본 연구는 아동기 정서적 외상 경험이 심리적 데이트 폭력에 미치는 영향에서 단절 및 거절도식과 사회적 문제해결능력의 두 하위차원인 건설적 차원, 역기능적 차원의 이중 매개효과를 확인하고자 하였다. 이를 위해 20대에서 30대 성인 남녀를 대상으로 설문조사를 실시하였고, 총 370명의 자료를 본 연구에서 제시한 연구문제를 검증하기 위해 IBM SPSS 22와 SPSS Process macro 3.3을 사용하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, ...
본 연구는 아동기 정서적 외상 경험이 심리적 데이트 폭력에 미치는 영향에서 단절 및 거절도식과 사회적 문제해결능력의 두 하위차원인 건설적 차원, 역기능적 차원의 이중 매개효과를 확인하고자 하였다. 이를 위해 20대에서 30대 성인 남녀를 대상으로 설문조사를 실시하였고, 총 370명의 자료를 본 연구에서 제시한 연구문제를 검증하기 위해 IBM SPSS 22와 SPSS Process macro 3.3을 사용하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 상관분석 결과, 아동기 정서적 외상 경험, 단절 및 거절도식, 심리적 데이트 폭력은 건설적 차원과 부적인 상관관계로 나타났으며, 역기능적 차원과는 정적인 상관관계로 나타났다. 둘째, 아동기 정서적 외상 경험과 심리적 데이트 폭력 간 관계에서 단절 및 거절도식은 매개효과가 유의하였으나, 건설적 차원과 역기능적 차원은 매개효과가 유의하지 않았다. 셋째, 아동기 정서적 외상 경험이 심리적 데이트 폭력에 미치는 영향에서 단절 및 거절도식과 건설적 차원의 이중매개효과는 유의하지 않았으나 단절 및 거절도식과 역기능적 차원은 완전 이중매개효과로 유의하였다. 본 연구의 결과는 아동기 정서적 외상경험이 심리적 데이트 폭력에 미치는 영향을 파악하고, 단절 및 거절도식과 역기능적 차원의 완전 이중매개효과가 유의하였다는 결과에 따라 이에 따른 문제를 호소하는 내담자에게 부정적 문제지향, 충동/부주의 스타일, 회피 스타일을 낮추는데 필요한 구체적인 상담개입전략의 기초자료를 제공한 것에 의의가 있다. 마지막으로 본 연구 결과를 바탕으로 연구의 의의와 제한점, 후속 연구의 제언에 대해 논의하였다.
본 연구는 아동기 정서적 외상 경험이 심리적 데이트 폭력에 미치는 영향에서 단절 및 거절도식과 사회적 문제해결능력의 두 하위차원인 건설적 차원, 역기능적 차원의 이중 매개효과를 확인하고자 하였다. 이를 위해 20대에서 30대 성인 남녀를 대상으로 설문조사를 실시하였고, 총 370명의 자료를 본 연구에서 제시한 연구문제를 검증하기 위해 IBM SPSS 22와 SPSS Process macro 3.3을 사용하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 상관분석 결과, 아동기 정서적 외상 경험, 단절 및 거절도식, 심리적 데이트 폭력은 건설적 차원과 부적인 상관관계로 나타났으며, 역기능적 차원과는 정적인 상관관계로 나타났다. 둘째, 아동기 정서적 외상 경험과 심리적 데이트 폭력 간 관계에서 단절 및 거절도식은 매개효과가 유의하였으나, 건설적 차원과 역기능적 차원은 매개효과가 유의하지 않았다. 셋째, 아동기 정서적 외상 경험이 심리적 데이트 폭력에 미치는 영향에서 단절 및 거절도식과 건설적 차원의 이중매개효과는 유의하지 않았으나 단절 및 거절도식과 역기능적 차원은 완전 이중매개효과로 유의하였다. 본 연구의 결과는 아동기 정서적 외상경험이 심리적 데이트 폭력에 미치는 영향을 파악하고, 단절 및 거절도식과 역기능적 차원의 완전 이중매개효과가 유의하였다는 결과에 따라 이에 따른 문제를 호소하는 내담자에게 부정적 문제지향, 충동/부주의 스타일, 회피 스타일을 낮추는데 필요한 구체적인 상담개입전략의 기초자료를 제공한 것에 의의가 있다. 마지막으로 본 연구 결과를 바탕으로 연구의 의의와 제한점, 후속 연구의 제언에 대해 논의하였다.
This study tried to confirm the dual mediating effect of the disconnection and rejection schema and the constructive dimension and dysfunctional dimension two sub-dimensions of the social problem-solving ability, in the effect of childhood emotional trauma on psychological dating violenc...
This study tried to confirm the dual mediating effect of the disconnection and rejection schema and the constructive dimension and dysfunctional dimension two sub-dimensions of the social problem-solving ability, in the effect of childhood emotional trauma on psychological dating violence. To this end, a survey was conducted on male and female adults in their 20s and 30s, and IBM SPSS 22 and SPSS Process macro 3.3 were used to verify the research questions presented in this study with a total of 370 data. The results of this study are as follows. First, as a result of correlation analysis, childhood emotional trauma, disconnection and rejection schemes, and psychological dating violence were negatively correlated with the constructive dimension and positively correlated with the dysfunctional dimension. Second, in the relationship between childhood emotional trauma and psychological dating violence, the mediating effect of disconnection and rejection schema was significant, but the mediating effect of constructive and dysfunctional dimensions was not significant. Third, in the effect of childhood emotional trauma on psychological dating violence, the dual mediating effect of the disconnection and rejection schema and the constructive dimension was not significant, but the disconnection and rejection schema and the dysfunctional dimension were significant as a complete dual mediating effect. The result of this study is to understand the effect of childhood emotional trauma on psychological dating violence, and according to the result that the complete dual mediating effect of the disconnection and rejection schema and the dysfunctional dimension was significant, it was for clients who complained of this problem, it is significant in providing basic data for specific counseling intervention strategies necessary to a negative problem orientation, impulsive/inattentive style, and avoidance style. Finally, based on the results of this study, the significance and limitations of the study and suggestions for follow-up studies were discussed.
This study tried to confirm the dual mediating effect of the disconnection and rejection schema and the constructive dimension and dysfunctional dimension two sub-dimensions of the social problem-solving ability, in the effect of childhood emotional trauma on psychological dating violence. To this end, a survey was conducted on male and female adults in their 20s and 30s, and IBM SPSS 22 and SPSS Process macro 3.3 were used to verify the research questions presented in this study with a total of 370 data. The results of this study are as follows. First, as a result of correlation analysis, childhood emotional trauma, disconnection and rejection schemes, and psychological dating violence were negatively correlated with the constructive dimension and positively correlated with the dysfunctional dimension. Second, in the relationship between childhood emotional trauma and psychological dating violence, the mediating effect of disconnection and rejection schema was significant, but the mediating effect of constructive and dysfunctional dimensions was not significant. Third, in the effect of childhood emotional trauma on psychological dating violence, the dual mediating effect of the disconnection and rejection schema and the constructive dimension was not significant, but the disconnection and rejection schema and the dysfunctional dimension were significant as a complete dual mediating effect. The result of this study is to understand the effect of childhood emotional trauma on psychological dating violence, and according to the result that the complete dual mediating effect of the disconnection and rejection schema and the dysfunctional dimension was significant, it was for clients who complained of this problem, it is significant in providing basic data for specific counseling intervention strategies necessary to a negative problem orientation, impulsive/inattentive style, and avoidance style. Finally, based on the results of this study, the significance and limitations of the study and suggestions for follow-up studies were discussed.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.