COVID-19 팬데믹은 여행 제한으로 인해 많은 여행객들이 외출을 할 수 없게 되면서 여행과 관광산업에서 온라인 플랫폼과 온라인 미디어를 더 중요시하게 만들었다. 팬데믹 기간 동안, 여행객들은 여행의 대안으로 많은 온라인 플랫폼을 사용하였다. 또한 온라인 플랫폼은 사람들이 본인의 경험을 공유하고 여행 콘텐츠와 목적지에 대한 정보를 미리 확인할 수 있도록 하고 있다. 여행과 관광에 대한 온라인 커뮤니티의 중요성으로 인해 본 연구에서는 세계에서 가장 큰 비디오 공유 플랫폼인 ...
COVID-19 팬데믹은 여행 제한으로 인해 많은 여행객들이 외출을 할 수 없게 되면서 여행과 관광산업에서 온라인 플랫폼과 온라인 미디어를 더 중요시하게 만들었다. 팬데믹 기간 동안, 여행객들은 여행의 대안으로 많은 온라인 플랫폼을 사용하였다. 또한 온라인 플랫폼은 사람들이 본인의 경험을 공유하고 여행 콘텐츠와 목적지에 대한 정보를 미리 확인할 수 있도록 하고 있다. 여행과 관광에 대한 온라인 커뮤니티의 중요성으로 인해 본 연구에서는 세계에서 가장 큰 비디오 공유 플랫폼인 유튜브를 사용하여 온라인 미디어 관광 콘텐츠의 중요도과 만족도를 분석하고자 한다. 기존 선행연구에서 파악된 잠재요인(다양성, 정보성, 신뢰성, 유희성, 공감성, 최신성)을 확인적 요인 분석(CFA)을 통해 확인하였으며, 모든 요인이 타당하고 중요한 요인으로 확인되었다. Martilla & James(1977)의 전통적 IPA (Importance-Performance Analysis)를 각 요인의 중요도와 만족도를 분석하는 데 사용되었다. 그리고 Vavra(1997)의 수정된 IPA로 명시적 중요도와 내재적 중요도를 분석하였으며, Dang(2007)의 수정된 IPA로는 각 요인의 중요도와 만족도를 더 알맞게 분석하기 위해 상대적인 중요도와 만족도를 분석하였다. 마지막으로 이원배치 분산분석과 사후검정을 통해 여섯 가지 잠재요인의 중요도와 만족도에 관련하여 여행 관련 콘텐츠의 시청 목적 간에 유의한 차이가 있는 것으로 확인되었다. 본 연구에서는 여행 관련 콘텐츠의 유튜버와 마케팅 담당자들에게 현실에 반영된 시사점을 나타내고 있다. 구체적인 연구 결과로는 여행 관련 콘텐츠 소비자들의 다양한 세그먼트에 어떤 콘텐츠가 더 중요하고 또한 만족감을 주는지 보여주고 있다.
