이 연구는 중학생의 자아존중감과 자기주도학습역량이 그릿에 미치는 영향력을 구명하기 위한 것으로써 첫째, 중학생의 성별과 변인의 수준에 따른 자아존중감, 자기주도학습역량, 그릿의 차이를 분석하였고, 둘째, 중학생의 자아존중감, 자기주도학습역량, 그릿의 상관관계를 분석하였으며, 셋째, 중학생의 자아존중감과 자기주도학습역량이 그릿에 미치는 영향을 분석하였다. 연구의 대상은 G광역시에 소재하는 2개 중학교 1학년 294명이며, 수집된 자료는 ...
이 연구는 중학생의 자아존중감과 자기주도학습역량이 그릿에 미치는 영향력을 구명하기 위한 것으로써 첫째, 중학생의 성별과 변인의 수준에 따른 자아존중감, 자기주도학습역량, 그릿의 차이를 분석하였고, 둘째, 중학생의 자아존중감, 자기주도학습역량, 그릿의 상관관계를 분석하였으며, 셋째, 중학생의 자아존중감과 자기주도학습역량이 그릿에 미치는 영향을 분석하였다. 연구의 대상은 G광역시에 소재하는 2개 중학교 1학년 294명이며, 수집된 자료는 SPSS 25.0 통계 프로그램을 사용하여 연구 목적에 따라 기술통계, 독립표본 t-검증, 일원배치분산분석, 상관분석, 단계적 중다회귀분석을 통하여 분석되었다. 이 연구의 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 중학생의 성별에 따른 자아존중감, 자기주도학습역량, 그릿의 평균 차이를 분석한 결과 자기주도학습역량에서 성별에 따른 평균 차이가 통계적으로 유의한 것으로 분석되었으며, 여학생이 남학생보다 자기주도학습역량의 평균이 높았다. 중학생의 자아존중감과 자기주도학습역량의 수준 간 그릿의 평균 차이를 분석한 결과 통계적으로 유의한 것으로 분석되었으며 자아존중감과 자기주도학습역량의 수준이 낮은 집단에서 수준이 높은 집단으로 갈수록 그릿의 평균도 높았다. 둘째, 중학생의 자아존중감은 자기주도학습역량, 그릿과 통계적으로 유의한 정적 상관관계가 있는 것으로 분석되었으며, 자기주도학습역량은 그릿과 통계적으로 유의한 정적 상관관계가 있는 것으로 분석되었다. 중학생의 자아존중감, 자기주도학습역량, 그릿은 모두 서로 통계적으로 유의한 정적 상관관계가 있었다. 셋째, 중학생의 자아존중감과 자기주도학습역량이 그릿에 미치는 영향을 분석한 결과 자아존중감과 자기주도학습역량이 그릿에 통계적으로 유의하게 정적 영향을 미쳤다. 성별에 따른 자아존중감과 자기주도학습역량이 그릿에 미치는 영향을 분석한 결과도 통계적으로 유의하게 정적 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 이상의 결과를 분석한 결론은 다음과 같다. 첫째, 자아존중감과 그릿은 통계적으로 유의한 정적 상관관계가 있고, 자아존중감이 그릿에 대하여 통계적으로 유의하게 정적인 영향을 미친다는 결과는 자아존중감이 높을수록 그릿이 높아질 수 있다는 것을 의미한다. 자아존중감은 어려움에 봉착했을 때 자신의 역량이 무엇인지를 인식하고 역경의 상황을 낙관적으로 해석하여 목표를 끈기 있게 지속하는 데 기여할 수 있다는 점에서 그릿에 정적인 영향을 미친 것으로 해석할 수 있다. 그러므로 중학생의 그릿을 키우기 위해서 자아존중감의 향상을 위한 노력이 필요하다. 둘째, 자기주도학습역량과 그릿이 통계적으로 유의한 정적 상관관계가 있고 자기주도학습역량이 그릿에 통계적으로 유의하게 정적인 영향을 미친다는 연구 결과는 자기주도학습역량이 높을수록 그릿이 높아질 수 있다는 것을 의미한다. 학습자가 주도권을 가지고 학습 전체의 과정을 스스로 평가하고 피드백하는 과정에서 발휘되는 자기주도적학습역량이 광범위한 영역으로 확장되어 장기적 목표를 설정하고 관리하고 완수하는 힘인 그릿의 역량을 높이는 것에 긍정적 영향을 미친 것으로 해석할 수 있다. 그러므로 중학생의 그릿을 높이기 위해서 자기주도학습역량을 높이기 위한 노력이 필요함을 시사한다. 이 연구 결과를 토대로 더욱 발전적인 연구를 위해 다음과 같이 제언한다. 첫째, 개인 요인 외의 가족 요인, 학교 요인 등 다양한 요인들을 포함하여 생태체계적 관점에서 그릿을 연구할 필요가 있다. 둘째, 대상을 다양화한 종단적인 연구 설계를 통해 나이별 또는 학교급에 따른 자아존중감, 자기주도학습역량, 그릿에 대한 연구가 필요하다.
