본 논문의 중심 작업인 <을지 프로젝트>는 변화하는 도시 공간에 집중하여 진행한 사진 연작이다. 도시 속에서 발견된 시간의 흔적들과 그것이 혼재하며 만들어지는 풍경을 예술적 요소로 해석하였다. 각 세부 연작의 관심사와 이를 표현하는 방식에 따라 총 세 연작으로 구성되었다. 본 논문에서는 <을지 프로젝트>를 중심으로 도시 풍경에서 발견한 조형적 요소와 예술적 의미를 구체화하고 이를 사진으로 실현하는 과정을 살펴보았다.
연구 과정에서 작업적 시도와 그 과정을 나열하며, 변화하는 도시를 사진 매체를 통해 표...
본 논문의 중심 작업인 <을지 프로젝트>는 변화하는 도시 공간에 집중하여 진행한 사진 연작이다. 도시 속에서 발견된 시간의 흔적들과 그것이 혼재하며 만들어지는 풍경을 예술적 요소로 해석하였다. 각 세부 연작의 관심사와 이를 표현하는 방식에 따라 총 세 연작으로 구성되었다. 본 논문에서는 <을지 프로젝트>를 중심으로 도시 풍경에서 발견한 조형적 요소와 예술적 의미를 구체화하고 이를 사진으로 실현하는 과정을 살펴보았다.
연구 과정에서 작업적 시도와 그 과정을 나열하며, 변화하는 도시를 사진 매체를 통해 표현된 요소를 깊이 있게 살폈다. 도시 변화가 갖는 사회문화적 현상과 의미들을 파악하고 이에 대한 작가적 관점, 그리고 이를 시각적으로 표현한 사진 이미지에 대해 분석했다. 또한 작업에서 발견되는 작가의 예술적 접근에 대해서 주요하게 살펴보며, 오늘날 도시의 의미와 기능, 그리고 그 배경 안에서 행하는 작업의 의의 등을 연구의 목적에 두었다.
변화하는 도시 공간에 주목하게 된 이유는 재개발 형태의 도시 변화가 진행 중인 지역에서의 경험에 근거했다. 해당 기간에 공간이 변화하는 과정을 실시간으로 목격할 수 있었던 경험은 논자가 도시의 미학적 요소, 조형적 특징 등에 대해 생각하는 계기였다. 특히, 을지로는 시대마다 겪은 변화로 인한 다양한 흔적들이 아직 남아 있는 특징적인 곳이었으며, 재개발로 인해 다시금 변화하고 있었다. 이러한 을지로 지역이 지닌 과거, 현재, 그리고 미래를 암시하는 혼잡한 풍경은 도시의 변화 모습을 상징하는 것처럼 비추어졌고 작업의 주요 배경지가 되었다.
본 프로젝트는 총 3개의 세부 프로젝트로 구성되어 있으며 각 과정에서 작업의 특성이 변화 및 발전한다. 상위 프로젝트는 하위 프로젝트의 요소를 기반으로 발전하며, 하위 프로젝트의 특성을 내포한다. 프로젝트 중 <을지 프로젝트 #1>은 을지로의 변화 과정을 포착하는 탐색적 단계이다. 새로운 도시의 생성 과정에서 짧게 나타났다 사라지는 변화의 풍경들을 촬영했다. 을지로를 통해 도시를 탐구하며 공간의 변화하는 성질에 관해 관심을 갖게 한 작업이었다.
<을지 프로젝트 #2>는 을지로에 대한 탐색에서 나아가 다양한 시간의 층위가 만들어내는 을지로 풍경을 거시적으로 조망하는 작업이다. 이때 느낀 감상을 이미지로 구현하기 위해, 사진의 메커니즘 및 장노출 기법 등, 적합한 표현 방식에 대해 고민하였다. 이러한 시도를 바탕으로 사진 이미지 안에서 공간의 변형을 통한 풍경을 만들어냈지만, 여전히 관찰자의 시점에 머물러있었으며, 촬영자와 대상 간에 거리가 있는 이미지로 여겨졌다. 이러한 성찰을 통해 행위를 바탕으로 도시 공간 안에 개입하며 직접적인 흔적으로 남기는 방식을 구상했다.
