뮤지컬은 대중문화 중에서도 성소수자 캐릭터가 자주 등장하는 매개체 중 하나이다. 많은 관객들이 뮤지컬을 통해 성소수자에 대해 배우고 이해한다. 창작진들 역시 무대 위의 성소수자 캐릭터를 통해 자신의 정체성이나 정체성에 대한 고민을 투영하고는 한다. 따라서 뮤지컬 속에서 성소수자가 어떻게 표현되느냐는 올바른 성소수자 이해에 중요한 요소가 된다.
동성애가 죄악으로 여겨지던 시대에는 동성애자 캐릭터가 당당하게 등장하지 못하고 창작진들은 동성애자들만이 알아볼 수 있는 암시와 암호를 뮤지컬에 녹여 관객들과 소통하고자 하였다. 19...
뮤지컬은 대중문화 중에서도 성소수자 캐릭터가 자주 등장하는 매개체 중 하나이다. 많은 관객들이 뮤지컬을 통해 성소수자에 대해 배우고 이해한다. 창작진들 역시 무대 위의 성소수자 캐릭터를 통해 자신의 정체성이나 정체성에 대한 고민을 투영하고는 한다. 따라서 뮤지컬 속에서 성소수자가 어떻게 표현되느냐는 올바른 성소수자 이해에 중요한 요소가 된다.
동성애가 죄악으로 여겨지던 시대에는 동성애자 캐릭터가 당당하게 등장하지 못하고 창작진들은 동성애자들만이 알아볼 수 있는 암시와 암호를 뮤지컬에 녹여 관객들과 소통하고자 하였다. 1969년 스톤월 항쟁 이후에는 동성애자 캐릭터가 무대 중앙으로 등장하기 시작하였으며 1990년대 에이즈가 전세계를 덮친 이후에는 동성애자들이 삶 속에서 지닌 애환과 고민을 다루기 시작하였다. 퀴어 이론이 등장한 이후에는 젠더의 다양성이 널리 알려지며 동성애자 뿐만 아니라 다양한 성소수자들이 뮤지컬 무대에 등장하기 시작하였으며 그들은 ‘성소수자’가 아닌 우리와 다를 것 없는 한 명의 개인으로 표현되기 시작하였음을 확인할 수 있었다.
퀴어 이론은 그 전까지 사람들의 인식 속에 굳게 뿌리 내리고 있던 인식을 크게 뒤흔들어 놓았다. 주디스 버틀러의 퀴어 이론에 의하면 젠더 뿐만 아니라 섹스와 섹슈얼리티까지 사회적 규범의 결과물이다. 개인은 그 존재 자체가 아니라 어떠한 행위를 하느냐에 따라 정체화된다. 즉 우리가 당연하다고 여기던 그 어떠한 성별과 젠더도 사회 규범으로부터 만들어진 것이라는 뜻이다. 이는 뮤지컬 속의 성소수자 캐릭터들이 과거에는 어떠한 젠더를 대표하는 양상을 띄다가 캐릭터 개인에 초점을 맞추기 시작한 것과도 연관을 지을 수 있었다. 젠더는 어떠한 카테고리라기 보다는 개인의 많은 정체성이 모인 스펙트럼과 같기 때문이다.
오늘 날에도 많은 뮤지컬이 성소수자를 소재로 하고 있으나 몇몇 뮤지컬의 성소수자에 대한 인식은 과거에 머물러 있다. 본 논문을 퀴어 이론을 통해 성소수자 이해도를 높이고 뮤지컬 속의 성소수자에 대한 표현 양상을 개선하는 기초로서의 의의를 지닐 수 있을 것이다. 본 연구가 성소수자 소재 뮤지컬이 단지 흥행을 위한 상술이 아니라 관객으로 하여금 젠더의 다양성을 몸소 느낄 수 있는 계기가 될 수 있기를 기대해본다.
뮤지컬은 대중문화 중에서도 성소수자 캐릭터가 자주 등장하는 매개체 중 하나이다. 많은 관객들이 뮤지컬을 통해 성소수자에 대해 배우고 이해한다. 창작진들 역시 무대 위의 성소수자 캐릭터를 통해 자신의 정체성이나 정체성에 대한 고민을 투영하고는 한다. 따라서 뮤지컬 속에서 성소수자가 어떻게 표현되느냐는 올바른 성소수자 이해에 중요한 요소가 된다.
동성애가 죄악으로 여겨지던 시대에는 동성애자 캐릭터가 당당하게 등장하지 못하고 창작진들은 동성애자들만이 알아볼 수 있는 암시와 암호를 뮤지컬에 녹여 관객들과 소통하고자 하였다. 1969년 스톤월 항쟁 이후에는 동성애자 캐릭터가 무대 중앙으로 등장하기 시작하였으며 1990년대 에이즈가 전세계를 덮친 이후에는 동성애자들이 삶 속에서 지닌 애환과 고민을 다루기 시작하였다. 퀴어 이론이 등장한 이후에는 젠더의 다양성이 널리 알려지며 동성애자 뿐만 아니라 다양한 성소수자들이 뮤지컬 무대에 등장하기 시작하였으며 그들은 ‘성소수자’가 아닌 우리와 다를 것 없는 한 명의 개인으로 표현되기 시작하였음을 확인할 수 있었다.
