[학위논문]초등학생의 문해력, 독서성향과 융합인재 소양의 관계 분석 An Analysis of the Relationship between Elementary School Students' Literacy, Reading Tendency and STEAM Literacy원문보기
이 논문의 목적은 초등학생들을 대상으로 문해력, 독서성향과 융합인재 소양을 조사하여 현재 상태를 기술하고 이들 간의 관계를 분석하여 문해력과 융합인재 소양을 기르는 방법을 모색하는 데 있다 이 조사를 통하여 학교, 가정 및 사회에서 학생들의 문해력과 융합인재 소양을 기르는 방법을 모색하는데 활용할 수 있도록 하는 점에 의의를 두었다. 융합인재 소양이란 융합적 지식 및 개념 형성, 창의성, 다른 사람과 소통하며 타인을 배려 하는 것이며, 문해력이란 글을 읽고 해석하는 능력이다. 독서 성향은 학생이 책을 어떻게 읽는지 나타내는 성향으로 이 세 가지의 ...
국문요약
초등학생의 문해력, 독서성향과 융합인재 소양의 관계 분석
김 익 래
아주대학교 교육대학원 융합인재 및 영재교육 전공 (지도교수 유 미 현)
이 논문의 목적은 초등학생들을 대상으로 문해력, 독서성향과 융합인재 소양을 조사하여 현재 상태를 기술하고 이들 간의 관계를 분석하여 문해력과 융합인재 소양을 기르는 방법을 모색하는 데 있다 이 조사를 통하여 학교, 가정 및 사회에서 학생들의 문해력과 융합인재 소양을 기르는 방법을 모색하는데 활용할 수 있도록 하는 점에 의의를 두었다. 융합인재 소양이란 융합적 지식 및 개념 형성, 창의성, 다른 사람과 소통하며 타인을 배려 하는 것이며, 문해력이란 글을 읽고 해석하는 능력이다. 독서 성향은 학생이 책을 어떻게 읽는지 나타내는 성향으로 이 세 가지의 관계성은 그동안 당연히 있을 것으로 예상되어 왔으나 명확하게 얼마나, 어떻게 관계되어있는지는 불분명하다고 할 수 있다. 본 연구에서 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 학생들의 성별에 따른 융합인재 소양, 문해력에는 차이가 없으며, 독서 성향에서는 하위영역인 독서 경험에서 성별에 따른 차이가 나타났다. 둘째, 문해력이 상위권인 학생은 융합인재 소양이 높으며 하위영역으로는 창조 혁신과, 소통능력에서 차이를 보였으며 특히 소통능력에서 더 많은 차이를 보였다. 또한 문해력이 상위권인 학생은 독서 성향이 더 높으며 하위영역에서는 독서 흥미와, 독서 경험에서 차이를 보였다. 다만 독서량에는 차이를 보이지 않아 초등학교 고학년인 학생들에게는 단순한 독서량보다 독서 경험을 어떻게 하는지가 더 중요하다고 할 수 있다. 셋째 독서 성향이 높을수록 융합인재 소양이 높으며, 독서 성향이 융합인재 소양에 영향을 미친다고 나타났다.
주요어 : 초등학생, 문해력, 독서성향, 융합인재 소양
국문요약
초등학생의 문해력, 독서성향과 융합인재 소양의 관계 분석
김 익 래
아주대학교 교육대학원 융합인재 및 영재교육 전공 (지도교수 유 미 현)
이 논문의 목적은 초등학생들을 대상으로 문해력, 독서성향과 융합인재 소양을 조사하여 현재 상태를 기술하고 이들 간의 관계를 분석하여 문해력과 융합인재 소양을 기르는 방법을 모색하는 데 있다 이 조사를 통하여 학교, 가정 및 사회에서 학생들의 문해력과 융합인재 소양을 기르는 방법을 모색하는데 활용할 수 있도록 하는 점에 의의를 두었다. 융합인재 소양이란 융합적 지식 및 개념 형성, 창의성, 다른 사람과 소통하며 타인을 배려 하는 것이며, 문해력이란 글을 읽고 해석하는 능력이다. 독서 성향은 학생이 책을 어떻게 읽는지 나타내는 성향으로 이 세 가지의 관계성은 그동안 당연히 있을 것으로 예상되어 왔으나 명확하게 얼마나, 어떻게 관계되어있는지는 불분명하다고 할 수 있다. 본 연구에서 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 학생들의 성별에 따른 융합인재 소양, 문해력에는 차이가 없으며, 독서 성향에서는 하위영역인 독서 경험에서 성별에 따른 차이가 나타났다. 둘째, 문해력이 상위권인 학생은 융합인재 소양이 높으며 하위영역으로는 창조 혁신과, 소통능력에서 차이를 보였으며 특히 소통능력에서 더 많은 차이를 보였다. 또한 문해력이 상위권인 학생은 독서 성향이 더 높으며 하위영역에서는 독서 흥미와, 독서 경험에서 차이를 보였다. 다만 독서량에는 차이를 보이지 않아 초등학교 고학년인 학생들에게는 단순한 독서량보다 독서 경험을 어떻게 하는지가 더 중요하다고 할 수 있다. 셋째 독서 성향이 높을수록 융합인재 소양이 높으며, 독서 성향이 융합인재 소양에 영향을 미친다고 나타났다.
