본 연구는 메타버스라는 가상의 학습공간을 활용한 온라인 학습환경은 팬데믹 이후 대면수업과 비대면 수업의 혼재 속에서 메타버스라는 플랫폼은 새로운 학습환경 공간으로서의 대안이 되고 있다. 메타버스를 활용한 온라인 학습 환경이 학습자간의 상호작용으로 학습지속의향에 미치는 영향을 분석하고 메타버스 환경에서 학습몰입이 상호작용과 학습지속의향의 관계에서 매개효과의 영향을 분석하고 학습실재감이 상호작용과 학습지속의향에 ...
본 연구는 메타버스라는 가상의 학습공간을 활용한 온라인 학습환경은 팬데믹 이후 대면수업과 비대면 수업의 혼재 속에서 메타버스라는 플랫폼은 새로운 학습환경 공간으로서의 대안이 되고 있다. 메타버스를 활용한 온라인 학습 환경이 학습자간의 상호작용으로 학습지속의향에 미치는 영향을 분석하고 메타버스 환경에서 학습몰입이 상호작용과 학습지속의향의 관계에서 매개효과의 영향을 분석하고 학습실재감이 상호작용과 학습지속의향에 조절효과를 가지는것에 대한 효과를 실증적으로 분석하였다. 연구목적을 토대로하여 다음의 연구문제를 설정하였다. 첫째, 메타버스를 활용한 학습환경에서 상호작용은 학습자의 학습지속의향에 유의미한 영향을 미치는가? 둘째, 메타버스를 활용한 학습환경에서 상호작용은 학습몰입에 유의미한 영향을 미치는가? 셋째, 메타버스를 활용한 학습환경에서 학습몰입은 학습지속의향에 정적인 영향을 미치는가? 넷째, 메타버스를 활용한 학습환경에서 학습몰입은 상호작용과 학습지속의향간의 관계를 매개하는가? 다섯째, 메타버스를 활용한 학습환경에서 학습실재감은 상호작용과 학습몰입간의 관계에서 조절효과를 가지는가? 마지막으로 메타버스를 활용한 학습환경에서 학습실재감은 상호작용과 학습지속의향의 관계에서 조절효과가 있는가? 라는 연구문제로 검증하였다 본 연구문제를 검증하기 위하여 메타버스를 활용한 온라인 학습환경에서 강의를 수강한 경험이 있는 학습자를 대상으로 설문조사를 실시하였고 총 199부를 표본 수집하여 SPSS 23.0과 AMOS 23.0로 통계분석을 실시하였다. 연구 변인간의 분석은 확인적 요인분석, 기술통계분석, 다중회귀분석등을 활용하였으며 다음과 같은 연구결과를 도출하였다. 첫째, 상호작용이 학습지속의향에 미치는 영향에 대하여 연구한 결과로 유의미한 영향이 있는 것으로 나타났다. 둘째, 상호작용이 학습몰입에 미치는 영향에 대한 검증결과, 유의미한 영향이 있는 것으로 나타났다. 셋째, 학습몰입은 학습지속의향에 미치는 연구결과로 정적인 영향이 있는 것으로 나타났다. 넷째, 상호작용과 학습지속의향간의 관계에서 학습몰입이 매개로서의 효과가 검증되었다. 다섯째, 학습실재감이 상호작용과 학습몰입에 대한 조절효과가 연구결과 나타났다. 마지막으로 학습실재감이 상호작용과 학습지속의향에 조절효과가 존재하는 것으로 검증되었다. 본연구에 대한 시사점은 다음과 같다. 메타버스를 활용한 학습환경에서 학습자간의 상호작용이 학습지속의향에 유의미한 결과가 나타나는 요인에 대하여 실증적인 근거를 검증하였으며 후속연구로 메타버스를 활용한 학습환경적 특성이 학습실재감과 학습지속의향에 미치는 영향을 활성화하는 학습방식에 대한 연구가 활발하기를 기대한다.
