본 연구의 목적은 <놀이터> 프로젝트 활동을 통하여 만 2세 영아의 신체·사회성 발달증진이 어떻게 되는지를 고찰해보고자 하는데 있다. 본 연구의 방법은 질적 연구 방법으로 문화 기술적 연구이다. 본 연구를 위해 D시에 소재한 K어린이집 만 2세 단일 연령 혼합반 2개 학급을 1개 학급(남 8명, 여 6명)을 대상으로 2021년 9월부터 12월까지 수행하였다. 프로젝트 과정에서 참여관찰, 심층면담, 기타자료를 통하여 자료를 수집하고 분...
본 연구의 목적은 <놀이터> 프로젝트 활동을 통하여 만 2세 영아의 신체·사회성 발달증진이 어떻게 되는지를 고찰해보고자 하는데 있다. 본 연구의 방법은 질적 연구 방법으로 문화 기술적 연구이다. 본 연구를 위해 D시에 소재한 K어린이집 만 2세 단일 연령 혼합반 2개 학급을 1개 학급(남 8명, 여 6명)을 대상으로 2021년 9월부터 12월까지 수행하였다. 프로젝트 과정에서 참여관찰, 심층면담, 기타자료를 통하여 자료를 수집하고 분석 및 해석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, <놀이터> 프로젝트 활동을 통하여 만 2세 영아의 신체운동발달이 증진되었다. 놀이터에서 영아는 다양한 감각과 움직임을 경험함으로써 신체조절능력이 증진되었고, 영아는 놀이터에서 교사와 상호작용하며 움직임에 호기심을 느끼고 도전하며 또래와 이동, 비이동 신체활동에 자발적으로 참여하고 신체를 자유롭게 움직임으로써 신체운동능력이 증진되었다.
둘째, <놀이터> 프로젝트 활동을 통하여 만 2세 영아의 사회성 발달이 증진 되었다. 영아는 놀이터에서 또래와 놀이하며 친구와 자신을 구별하고 자신의 놀이경험을 또래와 나누며 자신의 감정을 표현함으로써 긍정적으로 나를 인식하였고, <놀이터> 프로젝트를 통하여 또래와 상상놀이를 즐기며 놀이상황에서 또래 간의 도움을 주고받고 약속을 정하고 지키는 긍정적인 사회적 경험을 쌓아감으로써 친사회적 행동이 촉진되었다.
결론적으로 <놀이터> 프로젝트를 활동을 통하여 만 2세 영아의 신체조절능력과 신체운동능력인 신체운동발달이 증진되었으며 자신을 긍정적으로 인식하고 긍정적인 사회적 경험을 쌓아감으로써 친사회적 행동이 촉진되어 사회성 발달 증진되었다.
본 연구의 목적은 <놀이터> 프로젝트 활동을 통하여 만 2세 영아의 신체·사회성 발달증진이 어떻게 되는지를 고찰해보고자 하는데 있다. 본 연구의 방법은 질적 연구 방법으로 문화 기술적 연구이다. 본 연구를 위해 D시에 소재한 K어린이집 만 2세 단일 연령 혼합반 2개 학급을 1개 학급(남 8명, 여 6명)을 대상으로 2021년 9월부터 12월까지 수행하였다. 프로젝트 과정에서 참여관찰, 심층면담, 기타자료를 통하여 자료를 수집하고 분석 및 해석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, <놀이터> 프로젝트 활동을 통하여 만 2세 영아의 신체운동발달이 증진되었다. 놀이터에서 영아는 다양한 감각과 움직임을 경험함으로써 신체조절능력이 증진되었고, 영아는 놀이터에서 교사와 상호작용하며 움직임에 호기심을 느끼고 도전하며 또래와 이동, 비이동 신체활동에 자발적으로 참여하고 신체를 자유롭게 움직임으로써 신체운동능력이 증진되었다.
둘째, <놀이터> 프로젝트 활동을 통하여 만 2세 영아의 사회성 발달이 증진 되었다. 영아는 놀이터에서 또래와 놀이하며 친구와 자신을 구별하고 자신의 놀이경험을 또래와 나누며 자신의 감정을 표현함으로써 긍정적으로 나를 인식하였고, <놀이터> 프로젝트를 통하여 또래와 상상놀이를 즐기며 놀이상황에서 또래 간의 도움을 주고받고 약속을 정하고 지키는 긍정적인 사회적 경험을 쌓아감으로써 친사회적 행동이 촉진되었다.
결론적으로 <놀이터> 프로젝트를 활동을 통하여 만 2세 영아의 신체조절능력과 신체운동능력인 신체운동발달이 증진되었으며 자신을 긍정적으로 인식하고 긍정적인 사회적 경험을 쌓아감으로써 친사회적 행동이 촉진되어 사회성 발달 증진되었다.
The purpose of this study is to analyze how the motor and social development of 2-year-old children is enhanced through project . This study adopted a qualitative research method and is an ethnographic study. The current research was carried out from September 2021 to December 2021 in a ...
The purpose of this study is to analyze how the motor and social development of 2-year-old children is enhanced through project . This study adopted a qualitative research method and is an ethnographic study. The current research was carried out from September 2021 to December 2021 in a combined class of two single-age mixed classes consisting of two-year-old children(8 male, 6 female) in kindergarten K located in city D. The research data were collected, analyzed, and interpreted via participant observation, in-depth interviews, and other references throughout the project. The results of the study are as follows. First, the motor development of 2-year-old children was enhanced through the project . The children’s ability to control their bodies was improved in the playground by experiencing different sensory perceptions and physical movements. Also, children’s motor ability was enhanced by feeling curiosity and challenge in movement while interacting with teachers in the playground, as well as by participating in movement and non-movement physical activities with their peers and moving their bodies freely in the playground. Second, the social development of 2-year-old children improved through the project . The children developed positive self-perception by playing with their peers in the playground as they distinguished themselves from friends, shared their play experiences, and expressed their emotions. Through the project, the children also developed pro-social behavior by enjoying make-believe play with their peers and by accumulating positive social experiences of helping each other out and making and keeping promises. In conclusion, through project , the motor development of the 2-year-old children, including their physical control and motor ability, was improved. Also, they showed positive social development since their pro-social behavior was enhanced by positive self-perception and positive social experience.
The purpose of this study is to analyze how the motor and social development of 2-year-old children is enhanced through project . This study adopted a qualitative research method and is an ethnographic study. The current research was carried out from September 2021 to December 2021 in a combined class of two single-age mixed classes consisting of two-year-old children(8 male, 6 female) in kindergarten K located in city D. The research data were collected, analyzed, and interpreted via participant observation, in-depth interviews, and other references throughout the project. The results of the study are as follows. First, the motor development of 2-year-old children was enhanced through the project . The children’s ability to control their bodies was improved in the playground by experiencing different sensory perceptions and physical movements. Also, children’s motor ability was enhanced by feeling curiosity and challenge in movement while interacting with teachers in the playground, as well as by participating in movement and non-movement physical activities with their peers and moving their bodies freely in the playground. Second, the social development of 2-year-old children improved through the project . The children developed positive self-perception by playing with their peers in the playground as they distinguished themselves from friends, shared their play experiences, and expressed their emotions. Through the project, the children also developed pro-social behavior by enjoying make-believe play with their peers and by accumulating positive social experiences of helping each other out and making and keeping promises. In conclusion, through project , the motor development of the 2-year-old children, including their physical control and motor ability, was improved. Also, they showed positive social development since their pro-social behavior was enhanced by positive self-perception and positive social experience.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.