본 연구는 현대사회에서 요구되는 영유아기 자녀를 둔 아버지 역할에 대한 어머니의 인식과 실제 간 차이를 알아보고자 하였다. 연구대상은 서울지역에 소재한 영유아교육기관 6곳에 다니고 있는 만 0세~만 5세 영유아기 자녀를 둔 어머니 352명을 대상으로 하였다. 연구도구는 Canfield(1995), 조선화(1998)의 연구도구를 수정, 보완하여 사용하였다. 영유아기 자녀를 둔 아버지 역할은 자녀와의 상호작용, 자녀 양육의 일관성, 자녀 양육의 역할, 남편의 역할, 자녀 부양의 역할, 자녀에 대한 이해, 자녀에 대한 사랑 8가지 하위요인으로 나누어 살펴보았다. 이에 본 연구의 목적에 따라 설정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 영유아기 자녀를 둔 어머니가 지각한 아버지 역할수행에 대한 중요도-실행도 간의 차이는 어떠한가? 연구문제 2. 영유아기 자녀를 둔 어머니가 지각한 아버지 역할수행에 대한 하위요인별 ...
본 연구는 현대사회에서 요구되는 영유아기 자녀를 둔 아버지 역할에 대한 어머니의 인식과 실제 간 차이를 알아보고자 하였다. 연구대상은 서울지역에 소재한 영유아교육기관 6곳에 다니고 있는 만 0세~만 5세 영유아기 자녀를 둔 어머니 352명을 대상으로 하였다. 연구도구는 Canfield(1995), 조선화(1998)의 연구도구를 수정, 보완하여 사용하였다. 영유아기 자녀를 둔 아버지 역할은 자녀와의 상호작용, 자녀 양육의 일관성, 자녀 양육의 역할, 남편의 역할, 자녀 부양의 역할, 자녀에 대한 이해, 자녀에 대한 사랑 8가지 하위요인으로 나누어 살펴보았다. 이에 본 연구의 목적에 따라 설정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 영유아기 자녀를 둔 어머니가 지각한 아버지 역할수행에 대한 중요도-실행도 간의 차이는 어떠한가? 연구문제 2. 영유아기 자녀를 둔 어머니가 지각한 아버지 역할수행에 대한 하위요인별 중요도-실행도 분석(IPA) 결과는 어떠한가?
연구문제에 따른 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 영유아기 자녀를 둔 어머니가 지각한 아버지 역할수행의 중요도는 자녀와의 상호작용, 자녀에 대한 사랑, 자녀 부양의 역할, 자녀 양육의 역할, 자녀에 대한 이해, 남편의 역할, 자녀 양육의 일관성, 자녀 교육의 역할 순으로 나타났다. 영유아기 자녀를 둔 어머니가 지각한 아버지 역할수행의 실행도는 자녀에 대한 사랑, 자녀 부양의 역할, 자녀와의 상호작용, 자녀 양육의 역할, 남편의 역할, 자녀 양육의 일관성, 자녀에 대한 이해, 자녀 교육의 역할 순으로 나타났다. 어머니가 지각한 아버지 역할수행의 중요도-실행도의 상관관계를 알아본 결과, 중요도와 실행도 전체, 하위요인, 세부문항 모두에서 유의미한 정적 상관관계를 보였다. 또한 중요도-실행도의 차이검증을 알아본 결과, 중요도와 실행도 전체, 하위요인, 세부문항 모두에서 양의 값으로 통계적으로 유의미하게 나타났다. 이는 중요도 평균이 실행도 평균보다 높으며, 중요도가 높을수록 실행도가 높아지는 것을 의미한다. 둘째, 영유아기 자녀는 둔 어머니가 지각한 아버지 역할수행에 대한 중요도-실행도 분석(IPA) 결과 현상유지영역에는 자녀와의 상호작용, 자녀 양육의 역할, 자녀 부양의 역할, 자녀에 대한 사랑이 있었다. 중점관심영역에는 자녀에 대한 이해가 있었으며, 점진개선영역에 자녀 양육의 일관성, 남편의 역할, 자녀 교육의 역할이 있었다. 초과달성영역에는 위치하는 하위요인이 없는 것으로 나타났다. 이는 아버지 역할수행 향상을 위해 가장 우선적으로 ‘자녀에 대한 이해’를 향상하기 위한 노력이 고려되어야 함을 시사한다. 본 연구에서는 영유아기 자녀를 둔 어머니가 지각한 아버지 역할수행에 대한 실제를 파악해 가장 우선적으로 ‘자녀에 대한 이해’에 대한 교육이 필요함을 밝혔다. 추후 자녀 양육의 일관성, 남편의 역할, 자녀 교육의 역할에도 지원이 더해져 가정에서 아버지 역할의 실행도를 높일 수 있을 것이다. 본 연구결과가 정책이나 교육적인 개입을 위한 기초자료로 활용될 수 있기를 기대한다.
