본 연구는 기존 SNS 플랫폼이 숏폼 콘텐츠 기능을 탑재해 새로운 숏폼 콘텐츠 플랫폼으로 변화하고, OTT 플랫폼 사업자들이 숏폼 콘텐츠 시장에 뛰어들면서 새로운 형태의 미디어 시장이 탄생하게 되었다. 이에 따라 본 연구는 플랫폼 사용자들이 이러한 변화에 발맞춰 이용 동기...
본 연구는 기존 SNS 플랫폼이 숏폼 콘텐츠 기능을 탑재해 새로운 숏폼 콘텐츠 플랫폼으로 변화하고, OTT 플랫폼 사업자들이 숏폼 콘텐츠 시장에 뛰어들면서 새로운 형태의 미디어 시장이 탄생하게 되었다. 이에 따라 본 연구는 플랫폼 사용자들이 이러한 변화에 발맞춰 이용 동기가 변화하는지 알아보고자 하였다. 또, 1분 이내의 짧은 숏폼 콘텐츠를 하나의 독립적인 콘텐츠로 바라보고, 사람들이 숏폼 콘텐츠 시청 동기가 무엇인지 분석하고자 하였다. 그리고 더 나아가 수용자들이 숏폼 콘텐츠를 시청하는 동기와 플랫폼을 이용하는 동기가 무엇인지 파악하고, 그에 따른 만족도는 무엇인지 연구하고자 하였다. 연구 결과 숏폼 콘텐츠 시청 동기 요인으로 질적 우수성/기분전환 요인, 시간 때우기 요인, 핵심 간결성요인, 효율성 요인 4가지 요인이 도출되었다. 그리고 숏폼 콘텐츠 플랫폼 이용자의 이용 동기는 대인적, 접근성 및 즐거움, 유용성, 습관성 및 현실 도피 요인 4가지 이용 동기 요인을 가지고 있으며, 이는 숏폼 콘텐츠 플랫폼 이용의 주된 목적임을 확인 할 수 있다. 또 이러한 이용 동기 요인은 선행연구와 비슷하게 플랫폼 이용 동기와 비슷하다고 할 수 있다. 숏폼 콘텐츠 플랫폼을 이용한 후 얻은 만족 요인은 휴식 및 용이성, 정보 습득, 대인 관계에 대한 만족도로 3가지로 구성되었다. 숏폼 콘텐츠 시청 동기는 플랫폼 만족도에 영향을 주지 않는다고 밝혀졌다. 하지만 시간 때우기 동기는 휴식 및 용이성 만족 요인에 작은 영향을 주고, 질적 우수성/기분 전환 동기는 정보 습득 만족 요인에 작지만 영향력을 발휘한다고 볼 수 있다. 숏폼 콘텐츠 플랫폼 이용 동기 중 시간 때우기 동기는 휴식 및 용이성 만족에 영향을 주었으며, 나머지 이용 동기는 플랫폼의 만족도에 아무런 영향을 주지 않는다. 하지만 핵심 간결성 동기는 정보 습득 만족 요인에 작지만 영향력을 준다고 볼 수 있다.
본 연구는 기존 SNS 플랫폼이 숏폼 콘텐츠 기능을 탑재해 새로운 숏폼 콘텐츠 플랫폼으로 변화하고, OTT 플랫폼 사업자들이 숏폼 콘텐츠 시장에 뛰어들면서 새로운 형태의 미디어 시장이 탄생하게 되었다. 이에 따라 본 연구는 플랫폼 사용자들이 이러한 변화에 발맞춰 이용 동기가 변화하는지 알아보고자 하였다. 또, 1분 이내의 짧은 숏폼 콘텐츠를 하나의 독립적인 콘텐츠로 바라보고, 사람들이 숏폼 콘텐츠 시청 동기가 무엇인지 분석하고자 하였다. 그리고 더 나아가 수용자들이 숏폼 콘텐츠를 시청하는 동기와 플랫폼을 이용하는 동기가 무엇인지 파악하고, 그에 따른 만족도는 무엇인지 연구하고자 하였다. 연구 결과 숏폼 콘텐츠 시청 동기 요인으로 질적 우수성/기분전환 요인, 시간 때우기 요인, 핵심 간결성요인, 효율성 요인 4가지 요인이 도출되었다. 그리고 숏폼 콘텐츠 플랫폼 이용자의 이용 동기는 대인적, 접근성 및 즐거움, 유용성, 습관성 및 현실 도피 요인 4가지 이용 동기 요인을 가지고 있으며, 이는 숏폼 콘텐츠 플랫폼 이용의 주된 목적임을 확인 할 수 있다. 또 이러한 이용 동기 요인은 선행연구와 비슷하게 플랫폼 이용 동기와 비슷하다고 할 수 있다. 숏폼 콘텐츠 플랫폼을 이용한 후 얻은 만족 요인은 휴식 및 용이성, 정보 습득, 대인 관계에 대한 만족도로 3가지로 구성되었다. 숏폼 콘텐츠 시청 동기는 플랫폼 만족도에 영향을 주지 않는다고 밝혀졌다. 하지만 시간 때우기 동기는 휴식 및 용이성 만족 요인에 작은 영향을 주고, 질적 우수성/기분 전환 동기는 정보 습득 만족 요인에 작지만 영향력을 발휘한다고 볼 수 있다. 숏폼 콘텐츠 플랫폼 이용 동기 중 시간 때우기 동기는 휴식 및 용이성 만족에 영향을 주었으며, 나머지 이용 동기는 플랫폼의 만족도에 아무런 영향을 주지 않는다. 하지만 핵심 간결성 동기는 정보 습득 만족 요인에 작지만 영향력을 준다고 볼 수 있다.
