우리나라 노인자살률은 48.6명으로 OECD 국가의 평균 노인자살률 18.4명 대비 약 2.9배로 가장 높은 수준이고, 성별 격차도 커서 남성 노인자살률 82.2명은 여성 노인자살률 23.7명에 비하여 3.5배 높은 수준이다. 많은 연구자들은 자살을 개인적 차원에서 다루고 있으나, 시각을 넓혀서 자살문제를 사회적, 구조적 차원의 문제로 해석할 필요가 있다. 이러한 맥락에 따라, 본 연구는 노인자살률에 미치는 영향 요인 중사회적, 구조적 요인의 중요성에 주목하여 ...
우리나라 노인자살률은 48.6명으로 OECD 국가의 평균 노인자살률 18.4명 대비 약 2.9배로 가장 높은 수준이고, 성별 격차도 커서 남성 노인자살률 82.2명은 여성 노인자살률 23.7명에 비하여 3.5배 높은 수준이다. 많은 연구자들은 자살을 개인적 차원에서 다루고 있으나, 시각을 넓혀서 자살문제를 사회적, 구조적 차원의 문제로 해석할 필요가 있다. 이러한 맥락에 따라, 본 연구는 노인자살률에 미치는 영향 요인 중사회적, 구조적 요인의 중요성에 주목하여 사회자본, 자살예방정책, 인구사회·의료접근성 측면들의 요인들과 노인자살률과의 관계를 분석하였다.
우선, 사회자본은 주요 속성을 신뢰, 네트워크, 참여 등으로 구분하여 각 속성을 나타내는 변수들을 영향 요인에 포함시켰다. 또한, 세계 최고 수준인 우리나라 노인자살률 문제를 해소하기 위하여 추진 중인 자살예방정책을 변수에 포함하였다. 이밖에 노인자살률에 영향을 미칠 수 있는 다양한 인구사회학적 요인, 의료접근성 요인 등도 고려하였다.
본 연구는 노인자살률과 자살에 미치는 다양한 영향 요인들과의 관계를 규명하기 위하여 2015∼2019년까지의 5개년 자료를 시군구 단위에서 분석하였다. 지역 데이터의 확보를 위해, 통계청, 행정안전부 등을 통해서 자료를 확보하였으며, 다수의 영향 요인과 노인자살률과의 관계를 살펴보고자 패널분석 및 다중회귀분석을 실시하였다.
분석결과, 노인자살률과 연관성이 있는 사회자본 요인은 신뢰 속성의 이웃 상호 신뢰율, 참여 속성의 투표율이었다. 신뢰율은 전반적으로 남성 자살률 및 남성 노인자살률과 연관성이 있는 것으로 분석되었다. 자살조례 제정 기간과 센터 접근성 취약도가 자살률과 연관성이 있는 것으로 분석되었으나, 자살률이 높으면 자살조례 제정 기간이 길고 접근성 취약도가 낮은 것으로 분석되었다. 인구학적 요인인 인구밀도의 경우 자살률과 음의 연관성이 확인되었다. 또한, 지방정부의 복지수준 및 행정역량을 보여주는 ‘재정자립도’, ‘기초생활수급자 비율’, ‘사회복지예산비율’ 등도 노인자살률과 연관성을 갖고 있었다. 의료접근성 지표들의 자살률에 대한 연관성을 분석한 결과 정신과 병원(입원) 및 의원(외래) 모두에서 확인할 수 있었다.
사회자본, 자살예방정책, 인구사회학적·의료접근성 요인이 자살률과 연관성이 있는지를 연령·성별 특성을 분리하여 파악하였다. 전체 연령과 노인 연령을 비교해보면, 전체 연령에서는 지역 커뮤니티 시설 수에서 자살률과의 연관성을 확인할 수 있었다. 다만, 노인 연령에서는 연관성을 확인하기 어려웠다. 또한, 기초생활수급대상자 비율이 전체 연령에서는 취약계층 비중으로 해석되어 자살률과 양의 연관성이 확인되었고, 여성 노인계층에서는 취약계층 경제적 지원 수준으로 해석되어 음의 연관성이 확인되었다. 이러한 분석결과로 판단해보면, 사회보장제도의 강화는 여성 노인계층에게는 자살률 예방효과가 있을 수 있겠다. 한편, 성별로 비교해보면, 여성과 달리 남성에게는 이웃 상호 신뢰율, 이웃 상호 지지율, 자살조례 제정기간, 자살예방센터 접근성 취약도, 재정자립도 등이 자살률과 연관성이 있는 것으로 분석이 되었다. 여성자살률은 의원 접근성 취약도와 민감하게 반응하였다. 앞선 분석 결과를 통해 함의를 도출할 수 있었다. 첫째, 본 연구의 분석결과를 통해 사회자본은 노인자살 문제와 관련이 있음을 할 수 있음을 확인하였다. 노인계층에서 사회자본이 어떻게 작동하는지 더 많은 관심을 기울일 필요가 있으며, 노인 성별 차이도 항상 염두에 둘 필요가 있겠다.
