본 연구는 특수아상담이 이루어지고 있는 교육 현장에 대해 알아보기 위해 수행되었다. 조사대상자는 국내 특수학교 또는 비특수학교에 일 년 이상 근무한 교사 세 명(남 1명, 여 2명)이었다. 자료수집은 선행연구를 참고해 제작된 특수아상담에 대한 경험과 인식을 주제로 하는 면담 질문지를 활용한 구조화된 면담을 통해 이루어졌다. 수집된 자료는 현상학적 질적 연구 방법을 참고하여 핵심 용어 중심으로 분석되었다. 결과를 제시하면 다음과 같다. 첫째, 특...
본 연구는 특수아상담이 이루어지고 있는 교육 현장에 대해 알아보기 위해 수행되었다. 조사대상자는 국내 특수학교 또는 비특수학교에 일 년 이상 근무한 교사 세 명(남 1명, 여 2명)이었다. 자료수집은 선행연구를 참고해 제작된 특수아상담에 대한 경험과 인식을 주제로 하는 면담 질문지를 활용한 구조화된 면담을 통해 이루어졌다. 수집된 자료는 현상학적 질적 연구 방법을 참고하여 핵심 용어 중심으로 분석되었다. 결과를 제시하면 다음과 같다. 첫째, 특수아상담을 수행하기 위한 전문상담교사의 역량으로는 특수아의 특성과 장애에 대한 이해, 적절한 중재 활용 능력이 있었다. 둘째, 전문상담교사의 특수아상담 수행과 관련한 법적 지침의 부재로 전문상담교사 양성과정에서 특수아상담 전문성을 계발하기 어려운 점이 있는 것으로 나타났다. 셋째, 특수아상담 전문성을 계발하기 위한 개선 방안으로 전문상담교사 양성과정에서 특수아상담을 수행할 역량을 기를 수 있는 맞춤형 교육과정을 편성․운영하고, 실습 위주의 연수가 필요한 것으로 나타났다. 마지막으로 성공적 특수아상담을 위해 전문상담교사, 특수교사, 담임교사가 학교라는 조직에서 협력 체제를 구축하고 전문상담교사의 특수아상담과 관련된 역할을 법적으로 명시하는 것이 필요한 것으로 나타났다. 마지막으로 본 연구의 제한점 및 후속 연구를 위한 제언을 하였다.
본 연구는 특수아상담이 이루어지고 있는 교육 현장에 대해 알아보기 위해 수행되었다. 조사대상자는 국내 특수학교 또는 비특수학교에 일 년 이상 근무한 교사 세 명(남 1명, 여 2명)이었다. 자료수집은 선행연구를 참고해 제작된 특수아상담에 대한 경험과 인식을 주제로 하는 면담 질문지를 활용한 구조화된 면담을 통해 이루어졌다. 수집된 자료는 현상학적 질적 연구 방법을 참고하여 핵심 용어 중심으로 분석되었다. 결과를 제시하면 다음과 같다. 첫째, 특수아상담을 수행하기 위한 전문상담교사의 역량으로는 특수아의 특성과 장애에 대한 이해, 적절한 중재 활용 능력이 있었다. 둘째, 전문상담교사의 특수아상담 수행과 관련한 법적 지침의 부재로 전문상담교사 양성과정에서 특수아상담 전문성을 계발하기 어려운 점이 있는 것으로 나타났다. 셋째, 특수아상담 전문성을 계발하기 위한 개선 방안으로 전문상담교사 양성과정에서 특수아상담을 수행할 역량을 기를 수 있는 맞춤형 교육과정을 편성․운영하고, 실습 위주의 연수가 필요한 것으로 나타났다. 마지막으로 성공적 특수아상담을 위해 전문상담교사, 특수교사, 담임교사가 학교라는 조직에서 협력 체제를 구축하고 전문상담교사의 특수아상담과 관련된 역할을 법적으로 명시하는 것이 필요한 것으로 나타났다. 마지막으로 본 연구의 제한점 및 후속 연구를 위한 제언을 하였다.
This study was conducted to find out about the educational field where counseling for children with special needs is being conducted. The subjects of the survey were three teachers (1 male and 2 female) who worked at special schools or non-special schools in Korea for more than a year. Data collecti...
This study was conducted to find out about the educational field where counseling for children with special needs is being conducted. The subjects of the survey were three teachers (1 male and 2 female) who worked at special schools or non-special schools in Korea for more than a year. Data collection was conducted through structured interviews using interview questionnaires based on the subject of experience and awareness of counseling for children with special needs produced by referring to previous studies. The collected data were analyzed based on key terms by referring to the phenomenological qualitative research method. The results are as follows. First, the competence of school counselor to conduct counseling for children with special needs was to understand the characteristics and disabilities of children with special needs, and to use appropriate interventions. Second, due to the absence of legal guidelines related to the performance of counseling for children with special needs by school counselor, it was found that it was difficult to develop counseling for children with special needs expertise in the training process of school counselor. Third, as an improvement plan to develop counseling for children with special needs expertise, a customized curriculum that can develop the ability to conduct counseling for children with special needs was organized and operated in the training process of school counselor, and practical training was needed. Finally, for successful counseling for children with special needs, it was found that it was necessary for school counselor, special school teachers, and homeroom teachers to establish a cooperative system in an organization called a school and legally specify the role related to counseling for children with special needs. Finally, the limitations of this study and suggestions for follow-up studies were made.
This study was conducted to find out about the educational field where counseling for children with special needs is being conducted. The subjects of the survey were three teachers (1 male and 2 female) who worked at special schools or non-special schools in Korea for more than a year. Data collection was conducted through structured interviews using interview questionnaires based on the subject of experience and awareness of counseling for children with special needs produced by referring to previous studies. The collected data were analyzed based on key terms by referring to the phenomenological qualitative research method. The results are as follows. First, the competence of school counselor to conduct counseling for children with special needs was to understand the characteristics and disabilities of children with special needs, and to use appropriate interventions. Second, due to the absence of legal guidelines related to the performance of counseling for children with special needs by school counselor, it was found that it was difficult to develop counseling for children with special needs expertise in the training process of school counselor. Third, as an improvement plan to develop counseling for children with special needs expertise, a customized curriculum that can develop the ability to conduct counseling for children with special needs was organized and operated in the training process of school counselor, and practical training was needed. Finally, for successful counseling for children with special needs, it was found that it was necessary for school counselor, special school teachers, and homeroom teachers to establish a cooperative system in an organization called a school and legally specify the role related to counseling for children with special needs. Finally, the limitations of this study and suggestions for follow-up studies were made.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.