산업재해 예방을 위한 정책 및 제도 개선과 예방사업이 지속적으로 추진되고 있음에도 불구하고, 매년 천여명의 노동자가 사망하고 10만여명이 재해를 당하고 있다. 더욱이 심각한 것은 해가 갈수록 이러한 재해가 줄어들지 않고 반복되고 있어, 기존의 안전사고예방 교육, 제도, 정책 및 사업만으로는 근로자의 확실한 안전을 보장과 확보하는데 한계가 있는 것으로 판단된다. 매년 수많은 근로자들의 생명을 앗아가는 산업재해의 원인 중에서 관리감독자의 역할이 중요한 작업관리상의 원인이 63.57%로 가장 높은 것으로 알려져 있다. 즉, 작업현장의 최일선에서 근로자의 안전을 책임지고 산업안전보건 전반에 걸쳐 지도, 관리, 교육 및 감독하는 관리감독자가 그 역할을 제대로 수행하지 못하고 있다는 것이다. 따라서 본 연구에서는 이를 해결하고자 관리감독자의 역할을 대신할 수 있으며, 기존보다 체계적이고 전문적인 ...
산업재해 예방을 위한 정책 및 제도 개선과 예방사업이 지속적으로 추진되고 있음에도 불구하고, 매년 천여명의 노동자가 사망하고 10만여명이 재해를 당하고 있다. 더욱이 심각한 것은 해가 갈수록 이러한 재해가 줄어들지 않고 반복되고 있어, 기존의 안전사고예방 교육, 제도, 정책 및 사업만으로는 근로자의 확실한 안전을 보장과 확보하는데 한계가 있는 것으로 판단된다. 매년 수많은 근로자들의 생명을 앗아가는 산업재해의 원인 중에서 관리감독자의 역할이 중요한 작업관리상의 원인이 63.57%로 가장 높은 것으로 알려져 있다. 즉, 작업현장의 최일선에서 근로자의 안전을 책임지고 산업안전보건 전반에 걸쳐 지도, 관리, 교육 및 감독하는 관리감독자가 그 역할을 제대로 수행하지 못하고 있다는 것이다. 따라서 본 연구에서는 이를 해결하고자 관리감독자의 역할을 대신할 수 있으며, 기존보다 체계적이고 전문적인 안전교육을 제공하는 스마트 플랫폼을 제안하고자 하였다. 플랫폼을 개발을 위해 우선 실질적인 관리감독자의 안전보건교육 문제점을 도출하고자 관리감독자를 대상으로 toolbox meeting(TBM) 활동분석 설문을 설계하여 설문 조사 및 분석을 하였다. 분석결과, 평균 4점 기준 2.51로 관리감독자의 역할, 책임, 권한 및 전문성 등이 매우 미흡하다는 것을 확인하였다. 설문을 통해 도출된 문제를 기반으로 이를 해결 및 개선하고자 기존의 TBM에서 체계적이고 전문적인 안전교육 요소를 강화하고, 4차 산업혁명 시대에 맞는 스마트 information technology (IT) 기술을 접목한 모바일 기반의 스마트안전교육 시스템인 ‘스마트안전TBM’ 플랫폼을 제안하였다. 체계적인 플랫폼 설계를 위해 스마트안전교육 설계와 플랫폼 설계를 구분하여 진행하였다. 스마트안전교육 시스템 설계를 위해, just-in-time 교육 진행을 목표로 집체 장소 및 교육 준비시간 등에 구애받지 않는 편리성이 보장된 모바일 기반의 교육 방법인 m-learning 기법을 선정하였다. 아울러 합리적인 제작 비용 및 시간, 효과적인 내용 전달 및 외국인 근로자의 접근성을 높이기 위해서 애니메이션 기반의 교육을 주된 전달방법으로 선정하였다. 선정된 교육방법을 기반으로 안전보건교육 동영상(사고사례, 법령의 요지 등) 및 자료(위험요인 등)를 제작하였으며, 제작된 자료는 본 논문에서 제시하는 직무반영 교육 커리큘럼을 기준으로 근로자에게 제공되도록 하였다. 또한 교육 이후 전자서명을 활용한 교육인정과 기본적인 이력관리에 대한 기능도 추가하였다. 