본 연구의 목적은 평생교육기관 구성원이 인식한 팀장의 참여적 리더십과 구성원의 팀 학습 행동, 집단효능감, 비판적 성찰업무행동 간의 구조적 관계를 실증적으로 규명하는 것이다. 연구목적을 달성하기 위해 공공 평생교육기관인 국가‧시‧도 평생교육진흥원, 지자체(시‧군‧구) 평생학습관 및 평생교육팀을 대상으로 설정하고 편의표집 방법을 활용한 설문조사 방식으로 자료를 수집하였다. 총 435부의 설문 응답 자료를 수집하였으며, 이 중 대상 기관에 맞지 않거나 불성실하게 응답한 32부를 제외하고 403부를 분석에 활용하였다. 수집된 설문자료를 분석하기 위해 ...
본 연구의 목적은 평생교육기관 구성원이 인식한 팀장의 참여적 리더십과 구성원의 팀 학습 행동, 집단효능감, 비판적 성찰업무행동 간의 구조적 관계를 실증적으로 규명하는 것이다. 연구목적을 달성하기 위해 공공 평생교육기관인 국가‧시‧도 평생교육진흥원, 지자체(시‧군‧구) 평생학습관 및 평생교육팀을 대상으로 설정하고 편의표집 방법을 활용한 설문조사 방식으로 자료를 수집하였다. 총 435부의 설문 응답 자료를 수집하였으며, 이 중 대상 기관에 맞지 않거나 불성실하게 응답한 32부를 제외하고 403부를 분석에 활용하였다. 수집된 설문자료를 분석하기 위해 SPSS 23.0, AMOS 23.0 통계 프로그램을 사용하여 연구 변인의 기술통계, 변인들 사이의 상관관계, 확인적 요인분석을 실시하였고, 구조모형 검증을 수행하였다. 분석을 통해 도출된 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 평생교육기관 구성원이 인식한 팀장의 참여적 리더십은 구성원의 팀 학습 행동, 집단효능감에 정적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 평생교육기관 구성원이 인식한 팀장의 참여적 리더십은 구성원의 비판적 성찰업무행동에 통계적으로 유의하지 않은 결과를 보였다. 셋째, 팀 학습 행동은 집단효능감과 비판적 성찰업무행동에 통계적으로 유의하며 정적인 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 넷째, 구성원의 집단효능감은 비판적 성찰업무행동에 정적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 참여적 리더십과 비판적 성찰업무행동의 관계에서 팀 학습 행동과 집단효능감은 통계적으로 유의한 간접효과가 나타났다. 따라서 팀 학습 행동과 집단효능감은 참여적 리더십과 비판적 성찰업무행동 간의 관계를 완전 매개하는 것으로 확인되었다. 여섯째, 참여적 리더십이 매개변인인 팀 학습 행동과 집단효능감을 순차적으로 거쳐 비판적 성찰업무행동에 영향을 미치는 이중 매개효과를 실증적으로 확인하였다. 연구결과를 통해 도출된 이론적 시사점을 다음과 같이 제시하고자 한다. 첫째, 본 연구는 참여적 리더십과 팀 학습 행동, 집단효능감, 비판적 성찰업무행동의 구조적 관계를 실증적으로 규명하였다. 둘째, 참여적 리더십과 결과 변인을 설명하는 메커니즘으로 사회인지이론과 조직학습이론의 관점에서 학습 메커니즘을 실증적으로 확인하였다. 셋째, 과정적 관점에서 접근하는 팀 학습 행동의 선행요인과 팀 학습에 영향을 받는 결과변인을 실증적으로 검증함으로써 팀 학습 행동 연구를 확장하였다. 넷째, 국내 평생교육기관 팀장의 참여적 리더십이 팀 구성원의 학습행동에 미치는 영향을 실증적으로 분석하여 국내 평생교육기관 리더십 연구를 확장하였다는 점에서 의미가 있다. 본 연구에서 도출한 결과를 토대로 제시한 실천적 시사점은 다음과 같다. 첫째, 평생교육기관의 수평적 조직문화 조성을 위해 팀장을 중심으로 팀 전체가 함께하는 학습이라는 관점에서 팀원들 모두가 의견을 공유하고 업무 개선에 대해 피드백을 해주는 방식의 팀 학습 및 학습조직 활동을 촉진할 필요가 있다. 둘째, 팀장의 참여적 리더십 역량과 직무역량을 높이기 위한 개인, 기관, 시도 평생교육진흥원 차원에서 교육과정을 마련할 필요가 있다. 셋째, 공공 평생교육기관 구성원들은 평생교육 현장에서 비판적 성찰을 통해 평생교육 담당자로서의 정체성과 전문성을 높이고 최적의 업무방식을 찾고자 하는 노력을 기울여야 한다. 이를 위해 평생교육 종사자 보수교육과 평생교육사 자격 과정의 실습을 비판적 성찰 역량을 함양할 수 있는 내용으로 마련할 필요가 있다.
