전동차는 동적 질량요소로서 차체, 윤축, 대차 로 구분되어 진다. 이 질량요소들은 각각 1차와 2차 현가장치를 통해 연결되며 일반적으로 대차와 윤축을 이어주는 1차 현가장치와 차체와 대차를 연결하는 2차 현가장치로 구성된다. 이 중 2차 현가장치는 공기스프링 혹은 코일 스프링 방식이 대부분 적용되며 최근엔 공기스프링 방식이 주로 적용되고 있다. 공기스프링은 레벨링 밸브를 통해 압력이 조정됨으로써 적용 하중에 관계없이 높이 제어가 자동으로 이루어지므로 적용 하중에 관계없이 모든 상황에서 동일한 승차감을 느낄 수 있다는 장점을 가지고 있다. 이를 통해 공기스프링은 차량 운동에 수반되는 제반 진동·소음 및 전달 하중 등을 완화시켜 주며, 차량의 주행 안정성 및 승차감 향상에 중요한 역할을 수행한다. 국내의 철도차량의 제작 시 공기스프링의 형식시험은 철도차량기술기준 Part 81 철도차량 안전품목검사기준을 준용해서 수행하고 있다. 철도차량기술기준이 제정된 이후 국내의 모든 철도차량의 공기스프링은 형식시험을 모두 만족시킨 제품인 것이다. 그러나 서울교통공사 2호선 전동차 200편성 총 800개의 공기스프링 중 약 95% 이상에서 공기스프링 접힘 현상이 발생 되었다. 본 논문에서는 기술기준 통과 후 양산되고도 접힘현상이 발생된 2호선 전동차 공기스프링 제품에 대하여 먼저 공기스프링과 관련된 기기들의 동작 상태를 확인 하였고 각 장치들은 정상 동작함을 확인하였다. 각 부품이 정상 동작하는 상태에서 접힘 현상의 추정 원인으로 공기스프링 압력 저하된 상태에서 곡선구간의 횡변위 발생 시 접힘 현상 발생 특히 기지 내 차량 정박 시 전원이 차단되어 공기스프링의 내압이 줄어든 상태에서 과도한 변위 또는 ...
전동차는 동적 질량요소로서 차체, 윤축, 대차 로 구분되어 진다. 이 질량요소들은 각각 1차와 2차 현가장치를 통해 연결되며 일반적으로 대차와 윤축을 이어주는 1차 현가장치와 차체와 대차를 연결하는 2차 현가장치로 구성된다. 이 중 2차 현가장치는 공기스프링 혹은 코일 스프링 방식이 대부분 적용되며 최근엔 공기스프링 방식이 주로 적용되고 있다. 공기스프링은 레벨링 밸브를 통해 압력이 조정됨으로써 적용 하중에 관계없이 높이 제어가 자동으로 이루어지므로 적용 하중에 관계없이 모든 상황에서 동일한 승차감을 느낄 수 있다는 장점을 가지고 있다. 이를 통해 공기스프링은 차량 운동에 수반되는 제반 진동·소음 및 전달 하중 등을 완화시켜 주며, 차량의 주행 안정성 및 승차감 향상에 중요한 역할을 수행한다. 국내의 철도차량의 제작 시 공기스프링의 형식시험은 철도차량기술기준 Part 81 철도차량 안전품목검사기준을 준용해서 수행하고 있다. 철도차량기술기준이 제정된 이후 국내의 모든 철도차량의 공기스프링은 형식시험을 모두 만족시킨 제품인 것이다. 그러나 서울교통공사 2호선 전동차 200편성 총 800개의 공기스프링 중 약 95% 이상에서 공기스프링 접힘 현상이 발생 되었다. 본 논문에서는 기술기준 통과 후 양산되고도 접힘현상이 발생된 2호선 전동차 공기스프링 제품에 대하여 먼저 공기스프링과 관련된 기기들의 동작 상태를 확인 하였고 각 장치들은 정상 동작함을 확인하였다. 각 부품이 정상 동작하는 상태에서 접힘 현상의 추정 원인으로 공기스프링 압력 저하된 상태에서 곡선구간의 횡변위 발생 시 접힘 현상 발생 특히 기지 내 차량 정박 시 전원이 차단되어 공기스프링의 내압이 줄어든 상태에서 과도한 변위 또는 비틀림이 발생할 경우 원인이 되어 접힘현상이 발생 되었다 판단하였다. 따라서 공기스프링의 내압이 줄어든 상태에서 과도한 변위 또는 비틀림이 발생하는 상황을 가정하여 공기스프링을 표준높이로 유지하고, 압력 3bar, 2bar, 1bar의 공기를 봉입한 후 상면 판을 횡방향으로 0 → +105mm → -105mm → 0으로 변위를 3회 반복시키는 횡변위 시험을 고안하였다. 따라서 향후 제작되는 신조 차량에 대한 공기스프링의 최대 횡 변위 시험기준에 “공기스프링 내 최소 1.5bar의 압력을 봉입하여 최대 횡 변위를 주었을 때, 접힘이 없을 것.”이라는 내용을 추가하는 것이 동일 문제 발생의 원인을 조기에 예방할 수 있으므로 철도차량기술기준 및 공기스프링 시험방법에 추가기준을 제시하고자 하였다
