본 논문은 중국의 공포 애니메이션이 지적되고 있는 단조로운 표현방법과 주제접근의 한계를 극복하기 위해 시도된 연구이다. 이에 따른 연구의 주제로 동서양 공포 애니메이션이 동서양 시청자들의 정서에 대한 차이를 비교함으로써 시청자 정서 차이의 표상(Mental Representation)의 요인을 분석함으로써 공포를 주제로 한 애니메이션에 효과적인 표현 가능성을 제시하는 것을 목적으로 하였다. 따라서 본 논문은 다음과 같은 연구 문제를 설정한다. 1. 공포 애니메이션에서 공포 요소의 표현과 시청자 정서 사이의 관계는 무엇인가? 2. 인구통계학적 특성에 따른 공포애니메이션 시청에 따른 정서의 느낌은 무엇인가? 3. 동양과 서양의 공포 애니메이션에서 어떤 관련 요소가 다수 시청자의 공포 정서를 불러일으킬 수 있는가? 이상의 문제를 해결하기 위하여 본 논문의 연구방법은 다음과 같다. 첫째, 선행연구에서 공포정서를 유발하는 심리표상의 원인, 외부자극과 심리표상의 ...
본 논문은 중국의 공포 애니메이션이 지적되고 있는 단조로운 표현방법과 주제접근의 한계를 극복하기 위해 시도된 연구이다. 이에 따른 연구의 주제로 동서양 공포 애니메이션이 동서양 시청자들의 정서에 대한 차이를 비교함으로써 시청자 정서 차이의 표상(Mental Representation)의 요인을 분석함으로써 공포를 주제로 한 애니메이션에 효과적인 표현 가능성을 제시하는 것을 목적으로 하였다. 따라서 본 논문은 다음과 같은 연구 문제를 설정한다. 1. 공포 애니메이션에서 공포 요소의 표현과 시청자 정서 사이의 관계는 무엇인가? 2. 인구통계학적 특성에 따른 공포애니메이션 시청에 따른 정서의 느낌은 무엇인가? 3. 동양과 서양의 공포 애니메이션에서 어떤 관련 요소가 다수 시청자의 공포 정서를 불러일으킬 수 있는가? 이상의 문제를 해결하기 위하여 본 논문의 연구방법은 다음과 같다. 첫째, 선행연구에서 공포정서를 유발하는 심리표상의 원인, 외부자극과 심리표상의 인과관계를 탐구하여 실험모형의 구축과 설문지 설계에 이론적 토대를 얻는다. 둘째, 실험모델을 통해 외부자극 확장은 DCT(Allan Paivio, 1971) 등의 학자들의 이론을 이용하여 시각정보(Visual information)와 언어정보 (Verbal information)라는 두 요인으로 측정하였으며, 심리표상 확장은 Reciprocal determinism(Albert Bandura, 1986) 등의 학자들의 이론을 응용하여 시청자의 인구통계학적 속성과 영화에 대한 주관적 해석 능력 등을 측정하며, 로버트 풀러칙(Robert Plutchik)의 기본정서를 측정척도로 하였다. 셋째, 실험대상으로 선별된 동서양 사람들에게 제시된 인터넷 설문지를 수집하였다. 넷째, 다원회귀분석이론을 결합하여 시청자의 정서를 종속변수로, 심리표상 및 외부자극요소를 독립변수로 설정하여 심리정서의 다원회귀방정식을 얻어내었다. 다섯째, 통계분석 소프트웨어 SPSS22.0을 이용하여 조사 데이터를 가공, 정리, 분석하여 심리학적 표상 분석을 알아보았다. 설문지의 신뢰도, 타당도 검증 및 분산분석과 상관성 분석을 통해 설문지 설계의 합리성과 유효성을 검증하였다. 또한 다중선형회귀 등을 통해 동서양의 서로 다른 피험자의 심리효과에 대해 회귀분석을 진행하였다. 마지막으로, 동서양 공포애니메이션의 심리효과에 대해 카이스퀘어, 독립표본 t검증, 단일변인 분산분석의 방법으로 가설검증을 하였다. 이를 통해 시청자들의 심리 효과에 영향을 미치는 요소와 애니메이션에서 유의성이 높은 요소의 표현방식을 분석하였다. 