퀴어 이론은 그 전까지 사람들의 인식 속에 굳게 뿌리 내리고 있던 인식을 크게 뒤흔들어 놓았다. 주디스 버틀러의 퀴어 이론에 의하면 젠더 뿐만 아니라 섹스와 섹슈얼리티까지 사회적 규범의 결과물이다. 개인은 그 존재 자체가 아니라 어떠한 행위를 하느냐에 따라 정체화된다. 즉 우리가 당연하다고 여기던 그 어떠한 성별과 젠더도 사회 규범으로부터 만들어진 것이라는 뜻이다. 이는 뮤지컬 속의 성소수자 캐릭터들이 과거에는 어떠한 젠더를 대표하는 양상을 띄다가 캐릭터 개인에 초점을 맞추기 시작한 것과도 연관을 지을 수 있었다. 젠더는 어떠한 카테고리라기 보다는 개인의 많은 정체성이 모인 스펙트럼과 같기 때문이다.
오늘 날에도 많은 뮤지컬이 성소수자를 소재로 하고 있으나 몇몇 뮤지컬의 성소수자에 대한 인식은 과거에 머물러 있다. 본 논문을 퀴어 이론을 통해 성소수자 이해도를 높이고 뮤지컬 속의 성소수자에 대한 표현 양상을 개선하는 기초로서의 의의를 지닐 수 있을 것이다. 본 연구가 성소수자 소재 뮤지컬이 단지 흥행을 위한 상술이 아니라 관객으로 하여금 젠더의 다양성을 몸소 느낄 수 있는 계기가 될 수 있기를 기대해본다.
Musical is one of the mediums in which LGBTQ characters frequently appear. Many audiences learn and understand LGBTQ through musicals. The creators also project their own identities or confusion about their identities through LGBTQ characters on the stage. Therefore, how sexual minorities are expres...
Musical is one of the mediums in which LGBTQ characters frequently appear. Many audiences learn and understand LGBTQ through musicals. The creators also project their own identities or confusion about their identities through LGBTQ characters on the stage. Therefore, how sexual minorities are expressed in musicals is an important factor in understanding sexual minorities.
In the era when homosexuality was considered as a crime, homosexual characters did not appear proudly on the stage, and the creators tried to communicate with the audience by incorporating hints that only homosexuals could recognize in musicals. After the Stonewall uprising in 1969, homosexual characters began to appear in the center of the stage, and after AIDS hit the world in the 1990s, musicals began to deal with the homosexuality's conflicts and sorrows of life. After the appearance of Queer Theory, gender diversity became widely known, and various LGBTQs as well as homosexuals began to appear on the musical stage, and they began to be expressed as one individual who was no different from us.
Queer theory greatly shook the perception that had been firmly rooted in people's perception. According to Judith Butler's Queer theory, gender as well as sex and sexuality are the result of social norms. The individual is identified not by its existence itself, but by what kind of behavior it performs. In other words, it means that any sex and gender that we took for granted was created from social norms. This could be related to the fact that LGBTQ characters in musicals began to focus on individual characters rather than represent the gender in the past. This is because gender is not a category, but rather a spectrum where many individual identities are gathered.
Today many musicals use LGBTQ as a material, but the perception of LGBTQ in some musicals remains in the past. This research would be a basis for improving the understanding of LGBTQ people and improving the expression of LGBT people in the musical through Queer Theory. I hope that this study will allow the audience to experience the diversity of gender.
Musical is one of the mediums in which LGBTQ characters frequently appear. Many audiences learn and understand LGBTQ through musicals. The creators also project their own identities or confusion about their identities through LGBTQ characters on the stage. Therefore, how sexual minorities are expressed in musicals is an important factor in understanding sexual minorities.
In the era when homosexuality was considered as a crime, homosexual characters did not appear proudly on the stage, and the creators tried to communicate with the audience by incorporating hints that only homosexuals could recognize in musicals. After the Stonewall uprising in 1969, homosexual characters began to appear in the center of the stage, and after AIDS hit the world in the 1990s, musicals began to deal with the homosexuality's conflicts and sorrows of life. After the appearance of Queer Theory, gender diversity became widely known, and various LGBTQs as well as homosexuals began to appear on the musical stage, and they began to be expressed as one individual who was no different from us.
Queer theory greatly shook the perception that had been firmly rooted in people's perception. According to Judith Butler's Queer theory, gender as well as sex and sexuality are the result of social norms. The individual is identified not by its existence itself, but by what kind of behavior it performs. In other words, it means that any sex and gender that we took for granted was created from social norms. This could be related to the fact that LGBTQ characters in musicals began to focus on individual characters rather than represent the gender in the past. This is because gender is not a category, but rather a spectrum where many individual identities are gathered.
Today many musicals use LGBTQ as a material, but the perception of LGBTQ in some musicals remains in the past. This research would be a basis for improving the understanding of LGBTQ people and improving the expression of LGBT people in the musical through Queer Theory. I hope that this study will allow the audience to experience the diversity of gender.
주제어
#뮤지컬 성소수자 주디스 버틀러 퀴어 이론 수행성 패러디 우울증 라카지 자나돈트 킹키부츠 Musical LGBTQ Judith Butler Queer Theory Performativity Parody Depression 〈La Cage Aux Folles〉 〈Zanna, Don’t!〉 〈Kinky Boots〉
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.