본 연구는 현대사회에서 요구되는 영유아기 자녀를 둔 아버지 역할에 대한 어머니의 인식과 실제 간 차이를 알아보고자 하였다. 연구대상은 서울지역에 소재한 영유아교육기관 6곳에 다니고 있는 만 0세~만 5세 영유아기 자녀를 둔 어머니 352명을 대상으로 하였다. 연구도구는 Canfield(1995), 조선화(1998)의 연구도구를 수정, 보완하여 사용하였다. 영유아기 자녀를 둔 아버지 역할은 자녀와의 상호작용, 자녀 양육의 일관성, 자녀 양육의 역할, 남편의 역할, 자녀 부양의 역할, 자녀에 대한 이해, 자녀에 대한 사랑 8가지 하위요인으로 나누어 살펴보았다. 이에 본 연구의 목적에 따라 설정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 영유아기 자녀를 둔 어머니가 지각한 아버지 역할수행에 대한 중요도-실행도 간의 차이는 어떠한가? 연구문제 2. 영유아기 자녀를 둔 어머니가 지각한 아버지 역할수행에 대한 하위요인별 중요도-실행도 분석(IPA) 결과는 어떠한가?
연구문제에 따른 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 영유아기 자녀를 둔 어머니가 지각한 아버지 역할수행의 중요도는 자녀와의 상호작용, 자녀에 대한 사랑, 자녀 부양의 역할, 자녀 양육의 역할, 자녀에 대한 이해, 남편의 역할, 자녀 양육의 일관성, 자녀 교육의 역할 순으로 나타났다. 영유아기 자녀를 둔 어머니가 지각한 아버지 역할수행의 실행도는 자녀에 대한 사랑, 자녀 부양의 역할, 자녀와의 상호작용, 자녀 양육의 역할, 남편의 역할, 자녀 양육의 일관성, 자녀에 대한 이해, 자녀 교육의 역할 순으로 나타났다. 어머니가 지각한 아버지 역할수행의 중요도-실행도의 상관관계를 알아본 결과, 중요도와 실행도 전체, 하위요인, 세부문항 모두에서 유의미한 정적 상관관계를 보였다. 또한 중요도-실행도의 차이검증을 알아본 결과, 중요도와 실행도 전체, 하위요인, 세부문항 모두에서 양의 값으로 통계적으로 유의미하게 나타났다. 이는 중요도 평균이 실행도 평균보다 높으며, 중요도가 높을수록 실행도가 높아지는 것을 의미한다. 둘째, 영유아기 자녀는 둔 어머니가 지각한 아버지 역할수행에 대한 중요도-실행도 분석(IPA) 결과 현상유지영역에는 자녀와의 상호작용, 자녀 양육의 역할, 자녀 부양의 역할, 자녀에 대한 사랑이 있었다. 중점관심영역에는 자녀에 대한 이해가 있었으며, 점진개선영역에 자녀 양육의 일관성, 남편의 역할, 자녀 교육의 역할이 있었다. 초과달성영역에는 위치하는 하위요인이 없는 것으로 나타났다. 이는 아버지 역할수행 향상을 위해 가장 우선적으로 ‘자녀에 대한 이해’를 향상하기 위한 노력이 고려되어야 함을 시사한다. 본 연구에서는 영유아기 자녀를 둔 어머니가 지각한 아버지 역할수행에 대한 실제를 파악해 가장 우선적으로 ‘자녀에 대한 이해’에 대한 교육이 필요함을 밝혔다. 추후 자녀 양육의 일관성, 남편의 역할, 자녀 교육의 역할에도 지원이 더해져 가정에서 아버지 역할의 실행도를 높일 수 있을 것이다. 본 연구결과가 정책이나 교육적인 개입을 위한 기초자료로 활용될 수 있기를 기대한다.
This study attempted to find out the difference between the mother's perception and actuality of the role of a father with young children required in modern society. The subjects of the study were 352 mothers with children aged 0 to 5 years old attending Early childhood education institutions(daycar...
This study attempted to find out the difference between the mother's perception and actuality of the role of a father with young children required in modern society. The subjects of the study were 352 mothers with children aged 0 to 5 years old attending Early childhood education institutions(daycare center, kindergarten) located in Seoul. As for the research tools, the research tools of Canfield(1995) and Chosunhwa(1998) were modified and supplemented. The role of a father with young children was divided into eight sub-factors: interaction with children, consistency of child rearing, role of child rearing, role of husband, role of child support, understanding of child, and love for child. Therefore, the research problems set according to the purpose of this study are as follows.