이러한 고민을 바탕으로 시작한 <을지 프로젝트 #3>은 개발 구역의 경계선 내부를 바라보는 시점을 담고 있으며, 이전 작업과 다르게 그 경계 위에 작가의 행위가 더해져 만들어지는 개입적이고 복합적인 시도였다. 작가가 행위자로서 공간 안에 직접적으로 개입 및 체험하는 과정이 더해졌으며, 빛을 들고 걷는 행위를 기반으로 선을 긋는 예술적 실천이 가미되었다. 이러한 접근을 통해 변화하는 도시의 모습에서 느낀 생각들을 복합적으로 표현했다. <을지 프로젝트>의 세 연작은 도시의 변화 과정에서 목격한 풍경에 대한 탐구이자 예술적 시도이다. 이는 작가의 주관적 해석과 시각을 바탕으로 확장하는 사진 연작으로서 논자에게 그 의의가 있다.
결론적으로 본 논문은 연작의 배경과 주요 개념, 제작 과정 등을 자세히 살피고 분석하며, 이를 통해 작업의 의의를 탐구하는 과정이다. 도시의 변화 과정에서 기존 도시 공간이 새로운 도시 공간으로 바뀌며 드러나는 무질서하고 불안정한 형태에 관한 연구이며, 사진적 탐색, 표현, 행위적 개입 등을 바탕으로 하는 복합적인 시도이자 결과물이다. 나아가 논문과 작업의 모든 과정 및 시도는 변화하는 도시에 대해 환기하며 새로운 시각을 제시하려는 것에 그 목적이 있다.
본 논문의 중심 작업인 <을지 프로젝트>는 변화하는 도시 공간에 집중하여 진행한 사진 연작이다. 도시 속에서 발견된 시간의 흔적들과 그것이 혼재하며 만들어지는 풍경을 예술적 요소로 해석하였다. 각 세부 연작의 관심사와 이를 표현하는 방식에 따라 총 세 연작으로 구성되었다. 본 논문에서는 <을지 프로젝트>를 중심으로 도시 풍경에서 발견한 조형적 요소와 예술적 의미를 구체화하고 이를 사진으로 실현하는 과정을 살펴보았다.
연구 과정에서 작업적 시도와 그 과정을 나열하며, 변화하는 도시를 사진 매체를 통해 표현된 요소를 깊이 있게 살폈다. 도시 변화가 갖는 사회문화적 현상과 의미들을 파악하고 이에 대한 작가적 관점, 그리고 이를 시각적으로 표현한 사진 이미지에 대해 분석했다. 또한 작업에서 발견되는 작가의 예술적 접근에 대해서 주요하게 살펴보며, 오늘날 도시의 의미와 기능, 그리고 그 배경 안에서 행하는 작업의 의의 등을 연구의 목적에 두었다.
변화하는 도시 공간에 주목하게 된 이유는 재개발 형태의 도시 변화가 진행 중인 지역에서의 경험에 근거했다. 해당 기간에 공간이 변화하는 과정을 실시간으로 목격할 수 있었던 경험은 논자가 도시의 미학적 요소, 조형적 특징 등에 대해 생각하는 계기였다. 특히, 을지로는 시대마다 겪은 변화로 인한 다양한 흔적들이 아직 남아 있는 특징적인 곳이었으며, 재개발로 인해 다시금 변화하고 있었다. 이러한 을지로 지역이 지닌 과거, 현재, 그리고 미래를 암시하는 혼잡한 풍경은 도시의 변화 모습을 상징하는 것처럼 비추어졌고 작업의 주요 배경지가 되었다.
본 프로젝트는 총 3개의 세부 프로젝트로 구성되어 있으며 각 과정에서 작업의 특성이 변화 및 발전한다. 상위 프로젝트는 하위 프로젝트의 요소를 기반으로 발전하며, 하위 프로젝트의 특성을 내포한다. 프로젝트 중 <을지 프로젝트 #1>은 을지로의 변화 과정을 포착하는 탐색적 단계이다. 새로운 도시의 생성 과정에서 짧게 나타났다 사라지는 변화의 풍경들을 촬영했다. 을지로를 통해 도시를 탐구하며 공간의 변화하는 성질에 관해 관심을 갖게 한 작업이었다.
