2019년 말에 시작된 코로나 팬데믹의 확산으로 온라인 쇼핑은 다시 한번 대중들로부터 주목받고 있으며 이커머스 발전의 새로운 트렌드가 되었다. 중국의 이커머스 산업은 ICT 기술의 발전과 경제 성장에 따라 꾸준한 성장세를 보이고 있다. 오프라인 소매판매가 온라인으로 전환되는 경우가 증가함에 따라, 크로스보더 이커머스는 이커머스의 중요한 부분으로 전 세계 수출입무역에서 점점 더 중요한 위치를 차지할 것으로 보인다. 크로스보더 이커머스란 서로 다른 국가에 속하는 거래 주체가 이커머스의 수단을 통해 교역을 이루는 국경 간 수출입 무역 활동을 가리킨다. 크로스보더 이커머스는 국경을 초월하여 전 세계의 상품과 소비자를 연결해 주며 수많은 중소기업에게 ...
2019년 말에 시작된 코로나 팬데믹의 확산으로 온라인 쇼핑은 다시 한번 대중들로부터 주목받고 있으며 이커머스 발전의 새로운 트렌드가 되었다. 중국의 이커머스 산업은 ICT 기술의 발전과 경제 성장에 따라 꾸준한 성장세를 보이고 있다. 오프라인 소매판매가 온라인으로 전환되는 경우가 증가함에 따라, 크로스보더 이커머스는 이커머스의 중요한 부분으로 전 세계 수출입무역에서 점점 더 중요한 위치를 차지할 것으로 보인다. 크로스보더 이커머스란 서로 다른 국가에 속하는 거래 주체가 이커머스의 수단을 통해 교역을 이루는 국경 간 수출입 무역 활동을 가리킨다. 크로스보더 이커머스는 국경을 초월하여 전 세계의 상품과 소비자를 연결해 주며 수많은 중소기업에게 국제 무역에 참여하는 기회를 제공하여 국가의 경제적 경쟁력을 향상 시킨다. 중국 세관총국에 따르면 2021년 크로스보더 이커머스 수출입액은 1조 9,800억 위안으로 전년대비 15% 증가하였다. 또한, 2020년에 중국 크로스보더 이커머스의 시장규모는 12조 5,000억 위안으로 전년대비 19% 증가했으며 중국 전체 무역 수출입액의 30% 이상을 차지했다. 크로스보더 이커머스의 발전을 촉진하기 위해 중국 정부는 경제적, 정책적, 기술적 지원을 지속적으로 제공함으로써 크로스보더 이커머스의 발전 환경을 개선하고 있다. 이러한 상황에서 크로스보더 이커머스 플랫폼을 이용하는 소비자의 태도 및 행동에 영향을 미치는 요인에 관한 연구는 다차원적인 접근이 필요하다. 그동안 크로스보더 이커머스에 관한 기존 연구들은 플랫폼 특성, 소비자 특성, 서비스 품질 등 특정 분야에 대한 하위요인을 위주로 연구를 진행해 왔으며, 크로스보더 이커머스 플랫폼을 중심으로 지속이용의도에 관한 연구는 부족한 상황이다. 또한, 중국의 크로스보더 이커머스 시장은 지속적으로 성장하고 플랫폼들 간의 경쟁도 심화되는 상황에서 이에 관한 학술적 연구는 부족한 실정이다. 따라서 본 연구는 하위요인뿐만 아니라 IS성공이론을 적용하여 크로스보더 이커머스 플랫폼에 관한 품질 특성들이 지속이용의도에 미치는 영향을 분석하였다. 이를 기반으로 크로스보더 이커머스 발전에 관한 학문적, 실무적 시사점을 제공하고자 하였다. 이러한 목적을 달성하기 위해 국내외 문헌들을 조사하고 정리하여 연구의 틀을 정하였으며 중국 크로스보더 이커머스 플랫폼인 티몰 글로벌을 이용해 본 경험자 총 276명을 대상으로 온라인 설문조사를 실시한 후 실증 분석을 진행하였다. 실증 분석을 통해 도출한 결과는 다음과 같다. 크로스보더 이커머스 플랫폼의 특성요인이라고 할 수 있는 시스템 품질, 정보 품질, 서비스 품질은 소비자 신뢰와 만족에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났고, 신뢰는 만족과 지속이용의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 만족은 지속이용의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 연구의 시사점은 다음과 같다. 첫째, 소비자와의 신속하고 정확한 커뮤니케이션을 통해서 서비스 품질을 향상시켜 플랫폼에 대한 소비자의 신뢰와 만족을 높이는 전략이 필요하다. 둘째, 크로스보더 이커머스 소비자들이 플랫폼을 지속적으로 이용하도록 유도하기 위해 플랫폼은 정확하고 다양한 최신의 정보를 제공하여 소비자 신뢰와 만족도를 높여야 한다. 셋째, 기술적 오류 없이 안정적으로 작동하며, 콘텐츠를 신속하고 다양하게 이용할 수 있는 시스템을 구축하고 유지하는 것이 필요하다.