전동차는 동적 질량요소로서 차체, 윤축, 대차 로 구분되어 진다. 이 질량요소들은 각각 1차와 2차 현가장치를 통해 연결되며 일반적으로 대차와 윤축을 이어주는 1차 현가장치와 차체와 대차를 연결하는 2차 현가장치로 구성된다. 이 중 2차 현가장치는 공기스프링 혹은 코일 스프링 방식이 대부분 적용되며 최근엔 공기스프링 방식이 주로 적용되고 있다. 공기스프링은 레벨링 밸브를 통해 압력이 조정됨으로써 적용 하중에 관계없이 높이 제어가 자동으로 이루어지므로 적용 하중에 관계없이 모든 상황에서 동일한 승차감을 느낄 수 있다는 장점을 가지고 있다. 이를 통해 공기스프링은 차량 운동에 수반되는 제반 진동·소음 및 전달 하중 등을 완화시켜 주며, 차량의 주행 안정성 및 승차감 향상에 중요한 역할을 수행한다. 국내의 철도차량의 제작 시 공기스프링의 형식시험은 철도차량기술기준 Part 81 철도차량 안전품목검사기준을 준용해서 수행하고 있다. 철도차량기술기준이 제정된 이후 국내의 모든 철도차량의 공기스프링은 형식시험을 모두 만족시킨 제품인 것이다. 그러나 서울교통공사 2호선 전동차 200편성 총 800개의 공기스프링 중 약 95% 이상에서 공기스프링 접힘 현상이 발생 되었다. 본 논문에서는 기술기준 통과 후 양산되고도 접힘현상이 발생된 2호선 전동차 공기스프링 제품에 대하여 먼저 공기스프링과 관련된 기기들의 동작 상태를 확인 하였고 각 장치들은 정상 동작함을 확인하였다. 각 부품이 정상 동작하는 상태에서 접힘 현상의 추정 원인으로 공기스프링 압력 저하된 상태에서 곡선구간의 횡변위 발생 시 접힘 현상 발생 특히 기지 내 차량 정박 시 전원이 차단되어 공기스프링의 내압이 줄어든 상태에서 과도한 변위 또는 비틀림이 발생할 경우 원인이 되어 접힘현상이 발생 되었다 판단하였다. 따라서 공기스프링의 내압이 줄어든 상태에서 과도한 변위 또는 비틀림이 발생하는 상황을 가정하여 공기스프링을 표준높이로 유지하고, 압력 3bar, 2bar, 1bar의 공기를 봉입한 후 상면 판을 횡방향으로 0 → +105mm → -105mm → 0으로 변위를 3회 반복시키는 횡변위 시험을 고안하였다. 따라서 향후 제작되는 신조 차량에 대한 공기스프링의 최대 횡 변위 시험기준에 “공기스프링 내 최소 1.5bar의 압력을 봉입하여 최대 횡 변위를 주었을 때, 접힘이 없을 것.”이라는 내용을 추가하는 것이 동일 문제 발생의 원인을 조기에 예방할 수 있으므로 철도차량기술기준 및 공기스프링 시험방법에 추가기준을 제시하고자 하였다
Urban railway vehicles are are divided into dynamic mass elements such as car body, wheelset, and bogie. These mass elements are connected through primary and secondary suspension and are generally composed of primary suspension devices that connect the bogie and the wheelset, and secondary suspensi...