본 연구의 목적은 평생교육기관 구성원이 인식한 팀장의 참여적 리더십과 구성원의 팀 학습 행동, 집단효능감, 비판적 성찰업무행동 간의 구조적 관계를 실증적으로 규명하는 것이다. 연구목적을 달성하기 위해 공공 평생교육기관인 국가‧시‧도 평생교육진흥원, 지자체(시‧군‧구) 평생학습관 및 평생교육팀을 대상으로 설정하고 편의표집 방법을 활용한 설문조사 방식으로 자료를 수집하였다. 총 435부의 설문 응답 자료를 수집하였으며, 이 중 대상 기관에 맞지 않거나 불성실하게 응답한 32부를 제외하고 403부를 분석에 활용하였다. 수집된 설문자료를 분석하기 위해 SPSS 23.0, AMOS 23.0 통계 프로그램을 사용하여 연구 변인의 기술통계, 변인들 사이의 상관관계, 확인적 요인분석을 실시하였고, 구조모형 검증을 수행하였다. 분석을 통해 도출된 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 평생교육기관 구성원이 인식한 팀장의 참여적 리더십은 구성원의 팀 학습 행동, 집단효능감에 정적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 평생교육기관 구성원이 인식한 팀장의 참여적 리더십은 구성원의 비판적 성찰업무행동에 통계적으로 유의하지 않은 결과를 보였다. 셋째, 팀 학습 행동은 집단효능감과 비판적 성찰업무행동에 통계적으로 유의하며 정적인 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 넷째, 구성원의 집단효능감은 비판적 성찰업무행동에 정적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 참여적 리더십과 비판적 성찰업무행동의 관계에서 팀 학습 행동과 집단효능감은 통계적으로 유의한 간접효과가 나타났다. 따라서 팀 학습 행동과 집단효능감은 참여적 리더십과 비판적 성찰업무행동 간의 관계를 완전 매개하는 것으로 확인되었다. 여섯째, 참여적 리더십이 매개변인인 팀 학습 행동과 집단효능감을 순차적으로 거쳐 비판적 성찰업무행동에 영향을 미치는 이중 매개효과를 실증적으로 확인하였다. 연구결과를 통해 도출된 이론적 시사점을 다음과 같이 제시하고자 한다. 첫째, 본 연구는 참여적 리더십과 팀 학습 행동, 집단효능감, 비판적 성찰업무행동의 구조적 관계를 실증적으로 규명하였다. 둘째, 참여적 리더십과 결과 변인을 설명하는 메커니즘으로 사회인지이론과 조직학습이론의 관점에서 학습 메커니즘을 실증적으로 확인하였다. 셋째, 과정적 관점에서 접근하는 팀 학습 행동의 선행요인과 팀 학습에 영향을 받는 결과변인을 실증적으로 검증함으로써 팀 학습 행동 연구를 확장하였다. 넷째, 국내 평생교육기관 팀장의 참여적 리더십이 팀 구성원의 학습행동에 미치는 영향을 실증적으로 분석하여 국내 평생교육기관 리더십 연구를 확장하였다는 점에서 의미가 있다. 본 연구에서 도출한 결과를 토대로 제시한 실천적 시사점은 다음과 같다. 첫째, 평생교육기관의 수평적 조직문화 조성을 위해 팀장을 중심으로 팀 전체가 함께하는 학습이라는 관점에서 팀원들 모두가 의견을 공유하고 업무 개선에 대해 피드백을 해주는 방식의 팀 학습 및 학습조직 활동을 촉진할 필요가 있다. 둘째, 팀장의 참여적 리더십 역량과 직무역량을 높이기 위한 개인, 기관, 시도 평생교육진흥원 차원에서 교육과정을 마련할 필요가 있다. 셋째, 공공 평생교육기관 구성원들은 평생교육 현장에서 비판적 성찰을 통해 평생교육 담당자로서의 정체성과 전문성을 높이고 최적의 업무방식을 찾고자 하는 노력을 기울여야 한다. 이를 위해 평생교육 종사자 보수교육과 평생교육사 자격 과정의 실습을 비판적 성찰 역량을 함양할 수 있는 내용으로 마련할 필요가 있다.