2019년 말에 시작된 코로나 팬데믹의 확산으로 온라인 쇼핑은 다시 한번 대중들로부터 주목받고 있으며 이커머스 발전의 새로운 트렌드가 되었다. 중국의 이커머스 산업은 ICT 기술의 발전과 경제 성장에 따라 꾸준한 성장세를 보이고 있다. 오프라인 소매판매가 온라인으로 전환되는 경우가 증가함에 따라, 크로스보더 이커머스는 이커머스의 중요한 부분으로 전 세계 수출입무역에서 점점 더 중요한 위치를 차지할 것으로 보인다. 크로스보더 이커머스란 서로 다른 국가에 속하는 거래 주체가 이커머스의 수단을 통해 교역을 이루는 국경 간 수출입 무역 활동을 가리킨다. 크로스보더 이커머스는 국경을 초월하여 전 세계의 상품과 소비자를 연결해 주며 수많은 중소기업에게 국제 무역에 참여하는 기회를 제공하여 국가의 경제적 경쟁력을 향상 시킨다. 중국 세관총국에 따르면 2021년 크로스보더 이커머스 수출입액은 1조 9,800억 위안으로 전년대비 15% 증가하였다. 또한, 2020년에 중국 크로스보더 이커머스의 시장규모는 12조 5,000억 위안으로 전년대비 19% 증가했으며 중국 전체 무역 수출입액의 30% 이상을 차지했다. 크로스보더 이커머스의 발전을 촉진하기 위해 중국 정부는 경제적, 정책적, 기술적 지원을 지속적으로 제공함으로써 크로스보더 이커머스의 발전 환경을 개선하고 있다. 이러한 상황에서 크로스보더 이커머스 플랫폼을 이용하는 소비자의 태도 및 행동에 영향을 미치는 요인에 관한 연구는 다차원적인 접근이 필요하다. 그동안 크로스보더 이커머스에 관한 기존 연구들은 플랫폼 특성, 소비자 특성, 서비스 품질 등 특정 분야에 대한 하위요인을 위주로 연구를 진행해 왔으며, 크로스보더 이커머스 플랫폼을 중심으로 지속이용의도에 관한 연구는 부족한 상황이다. 또한, 중국의 크로스보더 이커머스 시장은 지속적으로 성장하고 플랫폼들 간의 경쟁도 심화되는 상황에서 이에 관한 학술적 연구는 부족한 실정이다. 따라서 본 연구는 하위요인뿐만 아니라 IS성공이론을 적용하여 크로스보더 이커머스 플랫폼에 관한 품질 특성들이 지속이용의도에 미치는 영향을 분석하였다. 이를 기반으로 크로스보더 이커머스 발전에 관한 학문적, 실무적 시사점을 제공하고자 하였다. 이러한 목적을 달성하기 위해 국내외 문헌들을 조사하고 정리하여 연구의 틀을 정하였으며 중국 크로스보더 이커머스 플랫폼인 티몰 글로벌을 이용해 본 경험자 총 276명을 대상으로 온라인 설문조사를 실시한 후 실증 분석을 진행하였다. 실증 분석을 통해 도출한 결과는 다음과 같다. 크로스보더 이커머스 플랫폼의 특성요인이라고 할 수 있는 시스템 품질, 정보 품질, 서비스 품질은 소비자 신뢰와 만족에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났고, 신뢰는 만족과 지속이용의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 만족은 지속이용의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 연구의 시사점은 다음과 같다. 첫째, 소비자와의 신속하고 정확한 커뮤니케이션을 통해서 서비스 품질을 향상시켜 플랫폼에 대한 소비자의 신뢰와 만족을 높이는 전략이 필요하다. 둘째, 크로스보더 이커머스 소비자들이 플랫폼을 지속적으로 이용하도록 유도하기 위해 플랫폼은 정확하고 다양한 최신의 정보를 제공하여 소비자 신뢰와 만족도를 높여야 한다. 셋째, 기술적 오류 없이 안정적으로 작동하며, 콘텐츠를 신속하고 다양하게 이용할 수 있는 시스템을 구축하고 유지하는 것이 필요하다.