COVID-19 팬데믹은 여행 제한으로 인해 많은 여행객들이 외출을 할 수 없게 되면서 여행과 관광산업에서 온라인 플랫폼과 온라인 미디어를 더 중요시하게 만들었다. 팬데믹 기간 동안, 여행객들은 여행의 대안으로 많은 온라인 플랫폼을 사용하였다. 또한 온라인 플랫폼은 사람들이 본인의 경험을 공유하고 여행 콘텐츠와 목적지에 대한 정보를 미리 확인할 수 있도록 하고 있다. 여행과 관광에 대한 온라인 커뮤니티의 중요성으로 인해 본 연구에서는 세계에서 가장 큰 비디오 공유 플랫폼인 유튜브를 사용하여 온라인 미디어 관광 콘텐츠의 중요도과 만족도를 분석하고자 한다. 기존 선행연구에서 파악된 잠재요인(다양성, 정보성, 신뢰성, 유희성, 공감성, 최신성)을 확인적 요인 분석(CFA)을 통해 확인하였으며, 모든 요인이 타당하고 중요한 요인으로 확인되었다. Martilla & James(1977)의 전통적 IPA (Importance-Performance Analysis)를 각 요인의 중요도와 만족도를 분석하는 데 사용되었다. 그리고 Vavra(1997)의 수정된 IPA로 명시적 중요도와 내재적 중요도를 분석하였으며, Dang(2007)의 수정된 IPA로는 각 요인의 중요도와 만족도를 더 알맞게 분석하기 위해 상대적인 중요도와 만족도를 분석하였다. 마지막으로 이원배치 분산분석과 사후검정을 통해 여섯 가지 잠재요인의 중요도와 만족도에 관련하여 여행 관련 콘텐츠의 시청 목적 간에 유의한 차이가 있는 것으로 확인되었다. 본 연구에서는 여행 관련 콘텐츠의 유튜버와 마케팅 담당자들에게 현실에 반영된 시사점을 나타내고 있다. 구체적인 연구 결과로는 여행 관련 콘텐츠 소비자들의 다양한 세그먼트에 어떤 콘텐츠가 더 중요하고 또한 만족감을 주는지 보여주고 있다.
The COVID-19 pandemic made online platforms and online media more important in the travel and tourism industries because travel restrictions left many travelers stuck at home. During the pandemic, would-be travelers have used online platforms as a substitute for traveling in many cases. Furthermore,...
The COVID-19 pandemic made online platforms and online media more important in the travel and tourism industries because travel restrictions left many travelers stuck at home. During the pandemic, would-be travelers have used online platforms as a substitute for traveling in many cases. Furthermore, online platforms have allowed users to share their experiences and to review travel content and destinations. Because of the importance of online communities on travel and tourism this study analyzes the importance and satisfaction of online media content using the biggest video sharing platform-YouTube. Latent factors identified by previous research (diversity, information, reliability, playfulness, empathy, and recency) were confirmed using confirmatory factor analysis (CFA) and all factors were found to be valid and significant. Traditional importance-performance analysis (IPA) (Martilla & James, 1977) is used to analyze importance and satisfaction of each factor. Revised IPA (Vavra, 1997) analyzed explicit and implicit importance while revised IPA (Deng, 2007) implicitly derived importance and satisfaction to better analyze the relationship between the importance and satisfaction of each factor. Finally, two-way ANOVA and post-hoc testing revealed significant differences between the purpose of viewership of travel-related content in relation to the importance and satisfaction of the six latent factors. The study has revealed real-world implications for content creators and marketers of travel-related content. Specifically, the results show which content is more important or satisfying to different segments of travel-related content consumers.
The COVID-19 pandemic made online platforms and online media more important in the travel and tourism industries because travel restrictions left many travelers stuck at home. During the pandemic, would-be travelers have used online platforms as a substitute for traveling in many cases. Furthermore, online platforms have allowed users to share their experiences and to review travel content and destinations. Because of the importance of online communities on travel and tourism this study analyzes the importance and satisfaction of online media content using the biggest video sharing platform-YouTube. Latent factors identified by previous research (diversity, information, reliability, playfulness, empathy, and recency) were confirmed using confirmatory factor analysis (CFA) and all factors were found to be valid and significant. Traditional importance-performance analysis (IPA) (Martilla & James, 1977) is used to analyze importance and satisfaction of each factor. Revised IPA (Vavra, 1997) analyzed explicit and implicit importance while revised IPA (Deng, 2007) implicitly derived importance and satisfaction to better analyze the relationship between the importance and satisfaction of each factor. Finally, two-way ANOVA and post-hoc testing revealed significant differences between the purpose of viewership of travel-related content in relation to the importance and satisfaction of the six latent factors. The study has revealed real-world implications for content creators and marketers of travel-related content. Specifically, the results show which content is more important or satisfying to different segments of travel-related content consumers.
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