Research Question 1. What is the difference between the importance and performance of the fathering practices perceived by mothers with young children? Research Question 2. What are the results of the importance-performance analysis(IPA) for each sub-factor on the performance of the fathering practices perceived by mothers with young children?
According to the subject of study findings are as follows. First, the importance of fathering practices perceived by a mother with young children was in the order of interaction with child, love for child, role of child support, understanding of child, role of a husband, consistency of child rearing, and role of child education. The performance of fathering practices perceived by a mother with young children was in the order of love for child, role of child support, interaction with children, role of child rearing, role of a husband, consistency of child rearing, understanding of children, and role of child education. As a result of examining the correlation between the importance and performance of the fathering practices perceived by the mother, there was a significant positive correlation in all, sub-factors, and detailed questions of importance and performance. We also examined the difference between importance and performance, Both importance and performance were statistically significant as positive values in all, sub-factors, and detailed questions. This means that the importance average is higher than the performance average, and the higher the importance, the higher the performance. Second, the importance-performance analysis(IPA) results of young children showed that there were interaction with children, role of child rearing, role of child support, love for child in the ‘Keep up the Good Work’ area. In the areas of ‘Concentrate Here’, there was an understanding of child, and in the areas of ‘Low Prority’, there was consistency in raising child, role of a husband, and the role of child education. And it was found that there were no sub-factors located in the area of ‘Possible Overkill’. This suggests that efforts to improve ‘understanding of child’ should be considered first in order to improve the fathering practices. In this study, it was revealed that education on ‘understanding of child’ was needed first by grasping the reality of fathering practices perceived by mothers with young children. After then, support will be added to the consistency of child rearing, role of a husband, and role of child education, which will increase the fathering practices at home. It is expected that the results of this study can be used as basic data for policy or educational intervention.
This study attempted to find out the difference between the mother's perception and actuality of the role of a father with young children required in modern society. The subjects of the study were 352 mothers with children aged 0 to 5 years old attending Early childhood education institutions(daycare center, kindergarten) located in Seoul. As for the research tools, the research tools of Canfield(1995) and Chosunhwa(1998) were modified and supplemented. The role of a father with young children was divided into eight sub-factors: interaction with children, consistency of child rearing, role of child rearing, role of husband, role of child support, understanding of child, and love for child. Therefore, the research problems set according to the purpose of this study are as follows.
Research Question 1. What is the difference between the importance and performance of the fathering practices perceived by mothers with young children? Research Question 2. What are the results of the importance-performance analysis(IPA) for each sub-factor on the performance of the fathering practices perceived by mothers with young children?
According to the subject of study findings are as follows. First, the importance of fathering practices perceived by a mother with young children was in the order of interaction with child, love for child, role of child support, understanding of child, role of a husband, consistency of child rearing, and role of child education. The performance of fathering practices perceived by a mother with young children was in the order of love for child, role of child support, interaction with children, role of child rearing, role of a husband, consistency of child rearing, understanding of children, and role of child education. As a result of examining the correlation between the importance and performance of the fathering practices perceived by the mother, there was a significant positive correlation in all, sub-factors, and detailed questions of importance and performance. We also examined the difference between importance and performance, Both importance and performance were statistically significant as positive values in all, sub-factors, and detailed questions. This means that the importance average is higher than the performance average, and the higher the importance, the higher the performance. Second, the importance-performance analysis(IPA) results of young children showed that there were interaction with children, role of child rearing, role of child support, love for child in the ‘Keep up the Good Work’ area. In the areas of ‘Concentrate Here’, there was an understanding of child, and in the areas of ‘Low Prority’, there was consistency in raising child, role of a husband, and the role of child education. And it was found that there were no sub-factors located in the area of ‘Possible Overkill’. This suggests that efforts to improve ‘understanding of child’ should be considered first in order to improve the fathering practices. In this study, it was revealed that education on ‘understanding of child’ was needed first by grasping the reality of fathering practices perceived by mothers with young children. After then, support will be added to the consistency of child rearing, role of a husband, and role of child education, which will increase the fathering practices at home. It is expected that the results of this study can be used as basic data for policy or educational intervention.
주제어
#아버지 역할수행 중요도-실행도 분석 fathering practices Importance-Performance Analysis: IPA
학위논문 정보
저자
김미현
학위수여기관
중앙대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
유아교육학과 유아교육전공
지도교수
김낙흥
발행연도
2022
총페이지
v, 124 p.
키워드
아버지 역할수행 중요도-실행도 분석 fathering practices Importance-Performance Analysis: IPA
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.