세계 경제를 셧다운 상태로 몰고 간 코로나19 펜데믹이 인간의 자연 파괴에서 비롯됐다는 인식이 확산되면서 ESG 경영을 바라보는 기업들의 시선이 달라졌다. 또한, 소비자들도 환경과 사회를 생각하는 기업의 제품과 서비스를 구매하려는 경향이 점점 뚜렷해진다는 점에서 ESG 경영의 중요성이 커졌다. 본 연구는 다양한 선행연구 및 스타벅스의 ESG경영 성공사례를 탐색하고 ESG의 세 가지 요소인 환경, 사회, 지배구조가 기업 이미지, 브랜드자산과 ...
세계 경제를 셧다운 상태로 몰고 간 코로나19 펜데믹이 인간의 자연 파괴에서 비롯됐다는 인식이 확산되면서 ESG 경영을 바라보는 기업들의 시선이 달라졌다. 또한, 소비자들도 환경과 사회를 생각하는 기업의 제품과 서비스를 구매하려는 경향이 점점 뚜렷해진다는 점에서 ESG 경영의 중요성이 커졌다. 본 연구는 다양한 선행연구 및 스타벅스의 ESG경영 성공사례를 탐색하고 ESG의 세 가지 요소인 환경, 사회, 지배구조가 기업 이미지, 브랜드자산과 구매의도에 어떠한 영향을 미치는지 살펴보고자 하였으며, 기업 이미지와 브랜드자산이 구매의도에 미치는 영향을 탐구하고자 한다. 한편, 최근 코로나19로 인한 경제활동이 디지털 기술 기반의 비대면 방식으로 신속하게 변화하고 있다. 이에 ESG 경영이 디지털전환(Digital Transformation)을 통해 구매의도에 어떤 영향을 미치지 살펴보고자 한다. 또한 한국과 중국 스타벅스의 ESG경영의 차이점도 고찰하고자 한다. 나아가 관련 기업들에게 전략적․실무적 시사점도 제시하고자 한다.
세계 경제를 셧다운 상태로 몰고 간 코로나19 펜데믹이 인간의 자연 파괴에서 비롯됐다는 인식이 확산되면서 ESG 경영을 바라보는 기업들의 시선이 달라졌다. 또한, 소비자들도 환경과 사회를 생각하는 기업의 제품과 서비스를 구매하려는 경향이 점점 뚜렷해진다는 점에서 ESG 경영의 중요성이 커졌다. 본 연구는 다양한 선행연구 및 스타벅스의 ESG경영 성공사례를 탐색하고 ESG의 세 가지 요소인 환경, 사회, 지배구조가 기업 이미지, 브랜드자산과 구매의도에 어떠한 영향을 미치는지 살펴보고자 하였으며, 기업 이미지와 브랜드자산이 구매의도에 미치는 영향을 탐구하고자 한다. 한편, 최근 코로나19로 인한 경제활동이 디지털 기술 기반의 비대면 방식으로 신속하게 변화하고 있다. 이에 ESG 경영이 디지털전환(Digital Transformation)을 통해 구매의도에 어떤 영향을 미치지 살펴보고자 한다. 또한 한국과 중국 스타벅스의 ESG경영의 차이점도 고찰하고자 한다. 나아가 관련 기업들에게 전략적․실무적 시사점도 제시하고자 한다.
Companies have changed their views on ESG management as the perception that the COVID-19 pandemic, which drove the global economy to a shutdown, has originated from human natural destruction has spread. In addition, the importance of ESG management has increased in that consumers are increasingly in...
Companies have changed their views on ESG management as the perception that the COVID-19 pandemic, which drove the global economy to a shutdown, has originated from human natural destruction has spread. In addition, the importance of ESG management has increased in that consumers are increasingly inclined to purchase products and services from companies that care about the environment and society. This study aims to explore various previous studies and successful ESG management cases of Starbucks, to examine how the environment, society, and governance structure affect corporate image, brand asset, and purchase intention, and to explore the effect of corporate image and brand asset on purchase intention. Meanwhile, recently, economic activities caused by COVID-19 are rapidly changing to a non-face-to-face method based on digital technology. Therefore, we would like to examine how ESG management will affect purchase intention through digital transformation. Furthermore, I would like to present strategic and practical implications to related companies.
Companies have changed their views on ESG management as the perception that the COVID-19 pandemic, which drove the global economy to a shutdown, has originated from human natural destruction has spread. In addition, the importance of ESG management has increased in that consumers are increasingly inclined to purchase products and services from companies that care about the environment and society. This study aims to explore various previous studies and successful ESG management cases of Starbucks, to examine how the environment, society, and governance structure affect corporate image, brand asset, and purchase intention, and to explore the effect of corporate image and brand asset on purchase intention. Meanwhile, recently, economic activities caused by COVID-19 are rapidly changing to a non-face-to-face method based on digital technology. Therefore, we would like to examine how ESG management will affect purchase intention through digital transformation. Furthermore, I would like to present strategic and practical implications to related companies.
주제어
#ESG Management, Corporate Image, Brand Asset, Purchase Intention, Digital Transformation
학위논문 정보
저자
고원예
학위수여기관
충북대학교
학위구분
국내석사
학과
국제경영학과 국제경영전공
지도교수
정진섭
발행연도
2022
총페이지
vi, 102p.
키워드
ESG Management, Corporate Image, Brand Asset, Purchase Intention, Digital Transformation
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