둘째, 자살예방정책 요인과 자살률과의 연관성 분석결과를 확인해보면, 그동안의 자살예방정책은 노인자살률을 획기적으로 낮추지는 못하였다. 이에 기초하여 몇 가지 시사점을 도출할 수 있다. 우선, 사회복지변수와의 연관성이 확인되었기 때문에, 자살예방정책은 복지정책과 연계하여 추진하여야 한다. 다음으로, 기초자살예방센터가 없는 지역은 센터 설립을 검토할 필요가 있다. 다만, 예방센터의 전문 인력 확보와 충분한 예산 지원은 보장될 필요가 있다.
셋째, 경제적으로 어려움이 많은 노인을 위한 복지예산 강화는 심각한 우리나라의 노인자살률 문제를 완화시킬 수 있다. 정부의 소득지원 정책이 자살률과 관련이 있음을 확인한 분석결과는 공식적 지원의 강화가 필요함을 시사한다.
넷째, 의료취약지에 있는 노인들에게 있어, 중증 정신질환 치료가 가능한 정신과 병원과 우울증 예방 및 관리에 도움을 줄 수 있는 정신과 의원의 이용에 불편이 없는지 확인하고 필요 시 개선할 필요가 있다.
우리나라 노인자살률은 48.6명으로 OECD 국가의 평균 노인자살률 18.4명 대비 약 2.9배로 가장 높은 수준이고, 성별 격차도 커서 남성 노인자살률 82.2명은 여성 노인자살률 23.7명에 비하여 3.5배 높은 수준이다. 많은 연구자들은 자살을 개인적 차원에서 다루고 있으나, 시각을 넓혀서 자살문제를 사회적, 구조적 차원의 문제로 해석할 필요가 있다. 이러한 맥락에 따라, 본 연구는 노인자살률에 미치는 영향 요인 중사회적, 구조적 요인의 중요성에 주목하여 사회자본, 자살예방정책, 인구사회·의료접근성 측면들의 요인들과 노인자살률과의 관계를 분석하였다.
우선, 사회자본은 주요 속성을 신뢰, 네트워크, 참여 등으로 구분하여 각 속성을 나타내는 변수들을 영향 요인에 포함시켰다. 또한, 세계 최고 수준인 우리나라 노인자살률 문제를 해소하기 위하여 추진 중인 자살예방정책을 변수에 포함하였다. 이밖에 노인자살률에 영향을 미칠 수 있는 다양한 인구사회학적 요인, 의료접근성 요인 등도 고려하였다.
본 연구는 노인자살률과 자살에 미치는 다양한 영향 요인들과의 관계를 규명하기 위하여 2015∼2019년까지의 5개년 자료를 시군구 단위에서 분석하였다. 지역 데이터의 확보를 위해, 통계청, 행정안전부 등을 통해서 자료를 확보하였으며, 다수의 영향 요인과 노인자살률과의 관계를 살펴보고자 패널분석 및 다중회귀분석을 실시하였다.
분석결과, 노인자살률과 연관성이 있는 사회자본 요인은 신뢰 속성의 이웃 상호 신뢰율, 참여 속성의 투표율이었다. 신뢰율은 전반적으로 남성 자살률 및 남성 노인자살률과 연관성이 있는 것으로 분석되었다. 자살조례 제정 기간과 센터 접근성 취약도가 자살률과 연관성이 있는 것으로 분석되었으나, 자살률이 높으면 자살조례 제정 기간이 길고 접근성 취약도가 낮은 것으로 분석되었다. 인구학적 요인인 인구밀도의 경우 자살률과 음의 연관성이 확인되었다. 또한, 지방정부의 복지수준 및 행정역량을 보여주는 ‘재정자립도’, ‘기초생활수급자 비율’, ‘사회복지예산비율’ 등도 노인자살률과 연관성을 갖고 있었다. 의료접근성 지표들의 자살률에 대한 연관성을 분석한 결과 정신과 병원(입원) 및 의원(외래) 모두에서 확인할 수 있었다.