일반적인 컴퓨터기반의 교육은 tutor가 있으나, 본 시스템은 현장근로자 개개인이 작동시켜 스스로 학습하는 시스템을 목표로 하기 때문에, 문제가 발생하는 경우 문제해결을 지원하는 실시간 톡을 활용하여 이를 대체하였다. 스마트안전교육 플랫폼 접속 App 개발을 위해서는 안드로이드 기반의 모바일 기기를 장치로 사용하였으며, 모바일 기기와 기기에 깔린 앱 클라이언트와의 통신을 위해 아마존 클라우드 제공의 EC2 윈도우 서버를 사용하였다. 이때, EC2 윈도우 서버는 단순한 통신의 역할만 하는 것이 아닌, 회원가입 시 작성되는 개인정보 등의 데이터 및 파일을 저장하며, 알림 전송 등의 역할도 한다. 서버에는 사용자의 정보 및 로그 등이 저장되며, 모바일 기기에는 자동로그인을 위한 사용자의 캐시정보 등이 저장된다. 개발된 스마트안전TBM 플랫폼의 완성도를 높이고자 사무·엔지니어링·제조·유통을 다루는 4개의 기업을 대상으로 Proof of Concept (POC)를 진행하였으며, POC가 종료된 뒤 POC 진행 기업을 대상으로 Voice of Customer (VOC) 회의를 통해 개선사항을 도출하였다. 또한 도출된 개선사항중 의도적 영상 앞당기기 통한 미학습 방지, 교육 미이수자 푸시알람 기능 추가 등 5개의 사항을 반영해 제안 플랫폼의 기능을 개선하였다. 그리고 본 연구에서 제안한 개선된 스마트안전TBM 스마트안전교육 플랫폼의 작업시작전 현장근로자 안전보건교육 개선에 대한 효율성 및 유용성 검증을 위해 관리감독자를 대상으로 효과 및 공감도 설문을 진행 및 분석하였다. 분석결과, 해당 플랫폼에 대해 90% 이상이 매우 효율적이라 응답하였으며, 스마트안전TBM에서 제공하는 안전보건교육의 효과성에 대해 크론바하 알파 신뢰도 계수가 0.878로 매우 높은 신뢰성을 보였다. 추가적으로 분석된 효과와 공감도를 기반으로 심층분석을 위해 상관관계분석을 진행하였으며, 그 결과, 안전지식 습득, 사고예방 습득, 사고위험 이해, 현장상황 부합에 있어 본 연구에서 제안하는 작업시작전 스마트안전교육 플랫폼이 높은 교육 효과를 갖고 있다는 것을 확인하였다.
산업재해 예방을 위한 정책 및 제도 개선과 예방사업이 지속적으로 추진되고 있음에도 불구하고, 매년 천여명의 노동자가 사망하고 10만여명이 재해를 당하고 있다. 더욱이 심각한 것은 해가 갈수록 이러한 재해가 줄어들지 않고 반복되고 있어, 기존의 안전사고예방 교육, 제도, 정책 및 사업만으로는 근로자의 확실한 안전을 보장과 확보하는데 한계가 있는 것으로 판단된다. 매년 수많은 근로자들의 생명을 앗아가는 산업재해의 원인 중에서 관리감독자의 역할이 중요한 작업관리상의 원인이 63.57%로 가장 높은 것으로 알려져 있다. 즉, 작업현장의 최일선에서 근로자의 안전을 책임지고 산업안전보건 전반에 걸쳐 지도, 관리, 교육 및 감독하는 관리감독자가 그 역할을 제대로 수행하지 못하고 있다는 것이다. 따라서 본 연구에서는 이를 해결하고자 관리감독자의 역할을 대신할 수 있으며, 기존보다 체계적이고 전문적인 안전교육을 제공하는 스마트 플랫폼을 제안하고자 하였다. 플랫폼을 개발을 위해 우선 실질적인 관리감독자의 안전보건교육 문제점을 도출하고자 관리감독자를 대상으로 toolbox meeting(TBM) 활동분석 설문을 설계하여 설문 조사 및 분석을 하였다. 