An Analysis of the Relationship between Elementary School Students' Literacy, Reading Tendency and STEAM Literacy
Kim Ik-Rea Major in Convergence and Gifted Education Ajou University Graduate School of Education
Supervised by Yoo, Mi Hyun
The pu...
Abstract
An Analysis of the Relationship between Elementary School Students' Literacy, Reading Tendency and STEAM Literacy
Kim Ik-Rea Major in Convergence and Gifted Education Ajou University Graduate School of Education
Supervised by Yoo, Mi Hyun
The purpose of this paper was to investigate elementary school students' literacy, reading tendency, and STEAM Literacy, describe the current state, analyze the relationship between them, and find a way to develop literacy and STEAM Literacy. Through this survey, it was significant in that it could be used to find ways to cultivate students' literacy and knowledge of STEAM Literacy in schools, families, and society. Knowledge of STEAM Literacyt is convergent knowledge and concept formation, creativity, communication with others, and consideration for others, and literacy is the ability to read and interpret writings. Reading tendency is a tendency to indicate how students read books, and these three relationships have been expected to exist, but it is unclear how much and how they are clearly related. As a result of the survey of students based on this, first, there was no difference in students' knowledge of STEAM Literacy and literacy according to gender, and there was a difference in reading experience, which is a lower area in reading propensity. Second, students with high literacy skills showed high knowledge of STEAM Literacy, and in the lower areas, there was a difference in creative innovation and communication ability, especially in communication ability. In addition, students with higher literacy have a higher reading tendency, and in the lower areas, there was a difference in reading interest and reading experience. However, there is no difference in the amount of reading, so it can be said that how to experience reading is more important than simple reading for students in the upper grades of elementary school. Third, it was found that the higher the reading tendency, the higher the knowledge of STEAM Literacy, and the reading tendency had an effect on the knowledge of STEAM Literacy.
An Analysis of the Relationship between Elementary School Students' Literacy, Reading Tendency and STEAM Literacy
Kim Ik-Rea Major in Convergence and Gifted Education Ajou University Graduate School of Education
Supervised by Yoo, Mi Hyun
The purpose of this paper was to investigate elementary school students' literacy, reading tendency, and STEAM Literacy, describe the current state, analyze the relationship between them, and find a way to develop literacy and STEAM Literacy. Through this survey, it was significant in that it could be used to find ways to cultivate students' literacy and knowledge of STEAM Literacy in schools, families, and society. Knowledge of STEAM Literacyt is convergent knowledge and concept formation, creativity, communication with others, and consideration for others, and literacy is the ability to read and interpret writings. Reading tendency is a tendency to indicate how students read books, and these three relationships have been expected to exist, but it is unclear how much and how they are clearly related. As a result of the survey of students based on this, first, there was no difference in students' knowledge of STEAM Literacy and literacy according to gender, and there was a difference in reading experience, which is a lower area in reading propensity. Second, students with high literacy skills showed high knowledge of STEAM Literacy, and in the lower areas, there was a difference in creative innovation and communication ability, especially in communication ability. In addition, students with higher literacy have a higher reading tendency, and in the lower areas, there was a difference in reading interest and reading experience. However, there is no difference in the amount of reading, so it can be said that how to experience reading is more important than simple reading for students in the upper grades of elementary school. Third, it was found that the higher the reading tendency, the higher the knowledge of STEAM Literacy, and the reading tendency had an effect on the knowledge of STEAM Literacy.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.