In this study, a new type of media market was born as the existing SNS platform was transformed into a new short-form content platform with the short-form content function, and OTT platform operators entered the short-form content market. Accordingly, this study tried to find out whether platform us...
In this study, a new type of media market was born as the existing SNS platform was transformed into a new short-form content platform with the short-form content function, and OTT platform operators entered the short-form content market. Accordingly, this study tried to find out whether platform users' motivation to use the platform changes in line with these changes. In addition, short-form content that is shorter than 1 minute is viewed as an independent content, and people's motives for viewing short-form content were analyzed. And furthermore, the purpose of this study was to understand the motives of viewers to watch short-form content and to use the platform, and to study their satisfaction. As a result of the study, four factors were derived as motive factors for viewing short-form content: quality excellence/diversion factor, time pass factor, core concise factor, and efficiency factor. In addition, the short-form content platform users have four motivational factors: interpersonal, accessibility and enjoyment, usefulness, habit, and escape from reality, and it can be confirmed that this is the main purpose of using the short-form content platform. In addition, it can be said that these factors of motivation to use the platform are similar to those in previous studies. Satisfaction factors obtained after using the short form content platform consisted of three categories: relaxation and ease, information acquisition, and satisfaction with interpersonal relationships. It was found that the motive for viewing short-form content did not affect platform satisfaction. However, it can be seen that the time-passing motivation has a small effect on the relaxation and ease satisfaction factors, and the qualitative excellence/rejuvenation motivation exerts a small but small influence on the information acquisition satisfaction factors. Among the motivations for using the short form content platform, the motivation to kill time had an effect on the satisfaction of relaxation and ease, and the other motivations for using the platform had no effect on the satisfaction of the platform. However, it can be seen that the core conciseness motive has a small but influence on the information acquisition satisfaction factor.
In this study, a new type of media market was born as the existing SNS platform was transformed into a new short-form content platform with the short-form content function, and OTT platform operators entered the short-form content market. Accordingly, this study tried to find out whether platform users' motivation to use the platform changes in line with these changes. In addition, short-form content that is shorter than 1 minute is viewed as an independent content, and people's motives for viewing short-form content were analyzed. And furthermore, the purpose of this study was to understand the motives of viewers to watch short-form content and to use the platform, and to study their satisfaction. As a result of the study, four factors were derived as motive factors for viewing short-form content: quality excellence/diversion factor, time pass factor, core concise factor, and efficiency factor. In addition, the short-form content platform users have four motivational factors: interpersonal, accessibility and enjoyment, usefulness, habit, and escape from reality, and it can be confirmed that this is the main purpose of using the short-form content platform. In addition, it can be said that these factors of motivation to use the platform are similar to those in previous studies. Satisfaction factors obtained after using the short form content platform consisted of three categories: relaxation and ease, information acquisition, and satisfaction with interpersonal relationships. It was found that the motive for viewing short-form content did not affect platform satisfaction. However, it can be seen that the time-passing motivation has a small effect on the relaxation and ease satisfaction factors, and the qualitative excellence/rejuvenation motivation exerts a small but small influence on the information acquisition satisfaction factors. Among the motivations for using the short form content platform, the motivation to kill time had an effect on the satisfaction of relaxation and ease, and the other motivations for using the platform had no effect on the satisfaction of the platform. However, it can be seen that the core conciseness motive has a small but influence on the information acquisition satisfaction factor.
주제어
#숏폼 콘텐츠 숏폼 콘텐츠 플랫폼 이용과 충족 이론 이용 동기 이용 행태 이용 충족 만족도 short form content short form content platform use and satisfaction theory use motive use behavior use satisfaction satisfaction
학위논문 정보
저자
김소형
학위수여기관
중앙대학교 신문방송대학원
학위구분
국내석사
학과
신문방송학과 방송영상뉴미디어전공
지도교수
성동규
발행연도
2022
총페이지
iv, 56장
키워드
숏폼 콘텐츠 숏폼 콘텐츠 플랫폼 이용과 충족 이론 이용 동기 이용 행태 이용 충족 만족도 short form content short form content platform use and satisfaction theory use motive use behavior use satisfaction satisfaction
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