본 연구의 목적은 <도구 활용 신체 놀이> 프로젝트 활동을 통하여 유아의 건강체력 및 신체활동 태도가 어떻게 함양되는지를 고찰하는 것이다. 본 연구의 대상은 경상북도 P시에 소재하는 H유치원 만5세반 1개 학반 24명(남11명, 여13명)으로 2021년 3월부터 2021년 11월까지 연구를 수행하였다. 연구의 방법은 문화 기술적 연구 방법으로 참여관찰, 심층면담, 기타자료를 통하여 자료를 수집하고 분석 및 해석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, <도구 활용 신체놀이> 프로젝트를 통하여 교실에서의 놀이, 튼튼 자람 놀이, 비구조적 놀잇감 놀이로 근력을 기르고 다양한 게임을 활용한 놀이로 민첩성이 길러졌다. 둘째, <도구 활용 신체놀이> 프로젝트를 진행하며 동생들과의 놀이, 또래와의 만들어가는 놀이에서 ...
본 연구의 목적은 <도구 활용 신체 놀이> 프로젝트 활동을 통하여 유아의 건강체력 및 신체활동 태도가 어떻게 함양되는지를 고찰하는 것이다. 본 연구의 대상은 경상북도 P시에 소재하는 H유치원 만5세반 1개 학반 24명(남11명, 여13명)으로 2021년 3월부터 2021년 11월까지 연구를 수행하였다. 연구의 방법은 문화 기술적 연구 방법으로 참여관찰, 심층면담, 기타자료를 통하여 자료를 수집하고 분석 및 해석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, <도구 활용 신체놀이> 프로젝트를 통하여 교실에서의 놀이, 튼튼 자람 놀이, 비구조적 놀잇감 놀이로 근력을 기르고 다양한 게임을 활용한 놀이로 민첩성이 길러졌다. 둘째, <도구 활용 신체놀이> 프로젝트를 진행하며 동생들과의 놀이, 또래와의 만들어가는 놀이에서 신체적 유능감이 길러졌다. 그리고 추억 놀이, 전통 놀이, 미니 운동회를 통해 신체 놀이에 즐겁게 참여함으로써 신체활동에 대한 긍정적인 태도가 함양 되었다. 결론적으로 유아들은 <도구 활용 신체 놀이> 프로젝트를 통하여 반복적이면서 변형된 활동으로 건강체력을 기르고 신체 놀이에 대해 부정적인 감정, 두려움, 불안을 느끼던 유아들이 신체 놀이를 즐기게 되고, 자심감과 유능감을 얻으면서 신체 놀이에 긍정적으로 참여하는 태도가 함양되었다.
본 연구의 목적은 <도구 활용 신체 놀이> 프로젝트 활동을 통하여 유아의 건강체력 및 신체활동 태도가 어떻게 함양되는지를 고찰하는 것이다. 본 연구의 대상은 경상북도 P시에 소재하는 H유치원 만5세반 1개 학반 24명(남11명, 여13명)으로 2021년 3월부터 2021년 11월까지 연구를 수행하였다. 연구의 방법은 문화 기술적 연구 방법으로 참여관찰, 심층면담, 기타자료를 통하여 자료를 수집하고 분석 및 해석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, <도구 활용 신체놀이> 프로젝트를 통하여 교실에서의 놀이, 튼튼 자람 놀이, 비구조적 놀잇감 놀이로 근력을 기르고 다양한 게임을 활용한 놀이로 민첩성이 길러졌다. 둘째, <도구 활용 신체놀이> 프로젝트를 진행하며 동생들과의 놀이, 또래와의 만들어가는 놀이에서 신체적 유능감이 길러졌다. 그리고 추억 놀이, 전통 놀이, 미니 운동회를 통해 신체 놀이에 즐겁게 참여함으로써 신체활동에 대한 긍정적인 태도가 함양 되었다. 결론적으로 유아들은 <도구 활용 신체 놀이> 프로젝트를 통하여 반복적이면서 변형된 활동으로 건강체력을 기르고 신체 놀이에 대해 부정적인 감정, 두려움, 불안을 느끼던 유아들이 신체 놀이를 즐기게 되고, 자심감과 유능감을 얻으면서 신체 놀이에 긍정적으로 참여하는 태도가 함양되었다.
The purpose of this study is to examine how infants' health physical strength and physical activity attitudes are cultivated through the project approach. The subjects of this study were 24 students (11 males and 13 females) in one class of H kindergarten in P-si, Gyeongsangbuk-do, and ...
The purpose of this study is to examine how infants' health physical strength and physical activity attitudes are cultivated through the project approach. The subjects of this study were 24 students (11 males and 13 females) in one class of H kindergarten in P-si, Gyeongsangbuk-do, and the study was conducted from March 2021 to November 2021. The method of research was a cultural and technical research method, and data were collected, analyzed, and interpreted through participant observation, in-depth interviews, and other data. The results of this study are as follows. First, through the project, we developed muscle strength through play in the classroom, strong growth play, and unstructured play, and developed agility through play using various games. Second, by conducting the project, we developed a sense of physical competence in playing with younger siblings and making games with peers. In addition, positive attitudes toward physical activity were cultivated by enjoying participation in physical play through memory play, traditional play, and mini sports day. In conclusion, infants who had repeated and transformed their health through activities, and infants who felt negative emotions, fear, and anxiety about physical play enjoyed physical play, and positively participated in physical play was cultivated.
The purpose of this study is to examine how infants' health physical strength and physical activity attitudes are cultivated through the project approach. The subjects of this study were 24 students (11 males and 13 females) in one class of H kindergarten in P-si, Gyeongsangbuk-do, and the study was conducted from March 2021 to November 2021. The method of research was a cultural and technical research method, and data were collected, analyzed, and interpreted through participant observation, in-depth interviews, and other data. The results of this study are as follows. First, through the project, we developed muscle strength through play in the classroom, strong growth play, and unstructured play, and developed agility through play using various games. Second, by conducting the project, we developed a sense of physical competence in playing with younger siblings and making games with peers. In addition, positive attitudes toward physical activity were cultivated by enjoying participation in physical play through memory play, traditional play, and mini sports day. In conclusion, infants who had repeated and transformed their health through activities, and infants who felt negative emotions, fear, and anxiety about physical play enjoyed physical play, and positively participated in physical play was cultivated.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.