과 차이가 있다. 이후 옥조정진경의 주석에 이르러서 고법명리학의 이론체계에서 음양오행의 상생과 상극을 통한 육친의 개념이 명확해졌다. 그리고 이렇게 발전한 육친의 개념은 연해자평에서 체계적으로 정리되었다. 연해자평을 기준으로 육친의 개념은 모두 10가지로 정리되면서 십신의 개념이 되었다. 연해자평은 육친과 십신의 배치에 대해서 하나의 원칙을 제시하고 있다. 즉 일간을 주인으로 삼고, 정인에는 친모를 배치하고 편인에는 계모와 조부를 배치하였다. 편재에는 어머니에게 남편의 별자리이므로 아버지를 배치하고 여기에 편첩도 배치하고 있다. 정재는 남자를 기준으로 배우자인 처를 배치하고, 비견에는 남녀 모두 형제와 자매를 배치하고 있다. 편관인 칠살은 남자의 경우에 아들을 배치하고 여자의 경우에는 외간 남자를 배치하였으며 정관은 자의 경우에 딸을 배치하고 여자의 경우에는 남편을 배치하고 있다. 식신은 남자의 경우에 손자를 배치하고 여자의 경우에는 딸을 배치하며 상관은 남자의 경우에 손녀를 배치하고 조모도 배치가 가능하며 여자의 경우에는 아들을 배치하고 있다. 만민영은 삼명통회에서 연해자평의 육친에 관한 배치를 수용하고 있다. 다만 만민영은 육친관계 중에 자녀를 배치할 때 일간의 음양과 무관하게 양간은 아들로 삼고 음간은 딸로 삼았다. 그리고 이런 주장은 이후에 쓰여진 자평진전에도 그대로 수용된다. 그러나 적천수천미에 와서 임철초는 명리약언에서 주장한 진소암의 유가적 관점의 육친 개념을 수용하면서 이전 명리서들과는 다른 주장을 하게 된다. 임철초는 남자의 명조에서 편재를 아버지로 삼고 정관으로 아들을 삼는 것은 인륜에 어긋나는 논리라고 비판한다. 부모는 아버지와 어머니를 동일하게 편인과 정인으로 구분하여 배치하고, 자식은 남녀 모두 식신과 상관으로 구분하여 배치해야 한다고 주장했다. 특히 남자의 경우에 자신이 극하는 것이 처첩에 해당되니 처는 정재에 배치하고 첩은 편재에 배치하였다. 일간을 상극하는 정관과 편관은 남자의 경우에 집안을 관리하고 통제하는 조부모가 되어야 한다고 보았다. 나머지 비견과 겁재는 역시 형제 자매에 배치하였다. 본 연구에서 문헌에 따라 육친의 통변성이 다름을 확인할 수 있었다. 사주간명을 할 때는 여러 이론서에 나온 육친의 이론과 원리를 종합적으로 분별하고 익혀서 알맞게 적용해야 한다. 그러므로 논자는 이런 임철초의 주장이 실제 사주팔자를 분석하는데 타당하다고 본다. 그 이유는 명리학이 실제 사회의 통념과 가치관을 반영하면서 발전해왔다고 보기 때문이다.
