본 연구는 협동적 글쓰기 활동이 쓰기학습장애 위험 학생의 이야기글 쓰기 능력과 쓰기 태도에 미치는 효과를 알아보는데 목적이 있다. 이를 위해 경남 지역의 초등학교에 재학 중인 2, 3학년 쓰기학습장애 위험 학생을 대상으로 협동적 글쓰기 중재 프로그램을 적용하였다. 단일집단 사전-사후 실험 설계를 사용하여 쓰기학습장애 위험 학생의 이야기글 쓰기와 쓰기 태도에 대한 사전 검사를 실시하고, 실험 처치 후 사후 검사를 실시하였다. 중재는 경남 지역 언어치료센터 내 교실에서 진행하였으며, 회기당 50~60분으로 주 2회 8주간 총 16회기...
본 연구는 협동적 글쓰기 활동이 쓰기학습장애 위험 학생의 이야기글 쓰기 능력과 쓰기 태도에 미치는 효과를 알아보는데 목적이 있다. 이를 위해 경남 지역의 초등학교에 재학 중인 2, 3학년 쓰기학습장애 위험 학생을 대상으로 협동적 글쓰기 중재 프로그램을 적용하였다. 단일집단 사전-사후 실험 설계를 사용하여 쓰기학습장애 위험 학생의 이야기글 쓰기와 쓰기 태도에 대한 사전 검사를 실시하고, 실험 처치 후 사후 검사를 실시하였다. 중재는 경남 지역 언어치료센터 내 교실에서 진행하였으며, 회기당 50~60분으로 주 2회 8주간 총 16회기를 실시하였다.
협동적 글쓰기의 효과를 검증하기 위해 Wilcoxon 부호순위 검정을 통해 글의 내용, 글의 길이, 쓰기 태도의 사전 점수와 사후 점수를 비교하였다. 연구 문제에 따른 연구 결과는 다음과 같다.
첫째, 협동적 글쓰기 활동은 쓰기학습장애 위험 학생의 이야기글 쓰기 능력 향상에 유의한 효과가 있었다. 글의 내용 수준이 유의하게 향상되었고, 글의 길이 중 전체 단어 수, 다른 단어 수, 총 문장 수 향상에 유의한 효과가 있었다.
둘째, 협동적 글쓰기 활동은 쓰기학습장애 위험 학생의 쓰기 태도 향상에 유의한 효과가 있었다.
이와 같이 협동적 글쓰기 활동은 쓰기학습장애 위험 학생의 이야기글 쓰기 능력과 쓰기 태도 향상에 효과적임을 알 수 있다. 쓰기학습장애 위험 학생들은 협동적 글쓰기 활동을 통해 또래와 상호작용 하면서 쓰기의 전반적인 과정을 이해하게 되고, 이야기 문법에 맞게 이야기글을 성공적으로 완성하게 되는 긍정적인 작문 경험을 하게 되었다. 따라서 협동적 글쓰기 활동은 쓰기학습장애 위험 학생의 쓰기 능력과 쓰기 태도 향상을 위한 중재로 충분히 활용될 수 있을 것이다.
본 연구는 협동적 글쓰기 활동이 쓰기학습장애 위험 학생의 이야기글 쓰기 능력과 쓰기 태도에 미치는 효과를 알아보는데 목적이 있다. 이를 위해 경남 지역의 초등학교에 재학 중인 2, 3학년 쓰기학습장애 위험 학생을 대상으로 협동적 글쓰기 중재 프로그램을 적용하였다. 단일집단 사전-사후 실험 설계를 사용하여 쓰기학습장애 위험 학생의 이야기글 쓰기와 쓰기 태도에 대한 사전 검사를 실시하고, 실험 처치 후 사후 검사를 실시하였다. 중재는 경남 지역 언어치료센터 내 교실에서 진행하였으며, 회기당 50~60분으로 주 2회 8주간 총 16회기를 실시하였다.
협동적 글쓰기의 효과를 검증하기 위해 Wilcoxon 부호순위 검정을 통해 글의 내용, 글의 길이, 쓰기 태도의 사전 점수와 사후 점수를 비교하였다. 연구 문제에 따른 연구 결과는 다음과 같다.
첫째, 협동적 글쓰기 활동은 쓰기학습장애 위험 학생의 이야기글 쓰기 능력 향상에 유의한 효과가 있었다. 글의 내용 수준이 유의하게 향상되었고, 글의 길이 중 전체 단어 수, 다른 단어 수, 총 문장 수 향상에 유의한 효과가 있었다.