Urban railway vehicles are are divided into dynamic mass elements such as car body, wheelset, and bogie. These mass elements are connected through primary and secondary suspension and are generally composed of primary suspension devices that connect the bogie and the wheelset, and secondary suspension devices that connect the car body and the bogie. The air spring or coil spring method is mostly applied to the secondary suspension, and recently, the air spring method is mainly applied. The pressure is adjusted through the leveling valve and the air spring has automatic height control. Therefore, it has the advantage of being able to feel the same ride under all conditions regardless of the supporting load. Through this, the air spring alleviates vibration, noise, and transmission load, and plays an important role in improving the running stability and rideability of the vehicle. When manufacturing domestic railway vehicles, the type test of air springs is carried out by applying the technical standard for railway vehicles Part 81 safety item inspection standard. Since the establishment of the railway vehicle technical standards, the air springs of all domestic railway vehicles have satisfied all type tests. However, more than 95% of a total of 800 air springs on SeoulMetro Line 2 had airbag folding. This study verifies the operating status of devices related to air spring for air spring products in which the folding phenomenon occurs. So each device was confirmed to be functioning normally. The cause of the folding phenomenon was estimated with each part operating normally
As a cause, it was determined that a folding phenomenon occurred when the lateral displacement of the curved section occurred while the airbag pressure was lowered. In particular, it was determined that a folding phenomenon occurred when excessive displacement occurred while the power of the vehicle was cut off from the base and the internal pressure of the air spring was reduced Therefore, the test was devised assuming that excessive displacement or torsion occurs while the internal pressure of the air spring is reduced. “Keep the air spring at the standard height and pressure. After sealing 3 bar, 2 bar, 1 bar of air, the top plate. Transverse 0 → +105 mm → -105 mm → 0. When you repeat displacement 3 times to check the condition of the air, Leakage, peeling of rubber film, Abnormalities, and air bellows Folding should not occur.“ Therefore, it is suggested to add the following to the test criteria for the maximum lateral displacement of the air spring for new vehicles. "There shall be no folding when a pressure of at least 1.5 bar in the air spring is sealed to give the maximum lateral displacement"
Urban railway vehicles are are divided into dynamic mass elements such as car body, wheelset, and bogie. These mass elements are connected through primary and secondary suspension and are generally composed of primary suspension devices that connect the bogie and the wheelset, and secondary suspension devices that connect the car body and the bogie. The air spring or coil spring method is mostly applied to the secondary suspension, and recently, the air spring method is mainly applied. The pressure is adjusted through the leveling valve and the air spring has automatic height control. Therefore, it has the advantage of being able to feel the same ride under all conditions regardless of the supporting load. Through this, the air spring alleviates vibration, noise, and transmission load, and plays an important role in improving the running stability and rideability of the vehicle. When manufacturing domestic railway vehicles, the type test of air springs is carried out by applying the technical standard for railway vehicles Part 81 safety item inspection standard. Since the establishment of the railway vehicle technical standards, the air springs of all domestic railway vehicles have satisfied all type tests. However, more than 95% of a total of 800 air springs on SeoulMetro Line 2 had airbag folding. This study verifies the operating status of devices related to air spring for air spring products in which the folding phenomenon occurs. So each device was confirmed to be functioning normally. The cause of the folding phenomenon was estimated with each part operating normally
As a cause, it was determined that a folding phenomenon occurred when the lateral displacement of the curved section occurred while the airbag pressure was lowered. In particular, it was determined that a folding phenomenon occurred when excessive displacement occurred while the power of the vehicle was cut off from the base and the internal pressure of the air spring was reduced Therefore, the test was devised assuming that excessive displacement or torsion occurs while the internal pressure of the air spring is reduced. “Keep the air spring at the standard height and pressure. After sealing 3 bar, 2 bar, 1 bar of air, the top plate. Transverse 0 → +105 mm → -105 mm → 0. When you repeat displacement 3 times to check the condition of the air, Leakage, peeling of rubber film, Abnormalities, and air bellows Folding should not occur.“ Therefore, it is suggested to add the following to the test criteria for the maximum lateral displacement of the air spring for new vehicles. "There shall be no folding when a pressure of at least 1.5 bar in the air spring is sealed to give the maximum lateral displacement"
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