2007년 후반 시작된 스마트폰의 확산으로 국내 모바일 시장도 빠른속도로 성장 하고 있으며, 모바일 앱에 대한 사용자의 니즈도 점점 확장되어 가고 있다. 이에 따라, 플랫폼 기업들은 모바일 앱을 통해 더욱 확장된 서비스를 제공하고 있다. 모바일 앱 서비스 확장의 대표적인 방식으로 수퍼앱(Super app)과 멀티앱(Muilti app)이 있는데, 최근 은행 분야에서도 대형은행을 중심으로 모바일 수퍼앱 전략을 구사하고 있다. 그럼에도 불구하고, 은행에서 사용되는 수퍼앱에 대한 연구는 많이 부족한 실정이다. 이에 본 연구는 은행 수퍼앱 이용에 영향을 주는 요인에는 어떤 것이 있으며, 특히 은행앱에서 제공하는 서비스 통합 단계에 대한 사용자의 선호도에 따라 이러한 요인들이 어떻게 영향을 미치는지 확인하였다. 본 연구는 311명의 온라인 설문 응답자를 표본으로 한 분석결과로 진행하였으며, ...
2007년 후반 시작된 스마트폰의 확산으로 국내 모바일 시장도 빠른속도로 성장 하고 있으며, 모바일 앱에 대한 사용자의 니즈도 점점 확장되어 가고 있다. 이에 따라, 플랫폼 기업들은 모바일 앱을 통해 더욱 확장된 서비스를 제공하고 있다. 모바일 앱 서비스 확장의 대표적인 방식으로 수퍼앱(Super app)과 멀티앱(Muilti app)이 있는데, 최근 은행 분야에서도 대형은행을 중심으로 모바일 수퍼앱 전략을 구사하고 있다. 그럼에도 불구하고, 은행에서 사용되는 수퍼앱에 대한 연구는 많이 부족한 실정이다. 이에 본 연구는 은행 수퍼앱 이용에 영향을 주는 요인에는 어떤 것이 있으며, 특히 은행앱에서 제공하는 서비스 통합 단계에 대한 사용자의 선호도에 따라 이러한 요인들이 어떻게 영향을 미치는지 확인하였다. 본 연구는 311명의 온라인 설문 응답자를 표본으로 한 분석결과로 진행하였으며, 측정모형 분석 및 SmartPLS를 활용한 구조모형 분석을 실시하였다. 그 결과, 은행 수퍼앱의 특성요인으로 선정한 기술혁신성, 상호작용성, 과정완결성, 서비스다양성이 지각된 유용성 및 지각된 용이성에 부분적으로 긍정적인 영향을 미치고 이용의도에도 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 반면, 은행앱에서 제공하는 서비스 통합 단계에 대한 사용자의 선호도에 따른 조절효과는 없는 것으로 나타났으며, 설문자를 그룹화하여 추가로 실시한 분석에서도 몇가지 시사점을 찾을 수 있었다. 본 연구의 결과가 향후 은행권의 모바일 앱 운용 전략수립에 기초자료로 활용될 것으로 기대하며, 더 나아가 후속연구의 필요성을 시사할 것이다. 주요어: 은행, 수퍼앱, 모바일 앱, 서비스 확장, 지각된 유용성, 지각된 용이성, 이용의도
2007년 후반 시작된 스마트폰의 확산으로 국내 모바일 시장도 빠른속도로 성장 하고 있으며, 모바일 앱에 대한 사용자의 니즈도 점점 확장되어 가고 있다. 이에 따라, 플랫폼 기업들은 모바일 앱을 통해 더욱 확장된 서비스를 제공하고 있다. 모바일 앱 서비스 확장의 대표적인 방식으로 수퍼앱(Super app)과 멀티앱(Muilti app)이 있는데, 최근 은행 분야에서도 대형은행을 중심으로 모바일 수퍼앱 전략을 구사하고 있다. 그럼에도 불구하고, 은행에서 사용되는 수퍼앱에 대한 연구는 많이 부족한 실정이다. 이에 본 연구는 은행 수퍼앱 이용에 영향을 주는 요인에는 어떤 것이 있으며, 특히 은행앱에서 제공하는 서비스 통합 단계에 대한 사용자의 선호도에 따라 이러한 요인들이 어떻게 영향을 미치는지 확인하였다. 본 연구는 311명의 온라인 설문 응답자를 표본으로 한 분석결과로 진행하였으며, 측정모형 분석 및 SmartPLS를 활용한 구조모형 분석을 실시하였다. 그 결과, 은행 수퍼앱의 특성요인으로 선정한 기술혁신성, 상호작용성, 과정완결성, 서비스다양성이 지각된 유용성 및 지각된 용이성에 부분적으로 긍정적인 영향을 미치고 이용의도에도 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 반면, 은행앱에서 제공하는 서비스 통합 단계에 대한 사용자의 선호도에 따른 조절효과는 없는 것으로 나타났으며, 설문자를 그룹화하여 추가로 실시한 분석에서도 몇가지 시사점을 찾을 수 있었다. 본 연구의 결과가 향후 은행권의 모바일 앱 운용 전략수립에 기초자료로 활용될 것으로 기대하며, 더 나아가 후속연구의 필요성을 시사할 것이다. 주요어: 은행, 수퍼앱, 모바일 앱, 서비스 확장, 지각된 유용성, 지각된 용이성, 이용의도
With the proliferation of smartphones that began in late 2007, the domestic mobile market is also growing at a rapid pace, and users' needs for mobile apps are also expanding. As a result, platform companies are offering more extended services through mobile apps. Typical ways to extend mobile app s...