이 연구는 중학생의 자아존중감과 자기주도학습역량이 그릿에 미치는 영향력을 구명하기 위한 것으로써 첫째, 중학생의 성별과 변인의 수준에 따른 자아존중감, 자기주도학습역량, 그릿의 차이를 분석하였고, 둘째, 중학생의 자아존중감, 자기주도학습역량, 그릿의 상관관계를 분석하였으며, 셋째, 중학생의 자아존중감과 자기주도학습역량이 그릿에 미치는 영향을 분석하였다. 연구의 대상은 G광역시에 소재하는 2개 중학교 1학년 294명이며, 수집된 자료는 SPSS 25.0 통계 프로그램을 사용하여 연구 목적에 따라 기술통계, 독립표본 t-검증, 일원배치분산분석, 상관분석, 단계적 중다회귀분석을 통하여 분석되었다. 이 연구의 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 중학생의 성별에 따른 자아존중감, 자기주도학습역량, 그릿의 평균 차이를 분석한 결과 자기주도학습역량에서 성별에 따른 평균 차이가 통계적으로 유의한 것으로 분석되었으며, 여학생이 남학생보다 자기주도학습역량의 평균이 높았다. 중학생의 자아존중감과 자기주도학습역량의 수준 간 그릿의 평균 차이를 분석한 결과 통계적으로 유의한 것으로 분석되었으며 자아존중감과 자기주도학습역량의 수준이 낮은 집단에서 수준이 높은 집단으로 갈수록 그릿의 평균도 높았다. 둘째, 중학생의 자아존중감은 자기주도학습역량, 그릿과 통계적으로 유의한 정적 상관관계가 있는 것으로 분석되었으며, 자기주도학습역량은 그릿과 통계적으로 유의한 정적 상관관계가 있는 것으로 분석되었다. 중학생의 자아존중감, 자기주도학습역량, 그릿은 모두 서로 통계적으로 유의한 정적 상관관계가 있었다. 셋째, 중학생의 자아존중감과 자기주도학습역량이 그릿에 미치는 영향을 분석한 결과 자아존중감과 자기주도학습역량이 그릿에 통계적으로 유의하게 정적 영향을 미쳤다. 성별에 따른 자아존중감과 자기주도학습역량이 그릿에 미치는 영향을 분석한 결과도 통계적으로 유의하게 정적 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 이상의 결과를 분석한 결론은 다음과 같다. 첫째, 자아존중감과 그릿은 통계적으로 유의한 정적 상관관계가 있고, 자아존중감이 그릿에 대하여 통계적으로 유의하게 정적인 영향을 미친다는 결과는 자아존중감이 높을수록 그릿이 높아질 수 있다는 것을 의미한다. 자아존중감은 어려움에 봉착했을 때 자신의 역량이 무엇인지를 인식하고 역경의 상황을 낙관적으로 해석하여 목표를 끈기 있게 지속하는 데 기여할 수 있다는 점에서 그릿에 정적인 영향을 미친 것으로 해석할 수 있다. 그러므로 중학생의 그릿을 키우기 위해서 자아존중감의 향상을 위한 노력이 필요하다. 둘째, 자기주도학습역량과 그릿이 통계적으로 유의한 정적 상관관계가 있고 자기주도학습역량이 그릿에 통계적으로 유의하게 정적인 영향을 미친다는 연구 결과는 자기주도학습역량이 높을수록 그릿이 높아질 수 있다는 것을 의미한다. 학습자가 주도권을 가지고 학습 전체의 과정을 스스로 평가하고 피드백하는 과정에서 발휘되는 자기주도적학습역량이 광범위한 영역으로 확장되어 장기적 목표를 설정하고 관리하고 완수하는 힘인 그릿의 역량을 높이는 것에 긍정적 영향을 미친 것으로 해석할 수 있다. 그러므로 중학생의 그릿을 높이기 위해서 자기주도학습역량을 높이기 위한 노력이 필요함을 시사한다. 이 연구 결과를 토대로 더욱 발전적인 연구를 위해 다음과 같이 제언한다. 첫째, 개인 요인 외의 가족 요인, 학교 요인 등 다양한 요인들을 포함하여 생태체계적 관점에서 그릿을 연구할 필요가 있다. 둘째, 대상을 다양화한 종단적인 연구 설계를 통해 나이별 또는 학교급에 따른 자아존중감, 자기주도학습역량, 그릿에 대한 연구가 필요하다.
The purpose of this study was to investigate the effect of self-esteem and self-directed learning competency on grit of middle school students. First, the differences in self-esteem, self-directed learning competency, and grit according to gender and level of middle school students were analyzed. Se...