With the spread of the coronavirus pandemic, online shopping has once again caught the public eyes and has become a new trend in the development of e-commerce. As offline retail sales are gradually being transferred to online, cross-border e-commerce will inevitably occupy an increasingly important ...
With the spread of the coronavirus pandemic, online shopping has once again caught the public eyes and has become a new trend in the development of e-commerce. As offline retail sales are gradually being transferred to online, cross-border e-commerce will inevitably occupy an increasingly important place in global import and export trade. Cross-border e-commerce refers to cross-border import and export trade activities in which trading entities belonging to different countries conduct trade through e-commerce means. It provides opportunities for numerous small and medium-sized enterprises to participate in international trade, thereby enhancing the national economic competitiveness. To promote the development of cross-border e-commerce, the Chinese government is improving the development environment of cross-border e-commerce by continuously providing economic, technical and political support. In this situation, continuous researchs on factors affecting consumers' attitudes and consumption behaviors using cross-border e-commerce platforms are needed. Existing studies on cross-border e-commerce have focused on sub-factors in specific fields such as platform characteristics, consumer characteristics, or service quality. There are insufficient researchs on the continuance use intention of cross-border e-commerce platforms. Therefore, this study applied IS Success Theory to analyze the influence of cross-border e-commerce quality factors on continuance use intention. The author conducted an empirical analysis using data collected from an online survey with a total of 276 people who had experience using Tmall Global, a Chinese cross-border e-commerce platform. The results of this study are as follows. System quality, information quality and service quality were found to have a positive effect on consumer trust and satisfaction. Trust had a positive effect on satisfaction and continuance use intention. Satisfaction had a positive effect on continuance use intention. The implications of this study are as follows. Firstly, it is important to improve service quality through honest and timely communication with consumers in order to increase consumer trust and satisfaction of cross-border e-commerce platforms. Secondly, the platform must provide accurate, diverse and up-to-date information to consumers. Lastly, it is necessary to maintain a system that works stably without technical errors and is able to allow users to use contents quickly in a variety of ways.
With the spread of the coronavirus pandemic, online shopping has once again caught the public eyes and has become a new trend in the development of e-commerce. As offline retail sales are gradually being transferred to online, cross-border e-commerce will inevitably occupy an increasingly important place in global import and export trade. Cross-border e-commerce refers to cross-border import and export trade activities in which trading entities belonging to different countries conduct trade through e-commerce means. It provides opportunities for numerous small and medium-sized enterprises to participate in international trade, thereby enhancing the national economic competitiveness. To promote the development of cross-border e-commerce, the Chinese government is improving the development environment of cross-border e-commerce by continuously providing economic, technical and political support. In this situation, continuous researchs on factors affecting consumers' attitudes and consumption behaviors using cross-border e-commerce platforms are needed. Existing studies on cross-border e-commerce have focused on sub-factors in specific fields such as platform characteristics, consumer characteristics, or service quality. There are insufficient researchs on the continuance use intention of cross-border e-commerce platforms. Therefore, this study applied IS Success Theory to analyze the influence of cross-border e-commerce quality factors on continuance use intention. The author conducted an empirical analysis using data collected from an online survey with a total of 276 people who had experience using Tmall Global, a Chinese cross-border e-commerce platform. The results of this study are as follows. System quality, information quality and service quality were found to have a positive effect on consumer trust and satisfaction. Trust had a positive effect on satisfaction and continuance use intention. Satisfaction had a positive effect on continuance use intention. The implications of this study are as follows. Firstly, it is important to improve service quality through honest and timely communication with consumers in order to increase consumer trust and satisfaction of cross-border e-commerce platforms. Secondly, the platform must provide accurate, diverse and up-to-date information to consumers. Lastly, it is necessary to maintain a system that works stably without technical errors and is able to allow users to use contents quickly in a variety of ways.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.