사회자본, 자살예방정책, 인구사회학적·의료접근성 요인이 자살률과 연관성이 있는지를 연령·성별 특성을 분리하여 파악하였다. 전체 연령과 노인 연령을 비교해보면, 전체 연령에서는 지역 커뮤니티 시설 수에서 자살률과의 연관성을 확인할 수 있었다. 다만, 노인 연령에서는 연관성을 확인하기 어려웠다. 또한, 기초생활수급대상자 비율이 전체 연령에서는 취약계층 비중으로 해석되어 자살률과 양의 연관성이 확인되었고, 여성 노인계층에서는 취약계층 경제적 지원 수준으로 해석되어 음의 연관성이 확인되었다. 이러한 분석결과로 판단해보면, 사회보장제도의 강화는 여성 노인계층에게는 자살률 예방효과가 있을 수 있겠다. 한편, 성별로 비교해보면, 여성과 달리 남성에게는 이웃 상호 신뢰율, 이웃 상호 지지율, 자살조례 제정기간, 자살예방센터 접근성 취약도, 재정자립도 등이 자살률과 연관성이 있는 것으로 분석이 되었다. 여성자살률은 의원 접근성 취약도와 민감하게 반응하였다. 앞선 분석 결과를 통해 함의를 도출할 수 있었다. 첫째, 본 연구의 분석결과를 통해 사회자본은 노인자살 문제와 관련이 있음을 할 수 있음을 확인하였다. 노인계층에서 사회자본이 어떻게 작동하는지 더 많은 관심을 기울일 필요가 있으며, 노인 성별 차이도 항상 염두에 둘 필요가 있겠다.
둘째, 자살예방정책 요인과 자살률과의 연관성 분석결과를 확인해보면, 그동안의 자살예방정책은 노인자살률을 획기적으로 낮추지는 못하였다. 이에 기초하여 몇 가지 시사점을 도출할 수 있다. 우선, 사회복지변수와의 연관성이 확인되었기 때문에, 자살예방정책은 복지정책과 연계하여 추진하여야 한다. 다음으로, 기초자살예방센터가 없는 지역은 센터 설립을 검토할 필요가 있다. 다만, 예방센터의 전문 인력 확보와 충분한 예산 지원은 보장될 필요가 있다.
셋째, 경제적으로 어려움이 많은 노인을 위한 복지예산 강화는 심각한 우리나라의 노인자살률 문제를 완화시킬 수 있다. 정부의 소득지원 정책이 자살률과 관련이 있음을 확인한 분석결과는 공식적 지원의 강화가 필요함을 시사한다.
넷째, 의료취약지에 있는 노인들에게 있어, 중증 정신질환 치료가 가능한 정신과 병원과 우울증 예방 및 관리에 도움을 줄 수 있는 정신과 의원의 이용에 불편이 없는지 확인하고 필요 시 개선할 필요가 있다.
The suicide rate of the elderly in Korea is 48.6, which is about 2.9 times higher than the average suicide rate of 18.4 in OECD countries. Many researchers deal with suicide at an individual level, but it is necessary to recognize the suicide problem as a social level problem. According to this cont...
The suicide rate of the elderly in Korea is 48.6, which is about 2.9 times higher than the average suicide rate of 18.4 in OECD countries. Many researchers deal with suicide at an individual level, but it is necessary to recognize the suicide problem as a social level problem. According to this context, the relationship between social capital factors, suicide prevention policy factors, demographic factors, medical accessibility factors, and the elderly suicide rate was analyzed.
Social capital classified its main attributes into trust, network, and participation. Variables representing each attribute were included in the influencing factor. In addition, the suicide prevention policy being promoted to solve the elderly suicide rate in Korea was included in the variable. In addition, demographic factors and medical accessibility factors that can affect the suicide rate of the elderly were also considered.
This study analyzed the five-year data at the regional level. Data were secured through the National Statistical Office, etc., and panel analysis and multiple regression analysis were conducted to examine the relationship between a number of influencing factors and the elderly suicide rate. Social capital factors related to the elderly suicide rate were neighborhood confidence and voter turnout. It was analyzed that the period of enactment of the suicide ordinance and the vulnerability of access to the center were related to the suicide rate. It was analyzed that if the suicide rate was high, the period of enactment of the suicide ordinance was long and the accessibility vulnerability was low. Population density was confirmed to be negatively related to suicide rate. In addition, the 'fiscal independence ratio', 'the ratio of those eligible for basic living support', and 'social welfare budget ratio' were also related to the elderly suicide rate. As a result of analyzing the association of medical accessibility indicators on the suicide rate, it was confirmed in both psychiatric hospitals and clinics.