본 연구는 메타버스라는 가상의 학습공간을 활용한 온라인 학습환경은 팬데믹 이후 대면수업과 비대면 수업의 혼재 속에서 메타버스라는 플랫폼은 새로운 학습환경 공간으로서의 대안이 되고 있다. 메타버스를 활용한 온라인 학습 환경이 학습자간의 상호작용으로 학습지속의향에 미치는 영향을 분석하고 메타버스 환경에서 학습몰입이 상호작용과 학습지속의향의 관계에서 매개효과의 영향을 분석하고 학습실재감이 상호작용과 학습지속의향에 조절효과를 가지는것에 대한 효과를 실증적으로 분석하였다. 연구목적을 토대로하여 다음의 연구문제를 설정하였다. 첫째, 메타버스를 활용한 학습환경에서 상호작용은 학습자의 학습지속의향에 유의미한 영향을 미치는가? 둘째, 메타버스를 활용한 학습환경에서 상호작용은 학습몰입에 유의미한 영향을 미치는가? 셋째, 메타버스를 활용한 학습환경에서 학습몰입은 학습지속의향에 정적인 영향을 미치는가? 넷째, 메타버스를 활용한 학습환경에서 학습몰입은 상호작용과 학습지속의향간의 관계를 매개하는가? 다섯째, 메타버스를 활용한 학습환경에서 학습실재감은 상호작용과 학습몰입간의 관계에서 조절효과를 가지는가? 마지막으로 메타버스를 활용한 학습환경에서 학습실재감은 상호작용과 학습지속의향의 관계에서 조절효과가 있는가? 라는 연구문제로 검증하였다 본 연구문제를 검증하기 위하여 메타버스를 활용한 온라인 학습환경에서 강의를 수강한 경험이 있는 학습자를 대상으로 설문조사를 실시하였고 총 199부를 표본 수집하여 SPSS 23.0과 AMOS 23.0로 통계분석을 실시하였다. 연구 변인간의 분석은 확인적 요인분석, 기술통계분석, 다중회귀분석등을 활용하였으며 다음과 같은 연구결과를 도출하였다. 첫째, 상호작용이 학습지속의향에 미치는 영향에 대하여 연구한 결과로 유의미한 영향이 있는 것으로 나타났다. 둘째, 상호작용이 학습몰입에 미치는 영향에 대한 검증결과, 유의미한 영향이 있는 것으로 나타났다. 셋째, 학습몰입은 학습지속의향에 미치는 연구결과로 정적인 영향이 있는 것으로 나타났다. 넷째, 상호작용과 학습지속의향간의 관계에서 학습몰입이 매개로서의 효과가 검증되었다. 다섯째, 학습실재감이 상호작용과 학습몰입에 대한 조절효과가 연구결과 나타났다. 마지막으로 학습실재감이 상호작용과 학습지속의향에 조절효과가 존재하는 것으로 검증되었다. 본연구에 대한 시사점은 다음과 같다. 메타버스를 활용한 학습환경에서 학습자간의 상호작용이 학습지속의향에 유의미한 결과가 나타나는 요인에 대하여 실증적인 근거를 검증하였으며 후속연구로 메타버스를 활용한 학습환경적 특성이 학습실재감과 학습지속의향에 미치는 영향을 활성화하는 학습방식에 대한 연구가 활발하기를 기대한다.
In the post-pandemic era, virtual learning environments using a metaverse platform and a hybrid of online and offline classes have emerged as a new alternative. This study aimed to analyze the impact of a virtual learning environment using a metaverse platform on learning persistence resulting from ...
In the post-pandemic era, virtual learning environments using a metaverse platform and a hybrid of online and offline classes have emerged as a new alternative. This study aimed to analyze the impact of a virtual learning environment using a metaverse platform on learning persistence resulting from interactions between learners. It also analyzes the mediating effect of learning engagement in the metaverse platform on the relationship between interactions and learning persistence as well as the moderating effect of learning presence on the same relationship. The following research questions were established and empirically tested. First, does interaction have a significant influence on learning persistence in the metaverse learning environment? Second, does interaction have an impact on learning engagement with statistical significance in the same environment? Third, does learning engagement have a positive impact on learning persistence? Fourth, does learning engagement mediate the relationship between interaction and learning persistence in this learning environment? Fifth, does it moderate the relationship between interaction and learning engagement? Lastly, does learning presence have a moderating effect on this relationship in the metaverse learning environment? To test these research questions, a survey was conducted among learners who attended virtual lectures using a metaverse platform. A total of 199 samples were collected and analyzed using SPSS 23.0 and AMOS 23.0. The analysis techniques included confirmatory factor analysis, descriptive analysis, and multiple regression analysis. The following research results were derived. First, interaction had a statistically significant impact on learning persistence. Second, interaction was found to affect learning engagement with statistical significance. Third, learning engagement had a positive impact on learning persistence. Fourth, the mediating effect of learning engagement on the relationship between interaction and learning persistence was confirmed. Fifth, the moderating effect of learning presence on the relationship between interaction and learning engagement was verified. Lastly, learning presence moderated the relationship between interaction and learning persistence. The implications of this research are as follows. This study empirically tested the factors of the impact of learner interaction on learning persistence in a metaverse learning environment. Future studies are expected to study the learning methods that promote the impact of the elements of a metaverse-based learning environment on learning presence and persistence.
In the post-pandemic era, virtual learning environments using a metaverse platform and a hybrid of online and offline classes have emerged as a new alternative. This study aimed to analyze the impact of a virtual learning environment using a metaverse platform on learning persistence resulting from interactions between learners. It also analyzes the mediating effect of learning engagement in the metaverse platform on the relationship between interactions and learning persistence as well as the moderating effect of learning presence on the same relationship. The following research questions were established and empirically tested. First, does interaction have a significant influence on learning persistence in the metaverse learning environment? Second, does interaction have an impact on learning engagement with statistical significance in the same environment? Third, does learning engagement have a positive impact on learning persistence? Fourth, does learning engagement mediate the relationship between interaction and learning persistence in this learning environment? Fifth, does it moderate the relationship between interaction and learning engagement? Lastly, does learning presence have a moderating effect on this relationship in the metaverse learning environment? To test these research questions, a survey was conducted among learners who attended virtual lectures using a metaverse platform. A total of 199 samples were collected and analyzed using SPSS 23.0 and AMOS 23.0. The analysis techniques included confirmatory factor analysis, descriptive analysis, and multiple regression analysis. The following research results were derived. First, interaction had a statistically significant impact on learning persistence. Second, interaction was found to affect learning engagement with statistical significance. Third, learning engagement had a positive impact on learning persistence. Fourth, the mediating effect of learning engagement on the relationship between interaction and learning persistence was confirmed. Fifth, the moderating effect of learning presence on the relationship between interaction and learning engagement was verified. Lastly, learning presence moderated the relationship between interaction and learning persistence. The implications of this research are as follows. This study empirically tested the factors of the impact of learner interaction on learning persistence in a metaverse learning environment. Future studies are expected to study the learning methods that promote the impact of the elements of a metaverse-based learning environment on learning presence and persistence.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.