<을지 프로젝트 #2>는 을지로에 대한 탐색에서 나아가 다양한 시간의 층위가 만들어내는 을지로 풍경을 거시적으로 조망하는 작업이다. 이때 느낀 감상을 이미지로 구현하기 위해, 사진의 메커니즘 및 장노출 기법 등, 적합한 표현 방식에 대해 고민하였다. 이러한 시도를 바탕으로 사진 이미지 안에서 공간의 변형을 통한 풍경을 만들어냈지만, 여전히 관찰자의 시점에 머물러있었으며, 촬영자와 대상 간에 거리가 있는 이미지로 여겨졌다. 이러한 성찰을 통해 행위를 바탕으로 도시 공간 안에 개입하며 직접적인 흔적으로 남기는 방식을 구상했다.
이러한 고민을 바탕으로 시작한 <을지 프로젝트 #3>은 개발 구역의 경계선 내부를 바라보는 시점을 담고 있으며, 이전 작업과 다르게 그 경계 위에 작가의 행위가 더해져 만들어지는 개입적이고 복합적인 시도였다. 작가가 행위자로서 공간 안에 직접적으로 개입 및 체험하는 과정이 더해졌으며, 빛을 들고 걷는 행위를 기반으로 선을 긋는 예술적 실천이 가미되었다. 이러한 접근을 통해 변화하는 도시의 모습에서 느낀 생각들을 복합적으로 표현했다. <을지 프로젝트>의 세 연작은 도시의 변화 과정에서 목격한 풍경에 대한 탐구이자 예술적 시도이다. 이는 작가의 주관적 해석과 시각을 바탕으로 확장하는 사진 연작으로서 논자에게 그 의의가 있다.
결론적으로 본 논문은 연작의 배경과 주요 개념, 제작 과정 등을 자세히 살피고 분석하며, 이를 통해 작업의 의의를 탐구하는 과정이다. 도시의 변화 과정에서 기존 도시 공간이 새로운 도시 공간으로 바뀌며 드러나는 무질서하고 불안정한 형태에 관한 연구이며, 사진적 탐색, 표현, 행위적 개입 등을 바탕으로 하는 복합적인 시도이자 결과물이다. 나아가 논문과 작업의 모든 과정 및 시도는 변화하는 도시에 대해 환기하며 새로운 시각을 제시하려는 것에 그 목적이 있다.
, the main work of this thesis, is a series of photographs focused on the changing urban space. The traces of time found in the city and the landscape created by mixing them were interpreted as artistic elements. It is composed of three series total, according to the interests of each detailed serie...
, the main work of this thesis, is a series of photographs focused on the changing urban space. The traces of time found in the city and the landscape created by mixing them were interpreted as artistic elements. It is composed of three series total, according to the interests of each detailed series and the method of expressing them. In this paper, focusing on the , the author looked at the process of materializing the formative elements and artistic meanings found in the urban landscape and expressing them through photography.
In the course of the research, the artistic attempts on the changing urban landscape and the processes are listed, also the elements expressed in photographs are examined in depth. The socio-cultural meanings of urban change were identified. And the author's perspective, the visually expressed photographic images were analyzed.. In addition, while the author's artistic approach found in his work is mainly examined, the meaning and function of the city and the artistic significance of the work carried out in its background were the purpose of the study.
The reason the author came to pay attention to the changing urban space was based on his experience in the area where city changes in the form of redevelopment. The experience, of witnessing the changing process of space in real time during the period, provided an opportunity for the author to discover the aesthetic elements and formative features of the city. In particular, the Euljiro area was a characteristic place where various traces of changes from different era still remained, and this place was changing again due to redevelopment. The mixed landscape, created by the landscape of the old town of Euljiro and the image of changing process through history, was reflected as symbolizing the change in the city and became the main background of the work.
This project consists of a total of three detailed projects, and the characteristics of the work change or deepen in each process. Later project develops based on the elements of the previous project, and contains the characteristics of the previous project. is an exploratory step that captures the changing process of Euljiro, and photographed temporary landscapes of change that appeared and disappeared briefly in the process of creating new city. It was a project that made the author interested in the changing nature of city space while exploring it through Euljiro.
