본 연구는 중국 프로축구 관중의 지역애착에 따른 팀 동일시와 관람행동의도에 미치는 영향을 규명하고, 관중 특성에 따른 차이를 분석하는데 목적이 있다. 이를 위해 중국 산둥성(山东省)의 연고 팀인 산둥 타이산(山东泰山足球俱乐部)의 프로축구 홈경기를 직접 관람한 경험이 있는 성인 거주민을 대상으로 온라인 설문조사를 실시하였다. 온라인 설문조사를 통해 수집된 448개의 응답 자료가 최종 분석을 위해 사용되었다. SPSS 26.0과 AMOS 21.0을 이용하여 ...
본 연구는 중국 프로축구 관중의 지역애착에 따른 팀 동일시와 관람행동의도에 미치는 영향을 규명하고, 관중 특성에 따른 차이를 분석하는데 목적이 있다. 이를 위해 중국 산둥성(山东省)의 연고 팀인 산둥 타이산(山东泰山足球俱乐部)의 프로축구 홈경기를 직접 관람한 경험이 있는 성인 거주민을 대상으로 온라인 설문조사를 실시하였다. 온라인 설문조사를 통해 수집된 448개의 응답 자료가 최종 분석을 위해 사용되었다. SPSS 26.0과 AMOS 21.0을 이용하여 빈도분석, 탐색적 요인분석, 확인적 요인분석, 신뢰도 분석, 독립표본 t-검정, 일원배치 분산분석, 다중회귀분석과 단순회귀분석을 실시하였다. 이를 통해 확인된 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 중국 프로축구 관중의 지역애착, 팀 동일시, 관람행동의도에 정적인 응답이 높은 것으로 나타났다. 둘째, 관중의 특성에 따라 지역애착, 팀 동일시, 관람행동의도에 유의한 차이가 있다. 셋째, 지역애착이 팀 동일시에 정적인 관련성을 가지는 것으로 규명되었다. 넷째, 팀 동일시가 관람행동의도에 정적으로 유의한 영향을 미치고 있음을 알 수 있었다. 상기 결과들을 종합해보면, 중국 프로축구 관중의 지역애착, 팀 동일시, 관람행동의도 간의 정적인 영향 관계를 보이며, 관중 특성에 따라 유의한 차이가 있는 것을 알 수 있었다. 따라서 중국 프로축구 관중의 지역애착과 팀 동일시 및 관람행동의도 수준을 향상시킬 수 있는 마케팅 방안을 모색할 필요가 있음을 시사한다.
본 연구는 중국 프로축구 관중의 지역애착에 따른 팀 동일시와 관람행동의도에 미치는 영향을 규명하고, 관중 특성에 따른 차이를 분석하는데 목적이 있다. 이를 위해 중국 산둥성(山东省)의 연고 팀인 산둥 타이산(山东泰山足球俱乐部)의 프로축구 홈경기를 직접 관람한 경험이 있는 성인 거주민을 대상으로 온라인 설문조사를 실시하였다. 온라인 설문조사를 통해 수집된 448개의 응답 자료가 최종 분석을 위해 사용되었다. SPSS 26.0과 AMOS 21.0을 이용하여 빈도분석, 탐색적 요인분석, 확인적 요인분석, 신뢰도 분석, 독립표본 t-검정, 일원배치 분산분석, 다중회귀분석과 단순회귀분석을 실시하였다. 이를 통해 확인된 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 중국 프로축구 관중의 지역애착, 팀 동일시, 관람행동의도에 정적인 응답이 높은 것으로 나타났다. 둘째, 관중의 특성에 따라 지역애착, 팀 동일시, 관람행동의도에 유의한 차이가 있다. 셋째, 지역애착이 팀 동일시에 정적인 관련성을 가지는 것으로 규명되었다. 넷째, 팀 동일시가 관람행동의도에 정적으로 유의한 영향을 미치고 있음을 알 수 있었다. 상기 결과들을 종합해보면, 중국 프로축구 관중의 지역애착, 팀 동일시, 관람행동의도 간의 정적인 영향 관계를 보이며, 관중 특성에 따라 유의한 차이가 있는 것을 알 수 있었다. 따라서 중국 프로축구 관중의 지역애착과 팀 동일시 및 관람행동의도 수준을 향상시킬 수 있는 마케팅 방안을 모색할 필요가 있음을 시사한다.
The purpose of this study was to examine the effects on team identification and watching behavior intention according to regional attachment of Chinese professional soccer spectators, and to analyze differences according to spectator characteristics. For this purpose, an online survey was conduc...
The purpose of this study was to examine the effects on team identification and watching behavior intention according to regional attachment of Chinese professional soccer spectators, and to analyze differences according to spectator characteristics. For this purpose, an online survey was conducted with adult residents who have direct experience watching a professional soccer home game of the Shandong Taishan, China. Of these, 448 questionnaires were finalized used for analysis. The data were analyzed by Frequency Analysis, Exploratory Factor Analysis, Confirmatory Factor Analysis, Independent Sample t-test, Cronbach's α, One-Way ANOVA, Multiple Regression Analysis, and Simple Regression using SPSS 26.0 and AMOS 21.0. The results of this study were as follows. First, most responses to the regional attachment, team identification, and watching behavior intention by chines professional soccer spectators found positive opinions. Second, there were differences between regional attachment, team identification, and watching behavior intention according to the characteristics of the spectators. Third, it was confirmed that regional attachment positively correlated with team identification. Finally, team identification positively affected watching behavior intention. In conclusion, there was a positive influence relationship on regional attachment, team identification, and watching behavior intention among Chinese professional soccer spectators, and it was also confirmed that differences according to spectator characteristics. Thus, considering the characteristics of Chinese professional soccer spectators, it is necessary to find marketing plans that increase professional soccer spectators' team identification through regional attachment, also increasing the level of watching behavior intention.
The purpose of this study was to examine the effects on team identification and watching behavior intention according to regional attachment of Chinese professional soccer spectators, and to analyze differences according to spectator characteristics. For this purpose, an online survey was conducted with adult residents who have direct experience watching a professional soccer home game of the Shandong Taishan, China. Of these, 448 questionnaires were finalized used for analysis. The data were analyzed by Frequency Analysis, Exploratory Factor Analysis, Confirmatory Factor Analysis, Independent Sample t-test, Cronbach's α, One-Way ANOVA, Multiple Regression Analysis, and Simple Regression using SPSS 26.0 and AMOS 21.0. The results of this study were as follows. First, most responses to the regional attachment, team identification, and watching behavior intention by chines professional soccer spectators found positive opinions. Second, there were differences between regional attachment, team identification, and watching behavior intention according to the characteristics of the spectators. Third, it was confirmed that regional attachment positively correlated with team identification. Finally, team identification positively affected watching behavior intention. In conclusion, there was a positive influence relationship on regional attachment, team identification, and watching behavior intention among Chinese professional soccer spectators, and it was also confirmed that differences according to spectator characteristics. Thus, considering the characteristics of Chinese professional soccer spectators, it is necessary to find marketing plans that increase professional soccer spectators' team identification through regional attachment, also increasing the level of watching behavior intention.
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