실험결과는 다음과 같다. 첫째, 외부적 자극의 측면에서, 내러티브 요소에서만 동양인이 서양인에 비해 유의성이 높고, 다른 구성요소 중에서는 서양인이 더 민감하다. 둘째, 심리 표상 측면에서, 여성, 어린 나이, 고문화, 고소득, 공포 애니메이션과 같은 문화적 배경 혹은 공포 애니메이션과 같은 경험을 가진 시청자는 공포 정서의 반응이 강하게 나타났다. 특히 종교배경이 있는 『세바스찬의 부두술사』와의 상관성을 분석하였을 때 정적 상관성이 나타났다. 즉 종교배경이 있는 사람들은 대부분 이 공포 애니메이션에 대해 공포정서가 뚜렷하게 유발되었다. 셋째, 동서양 공포 애니메이션에는 다수 시청자들의 공포 정서를 불러일으키는 요소가 있다. 심리 표상 및 외부 자극과 관련된 모든 요소를 비교 분석한 결과, 유의성이 가장 강한 요소는 시네마 렌즈, 사운드, 컬러이다. 보조테스트 결과, 실험 시간 및 장소에서의 공포 정서에 대한 유의성이 높은 것으로 나타났고, 공포 애니메이션을 자주 관람하거나 공유하지 않는 것은 공포 정서에 대한 유의성이 높은 것으로 나타났으며, 영화가 끝난 후 인상이 깊은 애니메이션을 선택한 시청자일수록 공포 정서가 더 현저한 것으로 나타났다. 실험을 통해 다음과 같은 시사점을 도출할 수 있다. 첫째, 공포 애니메이션 중의 시청각 요소는 모두 시청자의 표상 정서에 영향을 미칠 수 있다. 서양 시청자들은 공포 애니메이션의 시각 자극에 더 관심을 기울이는 반면, 동양 시청자들은 공포 애니메이션의 내용에 더 관심을 가진다. 이것은 향후 공포 애니메이션 제작에 있어 보다 정교하고 체계적인 조율을 통해 적용되어야 함을 보여준다. 둘째, 시청자의 심리 표상의 모든 구성요소는 시청자의 공포 정서에 영향을 미칠 수 있다. 이를 통해 공포애니메이션 제작 시 주된 시청대상자들의 인적 구성 및 배경 등을 고려하여 제작해야 함을 알 수 있었다. 셋째, 실험결과에 의해 공포 정서는 지역, 역사, 문명의 차이에 대하여 영향을 받는 정도에 비해 인간의 공통된 근본 정서에 대한 반응이 더 영향을 받는 것으로 나타났다. 이에 향후 현대 공포애니메이션의 제작 시에 앞선 두 가지 고려사항 외에 보다 근본적인 인간정서에 기초한 공통된 요소들을 고려해야 함을 알 수 있었다.
본 논문은 중국의 공포 애니메이션이 지적되고 있는 단조로운 표현방법과 주제접근의 한계를 극복하기 위해 시도된 연구이다. 이에 따른 연구의 주제로 동서양 공포 애니메이션이 동서양 시청자들의 정서에 대한 차이를 비교함으로써 시청자 정서 차이의 표상(Mental Representation)의 요인을 분석함으로써 공포를 주제로 한 애니메이션에 효과적인 표현 가능성을 제시하는 것을 목적으로 하였다. 따라서 본 논문은 다음과 같은 연구 문제를 설정한다. 1. 공포 애니메이션에서 공포 요소의 표현과 시청자 정서 사이의 관계는 무엇인가? 2. 인구통계학적 특성에 따른 공포애니메이션 시청에 따른 정서의 느낌은 무엇인가? 3. 동양과 서양의 공포 애니메이션에서 어떤 관련 요소가 다수 시청자의 공포 정서를 불러일으킬 수 있는가? 이상의 문제를 해결하기 위하여 본 논문의 연구방법은 다음과 같다. 첫째, 선행연구에서 공포정서를 유발하는 심리표상의 원인, 외부자극과 심리표상의 인과관계를 탐구하여 실험모형의 구축과 설문지 설계에 이론적 토대를 얻는다. 