The purpose of this study was to investigate the effect of self-esteem and self-directed learning competency on grit of middle school students. First, the differences in self-esteem, self-directed learning competency, and grit according to gender and level of middle school students were analyzed. Second, the correlation between self-esteem, self-directed learning competency, and grit of middle school students was analyzed. Third, the effects of middle school students' self-esteem and self-directed learning competency on grit were analyzed. The subjects of this study were 294 first-year students from two middle schools located in G Metropolitan City. The collected data were analyzed through descriptive statistics, independent sample t-test, one-way ANOVA, correlation analysis, and stepwise multiple regression analysis according to the purpose of the study using the SPSS 25.0 statistical program. The analysis results of this study are as follows. First, as a result of analyzing the average differences in self-esteem, self-directed learning competency, and grit according to gender of middle school students, the average difference between men and women in self-directed learning competency was analyzed to be statistically significant. Self-directed learning competency was higher in female students than male students.. The average difference in grit between the self-esteem and self-directed learning competency level of middle school students was analyzed as statistically significant. Second, there was a statistically significant positive correlation between self-esteem, self-directed learning competency, and grit of middle school students. Third, as a result of analyzing the effects of middle school students' self-esteem and self-directed learning competency on grit, self-esteem and self-directed learning competency had a statistically significant positive effect on grit. The results of analyzing the effects of self-esteem and self-directed learning competency on grit according to gender were also analyzed to have a statistically significant positive effect. The conclusion of analyzing the above results is as follows. First, there is a statistically high correlation between self-esteem and grit, and the result that self-esteem has a statistically significant positive effect on grit means that the higher the self-esteem, the higher the grit. Self-esteem can be interpreted as having a positive effect on grit in that it can contribute to continuation of goals by recognizing one's abilities when faced with difficult situations and optimistically interpreting situations of adversity. Therefore, in order to cultivate the talents of middle school students, it is necessary to make efforts to improve self-esteem. Second, there is a statistically high correlation between self-directed learning competency and grit, and the study result that self-directed learning competency has a statistically significant and static effect on grit means that the higher the self-directed learning competency, the higher the grit. It can be interpreted that the self-directed learning competency shown in the self-evaluation and feedback process of the entire learning process, led by the learner, is expanded to various areas and has a positive effect on the improvement of Grit's competency. This suggests that efforts to improve self-directed learning competency are needed to increase the fighting spirit of middle school students. Based on the results of this study, the following suggestions are made for further research. First, it is necessary to study grit from an ecological system perspective, including various factors such as family factors and school factors other than individual factors. Second, it is necessary to study self-esteem, self-directed learning competency, and grit according to age or school level through a longitudinal research design with diversified subjects.
The purpose of this study was to investigate the effect of self-esteem and self-directed learning competency on grit of middle school students. First, the differences in self-esteem, self-directed learning competency, and grit according to gender and level of middle school students were analyzed. Second, the correlation between self-esteem, self-directed learning competency, and grit of middle school students was analyzed. Third, the effects of middle school students' self-esteem and self-directed learning competency on grit were analyzed. The subjects of this study were 294 first-year students from two middle schools located in G Metropolitan City. The collected data were analyzed through descriptive statistics, independent sample t-test, one-way ANOVA, correlation analysis, and stepwise multiple regression analysis according to the purpose of the study using the SPSS 25.0 statistical program. The analysis results of this study are as follows. First, as a result of analyzing the average differences in self-esteem, self-directed learning competency, and grit according to gender of middle school students, the average difference between men and women in self-directed learning competency was analyzed to be statistically significant. Self-directed learning competency was higher in female students than male students.. The average difference in grit between the self-esteem and self-directed learning competency level of middle school students was analyzed as statistically significant. Second, there was a statistically significant positive correlation between self-esteem, self-directed learning competency, and grit of middle school students. Third, as a result of analyzing the effects of middle school students' self-esteem and self-directed learning competency on grit, self-esteem and self-directed learning competency had a statistically significant positive effect on grit. The results of analyzing the effects of self-esteem and self-directed learning competency on grit according to gender were also analyzed to have a statistically significant positive effect. The conclusion of analyzing the above results is as follows. First, there is a statistically high correlation between self-esteem and grit, and the result that self-esteem has a statistically significant positive effect on grit means that the higher the self-esteem, the higher the grit. Self-esteem can be interpreted as having a positive effect on grit in that it can contribute to continuation of goals by recognizing one's abilities when faced with difficult situations and optimistically interpreting situations of adversity. Therefore, in order to cultivate the talents of middle school students, it is necessary to make efforts to improve self-esteem. Second, there is a statistically high correlation between self-directed learning competency and grit, and the study result that self-directed learning competency has a statistically significant and static effect on grit means that the higher the self-directed learning competency, the higher the grit. It can be interpreted that the self-directed learning competency shown in the self-evaluation and feedback process of the entire learning process, led by the learner, is expanded to various areas and has a positive effect on the improvement of Grit's competency. This suggests that efforts to improve self-directed learning competency are needed to increase the fighting spirit of middle school students. Based on the results of this study, the following suggestions are made for further research. First, it is necessary to study grit from an ecological system perspective, including various factors such as family factors and school factors other than individual factors. Second, it is necessary to study self-esteem, self-directed learning competency, and grit according to age or school level through a longitudinal research design with diversified subjects.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.