국제개발협력 분야에서 개발 NGO에 의해 수행되고 있는 해외아동결연 프로그램에 대한 연구는 그 규모와 역사에 비해 매우 소극적인 수준으로 진행되어왔다. 한국을 비롯한 여러 선진 공여국가에서 아동을 국제개발협력 분야의 주요 수혜자로 규정하고 있음에도 불구하고, 아동권리를 사업 전반에 주류화하기 위한 아동권리기반접근법에 대한 합의된 원칙이 부재할뿐더러 해외아동결연 프로그램에 대한 국내 연구가 미흡한 실정이다.
2003년 스템포드 공통 이해(Common Understanding)를 통해 국제사회는 인권기반접근에 대한 공통의 이해에 도달하고자 하였고 이후 2005년, UN 인권최고대표사무소에서 PANEL 원칙을 제시하였다. PANEL 원칙은 권리기반접근법의 대표적인 실행 원칙이며, 참여(Participation), 책무성(Accountablility), 비차별(Non-Discrimination), 자력화(...
국제개발협력 분야에서 개발 NGO에 의해 수행되고 있는 해외아동결연 프로그램에 대한 연구는 그 규모와 역사에 비해 매우 소극적인 수준으로 진행되어왔다. 한국을 비롯한 여러 선진 공여국가에서 아동을 국제개발협력 분야의 주요 수혜자로 규정하고 있음에도 불구하고, 아동권리를 사업 전반에 주류화하기 위한 아동권리기반접근법에 대한 합의된 원칙이 부재할뿐더러 해외아동결연 프로그램에 대한 국내 연구가 미흡한 실정이다.
2003년 스템포드 공통 이해(Common Understanding)를 통해 국제사회는 인권기반접근에 대한 공통의 이해에 도달하고자 하였고 이후 2005년, UN 인권최고대표사무소에서 PANEL 원칙을 제시하였다. PANEL 원칙은 권리기반접근법의 대표적인 실행 원칙이며, 참여(Participation), 책무성(Accountablility), 비차별(Non-Discrimination), 자력화(Empowerment), 인권기준과의 연계(Linkages to human rights standards)를 포함하고 있는 원칙이다. 본 연구에서는 어린이재단의 해외아동결연 프로그램이 인권에 기반하여 수행되는지를 살펴보기 위해 PANEL 원칙을 통해 프로그램의 수행 과정을 분석하고, 현장에서 사업을 수행하는 데에 어떤 어려움이 있는지. 그 원인은 무엇인지 알아보고자 하였다.
본 연구는 PANEL 원칙이 등장하게 된 이론적 배경과 해외아동결연 프로그램의 개념과 역사, 특성을 조사한 뒤 어린이재단의 해외아동결연 프로그램을 아동 등록, 서신 교류, 프로그램 참여, 종결과 같이 네 단계로 구분하여 분석하였다. 우선적으로 어린이재단의 해외아동결연 프로그램 실행 매뉴얼(Child Sponsorship Standard Operating Procedure)을 분석하고, 보다 심층적인 분석을 위해 어린이재단의 실무자 를 비롯한 국가 사무소 및 연맹 사무소의 실무자와 관리자들을 인터뷰하였다.
분석 결과, 어린이재단의 해외아동결연 프로그램은 대체로 권리기반접근의 원칙에 근거하여 수행되고 있었으나, 실무자들이 경험하는 한계점이 분명히 존재했다. 실무자들은 결연아동의 자유로운 프로그램 참여를 보장하되 후원자에 대한 책무성 또한 준수하려는 노력을 동시에 이행하고 있었으며 이러한 과정에서의 가치 갈등을 겪는 것으로 확인되었다. 특히 업무 환경 및 역할 상 후원자 그룹과 접촉하는 실무자들과 프로그램의 수혜자 그룹과 접촉하는 실무자들의 인식에 차이가 존재함을 확인하였다.
결론적으로, 권리기반접근의 원칙과 실제 현장에의 적용 사이의 간극을 좁히기 위해서는 결연 프로그램을 기획 및 수행하고 평가하는 모든 단계에서 모든 파트너 기관의 실무자들과 참여자를 포함한 이해관계자들이 ‘권리기반관점에 따른 아동결연 프로그램’의 실행을 위한 적극적인 논의를 거치고, 권리기반접근에의 적용이 결과적으로 아동의 권리를 보호하며 더욱 지속적인 결과를 가져올 수 있음에 대해 인식할 필요가 있다. 또, 보다 현장에 기반한 업무 수행 절차를 마련하고, 결연후원 프로그램이 지역사회의 자력화에 기여하는 정도에 대한 체계적인 평가 프로세스를 구축할 필요가 제기된다.