명리학에서 육친관계란 부모와 형제 그리고 부부와 자녀를 의미한다. 이런 육친의 개념이 음양오행과 결합되어 처음 나타난 것은 한나라 시기의 회남자이다. 한나라 초기의 유안에 의해서 편찬된 회남자에는 오행이 상생하는 관계를 어머니와 아들로 묘사했다. 이후에 동중서는 춘추번로에서 상생의 관계를 유가적인 관점에서 아버지와 아들로 표현했다. 다시 경씨역전에 이르러 경방은 오행의 상생과 상극을 통해 지금의 육친의 개념을 성립시켰다. 경방은 괘의 효사를 설명할 때 본괘를 중심으로 음양오행의 상생과 상극관계를 통해서 의미와 길흉여부를 설명하였다. 그리고 이를 鬼‧財‧天地‧福德‧同氣로 호칭하였다. 이렇게 형성된 육친론의 개념이 이후에 명리학에 수용되었다. 명리학은 회남자와 춘추번로 그리고 경씨역전을 통해 발전한 육친의 개념을 수용하여 사주팔자를 해석하는 하나의 분석틀로 사용하게 되었다. 낙록자부터 이허중에 이르는 고법명리학의 시기에는 년주를 기준으로 나머지 태월‧생월‧생일‧생시를 음양오행으로 대비하여 육친을 배치하였으며, 서자평에서 시작된 자평명리학의 시기에는 일간을 중심으로 나머지 7글자의 음양과 오행을 대비해서 상생과 상극으로 육친을 결정했다. 이허중명서를 보면 육친관계를 구분하는데 있어서 단순히 상생과 상극만을 사용하지 않고 부부의 경우에 천간합 등의 다른 개념들을 혼합함으로써 지금 사용하는 육친의 개념과 차이가 있다. 이후 옥조정진경의 주석에 이르러서 고법명리학의 이론체계에서 음양오행의 상생과 상극을 통한 육친의 개념이 명확해졌다. 그리고 이렇게 발전한 육친의 개념은 연해자평에서 체계적으로 정리되었다. 연해자평을 기준으로 육친의 개념은 모두 10가지로 정리되면서 십신의 개념이 되었다. 연해자평은 육친과 십신의 배치에 대해서 하나의 원칙을 제시하고 있다. 즉 일간을 주인으로 삼고, 정인에는 친모를 배치하고 편인에는 계모와 조부를 배치하였다. 편재에는 어머니에게 남편의 별자리이므로 아버지를 배치하고 여기에 편첩도 배치하고 있다. 정재는 남자를 기준으로 배우자인 처를 배치하고, 비견에는 남녀 모두 형제와 자매를 배치하고 있다. 편관인 칠살은 남자의 경우에 아들을 배치하고 여자의 경우에는 외간 남자를 배치하였으며 정관은 자의 경우에 딸을 배치하고 여자의 경우에는 남편을 배치하고 있다. 식신은 남자의 경우에 손자를 배치하고 여자의 경우에는 딸을 배치하며 상관은 남자의 경우에 손녀를 배치하고 조모도 배치가 가능하며 여자의 경우에는 아들을 배치하고 있다. 만민영은 삼명통회에서 연해자평의 육친에 관한 배치를 수용하고 있다. 다만 만민영은 육친관계 중에 자녀를 배치할 때 일간의 음양과 무관하게 양간은 아들로 삼고 음간은 딸로 삼았다. 그리고 이런 주장은 이후에 쓰여진 자평진전에도 그대로 수용된다. 그러나 적천수천미에 와서 임철초는 명리약언에서 주장한 진소암의 유가적 관점의 육친 개념을 수용하면서 이전 명리서들과는 다른 주장을 하게 된다. 임철초는 남자의 명조에서 편재를 아버지로 삼고 정관으로 아들을 삼는 것은 인륜에 어긋나는 논리라고 비판한다. 부모는 아버지와 어머니를 동일하게 편인과 정인으로 구분하여 배치하고, 자식은 남녀 모두 식신과 상관으로 구분하여 배치해야 한다고 주장했다. 특히 남자의 경우에 자신이 극하는 것이 처첩에 해당되니 처는 정재에 배치하고 첩은 편재에 배치하였다. 일간을 상극하는 정관과 편관은 남자의 경우에 집안을 관리하고 통제하는 조부모가 되어야 한다고 보았다. 나머지 비견과 겁재는 역시 형제 자매에 배치하였다. 본 연구에서 문헌에 따라 육친의 통변성이 다름을 확인할 수 있었다. 사주간명을 할 때는 여러 이론서에 나온 육친의 이론과 원리를 종합적으로 분별하고 익혀서 알맞게 적용해야 한다. 그러므로 논자는 이런 임철초의 주장이 실제 사주팔자를 분석하는데 타당하다고 본다. 그 이유는 명리학이 실제 사회의 통념과 가치관을 반영하면서 발전해왔다고 보기 때문이다.
Liuqin relations on Mingli means ones between parents and brothers or husbands and wives and children. Hoinamja, published by Yuan in the early of Han Dynasty was the first to combine the concept of Liuqin into Yin and Yang and the Five Elements and described the relations of the c...