둘째, 실험모델을 통해 외부자극 확장은 DCT(Allan Paivio, 1971) 등의 학자들의 이론을 이용하여 시각정보(Visual information)와 언어정보 (Verbal information)라는 두 요인으로 측정하였으며, 심리표상 확장은 Reciprocal determinism(Albert Bandura, 1986) 등의 학자들의 이론을 응용하여 시청자의 인구통계학적 속성과 영화에 대한 주관적 해석 능력 등을 측정하며, 로버트 풀러칙(Robert Plutchik)의 기본정서를 측정척도로 하였다. 셋째, 실험대상으로 선별된 동서양 사람들에게 제시된 인터넷 설문지를 수집하였다. 넷째, 다원회귀분석이론을 결합하여 시청자의 정서를 종속변수로, 심리표상 및 외부자극요소를 독립변수로 설정하여 심리정서의 다원회귀방정식을 얻어내었다. 다섯째, 통계분석 소프트웨어 SPSS22.0을 이용하여 조사 데이터를 가공, 정리, 분석하여 심리학적 표상 분석을 알아보았다. 설문지의 신뢰도, 타당도 검증 및 분산분석과 상관성 분석을 통해 설문지 설계의 합리성과 유효성을 검증하였다. 또한 다중선형회귀 등을 통해 동서양의 서로 다른 피험자의 심리효과에 대해 회귀분석을 진행하였다. 마지막으로, 동서양 공포애니메이션의 심리효과에 대해 카이스퀘어, 독립표본 t검증, 단일변인 분산분석의 방법으로 가설검증을 하였다. 이를 통해 시청자들의 심리 효과에 영향을 미치는 요소와 애니메이션에서 유의성이 높은 요소의 표현방식을 분석하였다. 실험결과는 다음과 같다. 첫째, 외부적 자극의 측면에서, 내러티브 요소에서만 동양인이 서양인에 비해 유의성이 높고, 다른 구성요소 중에서는 서양인이 더 민감하다. 둘째, 심리 표상 측면에서, 여성, 어린 나이, 고문화, 고소득, 공포 애니메이션과 같은 문화적 배경 혹은 공포 애니메이션과 같은 경험을 가진 시청자는 공포 정서의 반응이 강하게 나타났다. 특히 종교배경이 있는 『세바스찬의 부두술사』와의 상관성을 분석하였을 때 정적 상관성이 나타났다. 즉 종교배경이 있는 사람들은 대부분 이 공포 애니메이션에 대해 공포정서가 뚜렷하게 유발되었다. 셋째, 동서양 공포 애니메이션에는 다수 시청자들의 공포 정서를 불러일으키는 요소가 있다. 심리 표상 및 외부 자극과 관련된 모든 요소를 비교 분석한 결과, 유의성이 가장 강한 요소는 시네마 렌즈, 사운드, 컬러이다. 보조테스트 결과, 실험 시간 및 장소에서의 공포 정서에 대한 유의성이 높은 것으로 나타났고, 공포 애니메이션을 자주 관람하거나 공유하지 않는 것은 공포 정서에 대한 유의성이 높은 것으로 나타났으며, 영화가 끝난 후 인상이 깊은 애니메이션을 선택한 시청자일수록 공포 정서가 더 현저한 것으로 나타났다. 실험을 통해 다음과 같은 시사점을 도출할 수 있다. 첫째, 공포 애니메이션 중의 시청각 요소는 모두 시청자의 표상 정서에 영향을 미칠 수 있다. 서양 시청자들은 공포 애니메이션의 시각 자극에 더 관심을 기울이는 반면, 동양 시청자들은 공포 애니메이션의 내용에 더 관심을 가진다. 이것은 향후 공포 애니메이션 제작에 있어 보다 정교하고 체계적인 조율을 통해 적용되어야 함을 보여준다. 둘째, 시청자의 심리 표상의 모든 구성요소는 시청자의 공포 정서에 영향을 미칠 수 있다. 이를 통해 공포애니메이션 제작 시 주된 시청대상자들의 인적 구성 및 배경 등을 고려하여 제작해야 함을 알 수 있었다. 셋째, 실험결과에 의해 공포 정서는 지역, 역사, 문명의 차이에 대하여 영향을 받는 정도에 비해 인간의 공통된 근본 정서에 대한 반응이 더 영향을 받는 것으로 나타났다. 이에 향후 현대 공포애니메이션의 제작 시에 앞선 두 가지 고려사항 외에 보다 근본적인 인간정서에 기초한 공통된 요소들을 고려해야 함을 알 수 있었다.