분석결과, 평균 4점 기준 2.51로 관리감독자의 역할, 책임, 권한 및 전문성 등이 매우 미흡하다는 것을 확인하였다. 설문을 통해 도출된 문제를 기반으로 이를 해결 및 개선하고자 기존의 TBM에서 체계적이고 전문적인 안전교육 요소를 강화하고, 4차 산업혁명 시대에 맞는 스마트 information technology (IT) 기술을 접목한 모바일 기반의 스마트안전교육 시스템인 ‘스마트안전TBM’ 플랫폼을 제안하였다. 체계적인 플랫폼 설계를 위해 스마트안전교육 설계와 플랫폼 설계를 구분하여 진행하였다. 스마트안전교육 시스템 설계를 위해, just-in-time 교육 진행을 목표로 집체 장소 및 교육 준비시간 등에 구애받지 않는 편리성이 보장된 모바일 기반의 교육 방법인 m-learning 기법을 선정하였다. 아울러 합리적인 제작 비용 및 시간, 효과적인 내용 전달 및 외국인 근로자의 접근성을 높이기 위해서 애니메이션 기반의 교육을 주된 전달방법으로 선정하였다. 선정된 교육방법을 기반으로 안전보건교육 동영상(사고사례, 법령의 요지 등) 및 자료(위험요인 등)를 제작하였으며, 제작된 자료는 본 논문에서 제시하는 직무반영 교육 커리큘럼을 기준으로 근로자에게 제공되도록 하였다. 또한 교육 이후 전자서명을 활용한 교육인정과 기본적인 이력관리에 대한 기능도 추가하였다. 일반적인 컴퓨터기반의 교육은 tutor가 있으나, 본 시스템은 현장근로자 개개인이 작동시켜 스스로 학습하는 시스템을 목표로 하기 때문에, 문제가 발생하는 경우 문제해결을 지원하는 실시간 톡을 활용하여 이를 대체하였다. 스마트안전교육 플랫폼 접속 App 개발을 위해서는 안드로이드 기반의 모바일 기기를 장치로 사용하였으며, 모바일 기기와 기기에 깔린 앱 클라이언트와의 통신을 위해 아마존 클라우드 제공의 EC2 윈도우 서버를 사용하였다. 이때, EC2 윈도우 서버는 단순한 통신의 역할만 하는 것이 아닌, 회원가입 시 작성되는 개인정보 등의 데이터 및 파일을 저장하며, 알림 전송 등의 역할도 한다. 서버에는 사용자의 정보 및 로그 등이 저장되며, 모바일 기기에는 자동로그인을 위한 사용자의 캐시정보 등이 저장된다. 개발된 스마트안전TBM 플랫폼의 완성도를 높이고자 사무·엔지니어링·제조·유통을 다루는 4개의 기업을 대상으로 Proof of Concept (POC)를 진행하였으며, POC가 종료된 뒤 POC 진행 기업을 대상으로 Voice of Customer (VOC) 회의를 통해 개선사항을 도출하였다. 또한 도출된 개선사항중 의도적 영상 앞당기기 통한 미학습 방지, 교육 미이수자 푸시 알람 기능 추가 등 5개의 사항을 반영해 제안 플랫폼의 기능을 개선하였다. 그리고 본 연구에서 제안한 개선된 스마트안전TBM 스마트안전교육 플랫폼의 작업시작전 현장근로자 안전보건교육 개선에 대한 효율성 및 유용성 검증을 위해 관리감독자를 대상으로 효과 및 공감도 설문을 진행 및 분석하였다. 분석결과, 해당 플랫폼에 대해 90% 이상이 매우 효율적이라 응답하였으며, 스마트안전TBM에서 제공하는 안전보건교육의 효과성에 대해 크론바하 알파 신뢰도 계수가 0.878로 매우 높은 신뢰성을 보였다. 추가적으로 분석된 효과와 공감도를 기반으로 심층분석을 위해 상관관계분석을 진행하였으며, 그 결과, 안전지식 습득, 사고예방 습득, 사고위험 이해, 현장상황 부합에 있어 본 연구에서 제안하는 작업시작전 스마트안전교육 플랫폼이 높은 교육 효과를 갖고 있다는 것을 확인하였다.