With the proliferation of smartphones that began in late 2007, the domestic mobile market is also growing at a rapid pace, and users' needs for mobile apps are also expanding. As a result, platform companies are offering more extended services through mobile apps. Typical ways to extend mobile app services include the Super App and the Muilti App, which have recently been using mobile super-app strategies in the banking sector around large banks. Nevertheless, research on superapps used in banks is lacking a lot. Accordingly, this study examines what factors influence the use of the Bank Superapp, In particular, we have identified how these factors affect the user's preference for the service integration stage provided by the banking app. The study was conducted as a result of a sample of 311 online survey respondents, and a measurement model analysis and structural model analysis using SmartPLS were performed. As a result, the technological innovation, interactivity, process completeness, and service diversity selected as characteristic factors of the bank superapp had a partially positive effect on perceived usefulness and perceived ease, and also had a significant impact on the intent to use. On the other hand, there was no moderating effect based on the user's preference for the service integration stage provided by the banking app, Additional analyses of grouping the questionnaires also showed some implications. It is hoped that the results of this study will be used as a basis for the formulation of the mobile app operation strategy of the banknote in the future, and further suggest the need for follow-up research.
With the proliferation of smartphones that began in late 2007, the domestic mobile market is also growing at a rapid pace, and users' needs for mobile apps are also expanding. As a result, platform companies are offering more extended services through mobile apps. Typical ways to extend mobile app services include the Super App and the Muilti App, which have recently been using mobile super-app strategies in the banking sector around large banks. Nevertheless, research on superapps used in banks is lacking a lot. Accordingly, this study examines what factors influence the use of the Bank Superapp, In particular, we have identified how these factors affect the user's preference for the service integration stage provided by the banking app. The study was conducted as a result of a sample of 311 online survey respondents, and a measurement model analysis and structural model analysis using SmartPLS were performed. As a result, the technological innovation, interactivity, process completeness, and service diversity selected as characteristic factors of the bank superapp had a partially positive effect on perceived usefulness and perceived ease, and also had a significant impact on the intent to use. On the other hand, there was no moderating effect based on the user's preference for the service integration stage provided by the banking app, Additional analyses of grouping the questionnaires also showed some implications. It is hoped that the results of this study will be used as a basis for the formulation of the mobile app operation strategy of the banknote in the future, and further suggest the need for follow-up research.
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