The purpose of this study was to empirically analyze the structural relationship between the team leader's participative leadership perceived by the members of the public lifelong education institutes and the team learning behavior, collective efficacy, critically reflective work behavior of the mem...
The purpose of this study was to empirically analyze the structural relationship between the team leader's participative leadership perceived by the members of the public lifelong education institutes and the team learning behavior, collective efficacy, critically reflective work behavior of the members. In order to achieve the purpose of this study, public lifelong education institutes such as the NILE and provincial institutes for lifelong education, local government lifelong learning centers, and lifelong education teams were set as an object of study. A total of 435 responses were collected. Responses of 403 were used for analysis. Responses of 32 were excluded due to insincere responses and inconsistency with the target institutions. To analyze the collected questionnaire data, descriptive statistics of variables, correlations between variables, confirmatory factor analysis and structural model were verified using SPSS 23.0 and AMOS 23.0 statistical programs. The research findings derived from the analysis are summarized as follows. First, it was found that the participative leadership of the team leader perceived by the members of the lifelong education institutes had a significant positive effect on the team learning behavior and the collective efficacy of the members. Second, the participative leadership of the team leader perceived by the lifelong education institutes members showed no statistically significant results on the members' critically reflective work behavior. Third, the team learning behavior was confirmed to have a statistically significant and positive effect on the collective efficacy and the critically reflective work behavior. Fourth, the collective efficacy of members was showed to have a statistically significant positive effect on the critically reflective work behavior. Fifth, in the relationship between the participative leadership and the critically reflective work behavior, there was a statistically significant indirect effect on the team learning behavior and the collective efficacy. Therefore, team learning behavior and the collective efficacy each mediated the relationship between the two variables. Sixth, team learning behavior and group efficacy sequentially mediated the relationship between the team leader's participative leadership and critically reflective work behavior. Therefore, the double mediating effect of team learning behavior and group efficacy was verified empirically. Based on the findings, theoretical implications are as follows. First, this study empirically analyzed the structural relationship among participative leadership, team learning behavior, group efficacy, and critically reflective work behavior. Second, the learning mechanism was empirically confirmed from the perspective of social cognitive theory and organizational learning theory as a mechanism to explain participative leadership and dependent variables. Third, the research on team learning behavior was expanded by empirically verifying the antecedent variable of team learning behavior approached from a process point of view and the dependent variables affected by team learning. Fourth, it is meaningful in that it expanded the leadership research of domestic lifelong education institutes by empirically analyzing the effects of the participative leadership of team leaders of public lifelong education institutes on the behavior of members. The practical implications suggested based on the results derived from this study are as follows. First, in order to foster a horizontal organizational culture of lifelong education institutes, from the perspective of learning together with the team leader as the whole team, it is necessary to promote team learning and learning organization. Second, it is necessary to develop a curriculum at the level of provincial institutes for lifelong education to enhance the team leader's participative leadership and job competency. Third, members of public lifelong education institutes should make efforts to improve their identity and professionalism as lifelong educators through critical reflection in the field of lifelong education, and to find optimal practice. For this purpose, it is necessary to develop contents that can improve critical reflection through the recurrent training of lifelong educators and the practice of the qualification course for lifelong educators.