Chinese horror animation has many limitations in expression methods. Therefore, this paper aims to analyze and study the reasons for the emotional representation of the audience by comparing the emotional differences between the eastern and western horror animation, and then put forward the effectiv...
Chinese horror animation has many limitations in expression methods. Therefore, this paper aims to analyze and study the reasons for the emotional representation of the audience by comparing the emotional differences between the eastern and western horror animation, and then put forward the effective expression methods for the horror animation. Therefore, there are three questions in our research as follow: First, what is the relationship between the expression of horror elements and the audience's emotion in horror animation? Second, according to the demographic characteristics, what is the emotional feeling of watching horror animation? Third, what related elements in eastern and western horror animation can arouse the horror emotion of the most audience? The proposed research methods to deal with the above questions are as follows: Firstly, this paper explores the reasons of mental representation induced by terrorist emotion and the causal relationship between external stimulation and mental representation based on the previous research, so as to provide a theoretical basis for the construction of experimental model and questionnaire design. Second, we build an experimental model, and expand external stimuli through the theories of DCT (Allan Paivio 1971), ctml (Richard E. Mayer 2002), Carl Plantinga 2009 and others. Adopting the visual and verbal information as measurement factors, we expand mental representation through the theories of reciprocal determinism (Albert Bandura 1986), Burge 1979, McGinn 1977 and others. The demographic attributes of the audience and the subjective interpretation ability of the film are measured in our study. Finally, the basic emotion of Robert Plutchik is used as the measurement scale. Third, we send questionnaires to eastern and western people through internet web. Fourth, combined with the theory of multiple regression analysis, the audience emotion is set as the dependent variable, and the mental representation and external stimulation elements are set as the independent variables, so as to obtain the multiple regression equation of the psychological emotion of eastern and western horror animation. Fifthly, the statistical analysis software SPSS 22.0 is used to process and analyze the survey data in order to understand the audience's mental representation analysis of horror animation. Firstly, the reliability and validity of the questionnaire are tested, and then the analysis of variance and correlation analysis are employed to prove the rationality and effectiveness of the designed questionnaire; Then, multiple linear regression method is used to analyze the psychological effects of different audience in the East and the West; Finally, χ2 test, independent samples t-test and one-way ANOVA are conducted to test the psychological effect of eastern and western horror animation. The experimental results are as follows: First of all, from the aspect of external stimulus: only the narrative element is more significant for the easterners than the westerners, and the westerners are more sensitive to other constituent elements. Second, from the perspective of mental representation: female, young age, high culture and high income, the same cultural background as horror animation and the same experience with horror animation will increase the audience's response to horror. Among religious beliefs, only Christianity, Buddhism and Hinduism induced terror emotion significantly. When the correlation analysis was carried out for "Voodoo Doll" with a religious background, there is a positive correlation, that is, most people with a religious background had a significant effect on the horror animation of this horror animation. Third, there are elements in eastern and western horror animations that can arouse the horror emotions of most audiences. All elements related to mental representation and external stimulus are compared and analyzed. The most significant elements are camera lenses, sound effects, and colors. The auxiliary test results show that the time and place of the test have a higher significance for horror, and frequent viewing and reluctance to share horror animations have higher significance for horror. After watching the movie, the more impressed the animation audience is, the more significant their horror emotion is. According to the experimental results, the enlightenments of this study are as follows: First of all, the audio-visual elements in horror animations all have an impact on the audience's representational emotions. Western audiences pay more attention to the audio-visual stimulation in horror animations, while eastern audiences pay more attention to the story content of animations. Therefore, it is necessary to apply finer and more systematic coordination in the production process of horror animation in the future. Second, the constituent factors of the audience's mental representation all have an impact on the audience's horror emotions. From this, it can be seen that when making horror animations, factors such as the personal composition and background of the main audience should be considered. Third, the experimental results show that for differences in regions, history and civilization, people's fundamental emotional reactions can be considered more than specific differences. It can be seen that in the future in the production of modern horror animation, in addition to the previous two considerations, we should also consider more fundamental common factors based on human emotions.