In spite of the continuous improvement of policies and systems for the prevention of industrial accidents, as well as the continuous promotion of preventive programs, about 1,000 workers die every year and about 100,000 are injured. What is more serious is that these accidents do not decrease over t...
In spite of the continuous improvement of policies and systems for the prevention of industrial accidents, as well as the continuous promotion of preventive programs, about 1,000 workers die every year and about 100,000 are injured. What is more serious is that these accidents do not decrease over the years and are repeated, so it is judged that there is a limitation in guaranteeing and securing the safety of workers only with the existing safety accident prevention education, system, policy and business. Among the causes of industrial accidents that take the lives of thousands of workers every year, it is known that the cause of work management, where the role of the supervisor is important, is the highest at 63.57%. In other words, supervisors who are responsible for the safety of workers at the forefront of the workplace and guide, manage, educate, and supervise overall occupational safety and health are not performing their roles properly. Therefore, in this study, in order to solve this problem, a smart platform that can replace the role of management and supervisors and provides more systematic and professional safety education than before was proposed. To develop the platform, first, a toolbox meeting (TBM) activity analysis questionnaire was designed for management supervisors in order to derive practical safety and health education problems for supervisors, and the survey and analysis were conducted. As a result of the analysis, it was confirmed that the role, responsibility, authority, and professionalism of the supervisor were very insufficient with an average of 2.51 based on 4 points. Based on the problems derived from the questionnaire, in order to solve and improve them, this study reinforces the systematic and professional safety education elements in the existing TBM and grafts smart information technology (IT) technology suitable for the 4th industrial revolution era. As a mobile-based smart safety education system, the "Smart Safety TBM" platform was proposed. For systematic platform design, smart safety education design and platform design were separated. For the design of the smart safety education system, the m-learning technique, a mobile-based education method that guarantees convenience regardless of the gathering place and training preparation time, was selected with the goal of just-in-time education. In addition, animation-based education was selected as the main delivery method to increase reasonable production cost and time, effective content delivery, and accessibility for foreign workers. Based on the selected training method, safety and health training videos (accident cases, legal summary, etc.) and materials (risk factors, etc.) were produced, and the produced materials were provided to workers based on the job-reflective training curriculum presented in this thesis. In addition, functions for education recognition using electronic signatures and basic history management after education have been added. In general, computer-based education includes tutors, but since this system aims to be a system where individual field workers operate and learn on their own, when problems occur, real-time chats that support problem solving are used to replace them. An Android-based mobile device was used as a device to develop an app for access to the smart safety education platform, and an EC2 window server provided by Amazon Cloud was used for communication between the mobile device and the app client installed on the device. At this time, the EC2 window server not only plays a role of simple communication, but also stores data and files such as personal information created during membership registration, and also plays a role of sending notifications. The server stores user information and logs, and the mobile device stores user cache information for automatic login. To enhance the perfection of the developed Smart Safety TBM platform, a Proof of Concept (POC) was conducted for four companies dealing with office work, engineering, manufacturing, and distribution. After the POC was completed, improvements were drawn through the Voice of Customer meeting for the companies that conducted the POC. In addition, the function of the proposed platform was improved by reflecting five items, including the prevention of non-learning through intentionally advancing the video, and the addition of a push alarm function for those who did not complete the training among the derived improvements. In order to verify the effectiveness and usefulness of improving safety and health education for on-site workers before starting work using the "Smart Safety TBM" smart safety education platform proposed in this study, a questionnaire on effectiveness and empathy was conducted with supervisors and analyzed. As a result of the analysis, more than 90% responded that the proposed platform was very efficient, and the effectiveness of safety and health education provided by Smart Safety TBM also showed very high reliability with a Cronbach alpha reliability coefficient of 0.878. Correlation analysis was performed for in-depth analysis of additionally analyzed effects and empathy. As a result, it was also confirmed that the smart safety education platform proposed in this study had a high educational effect in acquiring safety knowledge, acquiring accident prevention, understanding accident risk, and matching on-site situations.