Liuqin relations on Mingli means ones between parents and brothers or husbands and wives and children. Hoinamja, published by Yuan in the early of Han Dynasty was the first to combine the concept of Liuqin into Yin and Yang and the Five Elements and described the relations of the co-existing Five Elements as a mother and a son. Chunchubeonro, written by Dong Jung Seo, expressed the relations of the co-existing Five Elements as a father and a son from the view of Confucianism. Gyeongssiyeokjeon, edited by Gyeongbang, set a concept in the modern society through the co-existence and the incompatibility of the Five Elements. Explaining hexagram of Gwae, Gyeongbang showed the meaning and good or bad luck through the co-existence and the incompatibility of the Five Elements. He named Gui‧Jae‧Bokdeok‧Donggi. Since then, The concept of Liuqinron had been accepted by Mingli. Mingli accommodated the concept of Liuqin developing through Hoinamja, Chunchubeonro and Gyeongssiyeokjeon and used the concept as a tool to interpret Sajupalja. In the age of Gobeop Mingli from Nak Rok Ja to I Heo Jung Liuqin was arranged in the standard of Neonju by contrasting pregnancy month‧birth month‧birth date‧birth time, whereas in the age of Japyeong Mingli from Seo Ja Pyeong Liuqin was composed of co-existence and incompatibility in the standard of Ilgan by contrasting Yin and Yang and the Five Elements of other 7 letters. Iheojungpyeongseo demonstrated that Liuqin relations were different from those which compounded other concepts such as Cheonganhap in the case of parents without co-existence and incompatibility. Since then, notes on Okjojeongjingyeong revealed the concept of Liuqin through co-existence and incompatibility of Yin and Yang and the Five Elements in the theory of Gobeop Mingli. The concept had finally arranged in Yeonhaejapyeong. Yeonhaejapyeong arranged 10 cases for the concept of Liuqin, which became the concept of Sipsin. Yeonhaejapyeong gave a principle for assigning Sipsin. In other words, Ilgan was chosen as a master and a real mother was positioned on Jeongin, while a stepmother and a grandfather were done on Pyeonin. A father was assigned on Pyeonjae, a constellation of a spouse for a mother, and Pyeoncheop was Also assigned. A wife was positioned by a male on Jeongjae, whereas brothers and sisters for both males and females were done on Bigyeon. A son was arranged on Chilsal, Pyeongwan in the case of a male, while a strange male was done in the case of a female. A daughter was assigned on Jeonggwan in the case of a son, whereas a husband was done in the case of a female. A grandson was positioned on Siksin in the case of a male, while a daughter was done in the case of a female. A grandmother could be assigned and a son could be done in the case of a female. Man Min Yeong accepted the arrangement of Liuqin for Yeonhaejapyeong on Sammyeongtonghoi. Man Min Yeong chose Yanggan as a son and Yingan as a daughter with no regard to Yin and Yang of Ilgan, arranging children on Liuqin relation. His assertion was completely accepted on Japyeongjinjeon written since then. .However, on DI TIAN SUI CHAN WEI Im cheol cho accommodated the concept of Liuqin from Jin So Am's confucian view shown on Mingliyakyeon and made a different advocation from previous Mingli books. Im cheol cho selected Pyeonjae as a father on Myeongjo of a male and asserted that choosing Jeonggwan as a son is against humanity. He asserted that parents have to be equally arranged by separating Pyeonin from Jeongin and children do by separating Siksin from Sanggwan. In particular, in the case of a male what a husband chooses for himself corresponded to a wife or a concubine and a wife was positioned to Jeongjae while a concubine to Pyeonjae. Jeonggwan and Pyeongwan, which are incompatible to Ilgan, were thought to become grandparents managing house affairs in the case of a male. Other Bigyeon and Geopjae were assigned to brothers or sisters. This paper identified that features of Liuqin could be different from books. Sajuganmyeong has to be made by classifying and learning theories or principles of Liuqin in many books. Therefore, Im cheol cho's assertion is appropriate for analyzing real Sajupalja. That is why Mingli has developed, reflecting norms and values of a real society.