국제개발협력 분야에서 개발 NGO에 의해 수행되고 있는 해외아동결연 프로그램에 대한 연구는 그 규모와 역사에 비해 매우 소극적인 수준으로 진행되어왔다. 한국을 비롯한 여러 선진 공여국가에서 아동을 국제개발협력 분야의 주요 수혜자로 규정하고 있음에도 불구하고, 아동권리를 사업 전반에 주류화하기 위한 아동권리기반접근법에 대한 합의된 원칙이 부재할뿐더러 해외아동결연 프로그램에 대한 국내 연구가 미흡한 실정이다.
2003년 스템포드 공통 이해(Common Understanding)를 통해 국제사회는 인권기반접근에 대한 공통의 이해에 도달하고자 하였고 이후 2005년, UN 인권최고대표사무소에서 PANEL 원칙을 제시하였다. PANEL 원칙은 권리기반접근법의 대표적인 실행 원칙이며, 참여(Participation), 책무성(Accountablility), 비차별(Non-Discrimination), 자력화(Empowerment), 인권기준과의 연계(Linkages to human rights standards)를 포함하고 있는 원칙이다. 본 연구에서는 어린이재단의 해외아동결연 프로그램이 인권에 기반하여 수행되는지를 살펴보기 위해 PANEL 원칙을 통해 프로그램의 수행 과정을 분석하고, 현장에서 사업을 수행하는 데에 어떤 어려움이 있는지. 그 원인은 무엇인지 알아보고자 하였다.
본 연구는 PANEL 원칙이 등장하게 된 이론적 배경과 해외아동결연 프로그램의 개념과 역사, 특성을 조사한 뒤 어린이재단의 해외아동결연 프로그램을 아동 등록, 서신 교류, 프로그램 참여, 종결과 같이 네 단계로 구분하여 분석하였다. 우선적으로 어린이재단의 해외아동결연 프로그램 실행 매뉴얼(Child Sponsorship Standard Operating Procedure)을 분석하고, 보다 심층적인 분석을 위해 어린이재단의 실무자 를 비롯한 국가 사무소 및 연맹 사무소의 실무자와 관리자들을 인터뷰하였다.
분석 결과, 어린이재단의 해외아동결연 프로그램은 대체로 권리기반접근의 원칙에 근거하여 수행되고 있었으나, 실무자들이 경험하는 한계점이 분명히 존재했다. 실무자들은 결연아동의 자유로운 프로그램 참여를 보장하되 후원자에 대한 책무성 또한 준수하려는 노력을 동시에 이행하고 있었으며 이러한 과정에서의 가치 갈등을 겪는 것으로 확인되었다. 특히 업무 환경 및 역할 상 후원자 그룹과 접촉하는 실무자들과 프로그램의 수혜자 그룹과 접촉하는 실무자들의 인식에 차이가 존재함을 확인하였다.
결론적으로, 권리기반접근의 원칙과 실제 현장에의 적용 사이의 간극을 좁히기 위해서는 결연 프로그램을 기획 및 수행하고 평가하는 모든 단계에서 모든 파트너 기관의 실무자들과 참여자를 포함한 이해관계자들이 ‘권리기반관점에 따른 아동결연 프로그램’의 실행을 위한 적극적인 논의를 거치고, 권리기반접근에의 적용이 결과적으로 아동의 권리를 보호하며 더욱 지속적인 결과를 가져올 수 있음에 대해 인식할 필요가 있다. 또, 보다 현장에 기반한 업무 수행 절차를 마련하고, 결연후원 프로그램이 지역사회의 자력화에 기여하는 정도에 대한 체계적인 평가 프로세스를 구축할 필요가 제기된다.
In the field of international development cooperation, research on child sponsorship programs conducted by INGOs has been done at a very passive level despite the program’s large scale and long history. Although many advanced donor countries, including South Korea, define children as major beneficia...
In the field of international development cooperation, research on child sponsorship programs conducted by INGOs has been done at a very passive level despite the program’s large scale and long history. Although many advanced donor countries, including South Korea, define children as major beneficiaries in the field of international development cooperation, there is no consensus on a child rights-based approach to promote child's rights throughout the program, and a lack of studies on the international child sponsorship program.
