본 논문은 뮤지컬 넘버의 분석접근 방법과 그 적용을 주제로 하고 있다. 뮤지컬 넘버 분석의 목적은 작품의 곡에 담긴 창작자의 의도가 뮤지컬배우의 해석을 통해 관객에게 온전히 전달되도록 하는 것에 있다. 궁극적으로 배우가 무대 위 표현에 앞서 넘버에 담긴 음악과 가사를 깊이 있게 이해하여 역할의 창조과정을 체계화하는 데 이 연구의 목표를 두고 있다. 특히, 기존의 선행연구를 바탕으로 뮤지컬 넘버 분석접근법의 명칭을 재정립하고 창작 뮤지컬 넘버에 적용하는 것이 이 연구의 핵심이다.
재정립한 뮤지컬 넘버 분석접근법의 명칭은 첫...
본 논문은 뮤지컬 넘버의 분석접근 방법과 그 적용을 주제로 하고 있다. 뮤지컬 넘버 분석의 목적은 작품의 곡에 담긴 창작자의 의도가 뮤지컬배우의 해석을 통해 관객에게 온전히 전달되도록 하는 것에 있다. 궁극적으로 배우가 무대 위 표현에 앞서 넘버에 담긴 음악과 가사를 깊이 있게 이해하여 역할의 창조과정을 체계화하는 데 이 연구의 목표를 두고 있다. 특히, 기존의 선행연구를 바탕으로 뮤지컬 넘버 분석접근법의 명칭을 재정립하고 창작 뮤지컬 넘버에 적용하는 것이 이 연구의 핵심이다.
재정립한 뮤지컬 넘버 분석접근법의 명칭은 첫째, 연상 접근법 둘째, 구조·구성 접근법 셋째, 선율·전환 접근법 넷째, 반복 접근법 다섯째, 정지·강조 접근법이다. 창작 뮤지컬 <영웅>과 <광주>에 적용한 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 음악이 주는 분위기와 첫 느낌은 장면의 상황과 인물의 내면세계를 암시하므로 그 연상작용에 주목할 필요가 있다. 둘째, 넘버의 구조적 위치는 극 전체의 흐름 파악에 도움을 주며, 구성적 기능은 장면이나 인물의 구체성을 이룬다. 셋째, 음의 높낮이와 길이, 속도의 빠르기를 통한 선율 파악은 넘버를 분석함에 매우 중요한 요소로 작용한다. 아울러, 음악적 흐름의 변화에서 전환점에 대한 깊은 이해는 넘버뿐만 아니라 인물 분석에도 필수적이다. 넷째, 반복되는 선율과 가사는 창작자의 의도와 작품의 메시지를 파악하는 데 도움이 된다. 다섯째, 전체적인 음악의 흐름에서 쉼표는 단순히 더 좋은 가창을 위한 숨쉬기의 기능에 그치지 않는다. 그것 외에도 잠시 멈춘 후 뒤에 따라오는 가사를 강조하려는 목적에서 정지와 강조의 접근 방법은 필수적이다.
따라서, 뮤지컬배우는 넘버의 음악적 분위기가 주는 느낌을 떠올려 극 구조와 곡의 기능을 파악하고 선율적 흐름을 이해한 후, 자주 반복되거나 강조되는 가사에 집중하여 표현하면 보다 입체적인 역할을 구축할 수 있다는 결론에 도달하였다.
이 연구는 무대연기자가 어떠한 방식과 표현으로 관객에게 작품의 주제를 더 쉽게 전달할 수 있는가에 대한 궁금증에서 비롯되었다. 넘버 분석을 위한 접근법의 명칭을 재정립하고 과거에 공연한 것과 현재 공연되고 있는 작품에 그 방법을 각각 대입하였다. 뮤지컬배우는 넘버의 체계적 분석을 통한 가창 연기에 이르렀을 때 더 나은 무대표현력을 끌어낼 수 있다. 현직 배우의 관점에서 이론적 근거와 축적된 경험을 기반으로 분석과정의 체계화를 다룬 본 연구가 무대연기자의 역할창조과정에 실질적 도움이 되기를 바란다.