둘째, 협동적 글쓰기 활동은 쓰기학습장애 위험 학생의 쓰기 태도 향상에 유의한 효과가 있었다.
이와 같이 협동적 글쓰기 활동은 쓰기학습장애 위험 학생의 이야기글 쓰기 능력과 쓰기 태도 향상에 효과적임을 알 수 있다. 쓰기학습장애 위험 학생들은 협동적 글쓰기 활동을 통해 또래와 상호작용 하면서 쓰기의 전반적인 과정을 이해하게 되고, 이야기 문법에 맞게 이야기글을 성공적으로 완성하게 되는 긍정적인 작문 경험을 하게 되었다. 따라서 협동적 글쓰기 활동은 쓰기학습장애 위험 학생의 쓰기 능력과 쓰기 태도 향상을 위한 중재로 충분히 활용될 수 있을 것이다.
The purpose of this study was to investigate the effects of collaborative writing on the story writing and writing attitude of at risk students with writing disabilities. For this purpose, collaborative writing intervention program was applied to at risk students of writing disabilities in grades 2 ...
The purpose of this study was to investigate the effects of collaborative writing on the story writing and writing attitude of at risk students with writing disabilities. For this purpose, collaborative writing intervention program was applied to at risk students of writing disabilities in grades 2 and 3 attending elementary schools in Gyeongnam. The study design was one-group pretest-posttest design. a pretest on the story writing and writing attitude of at risk students with writing disabilities was conducted, and a posttest was conducted after the experimental treatment. The intervention was conducted in a classroom in the Speech-Language Therapy Center in Gyeongnam, and was conducted twice a week for 50 to 60 minutes for a total of 16 sessions for 8 weeks.
In order to verify the effect of collaborative writing, Wilcoxon’s signed-ranks test was used to compare the pre-scores and post-scores of the writing abilities(content of writing, length of writing), and writing attitude. The results of the study are as follows.
First, collaborative writing had a significant effect on the improvement of story writing abilities of at risk students with writing disabilities. The content level of the article was significantly improved, The number of total words, the number of different words, and the number of total sentences were significantly improved among the length of the writing.
Second, collaborative writing had a significant effect on improving the writing attitude of at risk students with writing disabilities.
As such, collaborative writing was effective in improving the story writing and writing attitude of at risk students with writing disabilities. Students with writing disabilities have been able to understand the overall process of writing by interacting with their peers through collaborative writing, and have a positive writing experience that successfully completes story writing according to story grammar. Therefore, collaborative writing can be fully utilized as an intervention to improve writing abilities and writing attitude of at risk students with writing disabilities.
The purpose of this study was to investigate the effects of collaborative writing on the story writing and writing attitude of at risk students with writing disabilities. For this purpose, collaborative writing intervention program was applied to at risk students of writing disabilities in grades 2 and 3 attending elementary schools in Gyeongnam. The study design was one-group pretest-posttest design. a pretest on the story writing and writing attitude of at risk students with writing disabilities was conducted, and a posttest was conducted after the experimental treatment. The intervention was conducted in a classroom in the Speech-Language Therapy Center in Gyeongnam, and was conducted twice a week for 50 to 60 minutes for a total of 16 sessions for 8 weeks.
In order to verify the effect of collaborative writing, Wilcoxon’s signed-ranks test was used to compare the pre-scores and post-scores of the writing abilities(content of writing, length of writing), and writing attitude. The results of the study are as follows.
First, collaborative writing had a significant effect on the improvement of story writing abilities of at risk students with writing disabilities. The content level of the article was significantly improved, The number of total words, the number of different words, and the number of total sentences were significantly improved among the length of the writing.
Second, collaborative writing had a significant effect on improving the writing attitude of at risk students with writing disabilities.
As such, collaborative writing was effective in improving the story writing and writing attitude of at risk students with writing disabilities. Students with writing disabilities have been able to understand the overall process of writing by interacting with their peers through collaborative writing, and have a positive writing experience that successfully completes story writing according to story grammar. Therefore, collaborative writing can be fully utilized as an intervention to improve writing abilities and writing attitude of at risk students with writing disabilities.
주제어
#쓰기학습장애 협동적 글쓰기 쓰기 능력 쓰기 태도
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.