Whether various factors are related to suicide rates was identified by separating age and gender characteristics. Comparing with age, the association with the suicide rate in the number of local community facilities was confirmed at all ages, but there was no association at the age of the elderly. In addition, the 'the ratio of those eligible for basic living support' was interpreted as the proportion of the vulnerable at all ages, confirming a positive correlation with the suicide rate. However, in the elderly female class, it was interpreted as the level of economic support for the vulnerable class, and a negative relationship was confirmed. On the other hand, when compared by gender, it was analyzed that men had a relationship with suicide rates such as 'neighborhood confidence', 'neighborhood support rate', 'suicide ordinance enactment period', 'suicide prevention center access vulnerability', and 'fiscal independence ratio'. The female suicide rate reacted sensitively to the 'vulnerability of accessibility to clinics'.
The implications could be derived through the previous analysis results. First, it was confirmed that social capital can play a positive role in reducing suicide of the elderly. This suggests that it is necessary to pay more attention to identifying social capital of the elderly group and consider gender differences.
Second, it was confirmed that the suicide prevention policy played a role only at a limited level in lowering the suicide rate of the elderly. In the future, suicide prevention policies for the elderly should be promoted in connection with strengthening welfare policies. Next, it is necessary to actively review the establishment of a suicide prevention center. However, in order for the center to be practically operated, it is necessary to secure professional manpower and provide sufficient budget support. Third, strengthening the welfare budget for the elderly with financial difficulties helps improve the suicide rate. The analysis results confirming that income support can contribute to lowering the suicide rate suggest that income support needs to be strengthened.
Fourth, for the elderly in medical vulnerable areas, it is necessary to check whether there is any inconvenience in the use of psychiatric hospitals that can treat severe mental illness and psychiatric clinics that can help prevent and manage depression.
The suicide rate of the elderly in Korea is 48.6, which is about 2.9 times higher than the average suicide rate of 18.4 in OECD countries. Many researchers deal with suicide at an individual level, but it is necessary to recognize the suicide problem as a social level problem. According to this context, the relationship between social capital factors, suicide prevention policy factors, demographic factors, medical accessibility factors, and the elderly suicide rate was analyzed.
Social capital classified its main attributes into trust, network, and participation. Variables representing each attribute were included in the influencing factor. In addition, the suicide prevention policy being promoted to solve the elderly suicide rate in Korea was included in the variable. In addition, demographic factors and medical accessibility factors that can affect the suicide rate of the elderly were also considered.
This study analyzed the five-year data at the regional level. Data were secured through the National Statistical Office, etc., and panel analysis and multiple regression analysis were conducted to examine the relationship between a number of influencing factors and the elderly suicide rate. Social capital factors related to the elderly suicide rate were neighborhood confidence and voter turnout. It was analyzed that the period of enactment of the suicide ordinance and the vulnerability of access to the center were related to the suicide rate. It was analyzed that if the suicide rate was high, the period of enactment of the suicide ordinance was long and the accessibility vulnerability was low. Population density was confirmed to be negatively related to suicide rate. In addition, the 'fiscal independence ratio', 'the ratio of those eligible for basic living support', and 'social welfare budget ratio' were also related to the elderly suicide rate. As a result of analyzing the association of medical accessibility indicators on the suicide rate, it was confirmed in both psychiatric hospitals and clinics.
Whether various factors are related to suicide rates was identified by separating age and gender characteristics. Comparing with age, the association with the suicide rate in the number of local community facilities was confirmed at all ages, but there was no association at the age of the elderly. In addition, the 'the ratio of those eligible for basic living support' was interpreted as the proportion of the vulnerable at all ages, confirming a positive correlation with the suicide rate. However, in the elderly female class, it was interpreted as the level of economic support for the vulnerable class, and a negative relationship was confirmed. On the other hand, when compared by gender, it was analyzed that men had a relationship with suicide rates such as 'neighborhood confidence', 'neighborhood support rate', 'suicide ordinance enactment period', 'suicide prevention center access vulnerability', and 'fiscal independence ratio'. The female suicide rate reacted sensitively to the 'vulnerability of accessibility to clinics'.
The implications could be derived through the previous analysis results. First, it was confirmed that social capital can play a positive role in reducing suicide of the elderly. This suggests that it is necessary to pay more attention to identifying social capital of the elderly group and consider gender differences.
Second, it was confirmed that the suicide prevention policy played a role only at a limited level in lowering the suicide rate of the elderly. In the future, suicide prevention policies for the elderly should be promoted in connection with strengthening welfare policies. Next, it is necessary to actively review the establishment of a suicide prevention center. However, in order for the center to be practically operated, it is necessary to secure professional manpower and provide sufficient budget support. Third, strengthening the welfare budget for the elderly with financial difficulties helps improve the suicide rate. The analysis results confirming that income support can contribute to lowering the suicide rate suggest that income support needs to be strengthened.
Fourth, for the elderly in medical vulnerable areas, it is necessary to check whether there is any inconvenience in the use of psychiatric hospitals that can treat severe mental illness and psychiatric clinics that can help prevent and manage depression.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.