Chinese horror animation has many limitations in expression methods. Therefore, this paper aims to analyze and study the reasons for the emotional representation of the audience by comparing the emotional differences between the eastern and western horror animation, and then put forward the effective expression methods for the horror animation. Therefore, there are three questions in our research as follow: First, what is the relationship between the expression of horror elements and the audience's emotion in horror animation? Second, according to the demographic characteristics, what is the emotional feeling of watching horror animation? Third, what related elements in eastern and western horror animation can arouse the horror emotion of the most audience? The proposed research methods to deal with the above questions are as follows: Firstly, this paper explores the reasons of mental representation induced by terrorist emotion and the causal relationship between external stimulation and mental representation based on the previous research, so as to provide a theoretical basis for the construction of experimental model and questionnaire design. Second, we build an experimental model, and expand external stimuli through the theories of DCT (Allan Paivio 1971), ctml (Richard E. Mayer 2002), Carl Plantinga 2009 and others. Adopting the visual and verbal information as measurement factors, we expand mental representation through the theories of reciprocal determinism (Albert Bandura 1986), Burge 1979, McGinn 1977 and others. The demographic attributes of the audience and the subjective interpretation ability of the film are measured in our study. Finally, the basic emotion of Robert Plutchik is used as the measurement scale. Third, we send questionnaires to eastern and western people through internet web. Fourth, combined with the theory of multiple regression analysis, the audience emotion is set as the dependent variable, and the mental representation and external stimulation elements are set as the independent variables, so as to obtain the multiple regression equation of the psychological emotion of eastern and western horror animation. Fifthly, the statistical analysis software SPSS 22.0 is used to process and analyze the survey data in order to understand the audience's mental representation analysis of horror animation. Firstly, the reliability and validity of the questionnaire are tested, and then the analysis of variance and correlation analysis are employed to prove the rationality and effectiveness of the designed questionnaire; Then, multiple linear regression method is used to analyze the psychological effects of different audience in the East and the West; Finally, χ2 test, independent samples t-test and one-way ANOVA are conducted to test the psychological effect of eastern and western horror animation. The experimental results are as follows: First of all, from the aspect of external stimulus: only the narrative element is more significant for the easterners than the westerners, and the westerners are more sensitive to other constituent elements. Second, from the perspective of mental representation: female, young age, high culture and high income, the same cultural background as horror animation and the same experience with horror animation will increase the audience's response to horror. Among religious beliefs, only Christianity, Buddhism and Hinduism induced terror emotion significantly. When the correlation analysis was carried out for "Voodoo Doll" with a religious background, there is a positive correlation, that is, most people with a religious background had a significant effect on the horror animation of this horror animation. Third, there are elements in eastern and western horror animations that can arouse the horror emotions of most audiences. All elements related to mental representation and external stimulus are compared and analyzed. The most significant elements are camera lenses, sound effects, and colors. The auxiliary test results show that the time and place of the test have a higher significance for horror, and frequent viewing and reluctance to share horror animations have higher significance for horror. After watching the movie, the more impressed the animation audience is, the more significant their horror emotion is. According to the experimental results, the enlightenments of this study are as follows: First of all, the audio-visual elements in horror animations all have an impact on the audience's representational emotions. Western audiences pay more attention to the audio-visual stimulation in horror animations, while eastern audiences pay more attention to the story content of animations. Therefore, it is necessary to apply finer and more systematic coordination in the production process of horror animation in the future. Second, the constituent factors of the audience's mental representation all have an impact on the audience's horror emotions. From this, it can be seen that when making horror animations, factors such as the personal composition and background of the main audience should be considered. Third, the experimental results show that for differences in regions, history and civilization, people's fundamental emotional reactions can be considered more than specific differences. It can be seen that in the future in the production of modern horror animation, in addition to the previous two considerations, we should also consider more fundamental common factors based on human emotions.
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