In , the author went beyond the exploration of Eulji-ro and macroscopically looked at the landscape of Eulji-ro created by different layers of time. In addition, in order to realize the appreciation felt at this time, as an image, the author considered an appropriate expression method such as the mechanism of photography and the long exposure technique. Based on these attempts, the author created a landscape through the transformation of space in the photographic image. However, the author still remained at the observer's point of view, and it was seen as an image that has a distance between the photographer and the subject. Through these reflections, he devised a way to interact with the space and leave direct traces based on the artistic intervention through action in urban space.
contains the landscape seen from the boundary of the development zone, and unlike previous works, it was a complex attempt made by adding author’s actions on the boundary. As an artist and performer, the author added a series of interventions and experiences that directly interact with space, adding an artistic practice of drawing a line based on the act of walking with light. By personally intervening in the space through this approach, the author expressed the feelings he felt in the changing city more complexly. The three series of are artistic attempts and explorations of the city witnessed in the process of urban change, and these projects are meaningful as photographs expressed through the author's subjective interpretation and perspective.
This thesis examines and analyzes the background, main concepts, and production process of these series in detail, and studies the artistic significance of the works. It is an exploration of the author's perspective on the cycle of city space’s change, and an exploration of the disorder and unstable form revealed in the process of transitioning the existing urban space to a new urban space. As a complex attempt based on the author's exploration, expression, intervention, and interpretation, this thesis has artistic significance. This thesis was a process of reflecting the artist's perspective on a space where very complex elements of the city co-exist, and trying to present a new perspective through artistic practice.
, the main work of this thesis, is a series of photographs focused on the changing urban space. The traces of time found in the city and the landscape created by mixing them were interpreted as artistic elements. It is composed of three series total, according to the interests of each detailed series and the method of expressing them. In this paper, focusing on the , the author looked at the process of materializing the formative elements and artistic meanings found in the urban landscape and expressing them through photography.
In the course of the research, the artistic attempts on the changing urban landscape and the processes are listed, also the elements expressed in photographs are examined in depth. The socio-cultural meanings of urban change were identified. And the author's perspective, the visually expressed photographic images were analyzed.. In addition, while the author's artistic approach found in his work is mainly examined, the meaning and function of the city and the artistic significance of the work carried out in its background were the purpose of the study.
The reason the author came to pay attention to the changing urban space was based on his experience in the area where city changes in the form of redevelopment. The experience, of witnessing the changing process of space in real time during the period, provided an opportunity for the author to discover the aesthetic elements and formative features of the city. In particular, the Euljiro area was a characteristic place where various traces of changes from different era still remained, and this place was changing again due to redevelopment. The mixed landscape, created by the landscape of the old town of Euljiro and the image of changing process through history, was reflected as symbolizing the change in the city and became the main background of the work.
This project consists of a total of three detailed projects, and the characteristics of the work change or deepen in each process. Later project develops based on the elements of the previous project, and contains the characteristics of the previous project. is an exploratory step that captures the changing process of Euljiro, and photographed temporary landscapes of change that appeared and disappeared briefly in the process of creating new city. It was a project that made the author interested in the changing nature of city space while exploring it through Euljiro.
In , the author went beyond the exploration of Eulji-ro and macroscopically looked at the landscape of Eulji-ro created by different layers of time. In addition, in order to realize the appreciation felt at this time, as an image, the author considered an appropriate expression method such as the mechanism of photography and the long exposure technique. Based on these attempts, the author created a landscape through the transformation of space in the photographic image. However, the author still remained at the observer's point of view, and it was seen as an image that has a distance between the photographer and the subject. Through these reflections, he devised a way to interact with the space and leave direct traces based on the artistic intervention through action in urban space.
contains the landscape seen from the boundary of the development zone, and unlike previous works, it was a complex attempt made by adding author’s actions on the boundary. As an artist and performer, the author added a series of interventions and experiences that directly interact with space, adding an artistic practice of drawing a line based on the act of walking with light. By personally intervening in the space through this approach, the author expressed the feelings he felt in the changing city more complexly. The three series of are artistic attempts and explorations of the city witnessed in the process of urban change, and these projects are meaningful as photographs expressed through the author's subjective interpretation and perspective.
This thesis examines and analyzes the background, main concepts, and production process of these series in detail, and studies the artistic significance of the works. It is an exploration of the author's perspective on the cycle of city space’s change, and an exploration of the disorder and unstable form revealed in the process of transitioning the existing urban space to a new urban space. As a complex attempt based on the author's exploration, expression, intervention, and interpretation, this thesis has artistic significance. This thesis was a process of reflecting the artist's perspective on a space where very complex elements of the city co-exist, and trying to present a new perspective through artistic practice.
주제어
#미술 예술 사진 도시 변화 재개발 개입 행위
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.