본 논문은 뮤지컬 넘버의 분석접근 방법과 그 적용을 주제로 하고 있다. 뮤지컬 넘버 분석의 목적은 작품의 곡에 담긴 창작자의 의도가 뮤지컬배우의 해석을 통해 관객에게 온전히 전달되도록 하는 것에 있다. 궁극적으로 배우가 무대 위 표현에 앞서 넘버에 담긴 음악과 가사를 깊이 있게 이해하여 역할의 창조과정을 체계화하는 데 이 연구의 목표를 두고 있다. 특히, 기존의 선행연구를 바탕으로 뮤지컬 넘버 분석접근법의 명칭을 재정립하고 창작 뮤지컬 넘버에 적용하는 것이 이 연구의 핵심이다.
재정립한 뮤지컬 넘버 분석접근법의 명칭은 첫째, 연상 접근법 둘째, 구조·구성 접근법 셋째, 선율·전환 접근법 넷째, 반복 접근법 다섯째, 정지·강조 접근법이다. 창작 뮤지컬 <영웅>과 <광주>에 적용한 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 음악이 주는 분위기와 첫 느낌은 장면의 상황과 인물의 내면세계를 암시하므로 그 연상작용에 주목할 필요가 있다. 둘째, 넘버의 구조적 위치는 극 전체의 흐름 파악에 도움을 주며, 구성적 기능은 장면이나 인물의 구체성을 이룬다. 셋째, 음의 높낮이와 길이, 속도의 빠르기를 통한 선율 파악은 넘버를 분석함에 매우 중요한 요소로 작용한다. 아울러, 음악적 흐름의 변화에서 전환점에 대한 깊은 이해는 넘버뿐만 아니라 인물 분석에도 필수적이다. 넷째, 반복되는 선율과 가사는 창작자의 의도와 작품의 메시지를 파악하는 데 도움이 된다. 다섯째, 전체적인 음악의 흐름에서 쉼표는 단순히 더 좋은 가창을 위한 숨쉬기의 기능에 그치지 않는다. 그것 외에도 잠시 멈춘 후 뒤에 따라오는 가사를 강조하려는 목적에서 정지와 강조의 접근 방법은 필수적이다.
따라서, 뮤지컬배우는 넘버의 음악적 분위기가 주는 느낌을 떠올려 극 구조와 곡의 기능을 파악하고 선율적 흐름을 이해한 후, 자주 반복되거나 강조되는 가사에 집중하여 표현하면 보다 입체적인 역할을 구축할 수 있다는 결론에 도달하였다.
이 연구는 무대연기자가 어떠한 방식과 표현으로 관객에게 작품의 주제를 더 쉽게 전달할 수 있는가에 대한 궁금증에서 비롯되었다. 넘버 분석을 위한 접근법의 명칭을 재정립하고 과거에 공연한 것과 현재 공연되고 있는 작품에 그 방법을 각각 대입하였다. 뮤지컬배우는 넘버의 체계적 분석을 통한 가창 연기에 이르렀을 때 더 나은 무대표현력을 끌어낼 수 있다. 현직 배우의 관점에서 이론적 근거와 축적된 경험을 기반으로 분석과정의 체계화를 다룬 본 연구가 무대연기자의 역할창조과정에 실질적 도움이 되기를 바란다.
This dissertation is about the analysis approach method of musical number and its application. The purpose of musical number analysis is to ensure that the intention of the creator contained in the song of the work is fully conveyed to the audience through the interpretation of the musical actor. Ul...
This dissertation is about the analysis approach method of musical number and its application. The purpose of musical number analysis is to ensure that the intention of the creator contained in the song of the work is fully conveyed to the audience through the interpretation of the musical actor. Ultimately, the goal of this study is to systematize the creation process of roles by deeply understanding the music and lyrics contained in the numbers before the actors express them on stage. In particular, the core of this study is to redefine the name of the musical number analysis approach and apply it to creative musical numbers based on previous research.