The purpose of this study was to empirically analyze the structural relationship between the team leader's participative leadership perceived by the members of the public lifelong education institutes and the team learning behavior, collective efficacy, critically reflective work behavior of the members. In order to achieve the purpose of this study, public lifelong education institutes such as the NILE and provincial institutes for lifelong education, local government lifelong learning centers, and lifelong education teams were set as an object of study. A total of 435 responses were collected. Responses of 403 were used for analysis. Responses of 32 were excluded due to insincere responses and inconsistency with the target institutions. To analyze the collected questionnaire data, descriptive statistics of variables, correlations between variables, confirmatory factor analysis and structural model were verified using SPSS 23.0 and AMOS 23.0 statistical programs. The research findings derived from the analysis are summarized as follows. First, it was found that the participative leadership of the team leader perceived by the members of the lifelong education institutes had a significant positive effect on the team learning behavior and the collective efficacy of the members. Second, the participative leadership of the team leader perceived by the lifelong education institutes members showed no statistically significant results on the members' critically reflective work behavior. Third, the team learning behavior was confirmed to have a statistically significant and positive effect on the collective efficacy and the critically reflective work behavior. Fourth, the collective efficacy of members was showed to have a statistically significant positive effect on the critically reflective work behavior. Fifth, in the relationship between the participative leadership and the critically reflective work behavior, there was a statistically significant indirect effect on the team learning behavior and the collective efficacy. Therefore, team learning behavior and the collective efficacy each mediated the relationship between the two variables. Sixth, team learning behavior and group efficacy sequentially mediated the relationship between the team leader's participative leadership and critically reflective work behavior. Therefore, the double mediating effect of team learning behavior and group efficacy was verified empirically. Based on the findings, theoretical implications are as follows. First, this study empirically analyzed the structural relationship among participative leadership, team learning behavior, group efficacy, and critically reflective work behavior. Second, the learning mechanism was empirically confirmed from the perspective of social cognitive theory and organizational learning theory as a mechanism to explain participative leadership and dependent variables. Third, the research on team learning behavior was expanded by empirically verifying the antecedent variable of team learning behavior approached from a process point of view and the dependent variables affected by team learning. Fourth, it is meaningful in that it expanded the leadership research of domestic lifelong education institutes by empirically analyzing the effects of the participative leadership of team leaders of public lifelong education institutes on the behavior of members. The practical implications suggested based on the results derived from this study are as follows. First, in order to foster a horizontal organizational culture of lifelong education institutes, from the perspective of learning together with the team leader as the whole team, it is necessary to promote team learning and learning organization. Second, it is necessary to develop a curriculum at the level of provincial institutes for lifelong education to enhance the team leader's participative leadership and job competency. Third, members of public lifelong education institutes should make efforts to improve their identity and professionalism as lifelong educators through critical reflection in the field of lifelong education, and to find optimal practice. For this purpose, it is necessary to develop contents that can improve critical reflection through the recurrent training of lifelong educators and the practice of the qualification course for lifelong educators.
주제어
#평생교육기관 참여적 리더십 팀 학습 행동 집단효능감 비판적 성찰업무행동 lifelong education institutions participative leadership team learning behavior collective efficacy critically reflective work behavior
학위논문 정보
저자
손병기
학위수여기관
중앙대학교 대학원
학위구분
국내박사
학과
교육학과 평생교육전공
지도교수
이희수
발행연도
2022
총페이지
iv, 138 p.
키워드
평생교육기관 참여적 리더십 팀 학습 행동 집단효능감 비판적 성찰업무행동 lifelong education institutions participative leadership team learning behavior collective efficacy critically reflective work behavior
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.