Liuqin relations on Mingli means ones between parents and brothers or husbands and wives and children. Hoinamja, published by Yuan in the early of Han Dynasty was the first to combine the concept of Liuqin into Yin and Yang and the Five Elements and described the relations of the co-existing Five Elements as a mother and a son. Chunchubeonro, written by Dong Jung Seo, expressed the relations of the co-existing Five Elements as a father and a son from the view of Confucianism. Gyeongssiyeokjeon, edited by Gyeongbang, set a concept in the modern society through the co-existence and the incompatibility of the Five Elements. Explaining hexagram of Gwae, Gyeongbang showed the meaning and good or bad luck through the co-existence and the incompatibility of the Five Elements. He named Gui‧Jae‧Bokdeok‧Donggi. Since then, The concept of Liuqinron had been accepted by Mingli. Mingli accommodated the concept of Liuqin developing through Hoinamja, Chunchubeonro and Gyeongssiyeokjeon and used the concept as a tool to interpret Sajupalja. In the age of Gobeop Mingli from Nak Rok Ja to I Heo Jung Liuqin was arranged in the standard of Neonju by contrasting pregnancy month‧birth month‧birth date‧birth time, whereas in the age of Japyeong Mingli from Seo Ja Pyeong Liuqin was composed of co-existence and incompatibility in the standard of Ilgan by contrasting Yin and Yang and the Five Elements of other 7 letters. Iheojungpyeongseo demonstrated that Liuqin relations were different from those which compounded other concepts such as Cheonganhap in the case of parents without co-existence and incompatibility. Since then, notes on Okjojeongjingyeong revealed the concept of Liuqin through co-existence and incompatibility of Yin and Yang and the Five Elements in the theory of Gobeop Mingli. The concept had finally arranged in Yeonhaejapyeong. Yeonhaejapyeong arranged 10 cases for the concept of Liuqin, which became the concept of Sipsin. Yeonhaejapyeong gave a principle for assigning Sipsin. In other words, Ilgan was chosen as a master and a real mother was positioned on Jeongin, while a stepmother and a grandfather were done on Pyeonin. A father was assigned on Pyeonjae, a constellation of a spouse for a mother, and Pyeoncheop was Also assigned. A wife was positioned by a male on Jeongjae, whereas brothers and sisters for both males and females were done on Bigyeon. A son was arranged on Chilsal, Pyeongwan in the case of a male, while a strange male was done in the case of a female. A daughter was assigned on Jeonggwan in the case of a son, whereas a husband was done in the case of a female. A grandson was positioned on Siksin in the case of a male, while a daughter was done in the case of a female. A grandmother could be assigned and a son could be done in the case of a female. Man Min Yeong accepted the arrangement of Liuqin for Yeonhaejapyeong on Sammyeongtonghoi. Man Min Yeong chose Yanggan as a son and Yingan as a daughter with no regard to Yin and Yang of Ilgan, arranging children on Liuqin relation. His assertion was completely accepted on Japyeongjinjeon written since then. .However, on DI TIAN SUI CHAN WEI Im cheol cho accommodated the concept of Liuqin from Jin So Am's confucian view shown on Mingliyakyeon and made a different advocation from previous Mingli books. Im cheol cho selected Pyeonjae as a father on Myeongjo of a male and asserted that choosing Jeonggwan as a son is against humanity. He asserted that parents have to be equally arranged by separating Pyeonin from Jeongin and children do by separating Siksin from Sanggwan. In particular, in the case of a male what a husband chooses for himself corresponded to a wife or a concubine and a wife was positioned to Jeongjae while a concubine to Pyeonjae. Jeonggwan and Pyeongwan, which are incompatible to Ilgan, were thought to become grandparents managing house affairs in the case of a male. Other Bigyeon and Geopjae were assigned to brothers or sisters. This paper identified that features of Liuqin could be different from books. Sajuganmyeong has to be made by classifying and learning theories or principles of Liuqin in many books. Therefore, Im cheol cho's assertion is appropriate for analyzing real Sajupalja. That is why Mingli has developed, reflecting norms and values of a real society.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.