The names of the re-established musical number analysis approach are: First, associative approach, second, structure/composition approach, third, melody/transition approach, fourth, repetition approach, fifth, and pause/emphasis approach. The results of the research applied to the creative musicals and are as follows. First, it is necessary to pay attention to the association because the atmosphere and first impression of music allude to the situation of the scene and the inner world of the character. Second, the structural position of the number helps to grasp the flow of the entire play, and the compositional function constitutes the concreteness of the scene or character. Third, understanding the melody through the pitch, length, and speed of a note acts as a very important factor in analyzing the number. In addition, a deep understanding of the turning point in the change of musical flow is essential not only for numbers but also for character analysis. Fourth, repeated melodies and lyrics help to understand the intention of the creator and the message of the work. Fifth, in the overall flow of music, the rest is not just a function of breathing for better singing. In addition to that, an approach of pause and emphasis is essential for the purpose of emphasizing the lyrics that follow after a pause.
Therefore, the actor came to the conclusion that a more three-dimensional role can be built by concentrating on the lyrics that are frequently repeated or emphasized after understanding the structure of the play and the function of the song, understanding the flow of the melody by recalling the feeling of the atmosphere of the music.
This dissertation originated from a curiosity about how stage actors can more easily convey the theme of their work to the audience in what manner and expression. The name of the approach for number analysis was redefined, and the method was applied to works performed in the past and works currently being performed. Musical actors can bring out better stage expression when they reach singing performance through systematic analysis of numbers. From the perspective of an incumbent actor, it is hoped that this study, which deals with the systematization of the analysis process based on theoretical grounds and accumulated experience, will be of practical help to the stage actor's role creation process.
This dissertation is about the analysis approach method of musical number and its application. The purpose of musical number analysis is to ensure that the intention of the creator contained in the song of the work is fully conveyed to the audience through the interpretation of the musical actor. Ultimately, the goal of this study is to systematize the creation process of roles by deeply understanding the music and lyrics contained in the numbers before the actors express them on stage. In particular, the core of this study is to redefine the name of the musical number analysis approach and apply it to creative musical numbers based on previous research.
The names of the re-established musical number analysis approach are: First, associative approach, second, structure/composition approach, third, melody/transition approach, fourth, repetition approach, fifth, and pause/emphasis approach. The results of the research applied to the creative musicals and are as follows. First, it is necessary to pay attention to the association because the atmosphere and first impression of music allude to the situation of the scene and the inner world of the character. Second, the structural position of the number helps to grasp the flow of the entire play, and the compositional function constitutes the concreteness of the scene or character. Third, understanding the melody through the pitch, length, and speed of a note acts as a very important factor in analyzing the number. In addition, a deep understanding of the turning point in the change of musical flow is essential not only for numbers but also for character analysis. Fourth, repeated melodies and lyrics help to understand the intention of the creator and the message of the work. Fifth, in the overall flow of music, the rest is not just a function of breathing for better singing. In addition to that, an approach of pause and emphasis is essential for the purpose of emphasizing the lyrics that follow after a pause.
Therefore, the actor came to the conclusion that a more three-dimensional role can be built by concentrating on the lyrics that are frequently repeated or emphasized after understanding the structure of the play and the function of the song, understanding the flow of the melody by recalling the feeling of the atmosphere of the music.
This dissertation originated from a curiosity about how stage actors can more easily convey the theme of their work to the audience in what manner and expression. The name of the approach for number analysis was redefined, and the method was applied to works performed in the past and works currently being performed. Musical actors can bring out better stage expression when they reach singing performance through systematic analysis of numbers. From the perspective of an incumbent actor, it is hoped that this study, which deals with the systematization of the analysis process based on theoretical grounds and accumulated experience, will be of practical help to the stage actor's role creation process.
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