In spite of the continuous improvement of policies and systems for the prevention of industrial accidents, as well as the continuous promotion of preventive programs, about 1,000 workers die every year and about 100,000 are injured. What is more serious is that these accidents do not decrease over the years and are repeated, so it is judged that there is a limitation in guaranteeing and securing the safety of workers only with the existing safety accident prevention education, system, policy and business. Among the causes of industrial accidents that take the lives of thousands of workers every year, it is known that the cause of work management, where the role of the supervisor is important, is the highest at 63.57%. In other words, supervisors who are responsible for the safety of workers at the forefront of the workplace and guide, manage, educate, and supervise overall occupational safety and health are not performing their roles properly. Therefore, in this study, in order to solve this problem, a smart platform that can replace the role of management and supervisors and provides more systematic and professional safety education than before was proposed. To develop the platform, first, a toolbox meeting (TBM) activity analysis questionnaire was designed for management supervisors in order to derive practical safety and health education problems for supervisors, and the survey and analysis were conducted. As a result of the analysis, it was confirmed that the role, responsibility, authority, and professionalism of the supervisor were very insufficient with an average of 2.51 based on 4 points. Based on the problems derived from the questionnaire, in order to solve and improve them, this study reinforces the systematic and professional safety education elements in the existing TBM and grafts smart information technology (IT) technology suitable for the 4th industrial revolution era. As a mobile-based smart safety education system, the "Smart Safety TBM" platform was proposed. For systematic platform design, smart safety education design and platform design were separated. For the design of the smart safety education system, the m-learning technique, a mobile-based education method that guarantees convenience regardless of the gathering place and training preparation time, was selected with the goal of just-in-time education. In addition, animation-based education was selected as the main delivery method to increase reasonable production cost and time, effective content delivery, and accessibility for foreign workers. Based on the selected training method, safety and health training videos (accident cases, legal summary, etc.) and materials (risk factors, etc.) were produced, and the produced materials were provided to workers based on the job-reflective training curriculum presented in this thesis. In addition, functions for education recognition using electronic signatures and basic history management after education have been added. In general, computer-based education includes tutors, but since this system aims to be a system where individual field workers operate and learn on their own, when problems occur, real-time chats that support problem solving are used to replace them. An Android-based mobile device was used as a device to develop an app for access to the smart safety education platform, and an EC2 window server provided by Amazon Cloud was used for communication between the mobile device and the app client installed on the device. At this time, the EC2 window server not only plays a role of simple communication, but also stores data and files such as personal information created during membership registration, and also plays a role of sending notifications. The server stores user information and logs, and the mobile device stores user cache information for automatic login. To enhance the perfection of the developed Smart Safety TBM platform, a Proof of Concept (POC) was conducted for four companies dealing with office work, engineering, manufacturing, and distribution. After the POC was completed, improvements were drawn through the Voice of Customer meeting for the companies that conducted the POC. In addition, the function of the proposed platform was improved by reflecting five items, including the prevention of non-learning through intentionally advancing the video, and the addition of a push alarm function for those who did not complete the training among the derived improvements. In order to verify the effectiveness and usefulness of improving safety and health education for on-site workers before starting work using the "Smart Safety TBM" smart safety education platform proposed in this study, a questionnaire on effectiveness and empathy was conducted with supervisors and analyzed. As a result of the analysis, more than 90% responded that the proposed platform was very efficient, and the effectiveness of safety and health education provided by Smart Safety TBM also showed very high reliability with a Cronbach alpha reliability coefficient of 0.878. Correlation analysis was performed for in-depth analysis of additionally analyzed effects and empathy. As a result, it was also confirmed that the smart safety education platform proposed in this study had a high educational effect in acquiring safety knowledge, acquiring accident prevention, understanding accident risk, and matching on-site situations.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.