Based on the 2003 Stamford Common Understanding, the international community attempted to reach a common understanding regarding the human rights-based approach. Then, in 2005, the UN High Commissioner for Human Rights introduced the PANEL principles. PANEL, which are operating principles representative of the human rights-based approach, stand for Participation, Accountability, Non-Discrimination, Empowerment, and Linkages to human rights standards. This paper includes an analysis of ChildFund’s international child sponsorship program’s operation using the principles in order to examine whether it is carried out with the rights-based approach at its core and find out what the challenges are on the ground when running the program, and if so, what the underlying causes are.
In this paper, the first part deals with the theoretical backdrop of the introduction of PANEL, and the concept, history, and characteristics of the international child sponsorship program. It will then go on to analyzing ChildFund's international child sponsorship program according to the PANEL principles by dividing it into four processes: child enrollment, correspondence, program participation, and departure. First and foremost, this paper analyzed ChildFund’s Child Sponsorship Standard Operating Procedure and interviewed working-level staff of ChildFund Korea and working-level staff and program managers from Country Offices of ChildFund International for in-dept analysis.
The result showed that ChildFund's international child sponsorship program was carried out following principles of a rights-based approach by and large, but certain limitations clearly existed felt by working-class staff. At the same time, working-level staffs were trying to ensure the free participation of children in the program while fulfilling responsibility for the program's sponsors, and throughout this process, many experienced value conflicts. In particular, given different roles and work environments, there was a clear difference in the perception between working-class staff serving a group of sponsors and staff on the ground working with beneficiaries.
At the end of the day, to close the gap between the principles and practices of the rights-based approach, all stakeholders including working-class staffs and participants from every partner organization must actively engage in discussions for the implementation of the 'Child sponsorship program based on the right-based approach’ at all stages of planning, implementing, and evaluating the program, and recognize that the application of the rights-based approach can ultimately protect child's rights and bring long-lasting results. On top of that, there's a need for establishing a more field-oriented operation standards and a systematic evaluation process for the degree to which the sponsorship program contributes to the empowerment of the community.
In the field of international development cooperation, research on child sponsorship programs conducted by INGOs has been done at a very passive level despite the program’s large scale and long history. Although many advanced donor countries, including South Korea, define children as major beneficiaries in the field of international development cooperation, there is no consensus on a child rights-based approach to promote child's rights throughout the program, and a lack of studies on the international child sponsorship program.
Based on the 2003 Stamford Common Understanding, the international community attempted to reach a common understanding regarding the human rights-based approach. Then, in 2005, the UN High Commissioner for Human Rights introduced the PANEL principles. PANEL, which are operating principles representative of the human rights-based approach, stand for Participation, Accountability, Non-Discrimination, Empowerment, and Linkages to human rights standards. This paper includes an analysis of ChildFund’s international child sponsorship program’s operation using the principles in order to examine whether it is carried out with the rights-based approach at its core and find out what the challenges are on the ground when running the program, and if so, what the underlying causes are.
In this paper, the first part deals with the theoretical backdrop of the introduction of PANEL, and the concept, history, and characteristics of the international child sponsorship program. It will then go on to analyzing ChildFund's international child sponsorship program according to the PANEL principles by dividing it into four processes: child enrollment, correspondence, program participation, and departure. First and foremost, this paper analyzed ChildFund’s Child Sponsorship Standard Operating Procedure and interviewed working-level staff of ChildFund Korea and working-level staff and program managers from Country Offices of ChildFund International for in-dept analysis.
The result showed that ChildFund's international child sponsorship program was carried out following principles of a rights-based approach by and large, but certain limitations clearly existed felt by working-class staff. At the same time, working-level staffs were trying to ensure the free participation of children in the program while fulfilling responsibility for the program's sponsors, and throughout this process, many experienced value conflicts. In particular, given different roles and work environments, there was a clear difference in the perception between working-class staff serving a group of sponsors and staff on the ground working with beneficiaries.
At the end of the day, to close the gap between the principles and practices of the rights-based approach, all stakeholders including working-class staffs and participants from every partner organization must actively engage in discussions for the implementation of the 'Child sponsorship program based on the right-based approach’ at all stages of planning, implementing, and evaluating the program, and recognize that the application of the rights-based approach can ultimately protect child's rights and bring long-lasting results. On top of that, there's a need for establishing a more field-oriented operation standards and a systematic evaluation process for the degree to which the sponsorship program contributes to the empowerment of the community.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.